عبارات توهین آمیز عاطفی که والدین می گویند

عبارات توهین آمیز عاطفی آسیب هایی را به زوجین خصوصا زنان می زند. گاهی اوقات در روابط اتفاقاتی می افتد که باعث ناراحتی هر دو طرف می شود. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به عنوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که عبارات توهین آمیز عاطفی که والدین می گویند، چگونه است؟

اختلالات مختلف و عبارات توهین آمیز عاطفی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عبارات توهین آمیز عاطفی که والدین می گویند، صحبت کنیم.

همدلی و عبارات توهین آمیز عاطفی

یک مطالعه جدید نشان داد که مردم بیشتر از آن که با همدلی به دیگران نگاه کنند، به صورت عینی نگاه می کنند.

ابراز همدردی می تواند به طور باورنکردنی خساراتی داشته باشد و باعث آسیب عاطفی فرد شود. از طریق محدودیت ها و بررسی با خود، می توانید همدلی را بدون خسته شدن ابراز کنید. همه چیز به این آرامش نیست که بخواهید شخص دیگری برای درک آن چه واقعاً در حال گذراندن آن هستید وقت بگذارد. دیده شدن به این روش واضح می تواند استرس شرایط سخت را کاهش دهد. با این حال، چنین عبارتی می تواند برای شخص همدل خساراتی ایجاد کند.

برخلاف ابراز دلسوزی حذف شده نسبت به شخص، همدلی مستلزم غوطه ور شدن بیشتر در مبارزات دیگران است. این فشار روانی داوطلبانه می تواند باعث شود که برخی از افراد در ابراز همدلی دچار آسیب عاطفی شوند.

تحقیقات درباره عبارات توهین آمیز عاطفی

تحقیقی اخیراً در مجله روانشناسی تجربی منتشر شد. در این تحقیق محققان به بررسی زمان و چرایی دلسوزی مردم با دیگران پرداختند. محققان از شرکت کنندگان خواسته اند هنگام توصیف یک شخص، بین همدلی و یک گروه هدف انتخاب کنند. مردم تنها با انتخاب اشخاص همدل در مطالعه اول 29 درصد و در مرحله دوم حدود 30 درصد از همدلی اجتناب کردند.

عادت هایی که به پیشگیری یا کاهش عبارات توهین آمیز عاطفی کمک می کند

مردم توجه زیادی به بریدگی ها و جراحات بدنی دارند. اما در مورد آسیب های احساسی چطور؟ اگر چه آن ها اغلب مراقبتی را که شایسته آن هستند دریافت نمی کنند. اما می توانند به همان اندازه برای شما مضر باشند. آسیب‌های عاطفی، درد و آسیب می‌تواند منجر به مشکلات روانی مختلفی شود. اما اجتناب از ضربه‌های عاطفی در زندگی نیز آسان نیست. به هر حال، دنیا پر از عوامل استرس زا، شرایط غیرمنتظره و تجربیات چالش برانگیز است. چگونه می خواهید از همه آن ها زنده بمانید؟ در این جا شش عادت وجود دارد که به پیشگیری یا کاهش آسیب عاطفی کمک می کند.

نگرانی های خود را برای عبارات توهین آمیز عاطفی بیان کنید

بسیاری از مردم نگرانی های خود را ساکت می کنند و آن ها را در سر خود نگه می دارند. ممکن است این کار را انجام دهید. زیرا احساس می‌کنید نگرانی‌هایتان احمقانه است یا اگر در مورد آن ها صحبت کنید، ممکن است بار دیگران را سنگین کنند. با این حال، تعادلی وجود دارد که باید برقرار شود. نگه داری نگرانی های خود می تواند ناخواسته منجر به عبارات توهین آمیز عاطفی شود زیرا:

  • افکار ممکن است به هم ریخته باشند و درک نگرانی ها در ذهن شما دشوار باشد.
  • نگرانی ها می توانند در یک حلقه گیر کرده و باعث شوند که به نشخوار فکری و اضطراب تبدیل شوند.
  • ممکن است سعی کنید نگرانی های خود را سرکوب کنید. که فقط اثرات آن ها را بدتر می کند و باعث ایجاد مسائل پیچیده تر می شود.

راه‌هایی که عبارات توهین آمیز عاطفی ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند

آیا ضربه‌های عاطفی را تجربه کرده اید؟ حوادث آسیب زا برای همه در زندگی اتفاق می افتد. خواه مرگ غم انگیز یک عزیز باشد یا وجود یک همسر خیانتکار، غلبه بر صدمه و آسیب سخت است. در بسیاری از موارد، تروما باعث مشکلات فیزیکی مانند شکستگی دست یا پا می شود. اما مشکلات جسمی بهبود می یابند. این مشکلات عاطفی و روانی است که ممکن است یک عمر طول بکشد تا از بین برود. ضربه‌های عاطفی در ذهن شما نقش می بندد و می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد.

عبارات توهین آمیز عاطفی که والدین می گویند

بسیاری از عبارات توهین آمیز عاطفی که والدین استفاده می کنند، عباراتی هستند که نمی دانند نوعی کودک آزاری است. سوء استفاده عاطفی راهی برای خرابی احساس ارزشمندی دیگران و تضعیف استقلال آن‌ها است. این به اندازه آزار جسمی برای کودک مضر است. اما به جای جسمش بر سلامت روانی او تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که گفتن عبارات توهین آمیز عاطفی به کودک می تواند به اندازه کتک زدن مضر باشد. این تنها با دید کودک نسبت به خود و دنیای اطرافش تداخل ندارد. همچنین می تواند باعث رفتار پرخاشگرانه و افسردگی شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کلمات شما به اندازه اعمال شما مهم هستند و به همان اندازه روی فرزند شما تأثیر می گذارند. از آن جایی که والدین اغلب عبارات توهین آمیز عاطفی را بدون اینکه متوجه شوند بیان می کنند، دانستن برخی از اشتباهات رایج ضروری است. با دانستن این عبارات، می توانید مراقب فرزندان خود باشید.

عبارات توهین آمیز عاطفی والدین

فرآیند مقایسه با جمله های «کاش بیشتر شبیه…»

وقتی فرزندتان را با فرزند دیگری مقایسه می کنید، دیدگاه او را نسبت به خودش خراب می کند. این باعث ایجاد تصویری مخدوش از خود در ذهن آن‌ها خواهد شد. سپس، آن‌ها همیشه خود را به دلیل عبارات توهین آمیز عاطفی منفی می بینند.

گفتن جملاتی شبیه به این عبارت نیز می تواند باعث مخالفت خواهر و برادر با یکدیگر شود. می تواند باعث رقابت ناسالم شود و به طور جبران ناپذیری پیوند خواهر و برادری را خراب کند. این عبارت همچنین می تواند به کودک این احساس را بدهد که باید از شما عشق به دست آورد.

“من بدون تو چه کار می کنم؟”

این عبارت ممکن است کاملاً بی گناه و بی ضرر به نظر برسد، اما واقعاً اینطور نیست. وقتی این را به کودک می گویید، کودک را وادار می کند که به شخصیت بزرگسال و مسئولیت پذیر تبدیل شود. از آنجایی که قرار است شما مراقب باشید، کودک نباید احساس کند که باید از شما مراقبت کند.

”این احساسات بیهوده است”

وقتی این را می گویید، احساسات کودک را باطل می کند. همچنین هر اتفاقی که برای کودک بیفتد که باعث ناراحتی آن‌ها شود را به حداقل می رساند. این عبارت راهی برای اعمال قدرت بر کودک است، کاری که هرگز نباید انجام دهید.

عبارات توهین آمیز عاطفی همچنین به کودک این تصور را می دهد که شما به احساسات او اهمیت نمی دهید. با گذشت زمان، آن‌ها را به این سوال وا می دارد که آیا در همه موقعیت ها بیش از حد واکنش نشان می دهند یا خیر. این به عزت نفس آن‌ها لطمه می زند و باعث می شود آن‌ها اعتماد به نفس نداشته باشند یا از ایستادگی برای خود اجتناب کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به جای گفتن این کلمات با کودک، چیز دیگری را امتحان کنید. اگر به آن‌ها فضایی بدهید تا بدون قضاوت و انتقاد احساسات خود را احساس کنند، سریعتر شرایط را می پذیرند. به علاوه، به آن‌ها فرصتی می دهد تا در مورد تنظیم عاطفی بیاموزند و احساسات خود را تأیید کنند.

“چرا در کارها بهتر نیستی؟”

وقتی توانایی های فرزندتان را به این شکل زیر سوال ببرید، می تواند باعث تسلیم شدن او شود. اگر بپرسید که چرا در ورزش، موسیقی یا هر فعالیت دیگری بهتر نیستند، اعتماد به نفس خود را از دست خواهند داد. در حالی که ممکن است فکر کنید این عبارت باعث می شود آن‌ها بیشتر تلاش کنند، اما نتیجه معکوس خواهد داشت.

وقتی به آن‌ها می گویید که به اندازه کافی خوب نیستند، فکر می کنند که نمی توانند این کار را انجام دهند. این برای فعالیت‌ها، همانطور که در بالا ذکر شد، صادق است، و همچنین برای موضوعات مدرسه، کارهای خانه و هر چیز دیگری نیز صادق است. عبارات توهین آمیز عاطفی باعث ایجاد شک شدید و ناامنی می شود و می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

“من هرگز این را نگفتم.”

اگر یک بار این جمله را بگویید عواقب شدیدی برای کودک خواهد داشت. وقتی حرفی را که کودکان بیان می کنندرا کتمان کنید، این نوعی آسیب رسانی است. آسیب های روانی راهی است که  قربانیان خود واقعیت خود را زیر سوال ببرند. وقتی این کار را با یک کودک انجام می دهید، آن‌ها شروع به سؤال از خود در مورد همه چیز می کنند. در واقع می تواند درک آن‌ها از دنیای اطراف را خراب کند.

“شما این را فقط برای توجه بیشتر می گویید.”

وقتی به کودک می گویید که فقط برای جلب توجه چیزی می گوید، احساسات او را باطل می کند. این باعث می شود آن‌ها احساس کنند که نظراتشان مهم نیست و باید طرز فکر خود را پنهان کنند.

«دوستت دارم، اما…»

هر چه کودک بیشتر این را بشنود، بیشتر فکر می کند که قادر به دوست داشته شدن نیست. در حالی که آن‌ها ممکن است بدانند که شما آن‌ها را دوست دارید، این باعث می شود احساس کنند شما تنها کسی هستید که دوستشان دارید. اینکه به آن‌ها بگویید دوستشان دارید، اما همراه با آن انتقاد داشته باشید، برای رشد عاطفی کودک مفید نیست.

جای تعجب نیست که همه فکر می کنند شما احمق هستید.

شما می توانید کلمه “احمق” را با هر توهین منفی دیگری جایگزین کنید و همین تأثیر را خواهد داشت. وقتی چنین چیزهایی را بیان می کنید، می تواند سال ها آسیب روحی ایجاد کند که می تواند منجر به مشکلات بیشتری شود. این آسیب احتمالاً با ناامنی و نفرت از خود شروع می شود، اما می تواند در موارد بسیار بیشتری ظاهر شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا