علائمی که نشان می دهد سندرم ایمپوستور دارید

سندرم ایمپوستر یکی از سندرم هایی است که در روانشناسی امروزی مورد بررسی قرار می گیرد. آسیب های روانی در طولانی مدت فشار های زیادی به زندگی افراد وارد می کند. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که علائمی که نشان می دهد سندرم ایمپوستور دارید چگونه است.

انواع مختلف درمان ها برای سندرم ایمپوستور

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب‌ طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائمی که نشان می دهد سندرم ایمپوستور دارید، صحبت کنیم.

سندرم برانگیختگی در برابر سندرم ایمپوستور

سندرم برانگیختگی یک وضعیت روانپزشکی است که با تغییر در شخصیت، عواطف و عملکرد شناختی فرد مشخص می شود. فرد مبتلا به این عارضه کمبود تمرکز و فعالیت، بی تفاوتی و حافظه ضعیف را تجربه خواهد کرد. این وضعیت برای اولین بار در دهه 1960 در بین افرادی که سابقه طولانی مصرف حشیش داشتند مشاهده شد.داز آن زمان به بعد با استفاده از سایر داروهای روانگردان مانند مت آمفتامین ها و برخی از شربت های سرفه بدون نسخه مرتبط شده است. اگر به چیزهایی که معمولاً برای شما شادی می‌آورند بی‌انگیزه و بی‌علاقه هستید، ممکن است با این وضعیت زندگی کنید.

علائم سندرم انگیزشی و سندرم ایمپوستور

علائم سندرم برانگیختگی شبیه افسردگی است، به همین دلیل است که گاهی اوقات ممکن است این بیماری به اشتباه به عنوان افسردگی تشخیص داده شود. شایع ترین علائم این سندرم شامل بی تفاوتی و رک بودن عاطفی است. علائم دیگری که اغلب با این بیماری رخ می دهد عبارتند از:

  • فراموشی کوتاه مدت
  • عدم توانایی در تمرکز روی کارها
  • بی توجهی
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • از دست دادن جاه طلبی

شناسایی سندرم برانگیختگی در مقابل سندرم ایمپوستور

بسیاری از علائم این سندرم منعکس کننده علائم افسردگی است. به همین دلیل است که گاهی اوقات ممکن است به اشتباه به عنوان افسردگی شناخته شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که سندرم برانگیختگی بر لوب فرونتال مغز تأثیر می گذارد. لوب فرونتال بخشی از مغز است که مسئول موارد زیر است:

  • تصمیم گیری
  • تنظیم احساساتمان
  • تصمیم گیری
  • عملکرد شناختی

اولین نشانه های سندرم برانگیختگی، نشانه های بی تفاوتی است. علائم بی تفاوتی عبارتند از:

  • از دست دادگی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
  • نشان دادن کمبود احساسات
  • ناتوانی در تمرکز بر فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بالایی دارند

علل

هیچ تحقیق قطعی برای اشاره به علت دقیق سندرم برانگیختگی وجود ندارد. برخی از محققان این بیماری را با استفاده بیش از حد از ماری جوانا مرتبط می دانند. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) همچنین می‌توانند به طور بالقوه باعث ایجاد این سندرم  شوند. SSRI ها نوع رایجی از داروهای ضد افسردگی هستند. آن ها معمولاً برای درمان افسردگی استفاده می شوند و شامل داروهایی مانند Zoloft و Prozac می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین گزارش های متعددی مبنی بر استفاده از مواد روانگردان مانند مت آمفتامین، برخی از شربت های سرفه بدون نسخه و حلال هایی که باعث ایجاد سندرم برانگیخته می شوند، گزارش شده است. این سندرم یکی از شایع ترین شرایط روانپزشکی است که در افرادی که سابقه استفاده از مواد روانگردان را دارند رخ می دهد.

انواع برانگیختگی و سندرم سندرم ایمپوستور

سندرم برانگیختگی ماری جوانا و سندرم برانگیختگی ناشی از SSRI دو نوع شایع این بیماری هستند.

سندرم انگیزشی ماری جوانا

این سندرم  اولین بار در بین افرادی که به طور مکرر از ماری جوانا استفاده می کردند مشاهده شد. با این حال، ارتباط بین مصرف ماری جوانا و سندرم انگیزشی همچنان منبع بحث و جدل است. در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف کنندگان مکرر ماری جوانا به احتمال زیاد سندرم انگیزشی را تجربه می کنند.

ارتباط بین اعتیاد در سندرم برانگیختگی و سندرم ایمپوستور

در یک مطالعه در سال 2018، محققان ارتباط بین مصرف ماری جوانا و سندرم انگیزشی را در 505 دانشجوی کالج آزمایش کردند. آن ها سن، جنسیت و جمعیت نژادی را در نظر گرفتند. آن ها همچنین شامل ارزیابی شخصیت شرکت کنندگان بودند.

علائمی که نشان می دهد سندرم ایمپوستور دارید

سندروم ایمپوستور ممکن است در حال حاضر فقط یک کلمه عادی در رسانه ها به نظر برسد. اما یک وضعیت بسیار واقعی است که بسیاری از افراد روزانه با آن مواجه می شوند. در جامعه‌ای که دارای دیدگاه‌های وسواسی است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سندروم Impostor را با دقت بیشتری در نظر بگیریم.

بنابراین، سندرم ایمپوستور چیست و در صورت داشتن آن چه باید کرد؟ «افرادی که احساس می‌کنند فریبکار هستند، انتظارات ناپایدار بالایی از خود در مورد شایستگی دارند. هیچ کس دوست ندارد شکست بخورد. اما فریبکاران وقتی شکست می خورند شرم را تجربه می کنند…» – دکتر والری یانگ. در این‌جا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد سندروم Impostor دارید.

در پذیرش تمجید مشکل دارید

اگرچه بسیاری از مردم در پذیرش تعریف و تمجید خوب نیستند. اما «فریبکاران» برای درونی کردن موفقیت خود تا جایی تلاش می کنند که نمی توانند تحسین را معتبر بپذیرند. این تواضع کاذب نیست؛ آن‌ها واقعاً باور ندارند که شایسته اعتباری هستند که به آن‌ها داده می شود.

شما بیش از حد کار می کنید

کار بیش از حد هم یک الگوی قابل مشاهده و هم خود ادراکی از سندرم ایمپوستور است. جایی است که فرد تمایل دارد انرژی و تلاش خود را برای یک پروژه سرمایه گذاری کند، مدت ها بعد از نقطه ای که برای یک فرد معمولی قابل قبول است. آن‌ها اغلب این رفتار را در خود تشخیص می دهند. اما نمی توانند جلوی خود را بگیرند.

احساس می کنید باید بهترین باشید

دلیلی وجود دارد که سندروم ایمپوستور اغلب با افراد بیش از حد موفق مرتبط است. دلیلش این است که رانندگی باید بهترین باشد. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم ایمپوستور از سنین پایین دست‌آوردهای بالایی داشتند و با پیشرفت و در تماس با هر هجوم جدید افراد باهوش و با استعداد، اجبار شدید برای برتری را احساس می‌کردند.

از شما به عنوان یک کمال گرا یاد می شود

همراه با اجبارلرای تبدیل به شخص بهتر، افراد مبتلا به سندروم ایمپوستور اغلب ویژگی هایی را که به عنوان “جنبه های ابر انسان” از شخصیت خود یاد می شود، نشان می دهند. آن‌ها خود را به استانداردهای غیرممکن کمال می بندند – از خود انتظار دارند که هر کاری را که در ذهن خود قرار می دهند به روشی بی عیب و نقص انجام دهند. اگر آن‌ها به این استاندارد نرسند، شکست تلقی می شود که به این تمایلات کمال گرایی دامن می زند.

سندرم ایمپوستور یعنی ترس از شکست می تواند شما را فلج کند

شکست برای کسانی که با این سندرم دست و پنجه نرم می کنند گزینه ای نیست. آن‌ها شکست را درونی می کنند و چرخه سمی را که هر فکر و عملی را کنترل می کند، تداوم می بخشند. برای افرادی که به سندرم ایمپوستور مبتلا هستند بسیار رایج است که از امتحان کردن چیزی اجتناب کند تا اینکه احتمالاً در آن شکست بخورد.

از ایجاد اعتماد به نفس اجتناب می کنید.

در زنان مبتلا به سندرم ایمپوستور رایج‌تر است، اجتناب از نمایش اعتماد به نفس باعث ایجاد احساس ریشه‌دار بی‌کفایتی می‌شود. آن‌ها ممکن است بر این باور باشند که با نشان دادن اعتماد به نفس، مردم تصور می کنند که در حال جبران بیش از حد هستند. در موقعیت‌های دیگر، ممکن است احساس کنند که فاقد هوش و استعداد برای حمایت از اعتماد به نفس هستند، بنابراین به ندرت ابراز اعتماد می‌کنند.

در واقع از موفقیت می ترسید

افراد مبتلا به سندرم ایمپوستور ترس از شکست را به روش های مختلفی تجربه می کنند. آن‌ها نگران موفقیت هستند زیرا احساس می کنند شایسته آن نیستند. آن‌ها نسبت به موفقیت احساس گناه دارند زیرا می‌دانند که تمایلشان به آن اغلب آن‌ها را از دوستان و خانواده دور می‌کند. آن‌ها اغلب از موفقیت به طور کلی مطمئن نیستند. زیرا ممکن است منجر به مسئولیت و پیشرفت بیشتر شود، که احساس می کنند در وهله اول لیاقت آن را ندارند.

مبارزات و موانع خود را با دیگران مقایسه می کنید

اگرچه برای همه عادی است که گاهی اوقات خود را با دیگران مقایسه کنند. اما افراد مبتلا به سندروم ایمپوستور صدایی مداوم در سر دارند که به آن‌ها می گوید که همه با مشکلات کمتری در زندگی به سر می برند. این باعث می شود آن‌ها باور کنند که مشکلی در آن‌ها وجود دارد که فقط ناامنی هایی را که دارند تغذیه می کند.

ستایش را با جذابیت نسبت به استعداد واقعی مرتبط می دانید

علائمی که نشان می دهد سندرم ایمپوستور دارید

در حالی که افراد مبتلا به سندروم ایمپوستور بسیار باهوش هستند و دارای سطوح بالایی از شهود هستند. آن‌ها برای تعامل با افراد دیگر که عموماً آن‌ها را جذاب می‌دانند، به این امر تکیه می‌کنند. هنگامی که از این در سناریوهای حرفه ای استفاده می شود، معمولاً هر ستایش دریافت شده – از سوی سرپرستان یا سایر شخصیت های معتبر – به دلیل جذابیت آنها تلقی می شود تا هر گونه هوش یا استعدادی که فرد نشان داده است. این باعث می شود که آن‌ها بیشتر به هوش یا توانایی های خود شک کنند.

بیشتر روی کارهایی که انجام ندادید تمرکز می کنید

از آنجایی که استانداردهایی که افراد مبتلا به سندرم ایمپوستور برای خود تعیین می‌کنند بسیار بالاست. اما کسب اهداف و نقاط عطف بر اساس انتظاراتشان دشوار است. به همین دلیل، آن‌ها تمایل دارند که در مورد آنچه که به دست آوردند تمرکز نکنند، که اغلب بسیار زیاد است. درعوض، آن‌ها بر روی چیزهایی تمرکز می‌کنند که با استانداردهای خود به دست نیاوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا