وسواس فکری مذهبی چیست و آیا قابل درمان است؟

وسواس فکری عملی، که معمولاً OCD نامیده می شود، یک مسئله بهداشت روان است که باعث ایجاد افکار یا احساسات مکرر، ناخواسته می شود که منجر به تمایل به انجام مکرر کاری می شود. وسواس فکری یا احساسی ناخواسته هستند و اجبارها اصرار به تکرار فعالیت ها هستند. در این مقاله ما به بررسی وسواس فکری مذهبی می پردازیم. 

انواع وسواس جبری

وسواس جبری انواع مختلفی دارد و هر کدام بر اساس ماهیت علائمی است که فرد تجربه می کند. برخی از نمونه های اختلالات وسواسی شامل موارد زیر است.

وسواس های مضر با بررسی اجبارها

وسواس فکری مذهبی چیست و آیا قابل درمان است؟

وسواس مضر برای بررسی اجبار شامل افکار شدیدی در رابطه با آسیب رساندن به خود یا دیگران است. این امر معمولاً با تشریفات بررسی موارد برای رفع استرس همراه است. به عنوان مثال، شخصی که مجبور به بررسی است ممکن است به طور مداوم درها را قفل و قفل کند تا مطمئن شود قفل ها به درستی کار می کنند تا از ورود به سیستم جلوگیری کند.

وسواس تقارن

افرادی که وسواس متقارن دارند، تمایل شدیدی را تجربه می کنند یا نیاز به ترتیب و تنظیم مجدد اشیا دارند. بسیاری از جزئیات برای اطمینان از اینکه همه چیز مرتب است، انجام می شود. وسواس متقارن ممکن است شامل جابجایی مکرر کتاب ها روی یک قفسه باشد تا مطمئن شوید که مرتب از بلندترین به کوتاه ترین یا بالعکس است، اطمینان حاصل کنید که قلم ها به طور مساوی بر روی میز یا پیراهن های آویز با توجه به نوع و رنگ داخل کمد قرار دارند.

وسواس آلودگی با اجبارهای تمیز کردن و شستشو

فردی که این نوع فرعی از اختلال وسواس فکری دارد به طور کلی بر روی احساس ناراحتی که با آلودگی همراه است تمرکز خواهد کرد. او ممکن است دستها را به طور مداوم بشوید یا بیش از حد تمیز کند. برخی از این رفتارها ممکن است ساعتها تکرار شود.

وسواس فکری بدون اجبارهای مشهود، یکی از زیرمجموعه های اختلال وسواس فکری است که به داشتن وسواس ناخواسته شامل مضامین جنسی، مذهبی یا پرخاشگرانه مربوط می شود. ممکن است فرد مبتلا به این نوع اختلال وسواس فکری درمورد اینکه قتل شخصی چه احساسی دارد یا اینکه دائماً از این که قصد حمله به شخصی را دارد ترس داشته باشد.

OCD مذهبی چیست و چه چیزی آن را متفاوت می کند؟

OCD مذهبی، که اغلب به آن Scrupulosity گفته می شود، یک تشخیص وسواس مجبور جداگانه نیست. بلکه این یک تظاهر خاص اختلال وسواس فکری عملی است که باعث وسواس فرد در مورد ترسهای معنوی می شود. این ترس ها معمولاً شامل اجبارهای مربوط به مواردی است که فرد سعی در جلوگیری از وقوع آنها دارد. به عنوان مثال، اگر فردی با OCD مذهبی از جهنم رفتن ترس داشته باشد، ممکن است دائماً دعا کند تا لایق نجات شود. در حالی که دین برای بسیاری از افراد مایه آرامش است، کسانی که تجربه OCD مذهبی دارند اغلب احساس ترس و درد عظیم احساسی مربوط به نقص های مذهبی خود را درک می کنند.

 مانند سایر اشکال وسواس فکری عملی، علت OCD دینی به طور کامل شناخته نشده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که عدم تعادل پیام رسان های شیمیایی در مغز ممکن است به پیشرفت آن کمک کند. بعلاوه، عوامل ژنتیکی و محیطی نیز ممکن است از عوامل مثر باشند.

نکته قابل توجه

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری مذهبی افکار منفی مداوم درباره معنویت خود دارند. این افکار چنان قوی هستند که می توانند در عملکرد روزمره فرد اختلال ایجاد کنند. برای بسیاری، سرکوب یا نادیده گرفتن این افکار یا وسواس سخت است. گرچه ممکن است ابتکار عمل در ابتدا با سایر تظاهرات اختلال وسواس فکری عملی متفاوت باشد، اما افرادی که OCD دینی را تجربه می کنند همان چرخه وسواس فکری عملی را با افراد دیگر اشکال OCD تجربه می کنند.

افکار وسواسی مرتبط با اختلال وسواس فکری مذهبی غالباً با پرسیدن سوالاتی از طرف فرد مبتلا که “چه می شود” خود را نشان می دهد. به عنوان مثال، “اگر خدا واقعی باشد و من به جهنم بروم، زیرا آن را باور نداشتم چه؟” یا “اگر من به طور تصادفی با فکر کردن به شخص دیگری زنا کنم، چه کنم؟” در حقیقت، محرک ابتکار عمل می تواند یک تصویر، فکر، مکان، شخص یا احساس باشد. هر چیزی که نشانه وسواس باشد می تواند نیاز به رفتار وسواسی یا اجباری را ایجاد کند. به عنوان مثال، دیدن یک پیشنهاد بزرگ توسط یک شخص می تواند باعث شود که فرد مبتلا به OCD مذهبی به فکر گرفتن پول از شخص دیگر باشد. این، به نوبه خود، می تواند منجر به تمایل وسواسی به خنثی کردن فکر منفی با امید به بازخرید شود.

علائم OCD مذهبی

افرادی که از OCD یا تدبیر دینی رنج می برند معمولاً دارای معیارهای سختگیرانه اخلاقی، اخلاقی و کمال دینی هستند. آنها به راحتی توسط آنچه دیگران ممکن است ساده ترین معیارها یا رهنمودهای دین در نظر بگیرند، محکوم می شوند.

علاوه بر احساس گناه شدید نسبت به افکار و رفتارهای “نا مقدس” یا “ناپاک”، فرد مبتلا به OCD مذهبی اغلب علائمی از اضطراب و افسردگی را تجربه می کند که می تواند ترس آنها از لعنت ابدی را بدست آورد. فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری مذهبی تمایل زیادی برای انجام هرگونه رفتار اجباری خواهد داشت

این ممکن است منجر به بخشش شود و یا اینکه وضعیت خوب مذهبی را بازگرداند.

برخی از نمونه های وسواس مذهبی عبارتند از؛ ترس از :
  • جهنم رفتن
  • انجام رفتارهای غیراخلاقی یا گناه
  • نجس بودن یا آلودگی معنوی
  • نداشتن ایمان کافی

اجبار به معنای هر فکر یا رفتاری عمدی است که در تلاش برای کاهش یا خنثی کردن احساس درد، احساس گناه یا اضطراب فرد است. اجبارها معمولاً تکراری و زمان بر هستند. بعلاوه، فرد با انجام این اعمال رضایت خاطر را تجربه نخواهد کرد. انجام اجبار راهی برای تسکین استرس است و اگر فرد مجاز به انجام عمل اجباری نباشد، تشدید سریع اضطراب یا استرس رخ می دهد.

اجبارهای مربوط به OCD به عنوان رفتارهای اجتنابی، رفتارهای اطمینان طلبانه، اجبارهای ذهنی یا اجبارهای رفتاری آشکار دسته بندی می شوند.

نمونه هایی از اجبارهای شرعی عبارتند از:

  • به دنبال تأیید یا اطمینان مداوم از رهبران مذهبی یا شخصیت های دارای اقتدار
  • رفتن به خدمات مذهبی یا ماجد و مکان های مدهبی بیش از آنچه در آیین مذهب شخص برنامه ریزی می شود
  • درگیر نماز بیش از حد: فرد ممکن است یک دعا را ده ها بار یا بیشتر تکرار کند تا زمانی که درست شود
  • انجام افراطی از خودگذشتگی یا نفی خود از مزایای چیزهایی که لذت یا شادی را به همراه دارد

افرادی که دارای OCD مذهبی هستند چه دینی دارند؟

وسواس فکری مذهبی چیست و آیا قابل درمان است؟

OCD یا Scrupulosity مذهبی مخصوص هیچ مذهبی نیست. در حقیقت، افراد با پیشینه های مختلف مذهبی OCD مذهبی را تجربه می کنند.

چند نمونه از چگونگی تأثیر دین بر احساس شرمساری عبارتند از:

مسیحیان پروتستان و کاتولیک ها اصولاً پیروی از آموزه هایی را می پذیرند که درک آن برای برخی از افراد دشوار است. به عنوان مثال، کتاب مقدس در عهد جدید به خوانندگان می گوید که اگر شخصی با هوس به زنی نگاه کند، قبلاً در قلب خود زنا کرده است. اگرچه فرد مرتكب عمل زنا نشده است، اما گناهی كه همراه با نقصی از تسلیم مذهبی است، ممكن است منجر به نماز یا روزه گرفتن اجباری شود تا زمانی كه فرد احساس كند كه بخشیده شده است.

مسلمانان بر این باورند که شخصیتی شیطانی به نام “شیطان” زمزمه های تردید در افکار زنان و مردان را تشویق می کند تا به گناه بپردازند. اگرچه اکثر مردم معتقدند که افکار سرزده بخشی طبیعی از زندگی است، اما درخواست از یک مسلمان با ایمان که معتقد باشد زمزمه های شایطان باید پذیرفته شود، توهین به ایمان آنها است.

آیا می توان OCD مذهبی را درمان کرد؟

درمان OCD مذهبی می تواند مفید باشد، اما مستلزم آن است که فرد مبتلا ترس خود را به چالش بکشد. درمان به طور کلی بر کمک به فرد در کنترل اضطراب بدون تضعیف کیفیت زندگی او متمرکز است. انواع مختلفی از درمان می تواند در درمان OCD مذهبی مفید باشد. درمانگران از شخصی نخواهند که ایمان خود را کنار بگذارد یا در نظر بگیرد اما سعی در درمان اضطراب فرد در رابطه با ترس مذهبی دارند. در حقیقت، بحث درباره اعتقادات مذهبی می تواند تأثیرات منفی در درمان داشته باشد و منجر به بیگانه شدن فرد تحت درمان شود.

رفتار درمانی شناختی

درمان رفتاری شناختی نوعی از درمان است که در درمان اضطراب مفید است. این کار به کمک به مردم در کشف، درک و انحراف افکار منفی متمرکز شده است. اعتقاد بر این است که درمان رفتاری شناختی هنگام رفع نگرانی های ملموس مفیدتر است، مثلاً وقتی شخصی می ترسد نماز را اشتباه خوانده یا مطابق با شرایط دین خود لباس نمی پوشد.

مشاوره خانواده

اگر OCD مذهبی بر یک واحد خانواده تأثیر بگذارد، مشاوره خانواده می تواند مفید باشد. جلسات مشاوره ای متناسب با سن را می توان برای کودکانی که تحت تأثیر عقاید قرار گرفته اند، اجرا کرد. بعلاوه، درمان زوجین ممکن است برای افرادی که تحت تأثیر OCD مذهبی هستند، نشان داده شود.

بازسازی شناختی

با استفاده از این نوع درمان، به افراد روش هایی آموزش داده می شود که به طور موثر صحت افکار و رفتارهای ناخواسته خود را به چالش بکشند. بازسازی شناختی بر آموزش روشهای سالم برای شناسایی و رفع وسواس و اجبارها با حفظ ایمان متمرکز است.

درمان پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP)

در ERP، فرد عمداً در معرض یک فکر یا موقعیتی است که باعث ایجاد اضطراب می شود و باعث یک اپیزود OCD می شود. وقتی شرایط سخت اتفاق می افتد، فرد به طور هدفمند از هرگونه رفتار اجباری اجتناب می کند. این نوع درمان ممکن است دشوار باشد زیرا نیاز دارد فرد مبتلا احساس کند گویی کاری خجالتی انجام می دهد. در دراز مدت، با این حال، درمان در معرض خطر و پیشگیری می تواند به فرد کمک کند تا وقوع اجبارهای ناخواسته را کاهش داده و آزادانه عمل کند و ایمان را بدون خطر گناه و شرم آغاز کند.

هدف اصلی درمان برای هر نوع اختلال وسواس فکری، از جمله اسکروپلوزیت مذهبی، این است که فرد مبتلا بیاموزد که می تواند با افکار ناخواسته و بدون مجبور شدن به اجبار همزیستی داشته باشد. جلسات درمانی شامل تلاش برای انتقال وسواس است. افکار احتمالاتی هستند، اما این احتمال وجود ندارد و یا حتی احتمالاً محتمل است.

جستجوی کمک برای OCD مذهبی

وسواس فکری مذهبی چیست و آیا قابل درمان است؟

اگر شما یا کسی که می دانید علائم اسکروپولوسیتی را تجربه می کنید، جستجوی کمک مهم است. می توانید برای کمک از یک  مشاور دینی استفاده کنید. از طرف دیگر، گفتگو با یک مشاور یا درمانگر متخصص در رفتارهای وسواسی و اجباری نیز می تواند مفید باشد. بسیاری از جوامع دارای یک کلینیک محلی بهداشت روان هستند که خدمات بدون مراجعه به آنها در دسترس است.

برای برخی، فکر ملاقات حضوری با شخصی می تواند ترسناک یا حتی ناامن باشد. اگر لازم است با کسی صحبت کنید اما در ملاقات شخصی با یک مشاور یا درمانگر راحت نیستید، مشاوره تلفنی یک گزینه موثر برای یافتن کمک است. یک نمونه از خدمات مشاوره تلفنی توسط متخصصان مرکز مشاوره همکده ارائه شده است.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا