راه هایی برای غلبه بر میل به تعلل

غلبه بر میل به تعلل همانند غلبه بر خستگی نیاز به استفاده از روش های مختلفی دارد. تعلل و خستگی شما را از رسیدن به اهداف باز می‌دارد. لذت از زندگی از طریق راه های مختلفی قابل انجام است. راه های لذت از زندگی برای هر کدام از ما تعریف متفاوتی دارد. یک شخص مادیات را عامل لذت می داند. اما شخص دیگر محبت و عشق را در این باره تعریف می کند.

منظور از قدرت درونی یعنی این که خودمان را آنقدر قدرتمند کنیم که احساس درماندگی نداشته باشیم. بسیاری از افراد موفق دنیا مانند بیل گیتس یا افراد دیگر فراز و نشیب های بسیار زیادی در زندگی خود داشته اند. نکته مهم این است که آن ها توانستند از پس تمام این ناملایمات بربایند. افراد و همه ما اگر بتوانیم از پس سختی ها با گرفتن درس از زندگی خود بربیاییم طبیعتاً موفقیت از آن ما است. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای غلبه بر میل به تعلل، چگونه است.

غلبه بر میل به تعلل و دلایل برای تنبلی

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجی وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی این که رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای غلبه بر میل به تعلل هر چند وقت یکبار، صحبت کنیم.

همه افراد دوره هایی از خواب آلودگی و غلبه بر میل به تعلل را تجربه می کنند

همه افراد دوره هایی از خواب آلودگی و انرژی کم را تجربه می کنند. ممکن است مربوط به یک مسئله پزشکی یا یک بیماری روانی مانند افسردگی باشد. هنگام مواجهه با افسردگی، خستگی، خواب آلودگی و احساس خستگی مداوم شایع است. لیلا آر. ماگاوی، روانپزشک و مدیر پزشکی منطقه ای روانپزشکی محلی می گوید: “افسردگی به خودی خود می تواند به دلیل ماهیت بیماری باعث خستگی، بی تفاوتی و بی حالی شود.” علائم افسردگی مربوط به خستگی عبارتند از:

  • اختلال در به خواب رفتن
  • مشکل در خواب ماندن
  • مشکل در بیدار شدن از خواب در صبح
  • خواب طولانی

هنگامی که به حرکت درآمده اید، ممکن است در طول روز احساس تنبلی و بی انگیزه داشته باشید. اگر روزها و شب های شما بیشتر از زمان های بیقراری و خواب آلودگی را شامل می شود، وقت آن است که تغییرات کوچکی انجام دهید.

دلایل برای تنبلی و راه های غلبه بر میل به تعلل

جامعه امروزی شما را مجبور می کند ساعت های بیشتری کار کنید. و پول بیشتری برای خرید چیزهایی که احتمالاً به آن ها نیاز ندارید نیز به دست آورید. این یک مسابقه بی پایان است تا ببینیم چه کسی می تواند معتبرترین مشاغل، بزرگترین خانه ها و ماشین های گران قیمت را داشته باشد. شما نمی توانید از این برنامه طاقت فرسا خود را خارج کنید زیرا یکی از دلایل برای تنبلی خواهد بود.

وقتی شب ها در رختخواب دراز می کشید چه افکاری در ذهن شما می گذرد؟ آیا نگران گزارشی هستید که در سر کار دارید یا این که چگونه می توانید از یک همکار پیشی بگیرید؟ آیا خودتان را بر اساس شغلتان تعریف می کنید یا توانایی مفروضتان برای پیشی گرفتن از دیگران؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر همیشه کاری سازنده انجام نمی دهید، شاید آن را تنبلی بدانید. اما اگر سن بالا یا ناتوانی شما را از کار کردن مثل همیشه باز دارد، چه؟ آیا هویت خود را از دست داده اید و هرگز نمی دانید چگونه آرامش داشته باشید؟

دلایل برای تنبلی و غلبه بر میل به تعلل

حتی اگر به تناسخ اعتقاد دارید، این زندگی فعلی تمام چیزی است که دارید. شما می توانید تمام تجملاتی را که دنیا می تواند داشته باشد داشته باشید و هنوز هیچ لذتی نداشته باشید.

تنبل باشید، فقط به این دلیل که نیاز به آرامش دارید

بدن شما نیازی به فعالیت های سنگین و دائمی ندارد. کار می تواند به اعتیاد تبدیل شود و اثرات نامطلوبی بر روابط، سلامتی و اوقات فراغت شما داشته باشد. اگر می خواهید کارآمدتر کار کنید و زمان باکیفیتی با خانواده و دوستان داشته باشید:

  • اوقات فراغت خود را به اندازه برنامه کاری خود در اولویت قرار دهید.
  • هر کاری می خواهید انجام دهید، در آخر استراحت کنید.

نظرات پزشکان در ارتباط با غلبه بر میل به تعلل

مقاله ای که توسط مجله جانز هاپکینز منتشر شده است به این موضوع می پردازد که چگونه تفریح ​​می تواند برای مغز شما مفید باشد. این فرایند در ناحیه لذت ثبت شروع می شود و هورمون های “احساس خوب” مانند دوپامین تولید می کند. بر اساس این مقاله، تفریح ​​یا بازی همچنین به توسعه حس آزادی و ابراز وجود از کودکی تا بزرگسالی کمک می کند.

راه هایی برای غلبه بر میل به تعلل

آیا ذاتاً اهل تعلل هستید؟ دو نوع آدم در زندگی وجود دارند، آنهایی که تلاش می کنند همه چیز را در یک روز انجام دهند و دیگران که سعی می کنند تا جایی که می توانند کار را به فردا موکول کنند. حتی با وجدان ترین افراد هم می توانند تعلل داشته باشند. غلبه بر میل به تعلل برای بسیاری از افراد موضوعی مشکل ساز است. به عنوان مثال، اگر پروژه مهمی در کار دارید، ممکن است کار را کنار بگذارید. زیرا اضطراب زیادی برای شما به همراه دارد. ممکن است در فکر تکمیل این پروژه احساس خستگی، کار بیش از حد و فرسودگی کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، برخی افراد دقیقا برعکس هستند. وقتی فشار وارد می شود، رشد می کنند. این افراد تحت استرس بهترین عملکرد را دارند و هیچ مشکلی برای انجام هر کاری که باید انجام دهند، ندارند. متأسفانه، اگر غلبه بر میل به تعلل شما کند باشد، می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد. ممکن است کارفرمای شما از سستی شما خوشش نیاید و شریک زندگی شما نیز ممکن است از آن‌ها خوشحال نباشد. عدم غلبه بر میل به تعلل می تواند بر بسیاری از جنبه های روز شما تأثیر بگذارد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

اگر در تمام طول هفته در خانه خود زباله ها را بیرون نبرید چه می شود؟ مدام به خود می گویید که به آن خواهید رسید و فردا روز دیگری است. بعد از چند روز، کل خانه تحت تأثیر تصمیم شما قرار می گیرد. زباله ها بدبو می شوند و می توانند بوی بدی را در خانه شما ایجاد کنند.

چقدر طول می کشد تا سطل زباله را روی حاشیه قرار دهید؟ ممکن است ده دقیقه از زمان شما از ابتدا تا پایان طول بکشد. در نتیجه، ذهن و بدن شما به نقطه ای می رسد که نمی تواند با یک چیز دیگر مقابله کند. شما کاری را به تعویق می اندازید زیرا خسته هستید، نیاز به استراحت دارید و گاهی اوقات فقط کمی تنبل هستید.

وقتی اهمال کاری شما و اطرافیانتان را تحت تاثیر قرار می دهد، وقت آن است که واقعیت را بررسی کنید. شما می توانید و باید غلبه بر میل به تعلل را انجام دهید.

چند راه برای غلبه بر میل به تعلل

عادات بد یک شبه از بین نمی روند. شما باید برای کاهش تمایلات خود به تعویق گام بردارید. شما باید زمان خود را به طور موثرتری مدیریت کنید تا در مسیر خود ادامه دهید. اگر احساس می‌کنید شبانه‌روز در حال مسابقه هستید و سعی می‌کنید همه چیز را انجام دهید، اما به نظر می‌رسد هیچ چیز کامل نیست. در این‌جا چند مرحله وجود دارد که به شما در غلبه بر میل به تعلل کمک می‌کند.

درک کنید که چرا کار را به تعویق می اندازید

برای یک دقیقه در نقش یک روانشناس قدم بگذارید و مشخص کنید که چرا به تعویق انداختن کارها تمایل دارید. مشاهدات خود را بنویسید تا بتوانید فرآیندهای فکری خود را درک کنید و بفهمید چه چیزی باعث این رفتارها می شود. بزرگترین دلیلی که بسیاری از مردم کارها را به تعویق می اندازند این است که افکار یا احساساتی را که در مورد یک موقعیت دارند دوست ندارند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، رئیس شما پروژه بزرگی را به شما ارائه دهد. شما باید آن را با هیئت مدیره به اشتراک بگذارید، ممکن است متوجه شوید که صحبت  در جمع، اضطراب اجتماعی شما را تقویت می کند. بنابراین، مسائل واقعی پروژه نیست، بلکه احساسی که پروژه به شما می‌دهد، آزاردهنده است. زمانی که بتوانید دلایلی که عدم غلبه بر میل به تعلل را ایجاد می کند شناسایی کنید، می‌توانید خود را مسئول آن بدانید. اگر دلیل واقعی یک اختلال اضطرابی است، می توانید مشکل را درمان کنید.

یک برنامه ریزی سخت را ایجاد کنید

برخی از وظایف در زندگی با ضرب الاجل همراه نیستند. در دنیای امروزی هیچ فردی نمی تواند تمام مسئولیتش را زیر پا بگذارد تا به مشکل شما رسیدگی کند. خصوصا که هیچ برنامه سختی برای غلبه بر میل به تعلل وجود ندارد.  آیا می دانستید بسیاری از افرادی که با غلبه بر میل به تعلل مشکل دارند. احتکار از کنترل خارج می شود، و مشکل به زودی به یک مصیبت بزرگ تبدیل می شود که آن‌ها نمی توانند شروع به رسیدگی کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی اگر هیچ کس دیگری برنامه ای برای شما ندارد، باید یک ضرب الاجل سخت به خود بدهید و به آن پایبند باشید. شما باید با جدول زمانی همانطور رفتار کنید که گویی رئیستان آن را به شما می دهد. فهرستی تهیه کنید، تقویم خود را بیرون بیاورید و خود را در جریان قرار دهید. شما پروژه های زیادی دارید که به تعویق انداختید و باید انجام شوند.

قدم های کوچک بردارید

ایجاد انگیزه برای انجام هر کاری سخت است. اما اگر گام های کوچکی به سمت هدف خود بردارید، به نظر می رسد آن را به دست آورید. اگر به برداشتن گام‌های کوچک ادامه دهید، می‌توانید کاری را انجام دهید که غیرممکن به نظر می‌رسد.

اگر بخواهید هر شب پارکینگ را فقط یک ساعت تمیز کنید، می توانید این کار را در چند شب انجام دهید. با تفکیک آن به بخش‌های کوچک، ذهن شما آنقدر تحت تأثیر وظیفه قرار نمی‌گیرد. بعلاوه، شما به جای اینکه به کار بزرگ تر نگاه کنید، مغز خود را دوباره آموزش می دهید تا کارها را به مراحل انجام شدنی تقسیم کند.

برای غلبه بر میل به تعلل خودخوری نکنید

شما چند اشتباه مرتکب شدید، اما باید یاد بگیرید که خودتان را ببخشید. اگرچه تمایل دارید کارها را به تعویق بیندازید، به یاد داشته باشید که شما انسان هستید و 100 درصد مواقع کامل نیستید. زندگی می تواند به اندازه کافی بی رحمانه باشد بدون اینکه شما خود را به خاطر اشتباهات مورد ضرب و شتم قرار دهید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا