علم توضیح می‌دهد که چگونه اعتیاد به گوشی های هوشمند افراد را بی‌ادب و افسرده می‌کند

اعتیاد به گوشی های هوشمند یکی از انواع اعتیاد های رفتاری یا شخصیتی است. اما امروزه نمی توان گفت که هیچ کس نباید از گوشی های هوشمند استفاده کند. هیچ کس نمی تواند بدون این گوشی های هوشمند زندگی کند. البته استفاده درست از آن ها برای موفقیت شما بهتر است. اما استفاده بیش از حد باعث ایجاد اضطراب‌ و افسردگی می شود. گاهی اوقات دانش آموزان با کوچک ترین چیزی دچار حواس پرتی می شوند. معلمان و همچنین روان شناسان راه حل های مختلفی را برای برنامه ریزی درسی ارائه داده اند. در جهانی که زندگی می کنیم باید برای زندگی خود تلاش کنیم. گاهی اوقات ممکن است شکست بخوریم. شکست نباید به این معنا باشد که شما در طول زندگی ناامید باشید.

در سال تحصیلی جدید که احتمال برداشته شدن محدودیت ها وجود دارد برنامه ریزی و تعیین اهداف مهم است. خانواده ها باید بتوانند با مدیریت و برنامه ریزی امروزه روان شناسی می گوید که هر کس اهداف دقیق تری داشته باشد و برای آن تلاش کند موفق تر خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که علم توضیح می‌دهد که چگونه اعتیاد به گوشی های هوشمند افراد را بی‌ادب و افسرده می‌کند، چگونه است.

اعتیاد به گوشی های هوشمند در کلاس های درس

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر این نکته را باید بدانید که تلاش کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علم توضیح می‌دهد که چگونه اعتیاد به گوشی های هوشمند افراد را بی‌ادب و افسرده می‌کند، صحبت کنیم.

اعتیاد به گوشی های هوشمند و نمرات پایین تر به علت حواس پرتی

مطالعات کمی وجود دارد که تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها می توانند حواس دانش آموزان را در کلاس های درس پرت کنند. تحقیقات جدیدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از وسایل الکترونیکی در کلاس حتی می تواند نمرات دانش آموزان را کاهش دهد. در مطالعه‌ای که در مجله روانشناسی تربیتی منتشر شد، محققان به نتایجی رسیدند. این که از 118 دانشجوی سطح بالای مورد مطالعه، دانش‌آموزانی که لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه خود را برای مقاصد غیرکلاسی باز کرده‌اند، حواس پرتی بیشتری در کلاس تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نمره های درسی می تواند تفاوت بین قبولی و رد شدن برای برخی از دانش آموزان باشد. حتی دانش‌آموزانی که در همان کلاس در درس های مختلف بهترین نمره را کسب کردند دچار مشکل می شوند.

تاثیر اعتیاد به گوشی های هوشمند و حواس پرتی بر امتحانات مهم دانش آموزان

همچنین توجه به این نکته مهم است که در حالی که داشتن یک موبایل هوشمند نمرات درس را در حالت عادی پایین نمی آورد، امتحان پایان ترم را تا 5٪ یا نیم نمره کاهش می دهد. این یافته ها نشان می دهد که تأثیر اصلی توجه در کلاس درس بر حفظ طولانی مدت عدم استفاده از گوشی های هوشمند است.

در همین حال، مطالعه دیگری که توسط دانشگاه استنفورد انجام شده است نشان می‌دهد که انجام چندوظیفه‌ای شدید کارایی انجام یک کار مشخص را کاهش می‌دهد. نتیجه در این جا این است که تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند توانایی دانش‌آموز را برای تفکر تا حد کامل کاهش دهند.

چند نشانه که نشان می دهد اعتیاد به گوشی های هوشمند دارید (و چگونه آن را ترک کنید)

این روزها تقریباً به هر جایی بروید، بیشتر مردم را خواهید دید که از تلفن های خود استفاده می کنند. احتمالاً بدون اینکه خودشان بدانند از اعتیاد به گوشی هوشمند رنج می برند. تلفن های هوشمند بیشتر شبیه یک عضو اضافی شدند تا ابزاری برای دسترسی به اطلاعات. دانشمندان حتی برای ترس از عدم استفاده از موبایل کلمه ای را مطرح کرده اند: nomophobia.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

طبق گزارش نیویورک تایمز، نوجوانان و بزرگسالان حدود 150 بار در روز به تلفن های خود نگاه می کنند و تقریباً 110 پیامک ارسال می کنند. مطالعه‌ای در مرکز تحقیقات پیو در سال 2015 همچنین نشان داد که 24 درصد از نوجوانان گزارش دادند که « دائماً از اینترنت استفاده می‌کنند». بررسی های انجام شده در اروپا نشان داد که بین 1.5٪ تا 8.2٪ از مردم از بیماری به نام اختلال اعتیاد به اینترنت (IAD) مشابه اعتیاد به گوشی هوشمند رنج می برند. گزارش‌های دیگر نرخ‌های بالاتری را بین 6 تا 18.5 درصد نشان دادند. علاوه بر این، 46 درصد از دارندگان گوشی های هوشمند می گویند که بدون گوشی های خود نمی توانند زنده بمانند.

اعتیاد به گوشی های هوشمند ما را از محیط اطراف جدا می کند

در حالی که گوشی‌های هوشمند راه‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط با عزیزان و دسترسی به اطلاعات از هر نقطه در اختیار ما قرار دادند. همچنین این پتانسیل را دارند که ما را از محیط اطرافمان جدا کنند. وقتی قفل گوشی‌هایمان را باز می‌کنیم، تمام دنیا در دستانمان است، و گاهی اوقات، این ممکن است طاقت‌فرسا به نظر برسد.

علم توضیح می‌دهد که چگونه اعتیاد به گوشی های هوشمند افراد را بی‌ادب و افسرده می‌کند

گوشی های هوشمند در جامعه نفوذ و آنقدر در فرهنگ ما هست که واقعاً دیگر به آن فکر نمی کنیم. بسیاری از ما بیدار می شویم، فورا پیام های خود را بررسی می کنیم و هر جا که می رویم گوشی هوشمند خود را با خود می آوریم. “تفاوت بین تکنولوژی و برده داری در این است که بردگان کاملاً آگاه هستند که آزاد نیستند.”

بررسی مداوم تلفن‌هایمان با مشکلات سلامتی و روانی همراه است. همه این‌ها از خیره شدن به یک دستگاه کوچک است. درک اینکه چگونه کل جامعه می تواند در برابر اعتیاد به گوشی های هوشمند تسلیم شود، دشوار است. اما باز هم، تعجبی ندارد که ببینیم چگونه به بسیاری از عادات و رفتارهای سمی دیگر معتاد شدیم.

در زیر، به اثرات اعتیاد به گوشی های هوشمند و چند راه حل برای این مشکل رو به رشد خواهیم پرداخت. علم توضیح می دهد که چگونه اعتیاد به گوشی های هوشمند باعث ایجاد افراد بی ادب و افسرده می شود:

مشکلات سلامتی مرتبط با گوشی های هوشمند

ابتدا در مورد اینکه چگونه گوشی های هوشمند ما را از نظر جسمی ناسالم می کنند صحبت خواهیم کرد. به این فکر کنید که چند بار به تلفن خود خیره می شوید و سر و گردن خود را در چه وضعیتی قرار می دهید تا این کار را انجام دهید. وزن سر شما بین 10 تا 12 کیلو است و خم کردن آن برای ساعت ها در روز برای نگاه به گوشی هوشمند می تواند تا 60 کیلو به سر و گردن شما فشار وارد کند. نگهداری این وضعیت برای مدت طولانی می تواند منجر به آسیب انحنای ستون فقرات شود که می تواند باعث چیزی به نام “آسیب گردنی” شود که سالانه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

نکته

ناگفته نماند که این وضعیت حتی می تواند باعث مشکلات خلقی، رفتاری و حافظه شود. به گفته مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، اعتیاد به گوشی های هوشمند می تواند ما را افسرده یا بی حال کند. همچنین بر میزان اکسیژنی که ریه های ما می توانند دریافت کنند، تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، استفاده از تلفن همراه ما در طول روز می تواند بر ریتم شبانه روزی ما تأثیر بگذارد و خواب در شب را دشوار کند. بسیاری از مردم حتی در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند تا گوشی های هوشمند خود را چک کنند.

اعتیاد به گوشی های هوشمند یعنی آن ها چه چیزی از ما می خواهند؟

همچنین، گوشی‌های هوشمند از ما می‌خواهند که برای مدت طولانی به یک چیز خیره شویم، که فاجعه‌ای برای سلامت چشم‌های ما به همراه دارد. “خستگی چشم” در حال تبدیل به یک بیماری همه گیر هستند، زیرا هرگز قرار نبود به این مدت طولانی به یک جسم خیره شویم.

چگونه اعتیاد به گوشی های هوشمند بر روحیه ما تأثیر می گذارد؟

بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، ما به شدت ضداجتماعی و بی‌تفاوت با محیط خود شدیم. ۷۵ درصد از مردم کشورهای مختلف  فکر نمی‌کنند استفاده از گوشی‌های هوشمند بر توانایی آنها برای توجه در یک محیط گروهی تأثیر می‌گذارد. همچنین حدود یک سوم مردم کشورهای اروپایی معتقدند که استفاد از تلفن در واقع به نفع مکالمه است. ما کاملاً انکار می کنیم که چقدر عمیقاً به دستگاه های خود معتاد شدیم و این اعتیاد چگونه بر ما و اطرافیانمان تأثیر می گذارد.

نکته

اعتیاد به گوشی های هوشمند به طور موثر ما را از واقعیت خود دور می کنند. اگر بچه داشته باشیم، این می تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند. زیرا آن‌ها دوست دارند رفتار ما را تقلید کنند. اگر آن‌ها ما را ببینند که سرمان پایین است و در فناوری‌مان غوطه‌ور شدیم، همان کار را خواهند کرد. این می تواند به شدت رشد آن‌ها را متوقف کند و رفتار ضد اجتماعی ایجاد کند، ناگفته نماند، آن‌ها باید برای جلب توجه شما بجنگند. اما اعتیاد به گوشی های هوشمند می تواند باعث شود آن‌ها احساس بی اهمیتی و غفلت کنند.

رفتار والدین در زمینه اعتیاد به گوشی های هوشمند

متأسفانه، بسیاری از والدین حتی تلفن یا آی پد را به فرزندان خود می دهند تا آن‌ها را مشغول نگه دارند یا در هنگام عصبانیت آن‌ها را آرام کنند. با این حال، این به آن‌ها هیچ مهارت ارزشمندی نمی آموزد. همچنین می تواند منجر به نابودی نشانه های غیرکلامی شود که رشد عاطفی و ذهنی آن‌ها را بیشتر متوقف می کند.

اگر به اطراف خود نگاه کنید، خواهید دید که شوق گوشی های هوشمند بر افراد در هر سنی تاثیر می گذارد. در واقع، در سال 2015، مرکز تحقیقات پیو گزارش داد که 24 درصد از نوجوانان اکثر زمان خود را آنلاین می‌گذرانند. بر اساس گزارش کل مخاطبان نیلسن در سال گذشته، بیشتر بزرگسالان بیش از 10 ساعت در روز را صرف وسایل الکترونیکی می کنند.

تاثیر اعتیاد به گوشی های هوشمند بر توانایی های ما

بنابراین، اعتیاد به گوشی های هوشمند چگونه بر روحیه و توانایی ما برای درگیری در محیط اطرافمان تأثیر می‌گذارد؟ هنری آلفورد، نویسنده کتاب راهنمای مدرن برای آداب و رسوم، می گوید: «دستگاه های تلفن همراه عامل اصلی بی توجهی هستند. «این حالت غفلت تک‌شیدایی است که وقتی غرق در یک فعالیت می‌شوید و هر چیز دیگری را حذف می‌کنید، بر شما غلبه می‌کند.»

مطالعات در ارتباط با این زمینه

در مطالعه‌ای که در مجله Psychology of Popular Media Culture منتشر شد، محققان دریافتند: 70 درصد از زنان گفتند که تلفن‌های هوشمند در روابط آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین، توانایی ما در تعامل با محیط خود با استفاده از تلفن‌هایمان به شدت کاهش می‌یابد. همچنین این می‌تواند بین شما و شریک زندگی، دوستان، همکاران، اعضای خانواده یا هر شخص دیگری که برای شما مهم است، شکاف واقعی ایجاد کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا