عادات افرادی که هرگز دچار فرآیند استرس نمی شوند

فرآیند استرس در طول زندگی همه ما اتفاق می افتد. استرس همیشه در بدن ما در حالت ایده‌آل وجود دارد. اما این فرایند اگر بیش از حد باشد آسیب های زیادی می رساند. ما امروز می خواهیم عادت هایس را بررسی کنیم که به کاهش مه مغزی کمک خواهند کرد. مغز مهم ترین بخش در بدن ما است. مغز انسان وظایف مهمی در کنترل استرس را بر عهده دارد.

مغز انسان می تواند ارتباطات را برقرار کند و برای عوامل مختلف زندگی ما مناسب است. نکته ای که باید بدانید این است که اختلالات مغزی نیز وجود دارد. اختلالات انواع مختلفی دارند. در هر فرد این اختلالات می تواند به شکل های گوناگون ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید که البته به درمان هم نیاز دارند. یکی از اختلالات مغزی که در مقاله های قبل در ارتباط با آن صحبت کردیم آلزایمر است. در ادامه می خواهیم ببینیم که عادات افرادی که هرگز دچار فرآیند استرس نمی شوند چگونه است.

ارتباط بین روان و ذهن – آسیب فرآیند استرس به مغز

روان انسان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه جهت جلوگیری از استرس راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است. در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد که می تواند برای جلوگیری از استرس به ما کمک کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عادات افرادی که هرگز دچار فرآیند استرس نمی شوند، صحبت کنیم.

چند آسیب فرآیند استرس به مغز

همه ما در دنیای شلوغ امروزی به اشکال مختلف با استرس مواجه هستیم. اما با گذشت زمان، علائم اضطراب می تواند به مغز ما و سایر جنبه های سلامت روانی آسیب برساند. از نظر بیولوژیکی، استرس واکنش جنگ یا گریز ما را فعال می کند که در ابتدا برای محافظت از ما در برابر تهدیدات فوری طراحی شده بود. با این حال، در دنیای مدرن ما، استرس‌های دائمی داریم که می‌توانند قضاوت ما را مختل کنند و به فرآیند آسیب استرس به مغز ما کمک کنند. طبق نظرسنجی انجمن روانپزشکی، سطح اضطراب و استرس به بالاترین حد خود رسیده است. از بین 1000 بزرگسال که در مورد علائم استرس و اضطراب آن‌ها سؤال شد، تقریباً 40 درصد افزایش سطح اضطراب را در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل گزارش کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

39 درصد دیگر گفتند که همان سطوح اضطراب را احساس می کنند. و تنها 19 درصد گزارش کردند که کمتر مضطرب هستند. مردم نگرانی های مربوط به ایمنی، سلامت و امور مالی را به عنوان منبع اصلی استرس خود گزارش کردند، در حالی که سیاست و روابط شخصی از نزدیک دنبال می شدند. در زیر، ما در مورد آن‌چه که این همه استرس می تواند با مغز شما انجام دهد صحبت خواهیم کرد. ما همچنین چندین راه برای مبارزه با آسیب استرس به مغز  پیشنهاد خواهیم کرد تا بتوانید بهترین احساس را داشته باشید. در این‌جا چند علامت استرس وجود دارد که به مغز شما آسیب می رساند:

افزایش سطح کورتیزول می تواند باعث آسیب فرآیند استرس به مغز شما شود.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در Neurology، بزرگسالان 40 و 50 ساله که سطح کورتیزول بالاتری داشتند، کوچک شدن مغز بیشتری را نشان دادند. محققان داده‌های مغزی ۲۲۳۱ شرکت‌کننده را جمع‌آوری کردند و ۲۰۱۸ نفر از آن‌ها MRI برای اندازه‌گیری حجم مغز گرفتند. شرکت کنندگان سطح کورتیزول خود را صبح قبل از مصرف صبحانه اندازه گیری کردند. این تیم دریافت که افرادی که سطح کورتیزول بالاتری داشتند، عملکرد شناختی و ساختار مغز بدتری را نشان دادند. زنان در مقایسه با مردانی که سطح کورتیزول بالایی داشتند، تفاوت های قابل توجه تری در ساختار مغز داشتند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کورتیزول بر عملکرد بسیاری از قسمت های بدن از جمله مغز تأثیر می گذارد. به گفته دکتر جاستین بی. اکوفو-چئوگی، نویسنده ارشد این مقاله، از دانشکده پزشکی هاروارد، به همین دلیل، محققان باید بیاموزند که چگونه استرس طولانی مدت می تواند بر مغز سالم تأثیر بگذارد. در حالی که مطالعات دیگر کورتیزول و حافظه را مورد بررسی قرار داده اند. ما معتقدیم که مطالعه بزرگ و مبتنی بر جامعه ما اولین مطالعه ای است که در افراد میانسال سطح کورتیزول خون ناشتا و حجم مغز و همچنین مهارت های حافظه و تفکر را بررسی می کند.

یادگیری و حافظه تحت تأثیر قرار می گیرند زیرا استرس مسیرهای عصبی را مختل می کند

مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی انجام شد، آنچه را که برای هیپوکامپ موش‌های بالغ تحت آسیب استرس به مغز اتفاق افتاد، تجزیه و تحلیل کرد. در شرایط عادی، سلول های بنیادی در هیپوکامپ فقط به نورون یا نوعی سلول گلیال به نام آستروسیت بالغ می شوند. با این حال، دانشمندان موش ها را در موقعیت های فرآیند استرس زا قرار دادند. آن‌ها دریافتند که سلول های بنیادی به نوع متفاوتی از سلول های گلیال به نام الیگودندروسیت بالغ می شوند.

حالات عاطفی مضر ناشی از فرآیند استرس می تواند منجر به سکته شود

سطوح بالاتر آسیب استرس به مغز می تواند کلسترول و فشار خون را افزایش دهد که می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. در یک مطالعه منتشر شده در مجله سکته مغزی انجمن قلب، بیش از 6700 بزرگسال بین سنین 45 تا 84 سال پرسشنامه هایی را در مورد استرس مزمن پر کردند. آن‌ها در طی دو سال به سوالاتی در مورد عوامل خطر مانند خشم، خصومت و افسردگی پاسخ دادند. در مقایسه با افرادی که کمترین نمرات روانشناختی را داشتند، دانشمندان دریافتند کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کردند عبارتند از:

  • اگر افسردگی داشته باشند، 86 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار سکته مغزی یا TIA شوند.
  • اگر فرآیند استرس مزمن داشته باشند، 59 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار سکته مغزی یا TIA شوند.
  • در صورت خصومت بیش از دو برابر احتمال سکته مغزی یا TIA وجود دارد. خشم و آسیب استرس به مغز خطر آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش نداد

عادات افرادی که هرگز دچار فرآیند استرس نمی شوند

“شما بر ذهن خود کنترل دارید – نه رویدادهای بیرونی. این را درک کنید، چرا که قدرت خواهید یافت.» ~ مارکوس اورلیوس

استرس و محل کار

اکثر کارشناسان موافقند: ما طولانی‌تر، سخت‌تر و کم‌تر کار می‌کنیم. بخشی از دلیل این ناکارآمدی این باور رایج است که مشغله مساوی با بهره وری است. در این‌جا یک مثال کامل وجود دارد: اکثر محل‌های کار به کارگران خود دو استراحت ۱۵ دقیقه‌ای برای استفاده در طول روز می‌دهند. فراموش نکنید که اکثر متخصصان دارای تأکید در مورد احتیاجات مغز هر ساعت – نه هر 4 ساعت – به استراحت سرسخت هستند.

محل کار، اگرچه مسلماً مهمترین منبع فرآیند استرس روزانه جامعه است، اما تنها عامل نیست. پول، روابط، ترافیک، رویدادهای جاری، افراد شرور و بدشانسی، همگی در همه گیری استرسی که بسیاری از جهان با آن روبرو هستند، کمک می کنند. اما آیا می‌دانستید که برخی از افراد می‌توانند تقریباً در هر اتفاقی تاب بیاورند و از آن حالت بدتر نباشند؟ این افراد انعطاف پذیری باورنکردنی دارند.

تاب آوری در برابر فرآیند استرس

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) تاب آوری را اینگونه تعریف می کند:

«فرآیند سازگاری خوب در مواجهه با ناملایمات، تروما، تراژدی، تهدیدها یا منابع مهم استرس – مانند مشکلات خانوادگی و روابط، مشکلات جدی سلامتی یا محیط کار و عوامل استرس‌زای مالی». تاب آوری، به عبارت دیگر، «بازگشت» از تجربیات فرآیند استرس زا است.

عادات افراد تاب آور

چگونه برخی افراد ذمی توانند تحت فشار استرس یا ناامیدی قرار نگیرند؟ افراد کمتر از انعطاف پذیری فکر می کنند شخصیت ذاتی آن‌ها ثابت است – همچنین به عنوان “ذهنیت ثابت” شناخته می شود. انعطاف پذیری افرادی که استرس را از بین می برند از طرز فکر رشد ناشی می شود. چگونه این چارچوب ذهنی را پرورش می دهید؟ از طریق رفتارها یا عادات معمولی. چند عادت افرادی که هرگز دچار فرآیند استرس نمی شوند:

آن‌ها یک سیستم پشتیبانی دارند

درک این نکته ضروری است که تاب آوری می تواند از مشکلات درونی و بیرونی ناشی شود. به عبارت دیگر، شخصیت فرد (عادات، طرز فکر و غیره) تنها عامل نیست. افرادی که از غلبه بر فرآیند استرس جلوگیری می کنند به همه ابزارها و همه روش های موجود تکیه می کنند. از جمله خانواده و دوستان نزدیک. بدون یک سیستم حمایتی، بسیاری از افراد انعطاف پذیر در حفظ آرامش با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهند شد.

آن‌ها رفتار احساسی انجام نمی دهند

آدم های احساسی هر جا که می‌روند محیطی سمی (بخوانید: تنش‌های زیادی) ایجاد می‌کنند. افرادی که از استرس بیش از حد اجتناب می کنند به این افراد اهمیتی نمی دهند. آیا تا به حال با یک فرد احساسی ملاقات کردید؟ اگر چنین است، احتمالاً آنقدرها که فکر می کنید منعطف نیستند.

آن‌ها همیشه در حال پیشرفت هستند

افرادی که از سطوح بیش از حد استرس دوری می‌کنند، موفق‌ترین افراد هستند. زیرا زمان و انرژی خود را برای بهبود خود اختصاص می‌دهند. این افراد با حالات انعطاف‌پذیر می‌دانند و می‌پذیرند که به هیچ وجه کامل نیستند. از خودسازی به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد مزیت به آن‌ها استفاده می‌کنند.

آن‌ها مدیران فعالی هستند

شخصیت های شناور خود را به خوبی می شناسند. آن‌ها می‌دانند که انرژی یک منبع محدود است و به طور فعال آن انرژی را برای کنترل فرآیند استرس مدیریت می‌کنند.

آن‌ها ممکن است به جای بیرون رفتن کتاب بخوانند زیرا روز سختی در پیش داشتند. یا ممکن است یک ساعت بیشتر بخوابند، یک وعده غذایی کوچکتر بخورند و سریع تمرین کنند. به طور خلاصه، آن‌ها می‌دانند چه کاری باید انجام شود و مطمئن می‌شوند که زمانشان را برنامه ریزی می کنند.

آن‌ها “دلایل خود برای انجام کار” را می دانند؟

دانستن “چرایی” خود در پشت هر کاری که انجام می دهید، مقابله با موقعیت های فرآیند استرس زا را بسیار آسان تر می کند. به نظر می رسد افرادی که به عقب برمی گردند همیشه هدفی دارند – که فعالانه برای رسیدن به آن تلاش می کنند. و هنگامی که زمان سخت می شود، همانطور که ناگزیر خواهد شد، فرد انعطاف پذیر علت کار خود را به یاد می آورد.

نقاط ضعف خود را تقویت می کنند

افراد انعطاف پذیر فقط روی بهبود خود کار می کنند. افرادی با نقاط قوت و ضعف، درست مثل بقیه. با این حال، افرادی که استرس را در کنار خود می اندازند، فعالانه روی بهبود نقاط ضعف خود کار می کنند، که برعکس نگرش امروزی «نقاط قوت خود را دو برابر کنید و نقاط ضعف خود را فراموش کنید» در جامعه است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا