رفتارهایی که نشان می دهد فردی دارای اختلال پردازش حسی است

اختلال پردازش حسی یکی از انواع اختلالات شخصیتی است. همه ما می دانیم که اختلالات روانی مشکی زیادی برای افراد ایجاد کرده است. خصوصا زمانی که بیماری همه گیری به وجود آمده است. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به نوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهایی که نشان می دهد فردی دارای اختلال پردازش حسی است، کمک می کند

اختلالات عاطفی و اختلال پردازش حسی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که نشان می دهد فردی دارای اختلال پردازش حسی است، صحبت کنیم.

همدلی و اختلال پردازش حسی

یک مطالعه جدید نشان داد که مردم بیشتر از آن که با همدلی به دیگران نگاه کنند، به صورت عینی نگاه می کنند.

ابراز همدردی می تواند به طور باورنکردنی خساراتیداشته باشد و باعث آسیب عاطفی فرد شود. از طریق محدودیت ها و بررسی با خود، می توانید همدلی را بدون خسته شدن ابراز کنید. همه چیز به این آرامش نیست که بخواهید شخص دیگری برای درک آن چه واقعاً در حال گذراندن آن هستید وقت بگذارد. دیده شدن به این روش واضح می تواند استرس شرایط سخت را کاهش دهد. با این حال، چنین عبارتی می تواند برای شخص همدل خساراتی ایجاد کند.

برخلاف ابراز دلسوزی حذف شده نسبت به شخص، همدلی مستلزم غوطه ور شدن بیشتر در مبارزات دیگران است. این فشار روانی داوطلبانه می تواند باعث شود که برخی از افراد در ابراز همدلی دچار آسیب عاطفی شوند.

تحقیقات درباره اختلال پردازش حسی

تحقیقی اخیراً در مجله روانشناسی تجربی منتشر شد. در این تحقیق محققان به بررسی زمان و چرایی دلسوزی مردم با دیگران پرداختند. محققان از شرکت کنندگان خواسته اند هنگام توصیف یک شخص، بین همدلی و یک گروه هدف انتخاب کنند.

عادت هایی که به پیشگیری یا کاهش اختلال پردازش حسی کمک می کند

مردم توجه زیادی به بریدگی ها و جراحات بدنی دارند. اما در مورد آسیب های احساسی چطور؟ اگر چه آن ها اغلب مراقبتی را که شایسته آن هستند دریافت نمی کنند. اما می توانند به همان اندازه برای شما مضر باشند. آسیب‌های عاطفی، درد و آسیب می‌تواند منجر به مشکلات روانی مختلفی شود. اما اجتناب از آسیب عاطفی در زندگی نیز آسان نیست. به هر حال، دنیا پر از عوامل استرس زا، شرایط غیرمنتظره و تجربیات چالش برانگیز است. چگونه می خواهید از همه آن ها زنده بمانید؟

رفتارهایی که نشان می دهد فردی دارای اختلال پردازش حسی است

اختلال پردازش حسی وضعیتی است که در آن بدن-مغز حواس شما را متفاوت از اکثر افراد تفسیر می کند. به عنوان مثال، ممکن است به صداها، مواد خاصی که به پوست خود می زنید حساس باشید. هر روز بدن و مغز شما مشغول تفسیر سیگنال هایی است که دریافت می کند. این فرآیند به قدری اتفاق می افتد که شما به سختی متوجه وقوع آن می شوید. بینایی، لامسه، بویایی، چشایی، حرکات و شنوایی شما همگی بخشی از تجربیات حسی شما هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

می دانید که همه دنیا را یکسان نمی بینند و بسیاری چیزها را متفاوت از شما می بینند یا می شنوند. همه این‌ها به این دلیل است که اختلال پردازش حسی آن‌ها متنوع است. با این حال، گاهی اوقات مکانیسم اختلال پردازش حسی درون مغز بیش از حد پاسخگو است و می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی در زندگی روزمره شود. یک فرد ممکن است بیش از حد به لمس خود حساس باشد، در حالی که فرد دیگری حساس به صدا است. در بسیاری از موارد، این تفاوت ها ظریف هستند، اما مسائل حسی آن‌ها می تواند برای برخی افراد فلج کننده باشد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

چند سال پیش، ویدئویی در اینترنت دست به دست شد تا به دیگران کمک کند تا بفهمند اختلال پردازش حسی چگونه کار می کند.  با تماشای این ویدئو، بینندگان می بینند که چگونه یک خرید معمولی از مغازه محلی برای فردی که این اختلال پردازش حسی را دارد به یک کابوس تبدیل شده است. متأسفانه، به گفته موسسه SPD از هر شش کودک در  کشور های مختلف یک نفر را تحت تاثیر اختلال پردازش حسی قرار می گیرد. والدینی که فرزندانی دارند که جیغ می‌زنند، گریه می‌کنند و عصبانی می‌شوند، ممکن است فکر کنند که فرزندشان در فروشگاه بازی می‌کند.

کودکان چگونه دچار این اختلالات می شوند؟

با این حال، این مشکل ممکن است بیش از حد  توسط محیط تحریک شود. این وضعیت اغلب در کودکانی که در طیف اوتیسم قرار دارند و همچنین در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی وجود دارد. اگر چه، می تواند به خودی خود و بدون هیچ مشکل شناخته شده دیگری رخ دهد. بزرگسالان نیز می توانند از اختلال پردازش حسی رنج ببرند. دیدن این مسائل عصبی پس از ضربه به مغز یا یک بیماری طولانی مدت غیرمعمول نیست. حتی اضطراب نیز می‌تواند باعث از کار افتادن حواس شود و تجربه‌ای ناخوشایند برای گذراندن زندگی روزمره ایجاد کند.

رفتارهایی که اختلال پردازش حسی را شناسایی می کنند

از آنجایی که علائم SPD با بسیاری از بیماری های عصبی دیگر همپوشانی دارند، شناسایی آن همیشه آسان نیست. با این حال، رایج ترین رفتارها یا علائم به شرح زیر است.

شنوایی مشتاق

کسانی که از SPD رنج می برند ممکن است شنوایی بیش از حد حاد داشته باشند. آن‌ها می توانند کوچکترین صداها را بشنوند و اغلب آن‌ها را طاقت فرسا می دانند. غیرمعمول نیست که فردی به شدت از صدایی که افراد دیگر متوجه آن نمی شوند آزار می دهد. حس شنوایی قوی آن‌ها می تواند آن‌ها را نیز بیش از حد حساس کند.

شنوایی بیش از حد حساس

اکثر مردم به صداهای عادی  مثل راه رفتن یا حتی صحبت کردن توجه خاصی ندارند و فکر نمی کنند. با این حال، افراد مبتلا به SPD ممکن است این را ناراحت کننده بدانند. طبیعت بیش از حد حساس آن‌ها ممکن است باعث شود که از خوردن شام پرهیز کنند، دچار وسواس شوند یا از خواب هم امتناع کنند. سر و صدای زیاد ممکن است برای بزرگسالان کافی باشد تا اضطراب خود را افزایش دهد و باعث حمله پانیک شود.

تماس فیزیکی را رد می کند

فرد مبتلا به اختلال پردازش حسی ممکن است با هر نوع لمسی احساس ناراحتی کند. برای این فرد، چیزی جزئی مانند لمس یا دست دادن محرک بیش از حد است. اگر کسی بخواهد او را در آغوش بگیرد ممکن است تعجب کند یا حتی بترسد.

این غیرمعمول نیست که این فرد به دلیل ترس از نزدیک شدن، از تماس با دیگران اجتناب کند. با این حساسیت ها، راه رفتن با پای برهنه در چمن یا شن ممکن است اضافه بار حسی باشد. چیزهایی که اکثر مردم از آن لذت می برند، مانند هوای تازه ای که روی پوستشان می دمد، ممکن است بیش از حد برای آن ها سخت باشد.

عدم هماهنگی

آیا تا به حال با کسی برخورد کرده اید که با عدم هماهنگی دست و پنجه نرم می کند؟ وقتی می خواهند کاری انجام دهند، ممکن است به نظر برسند که تمام بی نظمی ها را دارند. این شخص اغلب اشیا را می شکند و هر چیزی را که لمس می کند به هم می زند. جامعه ممکن است به این فرد برچسب دیوانه بزند. اما همه این ها می تواند از این واقعیت ناشی شود که آن‌ها هماهنگی حرکتی ضعیفی دارند. آن‌ها در دوران کودکی گرفتن مداد رنگی یا استفاده از چنگال را بسیار دشوار می دانستند. این رفتارها در یک بزرگسال، به یک طبیعت ناخوشایند یا ناجور تبدیل می شود.

عدم احساس فضای شخصی

یکی از کارهایی که افراد مبتلا به اختلال پردازش حسی اغلب انجام می دهند این است که به دیگران نزدیک می شوند. آن‌ها ممکن است مرزهای شخصی را ندانند زیرا می خواهند هر چیزی و هر چیزی را در اطراف خود لمس کنند. بخشی از این اختلال این است که برخی هنگامی که به جسم دیگری نزدیک می شوند احساس راحتی می کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا