همدلی چیست و چگونه می دانید که همدل هستید؟

همدلی شخصیت فردی است که به شدت با احساسات و عواطف اطرافیان خود هماهنگ است. توانایی آنها برای تشخیص احساس دیگران فراتر از همدلی است (به سادگی به عنوان توانایی درک احساسات دیگران تعریف می شود) و در واقع در نظر گرفتن آن احساسات گسترش می یابد. احساس آنچه شخص دیگر در سطح احساسی عمیق احساس می کند. علم بر این است که آیا همدلان واقعی – افرادی که می توانند احساسات اطرافیان خود را تحت تأثیر قرار دهند یا از آنها استفاده کنند وجود دارند یا نه، اگرچه بسیاری از افراد ادعا می کنند چنین توانایی هایی دارند. در ادامه می خواهیم بدانیم که همدلی چیست و چگونه می دانید که همدل هستید؟

آنچه ما می دانیم این است که محققان آنچه را که در مغز “نورون های آینه” نامیده اند کشف کرده اند که ممکن است به ما کمک کند تا احساسات افرادی را که با آنها در تماس هستیم، بازتاب دهیم. ؛ نشان می دهد که ممکن است همدلی وجود داشته باشد. برای مشاوره در ارتباط با موارد مختلف می توانید با مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

همدلی چیست و چگونه می دانید که همدل هستید؟

شکی نیست که برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد همدلی هستند. همه ما در زندگی خود کسی را می شناسیم که فقط در خواندن احساسات ما استعداد داشت، همانطور که همه ما افرادی را می شناسیم که به نظر می رسد از احساسات اطرافیان خود کاملاً جدا شده اند. بنابراین با فرض همدلی در یک طیف، برخی از افراد بسیار همدل هستند و برخی دیگر (روانگردان) فاقد همدلی هستند – چگونه می توانید احساس خود را اندازه گیری کنید؟ و در چه سطحی می توانید خود را به عنوان همدل واجد شرایط بدانید؟

چگونه می توان تشخیص داد که آیا شما همدل هستید؟

همدلی چیست و چگونه می دانید که همدل هستید؟

می توانید با پرسیدن برخی سوالات در مورد میزان ارتباط خوب خود با دیگران و نحوه واکنش فیزیکی و احساسی خود به رویدادهای عاطفی بزرگ که در حضور شما رخ می دهد، از خود بپرسید.

کارشناسان مختلف همدلی امتحانات خود را دارند. هر کدام از آن ها برای پاسخ به سوال این که آیا شما همدل هستید یا نه مواردی را در ذهن دارند. به طور مثال دکتر جودیت اورلوف می پرسد: “آیا من اغلب احساس می کنم متناسب نیستم؟” در حالی که تارا مایر رابسون، همدل خود می پرسد که آیا در تماشای اخبار مشکل دارید یا فیلم های غم انگیز زیادی مشاهده می کنید.

از آنجا که هیچ معیار مشخصی برای همدل بودن یا نبودن شما وجود ندارد، پاسخ به این سوال کاملاً ذهنی است و در نهایت ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا شما خود را یکی از آنها می دانید یا خیر.

مزایا و معایب همدل بودن

برای پاسخ به این سوال که همدلی چیست و چگونه می دانید که همدل هستید، بیایید نگاهی به برخی از مزایا و معایب همدل بودن بیندازیم.

مزایا

  • می توانید از دیگران حمایت عاطفی کنید
  • شما می دانید چه زمانی کسی نیاز به کمک دارد
  • می توانید تشخیص دهید که آیا کسی برای شما خوب خواهد بود یا خیر

معایب

  • اغلب ممکن است احساس خستگی عاطفی داشته باشید
  • شاید به سختی بتوانید برای خود زمان پیدا کنید
  • توانایی شما در خواندن دیگران ممکن است برای برخی تهاجمی باشد

بررسی مزایای همدل بودن

همدلی بودن دارای مزایای آشکاری است. اگر می توانید احساسات اطرافیان خود را تحت تأثیر قرار دهید، همچنین باید بتوانید از افرادی که برای شما اهمیت بیشتری دارند حمایت و مراقبت بهتری داشته باشید. دانستن اینکه شخص دیگری احساس ناراحتی، تنهایی یا ترس می کند، حتی اگر ظاهر آن را نشان ندهد، شما را در موقعیتی قرار می دهد که بتوانید از طریق آن به او کمک کنید – جلب اعتماد او و تبدیل شدن به فردی که یاد می گیرد در آینده به او اعتماد کنند، می تواند شما را به شریک و دوست بهتری تبدیل کند و به طور کلی می تواند به تقویت روابط شما کمک کند.

این هماهنگ بودن همچنین به این معنی است که می توانید یک دروغگو را از فاصله یک مایلی تشخیص دهید. افراد همدل به راحتی فریب نمی خورند یا مورد دستکاری احساسی قرار نمی گیرند. وقتی هستند، به این دلیل است که غرایز اولیه خود را در مورد کسی نادیده گرفته اند، نه به این دلیل که علائم را به طور کامل از دست داده اند.

معایب همدلی چیست؟

همدلی چیست و چگونه می دانید که همدل هستید؟

البته ممکن است در ارتباط بودن با احساسات دیگران، برخی از افت های واقعی نیز وجود داشته باشد. بیشتر ادبیات در مورد همدلان نشان می دهد که آنها به راحتی در فضاهای شلوغ یا در رویدادهای احساسی (مانند عروسی و مراسم خاکسپاری) غرق می شوند، زیرا احساسات اطرافیان را مانند یک اسفنج جذب می کنند. تصور این که چقدر سریع می تواند در تنظیمات خاص خسته کننده باشد دشوار نیست.

همچنین اگر همدلان دائماً احساسات دیگران را حمل کنند، آرامش برای همدلان دشوار است. اگر راهی برای متعادل کردن ورودی های خارجی که دائما دریافت می کنند، پیدا نکنند، ممکن است با خواب یا حفظ سلامت روانی خود مشکل داشته باشند. سرانجام، ممکن است برخی از افراد ناراحت باشند که به نظر می رسد به آسانی آنها را می خوانید. همه نمی خواهند یک کتاب باز باشند، و در حالی که شما ممکن است فکر کنید که فقط سعی می کنید کمک کنید، برخی ممکن است بینش شما را در مورد احساسات و عواطف خود تهاجمی و نامطلوب بدانند.

اگر همدل هستید از خود محافظت کنید

اگر با توصیف یک همدل ارتباط دارید و اگر احساس می کنید که دائماً احساسات دیگران را به عهده می گیرید، مهم است که یاد بگیرید چگونه از روان خود محافظت کنید و خود را از دنیای خارج جدا کنید تا بتوانید نفس بکشید، شفا دهید و تجربه کنید.

برای خودتان زمان پیدا کنید

همدلان همچنین باید بر این بدانند که چگونه دیوارهای شخصی را بسازند تا همیشه احساسات اطرافیان را به راحتی جذب نکنند. این کار آسان نخواهد بود، زیرا ایجاد مرزها به طور طبیعی برای همدلانی که به شدت به دنبال کمک هستند، ایجاد نمی شود. اما ایجاد مرزهای سالم برای سلامت و بهزیستی همه افراد-شاید مخصوصاً برای همدلان-ضروری است.

ممکن است بخواهید تمرین مدیتیشن را شروع کنید تا بهترین نحوه انجام این کار را بیاموزید. با تمرکز بر ذهن خود و یادگیری جلوگیری از حواس پرتی های بیرونی، می توانید توانایی خود را در انجام همین کار هنگامی که احساسات عاطفی دریافتی از دیگران بسیار زیاد می شود تقویت کنید.

با کسانی که وقت خود را با آن ها می گذرانید گزینشگر باشید

همدلی چیست و چگونه می دانید که همدل هستید؟

همچنین به احتمال زیاد با گذشت زمان خواهید آموخت که افراد خاصی هستند که بهتر است از آنها فاصله بگیرید. از آنجا که همدلی می تواند احساسات دیگران را برطرف کند، گذراندن زمان بیش از حد در اطراف شخصیت های سمی می تواند مانند مسمومیت خود از درون باشد. برخی از افراد هستند که نمی توانید به آنها کمک کنید، و برخی دیگر بهتر است از آنها دوری کنید – اشکالی ندارد. تشخیص این امر و رعایت مرزهای خود یکی از بهترین راه هایی است که می توانید سلامت و تندرستی خود را حفظ کنید.

در نهایت، درخواست کمک از یک متخصص هرگز ایده بدی نیست. به این ترتیب، می توانید بیاموزید که چگونه از توانایی های همدلی خود در زمان استفاده از پهنای باند احساسی برای حمایت و مراقبت از کسانی که بیشترین نیاز را دارند استفاده کنید.

ممکن است به خاطر همدلی در مکان های شلوغ خوب عمل نکنید

 در مکان های شلوغ یا پرجمعیت، این حساسیت ممکن است به حدی بزرگ شود که تقریباً غیرقابل تحمل باشد. با احساس شدیدتر همه چیز می توان بر همدلی ها به راحتی غلبه کرد.” اگر به راحتی احساس دیگران را احساس کنید، به سختی می توانید “سر و صدای” احساسی جمعیت یا حتی گروه کوچکتری از افراد را برای مدت زمان طولانی کنترل کنید. در نتیجه، ممکن است به تنهایی یا در جمع چند نفر در یک زمان احساس راحتی کنید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا