رفتارهای افراد با هوش هیجانی بالا

هوش هیجانی بالا می تواند باعث تقویت ذهنیت شما می شود. برای تقویت و مراقبت از جسم ما ممکن است راه های مختلفی را انجام دهیم. برای تقویت عاطفی نیز پزشکان و روان شناسان راه های مختلفی را ارائه می دهند. مدیریت رفتار یکی از راه هایی است که می تواند به ما در داشتن روحیه خوب کمک کند. اگر ما روح و روان سالمی داشته باشیم می توانیم به موفقیت نزدیک تر شویم. بهبود روحی در افراد بسیار مهم است.

بهبود حافظه و هوش هیجانی بالا

برخی افراد هستند که در طول زندگی خود راه های مختلفی را انجام می دهند تا بخش های عاطفی  خود را بهبود بخشند. بهبود حافظه از طریق راه های مختلفی ممکن است. برای برخی افراد بهبود عاطفی و روانی ممکن است با انجام ورزش های مختلف ایجاد شود برای برخی هم ممکن است این فرآیند با استفاده از روش های مختلف ایجاد شود. برای مثال برخی از مردم هستند که از روش های مختلف برای این کار استفاده می کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهای افراد با هوش هیجانی بالا صحبت کنیم.

احساسات منفی، مانند اضطراب و استرس، بخش های طبیعی تجربه انسان هستند.

احساسات منفی، مانند اضطراب و استرس، بخش های طبیعی تجربه انسان هستند. با این وجود، دانستن این مسئله کنار آمدن با این احساسات را دشوارتر نمی کند. یادگیری بهبودی از وقایع آسیب زا یا نگرش های ناسالم می تواند افراد را در مسیرهای مختلف قرار دهد. هنگامی که در این سفر حرکت می کنید ، باید یاد بگیرید که چگونه درد عاطفی و آسیب های جسمی خود را برطرف کنید. این به شما کمک می کند تا در مسیر بهبود عاطفی خود باشید.

بهبود جسمی و عاطفی در ارتباط با هوش هیجانی بالا

وقتی نوبت به بهبود عاطفی و ترمیم جسمی می رسد، این دو فرایند اغلب با هم مرتبط هستند. آسیب های عاطفی در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری جسمی شود. ضربه جسمی می تواند باعث درد عاطفی شود. حرکت به سمت بهبود می تواند یک فرایند طولانی و نامطمئن باشد، اما می توان با کمی کمک و مشاوره از یک متخصص بهداشت روان حرکت کرد.

دلایل شایع ضربه روحی و عاطفی و هوش هیجانی بالا

ضربه عاطفی می تواند توسط چندین رویداد مختلف ایجاد شود. حوادث استرس زا و آسیب زا، مانند طلاق یا سو استفاده، می تواند به شدت بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. حتی یک بار اتفاق مانند یک تصادف اتومبیل یا آسیب ورزشی می تواند ضربه شدید ایجاد کند. سایر علل احتمالی ضربه عبارتند از:

  • گذراندن یک بیماری شدید مانند سرطان یا تحت عمل جراحی
  • تجربه مرگ یکی از عزیزان
  • مجروح شدن از یک حمله
  • زندگی در یک محله فقیر و غرق در جنایت
  • از یک رابطه سو استفاده کننده رنج می برند
  • زندگی بعد از یک فاجعه طبیعی مانند زلزله یا آتش سوزی

شاهد تصادف

گذراندن تروما می تواند احساس ترس و خستگی در شما ایجاد کند. حتی اگر این واقعه آسیب زا چندی پیش رخ داده باشد، اگر آن را بدون درمان رها کنید، می تواند آزار شما را جلب کند.

علائم درد و ضربه

افرادی که با ضربه عاطفی دست و پنجه نرم می کنند، اغلب احساس ناتوانی و گم شدن می کنند. احساسات منفی و خاطرات ناخوشایند آن ها را آزار می دهد و باعث می شود نسبت به دیگران احساس بی اعتمادی کنند. گاهی اوقات، مردم از آسیب دیدگی خود انکار می کنند. بار دیگر، آن ها گیج می شوند و در پردازش آن مشکل دارند. هر کس واکنش متفاوتی به ضربه عاطفی دارد. اگر بعد از برخورد با یک رویداد فوق العاده استرس زا این علائم روانشناختی را تجربه کرده اید، ممکن است به برخی از بهبودهای عاطفی نیاز داشته باشید:

  • از افکار سرزده یا خاطرات واقعه رنج می برند، غالباً از حالت آبی خارج می شوند
  • کابوس
  • احساس شوک یا انکار
  • مشکل خواب یا بی خوابی
  • ناتوانی در برقراری روابط نزدیک و سالم
  • افسردگی و ناامیدی
  • انصراف از دوستان و خانواده
  • تحریک پذیری
  • واکنش خصمانه نسبت به دیگران

درد عاطفی در کودکان و هوش هیجانی بالا

ضربه می تواند در اوایل کودکی رخ دهد. نوجوانانی که در یک محیط توهین آمیز در خانه زندگی می کنند، شاهد سو استفاده های عاطفی بین والدین خود هستند، حتی نوجوانانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند یا بیماری جدی را پشت سر می گذارند، می توانند ضربه روحی ایجاد کنند. هر چیزی که احساس امنیت کودک را مختل کند، می تواند باعث آسیب شود. وقتی در دوران کودکی یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنید، می توانید از عواقب آن تا بزرگسالی رنج ببرید. جست و جوی درمان در اسرع وقت برای کمک به شما در غلبه بر دردی که ایجاد کرده است و ایجاد ارتباط مجدد با دیگران بسیار مهم است. وقتی بزرگ می شوید، باید یاد بگیرید که چگونه دوباره اعتماد کنید و در بهبود عاطفی مشارکت کنید.

هوش هیجانی بالا برای بهبودی از درد و ضربه عاطفی

افرادی که از مشکلات سلامت روان، اعتیاد، ADHD، اضطراب یا سایر علائم ناشی از ضربه رنج می برند، به طور معمول تحت روان درمانی و مشاوره گروهی قرار می گیرند. درمان رفتاری شناختی معمولاً برای درمان موارد اختلال استرس پس از سانحه استفاده می شود. بیمارانی که دارای مشکلات شدیدی در زمینه سلامت روان، اعتیاد، ADHD، اضطراب و سایر مشکلات هستند می توانند بیاموزند که چگونه الگوهای فکری منفی را به چالش بکشند تا به آن ها کمک کند تا از ضربه عاطفی و احساسی خود بهبود یابند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای برخی از افراد پیوستن به گروه های حمایتی می تواند به آن ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه از پس آسیب های خود برآیند و از بین بروند.

رفتارهای افراد با هوش هیجانی بالا

بسیاری از افراد بهره هوشی را مهمترین شاخص هوش می دانند. مطالعات نشان می دهد که هوش هیجانی بالا در واقع از اهمیت بیشتری برخوردار است. هوش هیجانی بالا به معنای توانایی درک، کنترل و ارزیابی احساسات خود و دیگران است. این نوع دانش به این معنی است که بدانید چگونه به کسی پاسخ دهید بدون اینکه اجازه دهید احساسات شما بهترین را از شما بگیرد. و همچنین به این معنی است که به یاد داشته باشید نمی توانید احساسات دیگران را کنترل کنید. درک این نکته بسیار مهم است که هوش هیجانی مخالف هوش نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد با هوش هیجانی بالا مهارت های اساسی زیادی را به جامعه می دهند و ممکن است حتی آن را ندانند. افراد حساس و عاطفی اغلب در جامعه ضعیف یا غیرمولد دیده می شوند، اما آن‌ها صرفاً دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به همتایان کمتر حساس خود هستند. آن‌ها راهی برای دیدن قلب افراد و همواری اختلاف نظرهایی که ممکن است بین انواع منطقی تر رخ دهد، دارند. بنابراین، به طور خلاصه، هوش هیجانی بالا در جامعه بسیار کم اهمیت می شود، اما بدون همدلی، دنیای ما کارایی نخواهد داشت.

نظر روانشناسان درباره هوش هیجانی بالا

روانشناس و یکی از پیشگامان هوش هیجانی، دانیل گولمن، کتابی در مورد اینکه چگونه اطلاعات در صورت عدم همدلی ارزش چندانی ندارند، نوشت. در کتاب دکتر گلمن، هوش هیجانی – چرا می‌تواند بیشتر از IQ مهم باشد، او در مورد پنج مؤلفه اصلی که هوش هیجانی بالا را تشکیل می‌دهند صحبت کرد. ما در ادامه به آن‌چه که او در کتابش بیان می کند و همچنین رفتارهای دیگر افراد با هوش هیجانی بالا خواهیم پرداخت. در این‌جا چند رفتار افراد با هوش هیجانی بالا آورده شده است:

خودآگاهی بالایی دارند

به گفته دکتر گلمن، اولین علامتی که فردی دارای هوش هیجانی بالا است، سطح خودآگاهی اوست. کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند می توانند احساسات خود را به دقت زیر نظر داشته باشند و واکنش های خود را نسبت به افراد دیگر کنترل کنند. آن‌ها هرگز اجازه نمی دهند که احساساتشان ذهن آن‌ها را به دست آورد. آن‌ها احساسات خود را از بین نمی برند، اما همچنین به احساسات خود اجازه نمی دهند که زندگی شان را کنترل کنند. افراد دارای هوش هیجانی فقط به احساسات خود توجه می کنند. بنابراین آن‌ها بیش از حد واکنش نشان نمی دهند یا بر اساس احساسات تصمیمات بدی نمی گیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن‌ها همچنین خود را به خوبی می شناسند و با مردم مرزهایی تعیین می کنند تا بتوانند احساس آرامش و خودمختاری را همیشه حفظ کنند. افرادی که از نظر عاطفی باهوش هستند از این موهبت متفکرانه به عنوان راهی برای حفظ ارتباط با درون خود و به دست آوردن بینش در مورد احساسات خود همیشه استفاده می کنند.

توانایی قابل توجهی در کنترل احساسات خود دارند.

افراد باهوش عاطفی بر امواج احساسات خود سوار می شوند ولی خود را به آن‌ها وابسته نمی کنند. آن‌ها به سادگی اجازه می دهند احساسات بیایند و بروند بدون اینکه آن‌ها را خوب یا بد بدانند. به عنوان انسان، همه ما احساسات نوسانی داریم، بنابراین اگر امروز غمگین باشیم، فردا ممکن است دوباره احساس شادی کنیم. با دانستن این موضوع، افراد از نظر عاطفی باهوش علیرغم احساس درونی خود، رفتاری آرام و حتی یکنواخت دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تنظیم عاطفی یکی از ویژگی های مهم افراد هوش هیجانی بالا است. زیرا بدون توانایی کنترل احساسات، همیشه قربانی هرج و مرج می شوید. با این حال، اگر بتوانید احساسات خود را صرفاً امواج فکری گذرا ببینید، می‌توانید سوار بر دریاهای طوفانی شوید و کشتی خود را شناور نگه دارید نه اینکه اجازه دهید جریان‌ها شما را به سمت نابودی بکشند.

آن‌ها با انگیزه هستند.

افرادی که EQ بالایی دارند به خود اجازه نمی دهند قربانی را بازی کنند. در واقع، آن‌ها مسئولیت کامل وضعیت و زندگی خود را بر عهده می گیرند. آن‌ها اجازه نمی دهند احساسات گذرا مانع از رسیدن به اهدافشان شود. بنابراین می توانند برای مدت طولانی روی یک کار تمرکز کنند بدون اینکه خسته شوند. بسیاری از مردم فقط به این دلیل که ذهنشان خاموش نمی شود احساس خستگی می کنند. اما افراد باهوش عاطفی می دانند که چگونه مراقب خود باقی بمانند، بنابراین بهره وری بالاتری دارند. این بدان معنا نیست که داشتن هوش هیجانی بالا شما را از داشتن روزهای بد باز می دارد، اما نسبت به کسانی که کنترلی بر احساسات خود ندارند، خیلی سریع تر به عقب برمی گردید.

افراد با هوش هیجانی بالا همدلی زیادی دارند.

افراد باهوش عاطفی برخی از همدلانه ترین افرادی هستند که با آن‌ها ملاقات خواهید کرد. همدلی به معنای شناخت احساسات و توانایی ارتباط با اوست. کسانی که EQ بالایی دارند به احساسات دیگران اهمیت می دهند و همیشه تلاش می کنند تا اطرافیانشان احساس بهتری داشته باشند. اغلب افراد دیگری به آن‌ها نزدیک می شوند که احساس راحتی می کنند مشکلات و نگرانی های خود را با آن‌ها در میان بگذارند. زیرا آن‌ها چنین حس مراقبت و حساسی را ایجاد می کنند. همدلی به این معناست که معمولاً می‌توانید احساس دیگران را بدون اینکه حتی یک کلمه بگوید، بیان کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا