فواید روانشناختی غمگینی

احساس غمگینی هرازگاهی نه تنها طبیعی است، بلکه فواید روانی بسیاری نیز دارد. اگرچه غم و اندوه و خلق و خوی بد همیشه بخشی از تجربه انسان بوده است، اما اکنون در عصری زندگی می کنیم که این احساسات را نادیده می گیرد یا آن را بی ارزش می کند. در فرهنگ ما، احساسات عادی انسان مانند غم و اندوه موقت اغلب به عنوان اختلال تلقی می شوند. تبلیغات دستکاری، بازاریابی و صنایع خودیاری ادعا می کنند که خوشحالی باید از آن ما باشد. با این حال، حالات بد بخشی ضروری از طیف طبیعی خلق و خوی است که ما به طور منظم تجربه می کنیم. فواید روانشناختی غمگینی در این مقاله از وب سایت همکده بررسی شده اند. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره و ارائه کننده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی شناخته می شود.

وقتی غمگین هستیم، دیگران نگران هستند و می خواهند کمک کنند. زمان آن رسیده است که نقش بد خلقی را در زندگی خود ارزیابی کنیم. ما باید بدانیم که آنها یک بخش عادی و حتی مفید و سازگار انسان هستند و به ما کمک می کنند تا با بسیاری از موقعیت ها و چالش های روزمره کنار بیاییم.

تاریخچه ای کوتاه از غم و اندوه

در دوره های تاریخی قبلی، طلسم های کوتاه احساس غمگینی یا بد خلقی (معروف به نارسایی خفیف) همیشه به عنوان بخشی عادی از زندگی روزمره پذیرفته شده است. در واقع، بسیاری از بزرگترین دستاوردهای روح انسان با برانگیختن، تمرین و حتی پرورش احساسات منفی سر و کار دارد. تراژدی های یونانی مخاطبان را برای پذیرش و مقابله با بدبختی اجتناب ناپذیر به عنوان بخشی عادی از زندگی بشری در معرض دید و آموزش قرار دادند. تراژدی های شکسپیر کلاسیک هستند زیرا این مضمون را تکرار می کنند. و آثار بسیاری از هنرمندان بزرگ مانند بتهوون و شوپن در موسیقی، یا چخوف و ایبسن در ادبیات، چشم انداز غم و اندوه را بررسی می کنند، موضوعی که مدت هاست آموزنده و ارزشمند شناخته می شود. فواید روانشناختی غمگینی در این نگاه ها دیده می شوند.

فیلسوفان باستان نیز بر این باور بودند که پذیرش خلق و خوی بد برای داشتن یک زندگی کامل ضروری است. حتی فیلسوفان لذت گرا مانند اپیکور دریافتند که خوب زیستن مستلزم اعمال قضاوت عاقلانه، خویشتن داری و پذیرش ناملایمات اجتناب ناپذیر است. فیلسوفان دیگری مانند رواقیون نیز بر اهمیت یادگیری پیش بینی و پذیرش بدبختی ها، مانند از دست دادن، غم و اندوه یا بی عدالتی تاکید کردند.

نقطه غم و اندوه چیست؟

روان‌شناسانی که بررسی می‌کنند چگونه احساسات و رفتارهای ما در طول زمان تکامل یافته‌اند، همه حالات عاطفی ما (مانند خلق و خوی و عواطف) را حفظ می‌کنند، نقش مفیدی دارند: آن‌ها به ما درباره وضعیت‌هایی از جهان که باید به آن‌ها واکنش نشان دهیم، هشدار می‌دهند. فواید روانشناختی غمگینی نیز می تواند جزوی از آنها باشد.

در واقع، طیف عواطف انسانی شامل احساسات منفی بسیار بیشتر از احساسات مثبت است. احساسات منفی مانند ترس، خشم، شرم یا انزجار مفید هستند زیرا به ما کمک می کنند تا موقعیت های تهدید کننده یا خطرناک را بشناسیم، اجتناب کنیم و بر آن غلبه کنیم. اما غم و اندوه، شاید رایج ترین احساس منفی و چیزی که روانشناسان با آن سروکار دارند چیست؟

غم و اندوه شدید و پایدار، مانند افسردگی، آشکارا یک اختلال جدی و ناتوان کننده است. با این حال، حالات بد خفیف و موقتی ممکن است با کمک به ما برای مقابله با چالش‌های روزمره و موقعیت‌های دشوار، یک هدف انطباقی مهم و مفید باشد. آنها همچنین به عنوان یک سیگنال اجتماعی عمل می کنند که عدم درگیری، کناره گیری از رقابت را با یکدیگر ارتباط می دهد و پوشش محافظی را فراهم می کند. وقتی غمگین یا بد خلق به نظر می رسیم، مردم اغلب نگران هستند و تمایل دارند کمک کنند.

برخی از حالات منفی مانند مالیخولیا و دلتنگی (اشتیاق به گذشته) حتی ممکن است خوشایند باشند و به نظر می رسد اطلاعات مفیدی برای هدایت برنامه ها و انگیزه های آینده ارائه می دهند. غم و اندوه همچنین می تواند همدلی، شفقت، ارتباط و حساسیت اخلاقی و زیبایی شناختی را افزایش دهد. و غم از دیرباز محرکی برای خلاقیت هنری بوده است.

فواید روانشناختی غمگینی

آزمایش‌های علمی اخیر، فواید خلق‌وخوی بد خفیف را که اغلب به‌عنوان سیگنال‌های هشدار خودکار و ناخودآگاه عمل می‌کنند، نشان می‌دهند و سبک تفکر دقیق‌تر و خاص تری را ترویج می‌کنند. به عبارت دیگر، بد خلقی به ما کمک می کند تا در موقعیت های سخت توجه و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در مقابل، خلق و خوی مثبت (مانند احساس شادی) معمولاً به عنوان سیگنالی عمل می کند که موقعیت های آشنا و ایمن را نشان می دهد و منجر به سبک پردازشی با جزئیات کمتر و توجه می شود.

اکنون شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد خلق های منفی، مانند غم و اندوه، مزایای روانی دارند. برای نشان دادن این موضوع، محققان ابتدا خلق و خوی افراد را دستکاری می کنند (مثلاً با نمایش فیلم های شاد یا غمگین)، سپس تغییرات عملکرد را در کارهای مختلف شناختی و رفتاری اندازه گیری می کنند. فواید روانشناختی غمگینی عبارتند از:

حافظه بهتر

در یک مطالعه، خلق و خوی بد (ناشی از آب و هوای بد) باعث شد افراد بهتر جزئیات مغازه ای را که به تازگی ترک کرده بودند به خاطر بسپارند. خلق و خوی مد همچنین می تواند خاطرات شاهدان عینی را با کاهش اثرات حواس پرتی های مختلف، مانند اطلاعات نامربوط، نادرست یا گمراه کننده، بهبود بخشد.

قضاوت های دقیق تر از فواید روانشناختی غمگینی

خلق بد خفیف همچنین برخی از تعصبات و تحریفات را در نحوه برداشت افراد کاهش می دهد. به عنوان مثال، قضات کمی غمگین تصورات دقیق و قابل اعتمادتری در مورد دیگران ایجاد کردند، زیرا آنها جزئیات را به طور مؤثرتری پردازش می کردند. ما دریافتیم که خلق و خوی بد نیز باعث کاهش زودباوری و افزایش شک و تردید در هنگام ارزیابی افسانه ها و شایعات شهری می شود و حتی توانایی افراد را برای تشخیص دقیق تر فریب بهبود می بخشد. افرادی که دارای روحیه بد خفیف هستند نیز کمتر به کلیشه های ساده انگارانه تکیه می کنند.

انگیزه

آزمایش‌های دیگر نشان می‌دهد که وقتی از شرکت‌کنندگان شاد و غمگین خواسته می‌شود تا یک کار ذهنی دشوار را انجام دهند، آنهایی که خلق و خوی بدی دارند بیشتر تلاش می‌کنند و پشتکار بیشتری می‌کنند. آنها زمان بیشتری را صرف این کار کردند، سؤالات بیشتری را امتحان کردند و پاسخ های صحیح تری ارائه کردند.

ارتباط بهتر از فواید روانشناختی غمگینی

سبک تفکر دقیق‌تر و سرراست تری که با خلق و خوی بد ترویج می‌شود نیز می‌تواند ارتباطات را بهبود بخشد. ما متوجه شدیم که افرادی که حالت غمگینی دارند از استدلال های متقاعدکننده مؤثرتری برای متقاعد کردن دیگران استفاده می کنند، در درک جملات مبهم بهتر و هنگام صحبت کردن بهتر ارتباط برقرار می کنند.

افزایش انصاف

آزمایش‌های دیگر نشان داد که خلق بد خفیف باعث می‌شود افراد توجه بیشتری به انتظارات و هنجارهای اجتماعی داشته باشند و با دیگران کمتر خودخواهانه و بیشتر منصفانه‌تر رفتار کنند.

مقابله با فرقه خوشبختی از فواید روانشناختی غمگینی

با تمجید از شادی و انکار فضایل غم، هدفی دست نیافتنی برای خود تعیین می کنیم. همچنین ممکن است ناامیدی بیشتری ایجاد کنیم، برخی می گویند حتی افسردگی. همچنین به طور فزاینده ای تشخیص داده می شود که داشتن خلق و خوی خوب، علیرغم برخی مزایا، مطلوب جهانی نیست. احساس غمگینی یا بد خلقی به ما کمک می کند تا بهتر بر موقعیتی که در آن قرار داریم تمرکز کنیم. بنابراین توانایی ما برای نظارت و پاسخ موفقیت آمیز به موقعیت های سخت تر را افزایش می دهد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که جستجوی بی‌وقفه شادی ممکن است اغلب خود را شکست‌دهنده باشد. یک ارزیابی متعادل تر از هزینه ها و مزایای خلق و خوی خوب و بد مدت هاست که به تعویق افتاده است.

مزایای در آغوش کشیدن غم و اندوه را چگونه تجربه کنیم؟

فواید روانشناختی غمگینی بسیار پیچیده و متفاوت است. محققان آلمانی دریافتند افرادی که احساسات منفی خود را می پذیرند – مانند غم و اندوه – در دراز مدت سود می برند. آن دسته از شرکت کنندگانی که نگرش منفی نسبت به خلق و خوی بد داشتند، تمایل به پرداخت هزینه داشتند. هر چه خلق و خوی منفی بیشتری را تجربه کنند، سلامت روانی و جسمی آنها چه در لحظه و چه در درازمدت ضعیف تر می شود (به عنوان مثال، بر اساس تعداد شکایات سلامتی آنها. ). با این حال، در میان شرکت کنندگانی که نگرش مثبت تری نسبت به خلق و خوی بد داشتند، این پیوندها عمدتاً کاهش یافته یا در برخی موارد حتی به طور کامل وجود نداشتند.

اولین واکنش بسیاری از مردم به احساسات منفی، مقابله با آنهاست. به نظر می رسد، این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. در عوض، سعی کنید غم را به عنوان یک احساس عادی ببینید و آن را در آغوش بگیرید. به گفته دکتر نوام شپنسر، روانشناس بالینی، هر چه بیشتر سعی کنیم از احساسات منفی دوری کنیم، تنها به خودمان تسکین کوتاه مدت خواهیم داد.

به خود بگویید که یک احساس خاص غیرقابل تحمل یا خطرناک است. شما را در احتیاط دائمی در مورد همان چیزی که می‌خواهید از آن اجتناب کنید به دام می‌اندازد. شما نسبت به احتمال بروز این احساس بیش از حد هوشیار می شوید. ترس از تجربه منفی قریب الوقوع به خودی خود تبدیل به یک تجربه منفی می شود.

اجتناب از احساسات باعث ایجاد چالش می شود

فواید روانشناختی غمگینی در ابتدا ما را به سمت شناخت احساسات می برد. با اجتناب از احساسات، ممکن است احساسات منفی بیشتری مانند اضطراب یا عصبانیت ایجاد کنیم. در عوض، سعی کنید از غم و اندوه خود درس بگیرید و آن را مانند ناخودآگاه خود ببینید که سعی دارد چیزی به شما بگوید. پیشنهاد نمی کنم که همه یا حتی اکثر شرایط ایجاد غم و اندوه را می توان در یک روز حل کرد. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد غم و اندوه برای چیزی طولانی تر خواهد بود. اندوه خود را بپذیرید و زمانی که برای پردازش آن وقت گذاشتید، وضعیت بسیار بهتری خواهید داشت.

غم ممکن است شما را متقاعدتر کند

این گزینه را هم می توان در میان مزایا و فواید روانشناختی غمگینی دانست. مطالعه دیگری که در مجله تجربی روانشناسی اجتماعی منتشر شد، بر این موضوع متمرکز بود که آیا شادی یا غم بر میزان متقاعدکننده بودن یک فرد تأثیر می گذارد. در این مطالعه، شرکت کنندگان یک فیلم شاد یا غمگین تماشا کردند. پس از تماشای فیلم، از آنها خواسته شد تا یک مقاله متقاعد کننده در مورد موضوعی بحث برانگیز بنویسند. محققان دریافتند افرادی که یک فیلم غمگین تماشا می‌کنند، مقالات قانع‌کننده‌تری نسبت به افرادی که یک فیلم شاد تماشا می‌کنند، نوشته‌اند. در واقع، هر دو احساسات مثبت و منفی می توانند خلاقیت را تحریک کنند، اما به روش های مختلف. در حالی که احساسات مثبت می توانند انگیزه شما را افزایش دهند، احساسات منفی اغلب برای افزایش تمرکز و تفکر انتقادی کار می کنند.

چه زمانی غم به افسردگی تبدیل می شود؟

در حالی که غم و اندوه بخشی عادی از زندگی است، مهم است که بین احساس غم و افسردگی تفاوت قائل شویم. غم و اندوه معمولاً ناشی از یک رویداد است. از سوی دیگر، افسردگی ناشی از یک رویداد خاص نیست. یک فرد افسرده نمی تواند احساس خود را با “پذیرش غم خود” تغییر دهد. با توجه به روانشناسی امروز، بسیاری از علائم افسردگی از جمله خستگی، بی خوابی، مشکلات تمرکز، تغییر وزن، تغییرات سطح انرژی، احساس گناه و داشتن افکار خودکشی هستند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان این علائم را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال کمک باشید.

 

 

منابع
stuff

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا