رفتارهایی که یک فرد کنترلی را آشکار می کنند.

فرد کنترلی دارای ویژگی های مختلفی است. این افراد دوست دارند سر همه چیز رهبری کنند. اصولاً شاید بسیاری از ما توانایی مدیریت داشته باشیم اما رهبری سخت است. در جهانی که زندگی می کنیم داشتن بهترین رفتار جز ویژگی های یک شخص ایده‌آل است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. در روان شناسی افراد رفتار های متفاوتی از خود بروز می دهند.

هر فرد می تواند در طول زندگی خودش رفتارهای مختلفی داشته باشد. این که یک رفتار خوب یا بد باشد به شرایط فرد بستگی دارد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یک سری افراد هستند بسته به شرایط مختلف خانوادگی یا اجتماعی و محیط اطرافشان واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. این واکنش ها می تواند به خاطر اتفاق ناگوار باشد که برای یکی از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد یا به خاطر علت های مختلف دیگر که به دلایل مختلف سراغ فرد می آیند. رفتار ها تعاریف و کاربرد های مختلفی دارند.

روانشناسی رفتار در فرد کنترلی

کسی که روانشناس رفتار باشد یا یک متخصص باشد می تواند بفهمد که آن فرد در آن لحظه چه تصمیماتی می گیرد یا این که این رفتار به چه علتی است. رفتار ها انواع مختلفی هم دارند. امروز می خواهیم در ارتباط با رفتار ناسازگار با شما صحبت کنیم. رفتار ناسازگار ممکن است در کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با  رفتارهایی که یک فرد کنترلی را آشکار می کنند، صحبت کنیم.

چند اصل رهبری مثبت و رفتار فرد کنترلی

سورن کیرکگارد، فیلسوف دانمارکی قرن نوزدهم، زمانی نوشت: «گذشته زندگی را فقط می‌توان به عقب برگرداند، اما باید رو به جلو زندگی کرد». به نظر می رسد کی یرکگور فهمیده بود که ما اکنون کجا خواهیم بود: کنار آمدن با یک بیماری همه گیری در حال ظهور، گرفتاری برای شکاف های اجتماعی گسترده، همگی آسیب های زیادی را می رسانند.

گوش دادن عمیق، اصالت و شفقت

توجه در سطح عمیق به معنای محبوبیت، درک، احترام گذاشتن و مراقبت است. این در تضاد شدید با نوع توجه و درک سطحی است که زمان می گذرد تا فرد بتواند دوباره صحبت کند. توجه و تمرکز عمیق و درکی که از آن ناشی می شود، بخشی ضروری از ارتباطات معتبر است. بدون این فرآیند، ممکن است دشوارتر باشد که به رهبرانمان اعتماد کنیم. زیرا شک و تردید در مورد اینکه آیا نیازهای شخصی، باورها، ارزش‌ها و تجربیات زندگی‌شده واقعاً احساس شدند یا خیر، باقی می‌ماند.

توجه به رهبری مثبت شفقت را عمیق تر می کند و هرچه درک بیشتری داشته باشیم، احتمال بیشتری وجود دارد که در سختی های زندگی به یکدیگر کمک کنیم.

حساسیت به طیف کامل تجربیات انسان در مقابل رفتار فرد کنترلی

طیف کامل تجربیات انسانی جنبه های مثبت و منفی زندگی را در بر می گیرد. یکی از شرکت کنندگان در آزمایش پیشنهاد کرد که رهبری مثبت برای کسانی هستند که “با قلب باز” به تمام احساساتی که ممکن است در کسانی که می خواهند به آن‌ها کمک کنند ظاهر می شوند. حساسیت به رهبری مثبت شامل این ایده که ما همیشه در حال سختی هستیم. شرایط انسانی ایجاب می کند که ما همیشه در حالتی از نوسان یا رشد باشیم – گاهی دردناک و گاهی خوشایند.

رهبران مثبت این واقعیت را می پذیرند و به جای تحریک یا انکار به آن با پذیرش و ارزش گذاری پاسخ می دهند. در آزمایش های زندگی درس های ارزشمندی وجود دارد که به کاوش حساس نیاز دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عنوان بخشی از این کاوش، رهبران مثبت برای نشان دادن آسیب پذیری باز هستند. آن‌ها آزادانه اعتراف می کنند که مانند هر کس دیگری زمین می خورند. در این بحث اتفاق نظر وجود داشت که نشان دادن خود به عنوان ابرانسان، ارتباطات اجتماعی را ضعیف می‌کند و شکافی را که رهبران برای ایجاد تغییرات مثبت باید از آن عبور کنند، بیشتر می‌کند. در آغوش گیری تمام دامنه هستی نیز نوعی عشق بی قید و شرط در رهبری مثبت است. دیگران را تشویق می کند که پذیرش و مهربانی را به عنوان نیروهای راهنما در زندگی بپذیرند.

ذهن آگاهی و نیت مثبت چه تفاوتی با رفتار فرد کنترلی دارد؟

هر یک از ما یک رهبر متولد شده ایم زیرا در راس زندگی خود قرار داریم. ما انتخاب می کنیم که توجه خود را روی آن متمرکز کنیم. ما می‌توانیم از طریق انتخاب‌هایمان با الگو قرار دادن دیگران به رهبران بزرگی تبدیل شویم: در گفتار، رفتار و کردار. این فرآیند با پرورش زندگی درونی ما برای شکوفایی آغاز می شود. با این چند کلمه، روانشناسان این حقیقت را به تصویر می کشند که ارتباط مستقیمی بین افکار و احساسات ما و نحوه تجربه ما از دیگران و جهان وجود دارد.

قدردانی، مهربانی و ایجاد فضاهای عاطفی مثبت

رهبری مثبت بر خلاف رفتار فرد کنترلی جز ویژگی رهبران ایده آل هستند و ما می دانیم که تمرین قدردانی به این شادی کمک می کند. محققان دریافتند که ابراز قدردانی در واقع با خواب بهتر، افسردگی کمتر و روابط قوی‌تر همراه است. وقتی صحبت از فرهنگ سازی و ایجاد محیط های مثبت به میان می آید، قدردانی می تواند یک نیروی مقاوم در محل کار باشد.

رفتارهایی که یک فرد کنترلی را آشکار می کنند.

آیا شما یک فرد کنترلی هستید؟ این احتمال وجود دارد که اگر راه‌های کنترلی دارید، حتی متوجه نحوه عمل خود نشوید. احتمالاً معتقدید که توصیه یا انتقاد سازنده ای را به دیگران ارائه می دهید که لازم است، اما روش های خود را نمی بینید.

آیا تمایل دارید همه کارها را به عهده بگیرید زیرا احساس می کنید هیچ کس دیگری آن‌ها را به درستی یا به خوبی شما انجام نخواهد داد؟ فرد کنترلی ترس های درونی دارد که نمی داند چگونه آن ها را پردازش کند و گرفتار افکار غیرمنطقی می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این افراد احساس ضعف، حقارت یا عدم نیاز می کنند، بنابراین باید تمام جنبه های زندگی خود را مدیریت کنند. آیا شما یا کسی که دوستش دارید با یک فرد کنترلی مشکل دارید؟ در این‌جا چند نشانه وجود دارد که می تواند به شما در برقراری ارتباط کمک کند.

آن‌ها باید آخرین تصمیم گیری را داشته باشند

فردی با طبیعت کنترل گر تمایل دارد که همه چیز را بداند. اگرچه آن‌ها این را نمی گویند، اما معتقدند که از همه اطرافیانشان باهوش تر و تحصیل کرده تر هستند. آن‌ها هرگز اجازه نخواهند داد که شما در یک موضوع پیروز شوید، زیرا آن‌ها نمی توانند اشتباه کنند. این‌ها کسانی هستند که همیشه باید حرف آخر را بزنند و اگر در یک گفتگو حرف آخر را نزنند، احساس می کنند که وضعیت حل نشده است. وقتی مشکلی پیش می آید، آن‌ها می خواهند راه حلی را ارائه دهند. برتری از نظر همه برای نفس آن‌ها ضروری است.

برنامه فرد کنترلی تنها چیزی است که مهم است

آیا وقتی کوچکترین تغییری در برنامه های شما ایجاد می شود عصبانی می شوید؟ یکی از نشانه‌های اصلی که نشان می‌دهد کسی مشکل کنترلی دارد این است که می‌خواهد همه چیز مطابق با نیازهای برنامه‌اش انجام شود. سایر علائم برجسته شامل داشتن همه چیز در خانه است، و کارها باید به روش خود یا در بزرگراه انجام شوند.

اصلاح افراد ضروری است

خطا در زندگی یک فرد کنترلی مجاز نیست. اگر اشتباهی در اطراف این شخص اتفاق بیفتد، او احساس می کند که مجبور است به اشتباه خود اشاره کند. اشتباهات و اتفاقات نادرست باعث می شود که آن‌ها به شدت احساس اضطراب، عصبانیت و ناامیدی کنند.

هر زمان که در حضور یک فرد کنترلی قرار می گیرید، آن‌ها از این فرصت به عنوان فرصتی برای اصلاح شما یا اشاره به اشتباهات شما استفاده می کنند. آن‌ها دریغ نمی‌کنند که شما را در مورد هر کاری که انجام می‌دهید که نادرست است، حتی ارسال کلمات غلط املایی روی یک متن، آگاه کنند. آن‌ها بدشان نمی آید که شما را در جمع شرمنده کنند، اگر به این معنی باشد که خودشان را برتر از شما نشان دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر کاری را که شما انجام می دهید به عنوان یک خطا پیدا کنند، هرگز پایان آن را نخواهید شنید. متأسفانه، آن‌ها نمی خواهند ببینند که شما در حال بهبود زندگی خود هستید، بنابراین توصیه آن‌ها از محل درستی نمی آید. در عوض، آن‌ها می خواهند نشان دهند که چگونه از همه نظر استثنایی هستند، زیرا همیشه حق با آنهاست.

فرد کنترلی تفویض اختیار نمی کند

کنترل هر موقعیتی کار سختی است، اما این افراد در تفویض اختیار خوب نیستند. آن‌ها احساس می کنند مجبورند همه کارها را خودشان انجام دهند. زیرا فکر می کنند هیچ کس دیگری واجد شرایط نیست. این رفتارها ناشی از مسائل مربوط به اعتماد است. اگر آن‌ها باید کاری را محول کنند، احساس می‌کنند که با همان تخصص که می‌توانند آن را انجام دهند، انجام نمی‌شود. حتی اگر بخواهند کمک بخواهند، احتمالاً به شما نشان می دهند که چگونه این کار را انجام دهید و در نهایت به هر حال تمام آن را انجام می دهند. یا، فرد کنترلی همچنین می تواند یک کار را محول کند و سپس کاری را که انجام می دهید جدا کند.

نکته

یک فرد کنترلی بارها و بارها به دنبال خطا می‌گردد. ممکن است بشنوید که آن‌ها اظهاراتی مانند “آیا من تنها کسی هستم که می توانم کارها را در این‌جا انجام دهم؟” می گویند

آن‌ها می خواهند دیگران را تغییر دهند

یک فرد کنترلی معتقد است که بهترین راه را برای همه می‌دانند و کمی خودشیفته هستند. آن‌ها می خواهند که همه چیز طبق خواسته خود انجام شود و مخالف استفاده از تاکتیک های دستکاری برای کسب هدف خود نیستند. آن‌ها در مدیریت خرد دیگران برتری دارند زیرا مجموعه ای سختگیرانه از انتظارات دارند.

گاهی اوقات این شخص زمانی که کارها طبق خواسته خود انجام نمی شود، با قدرت ظاهر می شود. آن‌ها از تاکتیک‌های منفعل-تهاجمی استفاده می‌کنند تا شما را از انجام کارهایی که آن‌ها را تایید نمی‌کنند، منصرف کنند. نصیحت های آن‌ها وقتی به شما اهمیت می دهند که فقط می خواهند شما با روش های یک فرد کنترلی مطابقت داشته باشید.

آن‌ها فرد کارهای تیمی نیستند

کار به عنوان یک گروه یا تیم زمانی که فرد کنترلی وجود دارد می تواند سخت باشد. افرادی که به صورت گروهی کار می کنند به افراد کنترل کننده اجازه نمی دهند اقتدار خود را ابراز کند. این افراد معمولاً رهبران هر گروهی هستند و نحوه رفتار سایرین در واحد را دیکته می کنند.

آن‌ها دارای خلق و خوی نامنظم هستند

اگر شما یا کسی که دوستش دارید یک فرد کنترلی  باشد، ممکن است متوجه نوسانات خلقی شوید. نوسانات خلقی ناشی از پرخاشگری و استرس در مورد ناامیدی در زندگی است. به یاد داشته باشید، این افراد ناامنی های اساسی دارند که باعث می شود آن‌ها احساس شکست های مزمن کنند. میل آن‌ها به کمال می تواند آن‌ها را به نقطه شکست برساند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا