شناخت بی قراری عاطفی و یافتن کمک

بی قراری عاطفی می تواند برای چه زن و چه مرد سخت باشد. شاید در نگاه اول خیلی از ما بگوییم که آسیب های عاطفی می تواند زنان را فقط تحت تاثیر قرار دهد. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد.

نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و بی قراری عاطفی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

بی قراری عاطفی در دوران کودکی – اختلالات روانی

شناخت بی قراری عاطفی و یافتن کمک

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شناخت بی قراری عاطفی و یافتن کمک، صحبت کنیم.

شناخت بی قراری عاطفی و یافتن کمک

با همه فراز و نشیب هایش، تجربه احساسات بخشی عادی از زندگی است. هرکسی تجربه متفاوتی از احساسات دارد.

بی قراری عاطفی

صمیمیت عاطفی اصطلاحی است که گاهی اوقات برای توصیف واکنش عاطفی محدود یک فرد استفاده می شود. آن ها حتی ممکن است هیچ احساسی را برای ایجاد تجربه نکنند، و افراد مبتلا به بی حسی عاطفی ممکن است به جای احساسات، احساس بی حسی ناخوشایندی را گزارش کنند. دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد ممکن است دچار بی حسی عاطفی شود. این می تواند شامل نسخه های روانپزشکی، مصرف مواد و داشتن برخی اختلالات سلامت روان باشد.

علائم بی قراری عاطفی چیست؟

این شامل احساس درونی فرد نیز می شود. کمرنگ شدگی عاطفی می تواند با عاطفه کم رنگ همراه باشد. همچنین ممکن است با ناتوانی در بیان احساسات در چهره، رفتارها و سایر اشکال ارتباطی تعریف شود. بی قراری عاطفی که همراه با بی‌حرکتی عاطفی است، به‌ویژه در میان افراد مبتلا به افسردگی متوسط ​​تا شدید رایج است. همچنین می تواند در کنار اسکیزوفرنی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ظاهر شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زمانی که افراد احساسات را به گونه ای نشان می دهند که اکثر افراد دیگر آن را محدود می دانند، کارشناسان گاهی از آن به عنوان “عاطفه صاف” یاد می کنند. بی قراری عاطفی احساسی ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • ناتوانی در احساس شادی و غم
  • بی قراری
  • عدم وجود میل جنسی
  • احساس جدا شدگی از ذهن یا بدن
  • مشکل در صحبت و بیان احساسات
  • کمبود انگیزه
  • مشکل در معاشرت، حفظ و ایجاد روابط
  • خستگی
  • مشکل در احساس عشق یا محبت نسبت به خود یا دیگران
  • بی‌تفاوتی، حتی نسبت به فعالیت‌ها یا دلایلی که زمانی برای شخص مهم شناخته می‌شد
  • مشکل در تمرکز
  • فراموشی
  • اجبار به یا درگیری فعال در رفتار بی پروا یا آسیب رسانی به خود (به منظور احساس چیزی)

فرآیند بلانت عاطفی چگونه تشخیص داده می شود؟

صمیمیت عاطفی یک وضعیت سلامت روان در نظر گرفته نمی شود. درعوض، آن را نشانه‌ای از یک علت فیزیکی یا روانی می‌دانند. اگر در حال تجربه بی نظمی عاطفی هستید، باید یک قرار ملاقات با یک متخصص مراقبت های بهداشتی روانی تعیین کنید. آنها علائم شما را غربال می کنند و سابقه سلامت روان شما را بررسی می کنند تا شرایط منحصر به فرد شما را بهتر درک کنند.

بی قراری عاطفی یک علامت شایع است

همانطور که قبلاً ذکر شد، بی‌حرکتی عاطفی یک علامت است. دلایل احتمالی مختلفی وجود دارد. این شامل:

داروی ضد افسردگی

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افرادی که داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مصرف می‌کنند، در توانایی خود برای تجربه احساسات کاهش می‌یابند.

آلکسی تایمیا

ناگویی خلقی، یک اختلال سلامت روان که کمتر شناخته شده است، با مشکل در تشخیص احساسات مشخص می شود.

جنون جوانی

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب علائم “منفی” را تجربه می کنند که باعث کاهش یا از دست دادن توانایی خود برای عملکرد طبیعی می شود، از جمله توانایی آنها در تجربه احساسات.

اختلال افسردگی اساسی

افسردگی (و داروهایی که برای درمان آن استفاده می‌شود) می‌تواند باعث ایجاد احساس پوچی و ایجاد احساسات مثبت یا منفی شود.

اختلال مصرف الکل

الکل یک مضعف کننده سیستم عصبی مرکزی است که می تواند تأثیر زیادی بر خلق و خوی فرد داشته باشد. برای برخی از افرادی که با اختلال مصرف الکل زندگی می کنند، الکل می تواند احساس بی حسی ایجاد کند.

استفاده مواد مخدر

برای برخی از افرادی که با اختلالات مصرف مواد زندگی می‌کنند، داروهایی مانند حشیش یا مواد افیونی مانند هروئین می‌توانند باعث کاهش عاطفی شوند. این به این دلیل است که برخی از داروها مانند الکل می توانند سیستم عصبی مرکزی را کاهش دهند.

اختلال شخصیت مرزی (BPD)

BPD یک اختلال شخصیتی است که با تغییرات شدید خلق و خوی مشخص می شود. با این حال، در لحظات استرس شدید، افراد مبتلا به این اختلال گاهی اوقات دچار گسستگی، بی حسی عاطفی یا جدا شدن از خود می شوند.

ذهن و بدن

PTSD افراد مبتلا به PTSD یا PTSD پیچیده (CPTSD) نیز ممکن است در حین داشتن فلاش بک های تروما یا مواجهه با موقعیت های محرک، تجزیه را تجربه کنند.

عوامل خطر متداول برای ایجاد بی قراری عاطفی چیست؟

به نظر می رسد که برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض تظاهرات احساسی هستند. عوامل خطر متداول برای ایجاد بی حسی هیجانی عبارتند از:

  • آگاهی از اختلال اسکیزوفرنی
  • اختلال BPD
  • تشخیص PTSD یا CPTSD
  • تشخیص فعلی یا سابقه قبلی افسردگی یا اضطراب
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی
  • سابقه مصرف مواد مخدر یا الکل

ایجاد راه های مراقبت برای بی قراری عاطفی

اگر در حال تجربه بی‌پروای عاطفی هستید و به دنبال راه‌هایی برای مقابله با آن هستید، باید بدانید که کمکی وجود دارد:

اولین قدم این است که یک قرار ملاقات با یک متخصص مراقبت های روانی مجاز داشته باشید. آنها به ابداع یک برنامه درمانی که برای شما مناسب تر است کمک خواهند کرد.

بی قراری عاطفی چگونه درمان می شود؟

دو راه برای درمان بیهودگی عاطفی وجود دارد. یکی شامل کار با یک متخصص سلامت روان است، و دیگری کاری است که می توانید برای مدیریت آن به تنهایی انجام دهید.

چگونه یک متخصص می تواند به شما کمک کند؟

بیهودگی عاطفی با پرداختن به علت یا علل زمینه ای بهتر درمان می شود. به همین دلیل است که اگر در حال تجربه بی‌پردهی عاطفی هستید، مهم است که به یک متخصص مراقبت‌های روانی مراجعه کنید. برخی از گزینه های درمانی بالقوه که ممکن است یک متخصص مراقبت از سلامت روان توصیه کند عبارتند از:

روان درمانی (گفتار درمانی)

این می‌تواند شرایط سلامت روانی را که می‌تواند باعث کاهش عاطفی شود، مانند BPD، PTSD یا افسردگی را برطرف کند.

تنظیم دوز یا دارو این برای افرادی است که به نظر می رسد بی نظمی عاطفی آن ها ناشی از داروهای روانپزشکی یا سایر داروهای تجویزی است. در حالی که بی قراری عاطفی و علل آن باید توسط یک متخصص مراقبت‌های روانی دارای مجوز درمان شوند، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید به تنهایی انجام دهید تا به تسکین آن کمک کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی احساس بی‌حسی یا خالی می‌کنید، با خیال راحت یک یا چند حواس خود را تحریک کنید. این ممکن است شامل در آغوش گرفتن با یک حیوان عروسکی، حمام یا دوش آب گرم، گرفتن یک تکه یخ، یا خوردن غذای تند یا با طعم تند باشد.

سعی کنید به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردید بازگردید. حتی اگر همان میزان شادی را که این فعالیت‌ها برای شما پر می‌کرد احساس نمی‌کنید، باز هم می‌توانند خلق و خوی شما را تقویت کنند و دامنه عاطفی شما را باز کنند.

منابع
وبسایت healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا