چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟

همه ما با ایده شادی همیشه آشنا هستیم، اما حقیقت این است که خوشحالی همیشه بدون چند دست انداز در جاده به دست نمی آید. زندگی پر از فراز و نشیب های فراوان است و البته روزهایی هم هست که همه می خواهند دچار حال خوب شوند و منتظر بمانند تا طوفان بگذرد. اما وقتی این نوع مکانیسم مقابله ای به هفته ها و ماه ها تبدیل می شود، می تواند نشان دهنده این باشد که چیزی بسیار بزرگتر در حال وقوع است، مانند غفلت عاطفی در یک ازدواج. از این رو سوال این است که چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟ در مرکز مشاوره همکده و در راستای بهبود روابط عاطفی ما به این سوال پاسخ می دهیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

غفلت عاطفی چیست؟

بی توجهی عاطفی با عدم اقدام مشخص توسط یک فرد در یک رابطه مشخص می شود و اغلب تشخیص آن دشوار است. علائم بارز غفلت عاطفی در ازدواج، فقدان حمایت عاطفی و ناتوانی در برآوردن نیازهای شریک زندگی شما است. به گفته سارا اولری، درمانگر خانواده و ازدواج، “غفلت عاطفی زمانی است که دلبستگی و/یا نیازهای عاطفی شخصی نادیده گرفته شود.” او می‌افزاید: “غفلت عاطفی، بدون تعجب، زوج‌ها را از هم جدا می‌کند؛ شما نمی‌توانید در رابطه با غفلت عاطفی احساس امنیت یا راحتی کنید. همچنین می‌تواند بر سلامت شخصی شما تأثیر منفی بگذارد – هم از نظر روحی و هم جسمی.

جنبه غالب غفلت عاطفی این است که قربانی فقط ممکن است احساس مبهمی داشته باشد که چیزی اشتباه است. بدون شواهد ملموس یا شواهد مکتوب، احتمالاً تعیین کمیت یا بیان موضوع برای آنها دشوار خواهد بود. در پایان، بیشتر مردم تمایل دارند در روابطی بمانند که کارساز نیستند، زیرا اسلحه ای وجود ندارد، حتی زمانی که رابطه در اطراف آنها در حال فروپاشی است. در آینده به موضوع غفلت عاطفی عمیق می پردازیم. ما درباره علائم رایجی که باید مراقب آنها باشیم صحبت می کنیم و همچنین نکاتی را برای مقابله با غفلت عاطفی در ازدواج به اشتراک می گذاریم. هدف ما پاسخ به این سوال است که چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟

نشانه های غفلت عاطفی

در حالی که تشخیص غفلت عاطفی ممکن است دشوار باشد، برخی از نشانه های آشکار وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا این غفلت در زندگی زناشویی شما وجود دارد یا خیر. اولری به راه‌های زیادی که این رفتار می‌تواند در ازدواج انجام دهد، اشاره می‌کند، از جمله بی‌اعتبار کردن شریک زندگی‌تان، نادیده گرفتن شریک زندگی‌تان یا درخواست‌های او برای برقراری ارتباط، یا نادیده گرفتن آسیب‌پذیری‌هایی که آنها به اشتراک می‌گذارند یا مرزهایی که بیان می‌کنند. شایع ترین نشانه های غفلت عاطفی در ازدواج عبارتند از:

  • احساس می کنید در رابطه خود تنها هستید.
  • ترجیح می دهید زمانی را به تنهایی بگذرانید تا زمانی که با شریک زندگی خود بگذرانید.
  • وقتی می خواهید صحبت کنید شریک زندگی شما خاموش می شود.
  • شما مطمئن نیستید که شریک زندگیتان از شما چه می خواهد.
  • شما به عنوان یک زوج در فعالیت های اجتماعی شرکت نمی کنید.
  • فرد مورد علاقه شما یک دوست است، نه شریک زندگی شما.
  • شما به طور مداوم احساسات خود را نادیده می گیرید یا سرکوب می کنید.
  • در کنار خانواده و دوستان خود احساس راحتی نمی کنید.
  • شما تصمیمات بلندمدت را به تعویق می اندازید و در انجام کارهایی مانند بچه دار شدن یا خرید خانه تردید دارید.
  • احساس نمی کنید که می توانید با شریک زندگی خود خودتان باشید.
  • شما به شریک زندگی خود اعتماد ندارید
  • فقدان صمیمیت فیزیکی وجود دارد.

با تمام این موارد سوال اساسی ما این است که چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟

علل غفلت عاطفی

علل خاص غفلت عاطفی از یک رابطه به رابطه دیگر متفاوت است، اما موضوع اصلی تغییر یا انتقال حمایتی است که یکی از طرفین به دیگری می دهد. اغلب اوقات ممکن است به نظر برسد که یکی از شریک زندگی خود را به شغل جدیدی می اندازد یا یک مادر جدید تمرکز خود را به کودک خود تغییر می دهد. و البته در برخی موارد غفلت عاطفی در ازدواج می تواند نتیجه یک رابطه خارج از ازدواج باشد.

اولری همچنین خاطرنشان می کند که علت غفلت عاطفی می تواند عمیق تر باشد. بی‌توجهی عاطفی اغلب از آسیب‌های دلبستگی خود فرد سرچشمه می‌گیرد. اگر کسی هرگز یاد نگرفت که چگونه یک رابطه حمایتی و سالم در دوران کودکی یا نوجوانی داشته باشد، برای ایجاد این تغییر در بزرگسالی تلاش خواهد کرد. O’Leary ادامه می دهد: “مبارزه به معنای ناتوانی نیست، با این حال، کار می طلبد، اما نحوه تعامل شما با دیگران و در روابط شما قابل انعطاف است.”

چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟

مانند بسیاری از مسائل، شکایت از مشکل یا ساکت ماندن چیزی را حل نمی کند. برای زوج های متعهد، کلید عبور از این وضعیت، همکاری با یکدیگر است. پیش از این، نکاتی را در مورد نحوه رسیدگی به غفلت عاطفی در ازدواج مورد بحث قرار می دهیم.

قربانی نباشید

در حالی که رفتار همسرتان ممکن است آزاردهنده باشد، مهم است که کارت قربانی را بازی نکنید. انجام این کار می تواند معکوس باشد. احتمالاً بیشتر متهم خواهید شد و به بازی سرزنش بازمی‌گردید. موضوعی که کاملا بی فایده است. واقعیت این است که اگر بیشتر وقت و انرژی خود را صرف صحبت کردن در ارتباط با این که چه اشتباهی انجام دادند یا چگونه به شما صدمه زدند کنید، می تواند آنها را در حالت تدافعی قرار دهد و باعث شود که از خودشان فاصله بگیرند.

در حالی که مهم است که با شریک زندگی خود صحبت کنید و به او بگویید که چه احساسی دارید، به همان اندازه مهم است که موارد مشابه را بارها و بارها تکرار نکنید. شاید مکالمه اولیه باید بر احساسات آسیب دیده شما متمرکز باشد، اما هنگامی که آن را برطرف کردید، بحث های بعدی باید بر روی چگونگی رفع مشکل و حرکت به سمت پویایی سالم تر در رابطه متمرکز شود.

چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟ هر گونه دلایل زمینه ای برای رفتار را بررسی کنید

درست مانند هر مشکلی که در زندگی با آن برخورد می کنید، مهم است که مدتی را صرف فکر کردن در مورد اینکه چه چیزی باعث این موضوع شده است، یا در این مورد، رفتار را در وهله اول انجام دهید. سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا رابطه شما همیشه اینطور بوده یا به مرور زمان بدتر شده است؟
  • احساس می کنید که نگرش شریک زندگی شما از یک روز به روز دیگر تغییر کرده است؟
  • آیا موقعیت یا رویدادی وجود دارد که باعث تغییر رفتار آنها شود؟

اگر رفتار غفلت آمیز عاطفی شریک زندگی شما همیشه بخشی از رابطه شما بوده است، ممکن است این مسئله بسیار بزرگتر از آن چیزی باشد که تصور می کنید. با این حال، اگر بتوانید این تغییر در رفتار را به یک رویداد خاص ردیابی کنید، یا می‌توانید با اطمینان بگویید که شریک زندگی شما در حال گذراندن یک وصله سخت است، این می‌تواند تفاوت در نحوه انجام همه اینها ایجاد کند. اگر از نظر احساسی در دسترس نبودن، دقیقاً نحوه عملکرد آنها باشد، تغییر رفتار آنها بسیار دشوارتر خواهد بود، اگر اصلاً امکان پذیر باشد. با این حال، اگر این رفتار موقعیتی باشد، شانس شما برای اصلاح رابطه بسیار بیشتر است.

چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟ فعال باشید

در هر رابطه‌ای، تانگو به دو نفر نیاز دارد، و در حالی که منبع غفلت ممکن است از طرف شریک زندگی شما باشد، احتمالاً ایده خوبی نیست که فقط بنشینید و منتظر بمانید. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات افراد رفتار خود را تشخیص نمی دهند. بنابراین، اگر شریک زندگی شما متوجه نباشد که در حال غفلت یا آزار شما هستند، احتمالاً هرگز تغییری نخواهید دید زیرا آنها حتی نمی دانند که چیزی اشتباه است.

در حالی که وسوسه انگیز است که فکر کنید مسئولیت اصلاح اشتباه فقط بر عهده طرف مسئول است، به یاد داشته باشید که روابط یک طرفه نیستند. اگر می‌خواهید با این شخص باشید، وقت آن است که به این فکر کنید که چگونه می‌توانید برای رفع آن با یکدیگر همکاری کنید.

در مورد آن سازنده صحبت کنید

می خواهیم بدانیم که چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟ هر چقدر هم که ممکن است دشوار باشد، مهم است که شما و شریک زندگیتان وقت بگذارید تا بنشینید و در مورد رابطه خود صحبت کنید. مطمئن شوید زمانی را انتخاب کنید که تعهدات آتی چشم شما را به ساعت معطوف نکند، و شاید مهمتر از همه، زمانی که پهنای باند لازم برای مقابله با آن را دارید، سعی کنید آن را انجام دهید. تلاش برای داشتن یک مکالمه سازنده در زمانی که خسته و گرسنه هستید یا استرس دارید هرگز مثمر ثمر نخواهد بود.

علاوه بر این، مهم است که مکالمه را سازنده کنید. کلمات خشمگین، پرتاب اتهامات و اشاره با انگشت هرگز مفید نیستند. اگر نجات رابطه تان هدف نهایی است، باید از جایی با عشق، درک و بخشش به گفتگو بپردازید.

چگونه با غفلت عاطفی در ازدواج مقابله کنیم؟ برای گذراندن زمان با کیفیت در کنار هم ترتیبی دهید

در حالی که گذراندن زمان بیشتر با شریکی که از نظر عاطفی غفلت می‌کند ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، گاهی اوقات این دقیقاً همان چیزی است که رابطه به آن نیاز دارد. فاصله گرفتن از استرس های زندگی روزمره، کار و سایر خواسته ها می تواند به همه فرصت کمی برای نفس کشیدن بدهد. در غیاب “نویز”، می توانید زمان بسیار مورد نیاز خود را صرف تمرکز روی یکدیگر کنید. چه کسی می داند، ممکن است این فقط چیزی باشد که برای روشن کردن مجدد جرقه نیاز دارید.

به دنبال کمک حرفه ای باشید

بی توجهی عاطفی در ازدواج مسئله ای است که رفع آن به تنهایی می تواند بسیار دشوار باشد، اما یک درمانگر خوب می تواند بی نهایت مفید باشد. یک حرفه ای آموزش دیده می تواند مکالمات سازنده را تسهیل کند، به شما کمک کند دیدگاهی پیدا کنید و به هر دوی شما فضایی برای بیان احساساتتان بدهد. علاوه بر این، یک درمانگر شخص ثالث بی طرفی است که می تواند غفلت عاطفی را شناسایی کند. از طرف یک شخص ثالث خنثی، ممکن است شریک زندگی شما آن را “شنود” و مشکل را رفع کند. از این رو شما می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

 

 

 

منابع
brides

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا