موانع رشد شخصی

واژه “رشد شخصی” می تواند برای طیف نسبتاً گسترده ای به کار رود، اما به بلوغ و رشد ذهنی، معنوی و عاطفی اشاره دارد. انسان موانعی برای رشد شخصی دارد. این می تواند به صورت خود به خود اتفاق بیفتد، مانند زمانی که افراد در طول یا بعد از رویدادهای زندگی دچار تجلی ناگهانی می شوند، یا می توان آن را با تمرکز و قصد انجام داد. در نهایت، نتیجه نهایی این نوع رشد، یک فرد سالم تر، شادتر و با روحیه تر است. موانع رشد شخصی در این نوشته از وب سایت همکده بررسی شده است. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود که در کنار خدمات حضوری، مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می دهد.

موانع رشد شخصی

برخی از موانع اصلی رشد شخصی چیست؟ چه چیزی باعث می شود که یک فرد از تبدیل شدن به بهترین نسخه ممکن از خود تردید کند یا از خود دوری کند؟ ممکن است با تعدادی از مسائل روبرو شوند، اما مثل همیشه، راه‌هایی برای حل این مشکلات وجود دارد. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم. بدانیم چگونه بر آنها غلبه کنیم. مواردی که به عنوان مانع شناخته می شوند عبارتند از:

ترس از تغییر

شکست احتمالی در تلاش برای تغییر می تواند یکی از موانع ما برای رشد باشد. تغییر می تواند بسیار ترسناک باشد، به خصوص اگر فردی در سبک زندگی فعلی خود احساس امنیت و راحتی قوی داشته باشد. علاوه بر این، بسیاری از این افراد می ترسند که در صورت تلاش برای ایجاد تغییر واقعی، در تلاش های جدید خود شکست بخورند. هنگامی که فشار وارد می شود، بسیاری از مردم بیشتر از اینکه شرایطی را که مدت هاست از آنها پیشی گرفته اند تحقیر کنند، از شکست می ترسند.

در نتیجه، یا در حالت انکار باقی می‌مانند تا وضعیت موجود را حفظ کنند، یا درگیر رفتارهای خود خرابکارانه می‌شوند. بازنشسته‌ای را تصور کنید که سال‌های زیادی را صرف بزرگ‌کردن فرزندان و نگهداری از نوه‌ها کرده است، و در تمام مدت رویاپردازی در مورد باغ شگفت‌انگیزی که می‌خواستند پرورش دهند و آثار هنری که می‌خواستند خلق کنند، بود. آنها برای سال‌ها از خانواده‌شان به خاطر صرف تمام وقت بالقوه‌شان برای باغبانی و نقاشی ناراحت بودند. اما وقتی بچه‌ها بزرگ شدند و رفتند، فرد بازنشسته کاری انجام نداد.

نکته کلیدی در اینجا این است که هیچ رشد واقعی بدون شکست اتفاق نمی افتد. تغییر برای رشد ضروری است و در نهایت، تنها راه برای شکست واقعی این است که زحمت تلاش را به خود ندهید.

تغییر یعنی اعتراف کردن به امکان اشتباه

یکی از اصلی ترین موانع رشد شخصی اعتراف به اشتباه است. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است کسی در تغییر چیزهایی مانند مواضع خود در مورد موضوعات خاص، سیستم اعتقادی خود، حتی ایمان مذهبی خود تردید کند، این است که این نوع تغییر ممکن است از او بخواهد که قبلاً “اشتباه” کرده است. تعداد شگفت انگیزی از مردم ترجیح می دهند در بدبختی زندگی کنند و به نظر می رسد که به اعتقادات خود پایبند هستند تا اینکه چهره خود را از دست بدهند یا احساس خجالت کنند.

مسئله این است که تغییر عقیده به دلیل افشای اطلاعات جدید، یا تجربه چیزی که دیدگاه شما را تغییر داده است، ضعف نیست. آنچه قبلاً احساس می‌کردید «اشتباه» نبود، زیرا با نسخه‌ای از خودتان که در آن زمان بودید صادق بود. به طور مشابه، آنچه اکنون احساس می کنید لزوماً «درست» نیز نیست. همه ما در سفرهای شگفت انگیز رشد و کشف خود هستیم و به معنای واقعی کلمه در هر روز از زندگیمان افراد متفاوتی هستیم. به این ترتیب، ما در طول زندگی دیدگاه‌ها و ترجیحات متفاوتی خواهیم داشت. این یک بخش حیاتی از رشد و توسعه است!

هیچ اشکالی ندارد که بگوییم با آموختن بیشتر، موضع یا باورهای خود را تغییر داده اید. در واقع، بسیاری از مردم احتمالاً به شما به خاطر داشتن شجاعت اعتراف به آن احترام خواهند گذاشت.

موانع رشد شخصی: احساس اینکه باید خود را طوری تنظیم کنید که انتظارات دیگران از شما برآورده شود

یکی از موانع اصلی رشد شخصی که ممکن است کسی با آن روبرو شود، تابش خیره کننده ناپسند در چشمان دیگری است که می گویند: “تو تغییر کردی”. بسیاری از مردم احساس می‌کنند که به دلیل نسخه‌ای از خودشان که دیگران می‌شناسند و دوست دارند، در دام رفتارها و سبک زندگی خاصی افتاده‌اند. این نسخه ممکن است برخلاف احساسی که آنها اکنون دارند و چه کسی می‌خواهند شوند، مخالف باشد، اما هر بار که سعی می‌کنند رهایی یابند و شخصی که می‌خواهند باشند، یا مورد تمسخر قرار می‌گیرند یا محکوم می‌شوند که می‌خواهند تغییر کنند.

شما ممکن است بخواهید فردی باشید که بسیار متفاوت از آن چیزی باشید که بستگان شما می شناسند، یا حتی آن چیزی که آنها می خواهند شما باشید. در نتیجه، ممکن است بین این که نخواهید آنها را ناامید کنید، اما وفادار به طبیعت خود زندگی کنید، دچار دوگانگی شوید.

در چنین موقعیت‌هایی، می‌توانید با مهربانی و شفقت با نزدیکان خود صادق باشید. می‌توانید به دوستان و خانواده‌تان توضیح دهید که تغییر کرده‌اید، می‌خواهید زندگی واقعی‌تر را دنبال کنید، و می‌دانید که ممکن است در این مورد احساس ناراحتی یا بیگانگی کنند، زیرا با آنچه که با آن آشنا هستند بسیار متفاوت است.

اگر خوش شانس باشید، تلاش های شما برای رشد شخصی بیشتر درک و حمایت خواهد شد. ممکن است متوجه شوید که برخی از افراد از شما حمایت می‌کنند و این رشد را تشویق می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از این که شما همان فردی نیستید که دوستش دارند، حالت تدافعی و عصبانیت دارند. آنها ممکن است سعی کنند تلاش های شما را خراب کنند یا بخواهند شما را از زندگی خود حذف کنند.

برنامه های خاص دارای تفکر متفاوت از موانع رشد شخصی

برنامه های فرهنگی یا مذهبی همراه با یادداشت بالا در مورد انتظارات دیگران است. برخی از افراد از انواع خاصی از رشد شخصی خودداری می کنند زیرا احساس می کنند نوع بلوغ عاطفی، ذهنی یا معنوی مورد نظر آنها با تربیت فرهنگی یا مذهبی آنها در تضاد است.

برای مثال، فرض کنید شخصی در یک خانواده مذهبی سخت تربیت شده است. آنها ممکن است هیچ مواجهه ای با دیگر ادیان و فلسفه های جهانی نداشته باشند. حتی ممکن است از روز اول به آنها گفته شده باشد که این اعتقادات خطرناک و اشتباه هستند. اگر آنها به نقطه ای برسند که بخواهند بیشتر در مورد اعتقادات سایر ادیان بیاموزند، ممکن است با انجام این تحقیق احساس کنند که به خانواده و جامعه معنوی خود خیانت می کنند. اینجاست که عبارت «به خودت صادق باش» به میان می آید. تحقیقات خود را از منابع مختلف انجام دهید و به آموزه‌های کسانی که سوگیری‌ها و برنامه‌های خود را دارند وابسته نباشید.

جوهر ایمان خود را هدف قرار دهید نه کلماتی که روی کاغذ متعهد شدند. اگر هنوز در آشفتگی هستید، بین آنچه به شما آموزش داده شده و آنچه احساس می کنید گیر کرده اید، با آنچه در قلبتان «درست» به نظر می رسد بروید. این راه درست برای شما خواهد بود.

انتقاد از خود

یکی از موانع رشد شخصی، خود گفتاری منفی است. آیا شما از آن دسته افرادی هستید که گفتگوی ذهنی از ظلم و انتقاد دارید؟ گر چنین است، لطفا یک لحظه وقت بگذارید و خودتان را بغل کنید. این نوع پچ پچ های ذهنی منفی در بین افرادی که آزار روحی و روانی زیادی را تجربه کرده اند، به ویژه از سوی والدین و مراقبان رایج است. انتقادها و توهین‌های مداوم دریافتی از بزرگان به نوعی موسیقی متن پس‌زمینه تبدیل می‌شود و هر تلاشی برای تغییر یا رشد را تضعیف می‌کند.

قصد تغییر رشته یا شغل دانشگاهی را دارید؟ «چرا وقتی می‌خواهی شکست بخوری، زحمت بکشی؟ شما آنقدر باهوش نیستید که بتوانید آن کلاس‌ها را بگذرانید، هیچ‌کس نمی‌خواهد شما را استخدام کند، و اگر واقعاً شغل را به دست بیاورید، به‌خاطر فریبکاری که هستید معرفی خواهید شد.» به این پچ پچ های ذهنی اهمیت ندهید.

برای غلبه بر این موضوع، باید به دلایلی که چرا این نوع خودگویی منفی دارید، بپردازید. هنگامی که آن را تشخیص دادید، و محرک هایی که آن را شروع می کنند، می توانید به جای منفی بودن با کلمات مثبت تر و تشویق کننده تر کار کنید. هر بار که در ذهن خود مقداری منفی بافی می شنوید، قسمت آسیب دیده خود را مانند زمانی که کودک بودید تصور کنید. سپس آن بچه کوچولو را با خود فعلی و بزرگ شده خود در آغوش بگیرید و منفی ها را بازنویسی کنید. به آن کودک درونی بگویید که شجاع، مهربان، و قوی است و بسیار بیشتر از آن چیزی که تصور می کند توانایی دارد.

ممکن است از دیدن اینکه چقدر سریع این انتقادات از بین می روند، شگفت زده می شوید و شما را آزاد می گذارند تا به سمت رشد شخصی بیشتر حرکت کنید.

ندانستن این که از کجا شروع کنیم از موانع رشد شخصی

اولین قدم هایی که باید از نظر رشد شخصی بردارید کاملاً به تغییراتی که می خواهید ببینید بستگی دارد. یا همانطور که دیگران آن را بیان می کنند: “اهداف روشن ایجاد کنید.”  به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید طرز فکر شخصی خود را تغییر دهید. شاید خیلی تلخ و عصبانی شدید و دیگر نمی خواهید آن شخص باشید. شما نمی توانید فوراً ذهنیت خود را تغییر دهید، اما می توانید تغییرات بسیار کوچک را به صورت روزانه شروع کنید.

برای شروع، می توانید شروع به نگه داشتن یک دفترچه قدردانی کنید. آن را نزد خود نگه دارید و هر بار که از چیزی عصبانی یا ناراحت شدید یادداشت کنید. سپس در کنار یا زیر آن ورودی‌ها، خود را مجبور کنید که چیزی مثبت در مورد موقعیت را نیز بنویسید. چیزی مثل این: “من عصبانی و ناامید هستم زیرا تلفن من کار نمی کند و نمی توانم به دوستانم در رسانه های اجتماعی پیام بدهم تا زمانی که آن را تعمیر کنند.”

جنبه خوب این کار این است که به جای صرف چندین ساعت پیمایش، امروز صبح یک ساعت را صرف یوگا کردم. احساس شگفت انگیزی داشتم. همچنین زمان بیشتری را صرف صحبت رو در رو با خانواده‌ام کردم.» اگر رشد شخصی که می‌خواهید انجام دهید شامل تغییر سیستم اعتقادی، دیدگاه‌های شخصی یا مجموعه مهارت‌های شما باشد، اولین قدم مستلزم آموزش است. شما مجبور نیستید در دوره های دانشگاهی ثبت نام کنید تا افق دید خود را گسترش دهید. اگرچه اگر از نظر تحصیلی تمایل دارید می توانید. در عوض، انبوهی از اطلاعات در دسترس شماست.

بیزاری از پذیرفتن مسئولیت جایی که اکنون هستید

موانع رشد شخصی به ما کمک می کنند شرایط ویژه ای برای بهبود خود داشته باشیم. یکی از جنبه های کلیدی رشد شخصی این است که در مورد چگونگی رسیدن به شرایط فعلی خود بسیار صادق باشید. داشتن مشارکت های خود در مورد اینکه در این لحظه چه کسی و کجا هستید، به شما این امکان را می دهد که مسیر خود را به سمت فردی که می خواهید تبدیل کنید تغییر دهید. به عنوان مثال، خود قربانی این روزها بسیار رایج است و اغلب توسط اطرافیان ما تشویق می شود. افرادی که رویدادهای سخت یا آسیب زا را تجربه کرده اند، در نهایت با درد خود شناسایی می شوند و شخصیت خود (و زندگی کلی) را حول آن می سازند.

اگر احساس می‌کنید گیر افتاده‌اید و افراد بی‌شماری را به خاطر شرایط فعلی‌تان سرزنش می‌کنید، باید چشم‌اندازی واقعی و صادقانه را به عقب برگردانید.

 

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا