رفتارهایی که ممکن است اختلال اسکیزوافکتیو را آشکار کند

اختلال اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات ذهنی است. در دنیای امروزی اختلالات می تواند فشار های روانی زیادی ایجاد می کنند. هر چند متاسفانه برخی از این دارو ها می تواند باعث ایجاد اعتیاد شدید شود. در مقاله های قبل گفتیم که یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهایی که ممکن است اختلال اسکیزوافکتیو را آشکار کند، چگونه است؟

انواع مختلف Invega برای اختلال اسکیزوافکتیو

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که ممکن است اختلال اسکیزوافکتیو را آشکار کند، صحبت کنیم.

Invega دارویی که می تواند علائم اختلال اسکیزوافکتیو را کاهش دهد

Invega (پالیپریدون) یک آنتی سایکوتیک نسل دوم است که ممکن است برای کاهش علائم برخی از بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوافکتیو استفاده شود. می‌تواند به شما کمک کند واضح‌تر فکر کنید، کمتر احساس آشفتگی کنید و کارآمدتر رفتار کنید.

Invega و ارتباط آن با اختلال اسکیزوافکتیو

این دارو با بازگرداندن تعادل برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز عمل می کند. Invega بر دوپامین و سروتونین در مغز تأثیر می گذارد. این دارو به طور مشابه عمل می کند و از نظر شیمیایی با ریسپردال مرتبط است، اما اغلب با عوارض جانبی خارج هرمی کمتری (مانند لرزش یا سفتی) همراه است. به نظر می رسد سروتونین در کنار چندین عملکرد دیگر، اضطراب و خلق و خو را تنظیم می کند. دوپامین در عملکردهای سیستم عصبی مرکزی مانند حرکت، لذت، توجه، خلق و خو و انگیزه نقش اساسی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با متعادل کردن این انتقال دهنده های عصبی در مغز، Invega می تواند به کاهش برخی از علائم اختلال اسکیزوافکتیو کمک کند، از جمله:

  • هذیان (باورهای نادرست)
  • توهم (تجارب حسی نادرست)
  • تفکر و گفتار نامنظم
  • رفتار نامنظم و غیرقابل پیش بینی

رفتارهایی که ممکن است اختلال اسکیزوافکتیو را آشکار کند

اختلال اسکیزوافکتیو ترکیبی از اختلالات خلقی است که اغلب در دوقطبی و اسکیزوفرنی دیده می شود. به گفته مؤسسه ملی بهداشت، افراد مبتلا به این نگرانی از سلامت روان اغلب به اشتباه تشخیص داده می شوند. زیرا جامعه پزشکی تمایل دارد افراد را در یک دسته متفاوت قرار دهد. یکی از مسائل مهم در مورد اختلال اسکیزوافکتیو این است که افراد اغلب ممکن است در زندگی خود دچار چنین اختلالاتی شوند که نتوانند فعالیت کنند. یا حتی روابط معناداری داشته باشند و از طریق ناتوانی برای کمک به بقای مالی به دنبال کمک باشند. با هر مورد درجات مختلفی از اختلال اسکیزوافکتیو وجود دارد. یک نفر ممکن است دچار هذیان و توهم باشد زیرا بیشتر طرف اسکیزوفرنی در خط مقدم قرار می گیرد. در حالی که فرد دیگر ممکن است شیدایی بیشتری همراه با پارانویا داشته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تشخیص این بیماری اغلب در یک دوره زمانی انجام می شود. متخصص سلامت روان باید فرد را در مراحل مختلف در سراسر چالش های شناختی خود مشاهده کند. اگر کسی توهم داشته باشد، ممکن است به راحتی بتوان آن‌ها را به عنوان اسکیزوفرنی طبقه بندی کرد. اما ممکن است بعداً شیدایی ظاهر شود.

به دلیل ماهیت پیچیده این اختلال، تشخیص فوری مشکل است. خوشبختانه، می‌توانید با یادداشت کردن چیزهایی که شما یا عزیزانتان تجربه کرده‌اید، به ارائه‌دهنده پزشکی خود کمک کنید. یک دفترچه یادداشت می تواند به عنوان یک نقشه راه برای جلوگیری از اختلال اسکیزوافکتیو عمل کند. تا به ارائه دهنده شما کمک کند تا فرآیندهای فکری شما و چیزهایی که شما را به دردسر می اندازد را درک کند.

رفتارهای افراد مبتلا به اختلال اسکیزوافکتیو

مهم است که تشخیص دهید چه علائم یا رفتارهایی نشان دهنده یک اختلال اسکیزوافکتیو است. در حالی که روان پریشی می تواند نشانه ای باشد، می تواند نشانه ای از یک اختلال افسردگی نیز باشد. در این‌جا شایع ترین علائم سندرم اسکیزوافکتیو مشاهده می شود.

اختلال در عملکرد اجتماعی

فرد مبتلا به اسکیزوافکتیو به دنیای بیرون مانند دیگران نگاه نمی کند. آن‌ها چیزهای اطراف خود و همچنین مردم را به عنوان یک تهدید می بینند. آن‌ها ممکن است به دلیل ترس از درگیر شدن با آن‌ها بی‌تفاوت باشند. علاوه بر این، اگر آن‌ها از هذیان یا توهم رنج می برند، می تواند در ناهنجاری اجتماعی آن‌ها نیز بازی کند.

توهمات

هذیان ها باورهای نادرستی هستند. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به اختلال اسکیزوافکتیو ممکن است باور کند که می تواند پرواز کند. چند بار شنیده اید که شخصی از کنار ساختمان بپرد و جان خود را از دست بدهد؟ شاید این افراد نمی‌خواستند خودکشی کنند، اما ممکن است توهماتی داشته باشند که فکر می‌کردند می‌توانند پرواز کنند. هذیان‌ها باعث می‌شود افراد چیزهای غیرعادی بگویند و انجام دهند. شما اغلب در مورد افرادی می شنوید که معتقدند خدا یا موجودات قدرتمند دیگری هم هستند، اما در واقع فقط دچار توهم هستند. این کلمه اغلب در زبان عامیانه برای توصیف کسی که به وضوح فکر نمی کند استفاده می شود.

توهم

توهمات یکی دیگر از احساساتی است که افراد دارای اختلال اسکیزوافکتیو دارند و افراد معمولی این احساس را ندارند. این توهمات می توانند شنیداری، دیداری یا حتی از طریق بویایی باشند. برای مثال، ممکن است فردی صداهایی را بشنود که به او می‌گوید کارهایی انجام دهد، مانند مرگ یک نفر. آن‌ها ممکن است چیزهایی را ببینند که هیچ کس دیگری نمی بیند. گویی فرد اسکیزوافکتیو دنیای کوچک خود را دارد که در آن چیزهایی را می شنود، می بیند و حس می کند که هیچ کس دیگری در اطرافش نمی تواند. همه این‌ها از مغز سرچشمه می گیرد، اگرچه برخی معتقدند که روابط بین دنیای ارواح و بیماران روانی کمی عجیب تر است. با این حال، هیچ مدرک مشخصی برای این نظریه وجود ندارد.

اختلال در ارتباطات

یک فرد دارای اختلال اسکیزوافکتیو ممکن است نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. این به این دلیل نیست که آن‌ها هوش ندارند؛ در بسیاری از موارد، به این دلیل است که آن‌ها در سطح کاملاً متفاوتی قرار دارند. فیلم مرد بارانی را به یاد بیاورید که در سال 1988 اکران شد. داستین هافمن در نقش مرد مبتلا به اسکیزوفرنی بازی کرد. او در این فیلم با برادرش که اصلاً با نحوه رسیدگی به اختلال خود آشنا نبود به یک سفر جاده ای رفت. در سرتاسر نمایش، به وضوح می‌توانستید چالش‌های مقابله با سلامت روان او را ببینید، اما نگاهی اجمالی به باهوش بودن او نیز داشتید.

اغلب برای افراد زندگی یکسان است. آن‌ها تأخیر ندارند. اما فرآیندهای فکری آن‌ها به قدری متفاوت است که اغلب نمی توانند به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند.

مسائل بهداشتی

به گفته دکتر ملیسا کنراد استاپلر، زمانی که فردی از نظر روانی به شدت دچار مشکل است، معمولاً مسائل روانی او مواردی را بازگو می کند. می توان به آن ها گفت و تشویق کرد که این کارها را انجام دهند، اما اختلال اسکیزوافکتیو نباید برایشان مهم باشد. هیچ دلیل واقعی وجود ندارد که چرا جنبه های بهداشتی در افراد دارای اختلال روانی شدید وجود ندارد. با این حال، تقریباً در همه بیماری‌های روانی در سراسر جهان دیده می‌شود.

سخن آخر

همان طور که می دانید اختلالات آسیب های زیادی به افراد می رساند. یکی از اختلالاتی که در این مقاله با شما صحبت کردیم ترکیب بیماری اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی است. این مشکل روانی به اسم اختلال اسکیزوافکتیو است. همان طور که می دانید مشکلات روانی درمان های مختلفی دارد. البته درمان ها بسته به نوع واکنش های فرد به بیماری متفاوت است. در این مقاله هم ما در ارتباط با نحوه درمان اختلال اسکیزوافکتیو با شما صحبت کردیم. البته باید این درمان و دستورات آن به درستی انجام شود تا نتیجه مطلوب داشته باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا