علت پیدا نکردن دوست در افراد

ایجاد رابطه یک فرایند مهم برای هر فردی است. پیدا کردن دوست برای برخی افراد کار سختی است. چرا که آن ها کمتر به کسی اعتماد می کنند. برای برخی هم پیدا کردن دوست یاد است در واقع آن ها با هر کسی دوست می شوند. برای آن ها فرق ندارد که آن شخص ب ای دوستی بر مناسبی است یا خیر. این فرایند خوبی نیست. چرا که این گونه اشخاص بیشتر در معرض خطرات و آسیب های روابط سمی قرار می گیرند. دوستی های سمی می تواند به افراد آسیب برساند. اما برخی از افراد هستند که به طور کلی منزوی اند. آن ها چه شخصی مورد اعتماد باشد چه نباشد حاظر نیستند یا او دوست شوند. به راستی این عدم دوستی برای چیست. چرا برخی از افراد نمی توانند دوست پیدا کتند؟

در ادامه می خواهیم ببینیم که علت پیدا نکردن دوست در افراد چیست. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. همین شادی اگر دوستی شما سمی باشد یا این که با چیز های کوچک از بین رود آسیب خواهد دید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علت پیدا نکردن دوست در افراد صحبت کنیم.

پیدا نکردن دوست و تنهایی در افراد

پیدا نکردن دوست

اگر احساس می کنید دوست ندارید یا با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید. به عنوان یک بزرگسال، ممکن است ایجاد روابط جدید و پیدا نکردن دوست دشوار یا غیرممکن به نظر برسد. اما اگر مایل به تلاش هستید، مطمئناً می توانید روابط جدیدی ایجاد کنید. این مقاله به دلایل احتمالی عدم موفقیت شما در دوستیابی. و همچنین این که عدم داشتن دوستان بر سلامت روانی شما تأثیر منفی می گذارد صحبت می کند. همچنین نکاتی را درباره نحوه ایجاد دوستان جدید ارائه می دهد.

دلایلی برای پیدا نکردن دوست

“بسیار معمول است که فقدان دوستی را تجربه کنیم. بسیاری از مردم احساس می کنند که دوستی ندارند.  یا دیگران آن ها را درک نمی کنند. ” به گفته ارمیلیو، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود کسی برای دوست شدن مشکل داشته باشد. این دلایل در زیر بیان شده است.

اضطراب

یک دلیل بسیار رایج برای پیدا نکردن دوست این موضوع است. این که بسیاری از افراد هنگام ملاقات با افراد جدید تا حدی دچار اضطراب می شوند. این اضطراب ناشی از ترس از طرد شدن یا قضاوت توسط دیگران است.

برای برخی از افراد، این نگرانی ها می تواند در توانایی آنها در برقراری ارتباط با طرف مقابل اختلال ایجاد کند.  چرا که تمرکز و مشارکت در مکالمه هنگام احساس عصبی بودن یا عدم اطمینان از خود بسیار دشوار است. این احساسات ناراحت کننده همچنین ممکن است ما را تشویق کند که از دوست شدن اجتناب کنیم.

دفعه بعد که سعی می کنید دوستی پیدا کنید. افکار و احساسات خود را بررسی کنید تا ببینید آیا عصبی هستید، می ترسید یا مطمئن نیستید. سپس از خود بپرسید که آیا این افکار یا احساسات به توانایی شما در ایجاد دوست کمک می کند یا مانع می شود؟ انجام این کار ممکن است به شما کمک کند تا بهتر بفهمید که چرا دوست یابی برای شما سخت است.

اجتناب و پیدا نکردن دوست

آیا فرصت‌ هایی وجود دارد که ممکن است آن ها را رد کنید؟ یا از آن ها دوری کنید زیرا می خواهید از مشکلات ناشی از دوستی جلوگیری کنید؟ غالباً اجتناب از کارهای سخت می تواند مورد توجه قرار نگیرد یا بدون تردید انجام شود. شما ممکن است فرصت های اجتماعی را رد می کنید پس از خود دلیل آن را بپرسید. مراقب آن تصمیم و محل تصمیم گیری باشید. وقتی خودتان را برای این کار کنار نمی گذارید، پیدا نکردن دوست راحت تر می شود.

انتظارات بالا

پیدا نکردن دوست

افراد ممکن است فشار زیادی برای محبوبیت و داشتن چند دوست بر خود وارد کنند. داشتن محبوبیت نزد دوستان ضروری نیست. گاهی اوقات تنها کافی است که یک یا دو دوست از همه مزایای روانی ناشی از دوستی های عمیق استفاده کنند. بر ایجاد یک یا دو ارتباط معنی دار تمرکز کنید. هر گونه فشاری را که ممکن است برای ایجاد یک لیست بی پایان از دوستان احساس کنید، از بین ببرید.

نشانه هایی که ممکن است به خاطر پیدا نکردن دوست دچار اختلال اضطراب اجتماعی باشید

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تاثیر پیدا نکردن دوست بر سلامت روان

دوستی و دلبستگی مهم است. از آن جا که آن ها برای سلامت کلی ما بسیار مهم هستند. پیدا نکردن دوست یا دوستی های سطحی می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند. نیاز به دلبستگی های ایمن از بدو تولد شروع می شود. در دوران کودکی، چهره های والدین در زندگی ما معمولاً با تأمین امنیت جسمی و روحی ما این نیاز را برآورده می کنند. با این حال، وقتی بزرگ می شویم، بیشتر به دنبال دوستی یا مشارکت نزدیک هستیم تا این نیازهای دلبستگی را برآورده کنیم. ارمیلیو برخی از موانع روانی را که ممکن است در صورت برآورده نشدن نیازهای دلبستگی مان با آن روبرو شویم، ذکر کرده است:

  • عدم تعلق: یافتن و حفظ دوستی های نزدیک، احساس تعلق خاطر را در ما ایجاد می کند. که یک عامل محافظتی است که به ما در مدیریت استرس کمک می کند.
  • تنهایی: احساس “ما” بودن و حمایت، که اغلب در دوستی های نزدیک یافت می شود، می تواند به ما کمک کند. این باعث می شود تا چالش های پیش روی مان بهتر کنار بیاییم. برعکس، فقدان حمایت اجتماعی کافی، که ممکن است توسط فردی با پیدا نکردن دوست معنادار احساس شود. این فرایند باعث تنهایی و انزوا می شود.
  • مشکلات بهداشت روانی: تنهایی و انزوا عوامل خطر مهمی برای بی شمار مشکلات سلامت روانی هستند. چرا که ما موجوداتی اجتماعی هستیم که می خواهیم و به روابط نزدیک و معنی دار با دیگران نیاز داریم.

حفظ دوستی برای رفع استرس، شادی و طول عمر

نکاتی که به شما کمک می کند تا دوست پیدا کنید

ارمیلیو چند گام را پیشنهاد می کند که می توانید برای ایجاد دوست و تجربه احساس وابستگی انجام دهید.

به دنبال محیط های راحت باشید

این مهم است که تلاش کنید و راه هایی را بیابید که به شما کمک کند. خصوصا همگامی که مشکل پیدا نکردن دوست را دارید. در هنگام ایجاد یک دوست جدید احساس راحتی کنید. این امر مستلزم تفکر انتقادی درباره خود و نوع محیطی است که به شما احساس راحتی می دهد. آیا شما فردی هستید که با تعاملات تک به تک احساس راحتی بیشتری می کنید؟  یا کسی هستید که با بسیاری از اطرافیان احساس بهتری دارید؟ پاسخ به این سوالات می تواند به شما در موقعیت بهتر برای یافتن محیط مناسب برای تقویت دوستی های جدید کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پیدا نکردن دوست

به طور مشابه، به این فکر کنید که چه نوع فعالیت هایی به شما کمک می کند تا نسبت به خودتان اطمینان داشته باشید. به عنوان مثال، آیا ورزشی، حرفه ای یا فعالیتی وجود دارد که از انجام آن لذت می برید؟ یا به شما احساس اطمینان می دهد؟ آیا جایی دارید که دوست دارید از آن دیدن کنید یا با آن آشنایی دارید؟ بسیار عادی است که هنگام پیدا نکردن دوست احساس عصبانیت می کنید. بنابراین به دنبال راه هایی برای تنظیم اعصاب خود با کاهش تجربه با عناصر راحتی و آشنایی باشید.

درمان را در نظر بگیرید

اگر برای یافتن آن حس تعلق در دوستی ها تلاش می کنید. با یک درمانگر تماس بگیرید. او می تواند به شما در درک مشکلات منحصر به فرد شما کمک کند و برای غلبه بر آنهاق با شما همکاری کند. به عنوان مثال، ممکن است جنبه هایی از گذشته شما وجود داشته باشد. این می تواند بر توانایی شما برای باز بودن و آسیب پذیر بودن در برابر افراد جدید در زندگی شما تأثیر بگذارد.

درمان می تواند حمایت و راهنمایی لازم را برای کاهش پیدا نکردن دوست برای شما ارائه دهد. ممکن است در روابط فعلی خود قادر به دستیابی به احساس تعلق نباشید. به خود اجازه دهید تا در جای دیگری به دنبال آن باشید. به عنوان مثال، کتاب ها، فیلم ها، موسیقی، انجمن های آنلاین و هنر برای کمک به مشکل پیدا نکردن دوست مهم است. این ها می توانند راه هایی برای تشخیص و پذیرش خود و آنچه که در حال گذراندن آن هستید، باشد. ”

سخن آخر

پیدا نکردن دوست

ناتوانی در ایجاد دوستی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. این مهم است که بدانید شما تنها نیستید.  بسیاری از مردم احساس می کنند که دوست ندارند. دوست یابی مستلزم این است که خودتان را کنار بگذارید و با مردم ارتباط برقرار کنید. اگر چه این می تواند ترسناک باشد.  اما نکته مهم این است که به انتخاب محیط هایی که در آن راحت هستید کمک می کند.

https://www.verywellmind.com/why-can-t-i-make-friends-5199203

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا