صمیمیت واقعی در یک رابطه چیست؟

صمیمیت احساس نزدیکی و ارتباط است که فراتر از تماس فیزیکی است و ممکن است درک عاطفی، ذهنی و معنوی را برای هر رابطه ای به ارمغان بیاورد. صمیمیت تنها چسبی نیست که شما را با دیگران در ارتباط نگه می دارد، بلکه فضای صمیمیت شما با افراد خاص زندگی تان است. گاهی اوقات صمیمیت فقط یک تعبیر برای “سکس” است، اما معنای متمایزتری دارد. در حالی که صمیمیت بخشی از چیزی است که باعث می شود بسیاری از روابط جنسی کارآمد باشند، شما همچنین می توانید آن را در ارتباط با اعضای نزدیک خانواده و دوستان پیدا کنید. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم بدانیم که صمیمیت واقعی در یک رابطه چیست؟ اگر برای رابطه خود نیاز به مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی دارید با ما در ارتباط باشید.

صمیمیت واقعی در یک رابطه چیست؟

صمیمیت همیشه به طور طبیعی به وجود نمی آید و ایجاد آن می تواند به زمان و تمرین نیاز داشته باشد. اگر احساس می‌کنید که رابطه فعلی فاقد صمیمیت است، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه آن را بسازید و پرورش دهید و یک رابطه رضایت‌بخش‌تر برای همه افراد درگیر ایجاد کنید.

تعریف صمیمیت

یکی از راه‌های تعریف صمیمیت به‌عنوان یک چرخه مثبت، دادن و گرفتن است که هر فرد در رابطه را درگیر می‌کند. هر فرد به ایجاد شرایطی کمک می کند – مانند گرما، رازداری و درک – که به آنها اجازه می دهد با یکدیگر آسیب پذیر و معتبر باشند و نزدیکی رابطه را افزایش دهند. مواردی وجود دارد که که صمیمیت اغلب بر اساس آن ساخته می شود. این موارد عبارتند از:

گرما

گرما کلید صمیمیت در روابط است. این به ایجاد یک محیط امن از نظر روانی کمک می کند و از شما دعوت می کند تا قدرت دفاعی خود را کاهش دهید. گرما خود را برای ایجاد صمیمیت واقعی در یک رابطه به صورت زیر نشان می دهد:

  • دوستی
  • پاسخگویی
  • یکدلی
  • متفکر بودن
  • فهم

رازداری در رابطه

طبیعی است که میل محافظت از خود را برای پنهان نگه داشتن برخی از قسمت های خود – اعضای بدن، افکار یا احساسات – از دید اکثر افرادی که با آنها در ارتباط هستید، احساس کنید. هنگامی که رازداری در یک رابطه با اعتماد متقابل برقرار می شود، می تواند به شما اجازه دهد از نظر عاطفی احساس امنیت کنید. این ممکن است منجر به به اشتراک گذاشتن بخش هایی از خودتان شود که بیشتر برای خود نگه می دارید، که به صمیمیت کمک می کند.

صمیمیت واقعی در یک رابطه و آسیب پذیری

آسیب‌پذیری در روابط به معنای قرار دادن بخش‌های حساس خود در برابر دیگران است، مانند:

  • رویاها و خیالاتی که می ترسید دیگران متوجه نشوند
  • جاه طلبی ها و امیدها به آینده شما
  • لحظات شرم یا خجالت گذشته

آسیب پذیر بودن ممکن است ترسناک به نظر برسد، و با خطراتی همراه است: آسیب پذیری می تواند شما را در معرض انتقاد و طرد قرار دهد. اگر امنیت در یک رابطه به خوبی برقرار باشد، آسیب پذیری را آسان تر می کند، که صمیمیت را افزایش می دهد.

اعتبار

اصالت به شما این امکان را می دهد که خود کامل و پیچیده خود را به شخص دیگری نشان دهید. اگرچه اصالت یک ویژگی است که اغلب مورد تجلیل قرار می گیرد، اما همیشه به راحتی به دست نمی آید. مشکل واقعی بودن اغلب ریشه در تجربیات قبلی طرد شدن یا ترس از طرد شدن دارد. مانند آسیب پذیری، اصالت نیز می تواند دشوار به نظر برسد، زیرا شما خود را در معرض قضاوت منفی بالقوه قرار می دهید. منطقی است که به نحوه درک دیگران از شما اهمیت دهید – تفسیر شما از این ادراکات ممکن است نقش کلیدی در شکل دادن به شخصیت شما داشته باشد.

صمیمیت واقعی در یک رابطه و نزدیکی

وقتی بتوانید آسیب پذیر و معتبر باشید، نزدیکی را ایجاد می کند که کلید صمیمیت است. نشانه هایی که نشان می دهد به این سطح از صمیمیت در یک رابطه دست یافته اید عبارتند از:

  • ارتباط باز
  • نشانه های دلبستگی ایمن
  • شیمی مغز

فواید صمیمیت چیست؟

صمیمیت در هر رابطه ای می تواند پاداش دهنده باشد، از جمله مزایای زیر را برای شما در این زمینه به همراه داشته باشد:

  • تنهایی کمتر
  • احساس پذیرفته شدن
  • افزایش اعتماد
  • خروجی برای احساسات دشوار
  • احساس درک عقلانی
  • برآورده شدن نیازهای عاطفی و/یا فیزیکی

صمیمیت واقعی در یک رابطه می تواند به مدیریت شرایط شما کمک بسیار زیادی کند.

انواع صمیمیت

شما می توانید از چند جهت صمیمی باشید. هرچه انواع بیشتری از صمیمیت را با کسی به اشتراک بگذارید، ممکن است در کل احساس نزدیکی کنید. در حالی که یک رابطه عاشقانه لزوماً به همه این نوع صمیمیت برای موفقیت نیاز ندارد، بسیاری از روابط پر رونق به اشکال مختلفی از صمیمیت نیاز دارند. کیفیت و عمق صمیمیتی که تجربه می‌کنید نیز می‌تواند باعث ایجاد یک رابطه مفیدتر شود. این پنج نوع صمیمیت عبارتند از:

صمیمیت فیزیکی

صمیمیت فیزیکی چیزی است که بسیاری از مردم با شنیدن کلمه “صمیمیت” تصور می کنند. این شامل رابطه جنسی است، اما انواع دیگری از لمس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن، گرفتن دست و حتی اشتراک در فضای شخصی را نیز شامل می شود.

صمیمیت واقعی در یک رابطه به مدل عاطفی

صمیمیت عاطفی شامل قرار دادن فضایی برای احساسات دیگران، اعتبار بخشیدن به تجربه عاطفی آنها یا حضور در جلسه ای است که آنها روز بدی را پشت سر گذاشته اند.

تجربی

این شکل کمتر شناخته شده از صمیمیت می تواند بین افرادی با تجربیات مشترک شکل بگیرد. برای مثال، ممکن است هنگام ایجاد یک پروژه هنری با یک همکار، دوستی که داوطلبانه با او همکاری می کنید یا فرزندتان صمیمیت تجربی داشته باشید.

معنوی

صمیمیت معنوی معمولاً شامل تجربیات معنوی یا مذهبی مشترک است. یک مطالعه در سال 2016 حتی از صمیمیت معنوی به عنوان پیش بینی کننده کلیدی موفقیت زناشویی نام می برد. صمیمیت معنوی می تواند به روند معنا بخشی و درک نیروهای فراتر از امور فیزیکی اشاره داشته باشد.

پر فکر

اینتیمای شناختی نیز نامیده می شود. این نوع صمیمیت می تواند احساس درک متقابل را از طریق افکار، نظرات و ایده های مشترک ایجاد کند. این می تواند شامل بحث های فلسفی یا صحبت در مورد علایق یا سرگرمی ها باشد.

صمیمت واقعی در یک رابطه در مقابل رابطه جنسی

سکس به رابطه جنسی یا تحریک جنسی اشاره دارد. صمیمیت احساس نزدیکی، ارتباط و اعتماد است، حتی اگر لحظه ای باشد. آیا رابطه جنسی بدون صمیمیت وجود دارد؟ برخی افراد تمام نزدیکی های فیزیکی را ذاتاً صمیمی می دانند. دیدگاه دیگر این است که اگر رابطه جنسی صرفاً فیزیکی و بدون ارتباط عاطفی باشد، می تواند سطح خاصی از صمیمیت را نداشته باشد. از سوی دیگر، ممکن است صمیمیت عاطفی بدون صمیمیت فیزیکی یا رابطه جنسی وجود داشته باشد – برای مثال در بسیاری از دوستی ها این اتفاق می افتد.

موانع صمیمیت چیست؟

برخی از ویژگی ها و تجربیات می توانند باز شدن و نزدیک شدن به مردم را حتی زمانی که می خواهید سخت تر کنند. ترس از صمیمیت با آسیب پذیری کمتر و اشتراک گذاری در مورد خودتان مرتبط است. ویژگی ها و تجربیاتی که مانع صمیمیت می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

عدم ایجاد صمیمیت واقعی در یک رابطه با عدم اعتماد

مشکل در اعتماد به دیگر افراد اغلب زمانی به وجود می آید که اعتماد شما قبلاً مورد خیانت واقع شد. تجارب خیانت، خشونت شریک صمیمی یا سوء استفاده در دوران کودکی را در نظر بگیرید. سطح پایین اعتماد به دیگران با تنهایی مرتبط است.

دلبستگی ناامن

سبک دلبستگی شما از پیوندی که با اولین مراقبان خود داشتید رشد می کند. اگر یک دلبستگی ناایمن باشد – یعنی اجتنابی، مضطرب یا بی نظم باشد، می تواند صمیمیت را سخت تر کند.

ارتباط نامشخص

اگر در برقراری ارتباط با یکی از عزیزانتان مشکل دارید، صمیمیت می تواند دشوارتر شود. موانع رایج ارتباطی شامل فرضیات، ذهن خوانی و سنگ اندازی است.

نقد

در روابط سازنده، برای یک شریک یا دوست می تواند مفید باشد که به آرامی با شما در مورد زمینه هایی که ممکن است فضایی برای رشد داشته باشید، مقابله کند. اما زمانی که انتقادی که به دلیل تحقیر بین شما و شخص دیگری مطرح می شود، می تواند باعث شود که دفاع خود را بالا نگه دارید و فضای کمتری برای آسیب پذیری باقی بگذارد.

نگرانی های سلامت روان

صمیمیت واقعی در یک رابطه می تواند با مشکلات سلامت روان تحت تاثیر قرار بگیرد. نگرانی‌های خاص سلامت روان، از جمله اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیت، اختلالات خوردن یا مصرف مواد، می‌تواند اعتماد، برقراری ارتباط و ارتباط با دیگران را سخت‌تر کند.

چگونه در هر رابطه ای صمیمیت ایجاد کنیم؟

ایجاد صمیمیت عمیق مستلزم ایجاد محیطی است که در آن هر دو نفر از حضور خود و به اشتراک گذاری افکار و احساسات خود احساس امنیت کنند. همچنین مستلزم این است که هر دو نفر از نظر احساسی در دسترس باشند. شما می توانید این کار را انجام دهید:

یادگیری روند صمیمی شدگی افراد

درک اینکه دوست یا شریک زندگی شما چگونه ابراز عشق می کند می تواند به شما در تعیین نحوه ارتباط با آنها کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است شریکی داشته باشید که با تماس های فیزیکی زیاد احساس ارتباط بیشتری می کند، در حالی که دوست شما ممکن است با تجربیات مشترک پیشرفت کند.

ساخت صمیمیت واقعی در یک رابطه با نشان دادن قدردانی

به اشتراک گذاری چیزهایی که در مورد شخص دیگری قدردانی می کنید نشان می دهد که تلاش آنها برای روابط را درک می کنید. می تواند شما را نزدیک تر کند.

پرسیدن سوالاتی که جرقه گفتگوی عمیق تری می دهد

شما می توانید از انواع مختلفی برای شروع گفتگو برای تعمیق ارتباطات فکری، معنوی یا عاطفی خود استفاده کنید. این سوالات به شما و طرف مقابل کمک می کند تا بتوانید به مدیریت هر چه بهتر روابط خود و صمیمت آن بپردازید.

ایجاد فضایی برای تجربیات مشترک

به اشتراک گذاری تجربیات با شخص دیگر یک روش عالی برای ایجاد صمیمیت تجربی است. به طور مثال شما می توانید از روش های زیر اقدام کنید:

  • داوطلب شدن برای حمایت از هدفی که هر دوی شما به آن اهمیت می دهید
  • برای یادگیری یک مهارت جدید، مانند رقص، موتورسواری، یا سفالگری، در کلاس شرکت کنید
  • برنامه ریزی و انجام یک ماجراجویی با هم، مانند سفر کوله پشتی

صمیمیت واقعی در یک رابطه با شناسایی و به اشتراک گذاری احساسات

به دلایل مختلف – از بزرگ شدن توسط والدین با آگاهی عاطفی محدود یا آسیب های قبلی – ممکن است احساسات شما به راحتی در دسترس شما نباشد. از طریق درمان یا تمرین شخصی، این امکان وجود دارد که از احساسات خود آگاهتر شوید و آنها را نامگذاری کنید و به اشتراک گذاری آنها در یک رابطه صمیمانه آسان تر می شود.

تبدیل شدن به یک شنونده عالی

گوش دادن در روابط صمیمانه به همان اندازه مهم است که اشتراک گذاری. گوش دادن فعال راهی عالی برای کمک به شخصی است که به اشتراک می گذارد احساس شنیده شدن، درک شدن و حتی شاید کمتر تنهایی کند. شنونده بهتر بودن در یک رابطه همچنین می تواند به فرد دیگر کمک کند تا احساس کند پذیرفته شده است و منجر به افزایش صمیمیت می شود.

تلاش برای زوج درمانی

در روابط عاشقانه، کار با زوج‌درمانگر می‌تواند به هر دو نفر کمک کند پیوند خود را عمیق‌تر کنند و از موانع بر سر راه انواع مختلف صمیمیت عبور کنند. همچنین ممکن است بخواهید یک درمانگر خانواده برای بستگان یا دوستان نزدیک خود در نظر بگیرید.

نگاه نهایی به صمیمت واقعی در یک رابطه

صمیمیت احساس اعتماد و آرامشی است که با شخص دیگری برقرار می کنید. به اشکال مختلف وجود دارد و می تواند در روابط مختلف، نه فقط در روابط جنسی یا عاشقانه، ایجاد شود. این کیفیت روابط است که مستلزم آسیب پذیری و نزدیکی است. اگر صمیمیت بدون زحمت نباشد، می‌توان از راهبردهایی مانند گوش دادن فعال، قدردانی، آگاهی عاطفی و حتی درمان برای عمیق‌تر کردن و نزدیک‌تر کردن روابط خود استفاده کرد.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا