عاداتی که ایجاد خاطرات شاد کودکان را آسان‌تر می‌کند

ایجاد خاطرات شاد کودکان فرآیندی است که خانواده ها به شدت باید به آن توجه کنند. امروزه متاسفانه به علت حضور لوازم مختلف در تکنولوژی کودکان کمتر سراغ فعالیت های خلاقانه می روند. والدین هم به علت مشغله ها فرصت کافی ندارند. شما نمی توانید در زندگی همیشه به فکر چیزهای مثبت باشید. سختی های زندگی ممکن است هر زمان اتفاق بیفتد. همان طور که می دانید این فرایند بر روی استرس و اضطراب هم تاثیر دارد. در روان شناسی مباحث متفاوتی وجود دارد. برخی از این فرآیندهای روان شناسی را ممکن است بدانید. ذهن آگاهی اگر با روش درست و مناسب انجام می شود می تواند برای آینده شما مفید باشد.

در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم. ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باید.  ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد. اما این بار می خواهیم چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که عاداتی که ایجاد خاطرات شاد کودکان را آسان‌تر می‌کند، چگونه است.

استرس افراد – تاثیر ذهن آگاهی و ایجاد خاطرات شاد کودکان در مواقع سخت

ما در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عاداتی که ایجاد خاطرات شاد کودکان را آسان‌تر می‌کند، صحبت کنیم.

تمرکز حواس و ایجاد خاطرات شاد کودکان در مواقع سخت

اگر چه تمرکز حواس چیز جدیدی نیست اما ریشه در سنت بودایی دارد. فقط در چند دهه گذشته در غرب محبوبیت پیدا کرد. اخیراً، محققان فواید آموزش ذهن آگاهی در کودکان را کشف کرده اند. ذهن آگاهی و افزایش شادی یعنی آگاهی کامل از آنچه در لحظه حال اتفاق می افتد. و در دنیای پرشتاب امروزی، به راحتی می توان آنچه را که در اطراف شما می گذرد از دست داد.

بسیاری از افراد بدون آگاهی کامل از آن چه در اطرافشان اتفاق می افتد، کارهای روزمره خود را انجام می دهند. چه آن ها حواسشان به چیزی که دیروز اتفاق افتاده پرت شده باشد، چه نگران اتفاقی باشد که ممکن است فردا اتفاق بیفتد. آن ها آن چه را که در حال حاضر اتفاق می‌افتد از دست می‌دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این واقعیت می تواند منجر به چالش هایی مانند مشکلات در مدیریت احساسات یا مشکل در کنترل رفتار آن ها شود. تحقیقات نشان می دهد که مهارت های ذهن آگاهی و کسب شادی در مواقع سخت به مغز بچه ها کمک می کند و رفتار آن ها را بهبود می بخشد. دامنه توجه آن ها بهبود می یابد. کودکان همچنین از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند و در برابر استرس انعطاف پذیرتر می شوند.

به کودک خود بیاموزید که از بدن و حرکات خود بیشتر آگاه شود

برای ایجاد شادی به فرزند خود بیاموزید که از بدن و حرکات خود بیشتر آگاه شود. به آن ها بگویید وانمود کنند که روی یخ نازک راه می روند و باید به آرامی و با احتیاط حرکت کنند.

ارتباط بین ذهن آگاهی و ایجاد خاطرات شاد کودکان در مواقع سخت

ذهن آگاهی، یا عمل حضور در لحظه، احتمالاً کلمه ای است که در محافل سلامتی زیاد شنیده اید. به دلیل فواید زیادی که برای سلامت جسمی و روانی دارد شناخته شده است. قابل ذکر است که ذهن آگاهی و افزایش شادی ارتباط زیادی دارد. باورش سخت است که چیزی به این سادگی برای خلق و خو و رضایت از زندگی شما خوب باشد، اما این حقیقت دارد. در این‌جا چند دلیل وجود دارد که باعث افزایش شادی در لحظه می شود.

همیشه در دسترس بودن باعث بهبود روابط می شود

روابط سنگ بنای خوشبختی نیستند، اما نقش مهمی در رفاه و رضایت از زندگی دارند. حتی افراد درونگرا هم از چند دوست و روابط نزدیک سود می برند.

ذهن آگاهی و ایجاد خاطرات شاد کودکان در مواقع سخت شما بیشتر می شود

هر از گاهی حواس همه پرت می شود. اما آیا تا به حال با کسی که دائماً با تلفنش تماس دارد یا از شما می‌خواهد که چیزهایی را تکرار کنید، به این دلیل که حواسش را پرت می‌کند، معاشرت کرده‌اید؟ این نوع روابط اغلب در نهایت حالت تلخ را در دیگران به جا می گذارند. در نهایت، افرادی که از بی توجهی دریافت می کنند شروع به فکر می کنند که آن شخص واقعاً نمی خواهد آنجا باشد. علاوه بر این، کسانی که حضور ندارند ممکن است به سمت نگرانی‌ها و نگرانی‌های مربوط به گذشته رابطه یا آنچه در آینده می‌گویند سوق پیدا کنند. شما نمی توانید توجه درستی به دیگران کنید و شنونده بدتری خواهید بود.

چند راه ساده برای ایجاد خاطرات شاد کودکان در مواقع سخت

در این روزهای سخت، به راحتی می توان شادی، امید و سرزندگی را از دست داد. وقتی دنیا احساس می‌کند که از کنترل خارج می‌شود و به نظر می‌رسد تمامیت زندگی عادی از بین رفته است، ایجاد خاطرات شاد کودکان در مواقع سخت می تواند دشوار باشد.

عاداتی که ایجاد خاطرات شاد کودکان را آسان‌تر می‌کند

وقتی به دوران کودکی خود فکر می کنید، آیا خاطرات خوبی برای به اشتراک گذاری با فرزندان خود دارید یا چیزهایی وجود دارد که باعث می شود برای بهتر شدن تلاش کنید؟ شما می خواهید با فرزندان خود خاطره بسازید و از آن لذت ببرید. شما آن‌ها را فقط برای مدت زمان کوتاهی در کنار خودتان نگه می دارید، سپس آن‌ها می روند و به زندگی خود ادامه می دهند. بسیاری از والدین به قدری درگیر این مشغله ها هستند که ایجاد خاطرات شاد کودکان را که بیش از هر چیز به آن‌ها نیاز دارند فراموش می کنند. شغل شما ممکن است ضروری باشد، اما برای یک کودک، شما تمام زندگی او هستید. آن‌ها باید بدانند که شما آن‌ها را دوست دارید و اینکه شما در نقاط عطف آن‌ها و در طول دوران جوانی آن‌ها حضور داشته باشید.

چند راه برای ایجاد خاطرات شاد کودکان

این آسان است که به فرزندان خود اجازه دهید تا با موبایل خود بازی کنند، در حالی که شما با کار یا دوستان خود از طریق رسانه های اجتماعی در ارتباط هستید. با این حال، وقتی بچه های شما بزرگتر می شوند، این چه معنایی دارد؟ آیا می خواهید فرزندانتان بگویند که هیچ وقت برای آن‌ها وقت نداشتید؟ وقتی زندگی شما به پایان می رسد، آیا می خواهید آنها فکر کنند که در تجارت موفق بودید یا پدر و مادر خوبی بودید؟ خانواده از هر چیزی مهمتر است. مشاغل و دوستان می آیند و می روند، اما بچه های شما همه چیز شما هستند. در این‌جا چند راه وجود دارد که می توانید زمان بیشتری را با آن‌ها بگذرانید و خاطره سازی کنید.

برای ایجاد خاطرات شاد کودکان، تعطیلات خانوادگی داشته باشید

وقتی به تعطیلات خانوادگی می‌روید، خاطراتی خلق می‌کنید که تا آخر عمر باقی می‌مانند. آن‌ها از گذراندن زمان با کیفیت با شما برای انجام کارهای خارج از حد معمول لذت خواهند برد. چه قدم زنی در ساحل یا پیاده روی در کوهستان، همه این ها باعث حس شادابی می شود.

اصرار بر وعده های غذایی دور یک میز

برای ایجاد خاطرات شاد کودکان میز شام خانوادگی مهم و خاص است. بسیاری از گفتگوهای عالی هنگام دورهمی بر سر میز غذا انجام می شود. زمانی است که لوازم الکترونیکی را خاموش می کنید و از روز یکدیگر مطلع می شوید. هنگام غذا دور تلویزیون برای سرگرمی ننشینید. با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

زمانی در نظر بگیرید و به کودک خود شب بخیر بگویید

وقتی کوچک هستند، همیشه از روز خود زمانی را به آن‌ها اختصاص دهید و به آن‌ها شب بخیر بگویید.  آن‌وقت باید آنها را در آغوش بگیرید و به آن‌ها بگویید که امیدوارید خواب خوبی داشته باشند. این یک حرکت شاید کوچک به نظر برسد اما نشان می دهد شما در هر زمان در کنار آن‌ها هستید.

ایجاد خاطرات شاد کودکان با تمرکز خود بر تجربیات نه مادی گرایی

بسیاری از مردم به کسب کالاهای مادی تمرکز می کنند، اما تمرکز شما باید روی داشتن تجربیات جدید و هیجان انگیز با خانواده باشد. فرزندان شما به چالش هایی نیاز دارند تا به دوستان خود بگویند که چگونه مادر و پدر با آن‌ها صخره نوردی، زیپ لاین یا ورزش می کردند. تجربه ها هستند که دوران کودکی را به یاد ماندنی می سازند.

اغلب اوقات به کودک خود بگویید «دوستت دارم».

مهم نیست فرزندان شما چند سال دارند یا در چه مرحله ای از زندگی هستند، مطمئن شوید که همیشه به آن‌ها بگویید چقدر دوست دارند. آن‌ها می دانند که شما آن‌ها را دوست دارید، اما شنیدن دوباره احساسات شما، خیال آن‌ها را راحت می کند. این امر به ویژه زمانی صادق است که روز بدی را پشت سر گذاشته باشند، یا اشتباه بزرگی مرتکب شدند.

محدودیت فناوری برای ایجاد خاطرات با استفاده از زمان های خانوادگی

تکنولوژی بیش از حد چیز بدی است. اجازه ندهید بچه هایتان تمام روز جلوی تلویزیون یا دستگاه بازی بنشینند. اگر می‌خواهید ایجاد خاطرات شاد کودکان را پیشرفت دهید، باید وسایل الکترونیکی را خاموش کنید و توجه خود را به آن‌ها معطوف کنید. بر اساس گزارش News and Medical Life Sciences، تقریباً 86 درصد از کودکان زمان زیادی را صرف فناوری می کنند. بخش ترسناک این است که می تواند چشمان آن‌ها را تحت فشار قرار دهد و خلاقیت آن‌ها را خدشه دار کند. علاوه بر این، بازی‌های ویدیویی می‌توانند خواب را تحت تأثیر قرار دهند، باعث ایجاد مشکلات در عملکرد مدرسه و ایجاد ناهنجاری اجتماعی شوند.

هنگام شب بازی خانوادگی داشته باشید

در حالی که بازی های ویدیویی عالی هستند، هیچ چیز مانند یک شب بازی های قدیمی با خانواده خودتان نیست. برخی از بازی‌های فکری را بیرون بیاورید، میان وعده‌های مورد علاقه خود را بخورید و شبی را با هم بخندید. آیا می دانستید که بسیاری از کودکان ترجیح می دهند این بازی ها را انجام دهند زیرا تمام خانواده خود را درگیر می کنند؟ فراموش نکنید که جدیدترین بازی ها را بررسی کنید و با خانواده خود سرگرم شوید.

برای ایجاد خاطرات شاد کودکان با برگزاری جشن خاطره بسازید

همیشه نقاط عطف در زندگی وجود خواهد داشت و این رویدادها باید جشن گرفته شوند. آیا فرزند شما که با نمرات خود دست و پنجه نرم می کرد، بالاخره موفق به قبولی شد؟ شما باید در مورد این رویدادها معامله بزرگی انجام دهید زیرا این یک دستاورد مهم بود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا