علل بدشکلی بدن در کودکی و بزرگسالی که هرگز نباید نادیده گرفت

بدشکلی بدن می تواند از دوران کودکی ایجاد شود. بسیاری از اختلالات شخصیتی به علت عدم تربیت مناسب فرزندان یا اتفاقات ناگوار در کودکی است. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. به عنوان مثال دیگر افرادی هستند که در دوران نوجوانی دچار مشکلات خانوادگی شده اند ممکن است در آینده و حتی در زمان ازدواج هم این تصویری که در آن دوره در ذهنشان بوده است به همراه داشته باشند.

اختلالات شخصیتی و بدشکلی بدن

اختلالات شخصیت همیشه ناشی از یک اتفاق ناگوار است. اختلال بدشکلی یکی از عواملی است که در این مقاله می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علل بدشکلی بدن در کودکی و بزرگسالی که هرگز نباید نادیده گرفت، صحبت کنیم.

اختلال بدشکلی بدن، که گاهی اوقات به دیس مورفی بدن یا BDD نیز خلاصه می شود

اختلال بدشکلی بدن، که گاهی اوقات به دیس مورفی بدن یا BDD نیز خلاصه می شود، بیماری است که باعث می شود افراد نسبت به ظاهر خود وسواس داشته باشند و تصور منفی از تصویر خود را داشته باشند. این می تواند دلایل مختلف و عوامل خطر داشته باشد و مهمتر از همه، بسیار ناراحت کننده و وقت گیر است. در این مقاله دیس مورفی بدن تعریف شده، علائم و نشانه های آن و چگونگی تشخیص آن بحث خواهد شد و همچنین روش های درمانی موجود بررسی خواهد شد. فکر می کنم اختلال بدشکلی بدن دارم، چه کاری انجام دهم؟

تعریف اختلال بدشکلی بدن

بدشکلی بدن به گروهی از بیماری های روانپزشکی معروف است که تحت عنوان اختلالات وسواسی و اجباری شناخته می شوند، که شامل OCD، تریکوتیلومانیا (کشیدن مو)، اختلال دفع (برداشتن پوست) و احتکار است.

بدشکلی در اوایل نوجوانی

این وضعیت به طور معمول در اوایل نوجوانی ظاهر می شود، اما معمولاً بیش از یک دهه طول می کشد تا افراد تشخیص دهند که شرایط روحی شدیدی دارند و به دنبال درمان می روند. بنابراین، افراد مبتلا به BDD می توانند سال ها رنج ببرند و از نظر عملکرد دچار نقص شوند. قبلاً به عنوان یک اختلال سوماتوفورم با تعریف کمی متفاوت در DSM-4 طبقه بندی شده بود، گنجاندن آن در گروه اختلالات وسواسی-اجباری و مرتبط تغییری است که در DSM-5 تجدید نظر شد.

معیارهای اختلال بدشکلی بدن DSM-5 به شرح زیر است:

الف – مشغله یک یا چند نقص یا نقص ظاهری در بدن که قابل مشاهده نیستند یا به نظر دیگران خفیف می رسد.

ب) در دوره ای از دوره اختلال، فرد رفتارهای تکراری (مثلاً بررسی آینه، نظافت بیش از حد، چیدن پوست، اطمینان یابی) یا اعمال ذهنی (مثلاً مقایسه ظاهر خود با دیگران) را انجام داده است پاسخ به نگرانی های ظاهری

ج- اشتغال باعث ایجاد پریشانی یا اختلال در بالینی قابل توجه در زمینه های اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های عملکرد می شود.

د- مشغله ظاهری با نگرانی در مورد چربی یا وزن بدن در فردی که علائم آن با معیارهای تشخیصی اختلال در خوردن مطابقت دارد بهتر توضیح داده نمی شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مورد اول مربوط به بدشکلی عضلانی، نوعی اختلال بدشکلی بدن است و از او می پرسد آیا فرد به کم بودن یا نواحی خاصی از بدن مشغول است؟ مورد دوم به طور کلی تر است، و در مورد عقاید شخص در مورد شرایط، با سه انتخاب ممک، بینش می خواهد:

با بینش خوب یا منصفانه

فرد تشخیص می دهد که باورهای اختلال بدشکلی بدن قطعاً یا احتمالاً درست نیست یا ممکن است درست باشد یا نباشد.

با بینش ضعیف

فرد فکر می کند باورهای بدشکلی بدن احتمالاً درست است.

وجود باورهای بینشی یا خیالی غایب

فرد کاملاً متقاعد شده است که باورهای بدشکلی بدن درست است.

نکته

بنابراین، شناختن علائم موجود در خود یا شخصی که با او معاشرت می کنید ، می تواند در دریافت درمان مناسب و احتمالاً نجات یک زندگی تفاوت ایجاد کند.

علائم دیسمورفی بدن در افراد چگونه است؟

اگر چه برخی از علائم BDD از طریق معیارهای DSM-5 در بخش قبلی توضیح داده شد، علائم بیشتری وجود دارد که باید به آن ها توجه شود. علاوه بر علائم برجسته مانند بررسی وسواسی آینه، عادات نظافت و مقایسه خود با دیگران، برخی از افراد مبتلا به بدشکلی بدن ممکن است:

  • رفتار استتار (پنهان کردن بدن آن ها با لباس، آرایش، و وضعیت بدن یا وضعیت جسم) را نشان دهید
  • به شدت تحقیق کنید و جراحی را در نظر بگیرید
  • خیلی اوقات برنزه می شود
  • از نگاه به آینه خودداری کنید
  • بیش از حد ورزش کنید

دوستان، خانواده و همسالان نیز ممکن است متوجه تغییر شدید وزن شوند

دوستان، خانواده و همسالان نیز ممکن است متوجه تغییر شدید وزن شوند. اگر چه آن ها از یکدیگر متفاوت هستند، BDD اغلب با اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری همراه است. کسی که دچار بدشکلی بدن و بی اشتهایی است ممکن است معتقد باشد که اضافه وزن دارد. در واقع، آن ها به دلیل کاهش مصرف غذا بسیار کم وزن هستند.

علل بدشکلی بدن در کودکی و بزرگسالی که هرگز نباید نادیده گرفت

هنگامی که تصور یک فرد از خود بسیار منفی است، می تواند بر سلامت روان او تأثیر بگذارد. بدشکلی بدن زمانی اتفاق می‌افتد که افراد درگیر این ایده هستند که ظاهر فیزیکی آن‌ها ناقص است. تثبیت افکار منفی آن‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آن‌ها می شود، اما آن‌ها می توانند آن را معکوس کنند. بدشکلی بدن یک بیماری روانی است که تشخیص آن دشوار است. اغلب درمان نمی شود زیرا نادیده گرفته می شود. با این حال، دلایلی وجود دارد که هرگز نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهمترین شاخص اختلال بدشکلی بدن زمانی است که فردی نسبت به بدن خود وسواس دارد. آن‌ها روی پوست، مو، عیوب صورت، تیپ بدنی و موارد دیگری که احتمالاً اکثر مردم حتی متوجه آن نمی شوند، تثبیت می کنند. در حالی که ممکن است مردم آن را به عنوان عدم اعتماد به نفس تلقی کنند، اما بسیار عمیق تر از آن است. بدشکلی بدن در صورت عدم درمان می تواند زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. شناسایی علل می تواند در غلبه بر این اختلال و داشتن یک زندگی راحت تر تفاوت ایجاد کند.

علل بدشکلی بدن

افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD) دیدگاه نادرستی نسبت به خود دارند. آن‌ها ممکن است فکر کنند در مقایسه با دیگران بد شکل، زشت یا غیرعادی هستند. تبدیل به یک وسواس می شود و آنقدر روی ظاهر خود تمرکز می کنند که در فعالیت های روزمره آن‌ها اختلال ایجاد می کند.

‏BDD فراتر از احساس خودآگاهی در مورد یک نقص است زیرا دائماً باعث ناراحتی شدید می شود. ممکن است فرد زمان زیادی را صرف آراستن خود و بررسی ظاهر خود کند. آن‌ها همچنین ممکن است هنگام ارتباط اجتماعی بدن خود را پنهان کنند یا به طور کلی از موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند.

وسواس در اختلال بدشکلی بدن

اشتغال به ظاهر معمولاً ناخواسته است اما به هر حال رفتارهای تکراری ایجاد می کند. کنترل آن سخت و وقت گیر می شود و عملکرد آن را سخت تر می کند. برخی از ویژگی های استاندارد کسانی که به BDD وسواس دارند عبارتند از:

  • صورت، از جمله بینی، رنگ چهره، خطوط و چین و چروک، لک و آکنه
  • مو، از جمله حالت آن، نازکی و طاسی
  • اندازه یا شکل سینه
  • ظاهر پوست، از جمله سیاهرگ ها
  •  اندازه ماهیچه

این اختلال می تواند در روابط، کار و توانایی های یادگیری تداخل ایجاد کند. معمولاً در سال های نوجوانی شروع می شود، اما شروع آن در بزرگسالی غیر معمول نیست. دو نوع BDD وجود دارد و درک تفاوت ها می تواند به شناسایی علت کمک کند.

انواع اختلال بدشکلی بدن

در حالی که اشکال دیگری از BDD وجود دارد، دو نوع اصلی وجود دارد، از جمله:

دیسمورفی عضلانی

هنگامی که شخصی نسبت به اندازه و شکل عضلات خود وسواس دارد، به آن دیسمورفی عضلانی می گویند. این شامل این می شود که فکر کنند ماهیچه های آن‌ها به اندازه کافی بزرگ یا فشرده نیستند. این وضعیت باعث ناراحتی می شود و می تواند منجر به سوء مصرف استروئید یا عادات غذایی ناسالم شود.

دیسمورفی جمجمه و صورت

اگر فردی بیش از حد روی صورت خود تمرکز کند، به آن دیسمورفی جمجمه-صورتی می گویند. فرد اغلب روی شکل چانه، اندازه بینی یا موقعیت چشمان خود وسواس دارد. تثبیت آن‌ها می تواند باعث اضطراب، انزوای اجتماعی یا افسردگی شود زیرا دائماً فکر می کنند بد به نظر می رسند.

چند علامت اختلال بدشکلی بدن

این اختلال با تمایل به خوش فرمی یا کاهش وزن متفاوت است. اختلالی که گفتیم به روش های ناسالم زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که تناسب اندام باعث بهبود رفاه شما می شود. فردی که از این بیماری رنج می برد ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کند:

  • تثبیت وسواسی در بدن
  • به طور مکرر آینه را نگاه می کند
  • وقفه در زندگی روزمره
  • اجتناب از رفتار اجتماعی
  • رفتارهای تکراری در مورد ظاهر باعث ناراحتی می شود
  • نمی توان از تفکر به نقص های خود دست بردارد
  • مرتباً ظاهر خود را لمس می کند
  • به دنبال اطمینان دائمی
  • به دنبال روش های زیبایی بی شماری بدون دستیابی به رضایت طولانی مدت
  • احساس تمسخر ظاهری
  • برداشتن مکرر پوست
  • دائماً با دیگران مقایسه می شود
  • گرایش های کمال گرایی
  • مشغولیت به اندازه بدن یا ماهیچه های خود
  • اجتناب از موقعیت هایی که ممکن است توجه را به ظاهر آن‌ها جلب کند
  • مدام بدن خود را شرمنده می کنند
  • چند علت بدشکلی بدن از نظر محققان

علت دقیق BDD ناشناخته است، اما محققان بسیاری از عوامل موثر را یافتند. این وضعیت ممکن است به دلیل یک دلیل یا ترکیبی از مسائل رخ دهد. با شناخت علت، می توانید برای غلبه بر دیسمورفی تلاش کنید. این علل عبارتند از:

ژنتیک

افرادی که یکی از اعضای خانواده نزدیکشان مبتلا به BDD هستند بیشتر احتمال دارد که خودشان به آن مبتلا شوند. هنگامی که می دانید در معرض خطر هستید، می توانید خودآگاه تر شوید و مراقب علائم باشید.

ضربه عاطفی یا سوء استفاده

سوء استفاده عاطفی می تواند باعث اختلال بدشکلی بدن، عمدتا در دوران کودکی شود. سوء استفاده فیزیکی و جنسی نیز می تواند منجر به مسائل مربوط به خودانگاره شود که به وسواس تبدیل می شود. به علاوه، آزار و اذیت بیش از حد از طرف همسالان یا شرمساری بدن می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در طول زندگی شما شود. درگیری غیر قابل حل از دوران کودکی می تواند باعث این مشکلات شدید تصویر بدن شود.

 

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا