نشانه هایی که یک نفر از شما سوء استفاده می کند

سوء استفاده هم می تواند جسمی و هم روانی یا عاطفی باشد. هر نوع سوء استفاده آسیب های زیادی به همراه دارد. مهربانی گاهی اوقات می تواند آسیب هایی به افراد برساند. البته این مهربانی همان نوعی است که بیش از حد مناسب اتفاق بیفتد. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود.

طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و سوء استفاده عاطفی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم آسیب های عاطفی است. آسیب های عاطفی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات روانی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

سوء استفاده عاطفی در دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که یک نفر از شما سوء استفاده می کند، صحبت کنیم.

چگونه مهربانی به خود می تواند سوء استفاده عاطفی را درمان کند

بعد از این که یک موقعیت آزاردهنده عاطفی را پشت سر گذاشتید، تنها چیزی که می توانید فکر کنید این است که “چگونه قرار است بهتر شوم”؟ در مواردی که به نظر می رسد دنیای اطراف شما در حال فروپاشی است، چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا می توانید دوباره روی پای خود بایستید و شروع به بهبودی کنید؟ هنگام تجربه سوء استفاده عاطفی، انتظار می رود که احساس شکست کنید و قدرت دوست داشتن خود را نداشته باشید. که می تواند منجر به خودآگاهی و قضاوت خود شود. اما این ذهنیت به شما کمک نمی کند که بهتر شوید.

درعوض، بهتر است سعی کنید مهربانی با خود را تمرین کنید. بنابراین، در این جا چند راه وجود دارد که یک نگرش مثبت می تواند به شما کمک کند پس از تجربه آزار عاطفی، بهبود پیدا کنید.

خود مهربانی چیست؟

مهربانی با خود یا خود شفقت با مهربانی با دیگران تفاوت چندانی ندارد. مهربانی زمانی به وجود می آید که می بینید کسی رنج می برد، درد او را می پذیرید و سعی می کنید اقداماتی انجام دهید که بتواند به او کمک کند. به همین ترتیب، زمانی که فرد درد خود را می‌شناسد و در شفای پیشگیرانه عمل می‌کند، به خود مهربانی می‌کند. مهربانی با خود ایده ای است که در فرهنگ های بودایی یافت می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکثر مردم، به ویژه آن هایی که تجربه سوء استفاده را داشته اند، در هنگام گذراندن روزهای سخت، دیدگاه منفی نسبت به خود دارند. مردم بر این باورند که باید در کنار درد لبخند بزنند و بر آن غلبه کنند. این ذهنیت می تواند بسیار مضر باشد، به ویژه برای قربانیان سوء استفاده عاطفی. در واقع به شما اجازه نمی دهد که بپذیرید دردی که احساس می کنید معتبر است. از سوی دیگر، مهربانی با خود مبتنی بر این ایده است که هر آنچه را که احساس می‌کنید مشروع است و نباید نادیده گرفته شود. به جای اینکه فکر کنید، “من باید از پس آن برآیم”، باید فکر کنید “در حال حاضر روزهای سختی را سپری می کنم.”

تصدیق احساسات و سوء استفاده عاطفی

تصدیق احساساتتان برای دلسوزی به خود کافی نیست. بهتر است شما نیز این تغییر را بپذیرید. وقتی مردم به تغییر فکر می‌کنند، معمولاً آن را با این ایده مرتبط می‌کنند که مشکلی در مورد آن‌ها باید برطرف شود. اما این نمی تواند دور از واقعیت باشد. مهربانی به شما این امکان را می دهد که تغییر را بپذیرید و در عین حال درک کنید که آن چه هستید کافی است. شما در حال تغییر نیستید چون بی ارزش هستید یا مشکلی در شما وجود ندارد. بلکه به این دلیل که می خواهید احساس شادی بیشتری داشته باشید.

نشانه هایی که یک نفر از شما سوء استفاده می کند

سوء استفاده فقط در بخش های حرفه ای اتفاق نمی افتد. رفتارهای استثماری می تواند در روابط افلاطونی، عاشقانه و خانوادگی شما نیز رخ دهد. هر کسی می تواند سعی کند از شما سوء استفاده کند یا آن را دستکاری کند و این می تواند ایجاد روابط را ترسناک کند. استثمار می تواند بسیار پنهانی باشد. اما اگر بتوانید نشانه‌ها را تشخیص دهید، می‌توانید قبل از اینکه از کنترل خارج شود و زندگی شما را تسخیر کند، آن را در جوانی از بین ببرید.

چند نشانه که کسی از شما سوء استفاده می کند.

به نظر می رسد که آن‌ها فقط به چیزهای خاصی علاقه مند هستند

ساده ترین راه برای تشخیص اینکه کسی از شما سوء استفاده می کند این است که به نظر می رسد از شما بیشتر به آن علاقه دارد. بله، برخی از روابط به دلیل جنبه های خاصی برای دو طرف سودمند هستند. اما کل پیوند شما نباید به چیزی وابسته باشد که می توانید به آن‌ها بدهید. کسی که از شما سوء استفاده می کند احتمالاً به دلایل خودخواهانه با شما وقت می گذراند تا چیزی از شما بیرون بیاورد. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • صمیمیت
  • پول
  • غذا
  • وضعیت
  • حمل و نقل
  • عضویت در یک فروشگاه، باشگاه ورزشی، یا سایر مؤسسات مشابه
  • معاونت

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر کسی فقط در زمانی که یکی از این موارد در میان است به همراهی در کنار شما علاقه نشان می دهد، ممکن است از شما سوء استفاده کند. آن‌ها را ببینید و در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. یا حد و مرز مشخصی را در مورد آن‌چه که فکر می کنید ممکن است از شما استفاده کنند تعیین کنید، یا اصلاً ارائه آن شی را متوقف کنید. اخلاق واقعی آن‌ها به مرور زمان خود را نشان خواهد داد.

به خاطر سوء استفاده همیشه احساس گناه می کنید

یک استثمارگر اغلب از احساساتی مانند گناه و شرم علیه شما استفاده می کند تا شما را تشویق کند تا آنچه را که می خواهد به آن‌ها بدهید. ممکن است متوجه شوید که دائماً احساس گناه می کنید. این کار باعث می شود تا جایی که بر تصمیماتی که در مورد این شخص می گیرید تأثیر می گذارد، شما را دستکاری کنند. این کار باعث می شود تا از شما سوء استفاده کنند. ممکن است این احساس را داشته باشد:

  • شما هرگز به اندازه کافی برای آن‌ها کاری انجام نمی دهید
  • آن‌ها کارهای زیادی برای شما انجام دادند و اکنون شما مدیون آن‌ها هستید
  • شما همیشه اشتباهاتی مرتکب می شوید که باید آن‌ها را جبران کنید
  • آن‌ها همیشه به نحوی رنج می‌برند و شما را به خاطر «نه» گفتن به آن‌ها تبدیل به فرد بدی می‌کنند
  • اقدامات، نیازها یا درخواست های شما باعث ناراحتی آن‌ها می شود

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مهم است که به یاد داشته باشید که نباید برای همیشه برای چیزی احساس گناه کنید. اگر اشتباهی را جبران نکردید، تا آخر عمر نیازی به جبران آن ندارید. اگر اشتباهی که مرتکب شدید کل رابطه شما را با کسی خراب کرد تا جایی که باید دائماً آن را جبران کنید، بهتر است راه را از هم جدا کنید.

آن‌ها با سوء استفاده شما را کنترل می کنند

کسی که از شما سوء استفاده می کند اغلب سعی می کند شما را کنترل کند. به هر حال، آن‌ها به شما نیاز دارند تا شما را سازگار نگه دارند، و این چالش برانگیز است که از کسی که نمی توانید تا حدودی کنترلش کنید، استفاده کنید. کسی که شما را کنترل می کند ممکن است تلاش کند:

  • آن ها شما را از انجام برخی کارها باز می دارند
  • شما را به شرکت در اقدامات خاص سوق می دهد
  • شما را از گذراندن وقت با افراد دیگر باز می دارد

بر تصمیمات خود تأثیر بگذارید

بخش مشکل در این مورد این است که یک استثمارگر ممکن است در مورد کنترل خود شفاف نباشد. آن‌ها ممکن است از روانشناسی معکوس، بازی های ذهنی و سوء استفاده عاطفی استفاده کنند. این کار باعث می شود تا شما را متقاعد کنند که کاری را که می خواهند انجام دهید، بنابراین شما باید برای تشخیص این رفتار محتاط باشید.

اگر شخصی با باج گیری، ترس یا تهدید به خشونت، شما را به طور واضح و مستقیم کنترل می کند، بلافاصله از مقامات مربوطه کمک بگیرید.

آن‌ها با سوء استفاده شما را به طور غیر مستقیم تنبیه می کنند

مجازات غیرمستقیم اغلب به راحتی انجام نمی شود، زیرا شامل اعمال آشکاری مانند ضربه، فریاد یا اعلام مجازات نمی شود. در عوض، شامل پرخاشگری منفعلانه زیادی است. اما حتی زمانی که تنبیه منفعل فوراً آشکار نمی شود، احتمالاً به نحوی متوجه آن خواهید شد. ذهنیت منفی افکار مثبت شما را از بین می برد. از طریق این روش است که یک استثمارگر می‌تواند شما را تنبیه کند و در عین حال ظاهری بی‌گناه و فهمیده را حفظ کند. نمونه هایی از مجازات های غیرمستقیم عبارتند از:

  • درمان خاموش
  • کار را برای شما سخت تر می کند
  • بیان چیزهایی که می تواند به شما آسیب برساند

آن‌ها علاوه بر سوء استفاده دروغگو هستند

دلیلی برای صداقت یک استثمارگر وجود ندارد. اگر آن‌ها صادق بودند، به شما می گفتند که دقیقاً چه قصدی دارند. اما این کاری نیست که این دستکاری ها انجام می دهند. آن‌ها عمداً شما را فریب می دهند تا به نتایجی که می خواهند برسید. هیچ محدودیتی برای دروغ گویی یک سوء استفاده گر وجود ندارد. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • زندگی آن‌ها
  • گذشته یا پیشینه
  • ارزش ها یا نظرات شخصی
  • انگیزه ها
  • عواطف یا احساسات

اگر دلیلی دارید که فکر می‌کنید کسی از شما سوءاستفاده می‌کند، باید درباره هر چیزی را که می‌گوید فکر کنید. از آن‌ها انتظار نداشته باشید که با شما صادق باشند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا