درس گرفتن از اشتباهات و 6 راهکار آن

درس گرفتن از اشتباهات گذشته و جلوگیری از تکرار دوباره آن، قدرت و توانایی زیادی را می طلبد به شرطی که بدانیم چگونه از اشتباهات خود درس بگیریم و پشیمانی بعد آن را جبران کنیم. یک فرد باهوش و با اراده اشتباه می کند، اما هرگز اشتباهات گذشته خود را برای دومین بار تکرار نمی کند. بلکه از آنها درس می گیرد و سعی می کند پشیمانی بعد از اشتباهات را جبران کند. اما شاید می پرسید که چطور و چگونه از اشتباهات خود درس بگیریم؟ برای یادگیری درس گرفتن از اشتباهات خود این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید.

چگونه از اشتباهات خود درس بگیریم؟

بدون شک هر انسانی ممکن است خطا کند و احتمال هر گونه اشتباه در هر کاری وجود دارد. اما مهم این است که بدانیم اگر عادت کنیم بعد از اشتباهی سریعا و به سادگی عذرخواهی کنیم، احتمال دارد دوباره همان اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

وقتی از اشتباهات خود درس نگیریم، بی مورد به خود و دیگران استرس زیادی را وارد می کنیم و ممکن است در این شرایط اعتماد دیگران نسبت به خودمان را خیلی راحت از دست بدهیم. پس بهتر است راهکارهای درس گرفتن از اشتباهات گذشته را یاد بگیریم و تکرار اشتباهات خود جلوگیری کنیم.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند تا از اشتباهات خود درس بگیرید و آنچه را که کشف می کنید در عمل به کار ببرید. اما به این نکته توجه کنید که اشتباه کردن با شکست فرق دارد. شکست خوردن می تواند نتیجه یک اشتباه باشد، اما هر اشتباهی به شکست منجر نمی شود. بلکه به راحتی می توانید از اشتباه خود درس بگیرید و پشیمانی بعد از آن را جبران کنید.

اشتباهات خود را قبول کنید.

تا زمانی که اعتراف نکنید که اشتباه کرده اید، نمی توانید از اشتباهات خودتان درس بگیرید. بنابراین، یک نفس عمیق بکشید و به اشتباهات گذشته خود اعتراف کنید، و سپس به دنبال راهکارهایی باشید که چگونه از اشتباها خود درس بگیریم. به کسانی که باید از اشتباه شما مطلع شوند اطلاع دهید و در صورت نیاز معذرت خواهی کنید و به آنها بگویید به دنبال درس گرفتن از اشتباه خود هستید و می خواهید آن را جبران کنید.

گفتن “متاسفم” و معذرت خواهی کردن در هنگام بروز اشتباهات شجاعت می خواهد، اما بهتر است که خودتان مسئولیت اشتباه تان را برعهده بگیرید تا اینکه اشتباه خود را پنهان کنید یا بدتر از آن دیگران را به خاطر آن مقصر بدانید. چون در چنین شرایطی در دراز مدت اطرافیان شما می دانند که شما جرات و شهامت معذرت خواهی کردن و جبران اشتباهات خودتان را دارید.

اما اگر از زبان دیگران یا از راه های دیگر متوجه اشتباه شما شوند، بدون شک نظر آنها به شما تغییر می کنند و ممکن است دیگر فرصتی را برای جبران و درس گرفتن از اشتباه خود نداشته باشید. پس در اولین راهکار برای اینکه چگونه اشتباهات خود را جبران کنیم باید مسئولیت اشتباهات خود را برعهده بگیرید.

اشتباهات فرصتی برای یادگیری هستند.

درس گرفتن از اشتباهات گذشته || مرکز مشاوره همکده

نوع برخورد شما با اشتباهات به شما کمک می کنند تا بهتر بتوانید اقدامات و راهکارهای بعدی را مشخص کنید. اما اگر بعد از هر گونه اشتباه دچار شوک و ناراحتی شوید و نتوانید به راحتی از این وضعیت خارج شوید، احتمالا رفتارهای منفی و اشتباهات بیشتری را مرتکب می شود. پس بهتر است از اشتباهات خود به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه کنید و به دنبال این باشید که از اشتباهات خود درس بگیرید.

اما، اگر بتوانید اشتباه خود را به عنوان فرصتی برای یادگیری مجدداً در نظر بگیرید، به خود انگیزه می دهید تا آگاه تر و انعطاف پذیرتر شوید.

وقتی اشتباه خود را پذیرفتید، به این فکر کنید که برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته چه کاری می توانید انجام دهید. دست از سرکوب کردن و سرزنش خودتان بردارید، لحظه ای مکث کنید و به این فکر کنید که چگونه می توانید از این اشتباه خود درس بگیرید.

مهمترین نکته در این شرایط این است که به طرز فکر خود بر روی اشتباهی انجام داده اید دقت کنید. طرز فکر شما نقش مهمی در نحوه نگرش شما به اشتباهات و مهمتر از همه در واکنش شما به آنها دارد. اگر هر اشتباهی را فرصتی برای یادگیری بیشتر در نظر بگیرید، احتمالا بهتر می توانید پشیمانی بعد از اشتباه را جبران کنید. اما اگر به دنبال تکرار اشتباه خود باشید نمی توانید از آن درس بگیرید و خودتان را ببخشید.

اعتراف به اشتباهات خود و نشان دادن اینکه از آنها درس گرفته اید، می تواند به دیگران کمک کند تا بفهمند که اشتباه کردن مشکلی ندارد. یعنی تا زمانی که هوشمندانه و با حسن نیت عمل کنید و ریسک پذیری خود را در محدوده های معقولی نگه دارید.

اشتباه خود را تجزیه و تحلیل کنید.

در مرحله بعد، شما باید اشتباه خود را صادقانه و عینی تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • من سعی داشتم چه کار کنم؟
  • کجای کار را اشتباه کردم؟
  • چه زمانی اشتباه صورت گرفت؟
  • چرا اشتباه شد؟

برای تجزیه و تحلیل و درس گرفتن از اشتباهات خود بهتر است سوالاتی را با چرا های مختلف از خودتان بپرسید تا بتوانید علت اصلی بروز اشتباه خود را پیدا کنید.

از تجربه اشتباهات گذشته استفاده کنید.

درس گرفتن از اشتباهات یک نیمه از راه است، اما عمل کردن به آن نیمه دیگر است. بدون شک عمل کردن به چیزی که یادگرفته اید تا حد زیادی سخت است و نیاز به نظم و انگیزه زیاد دارد تا بتوانید عادت های خود تان  را تغییر دهید. اما انجام این کار به شما کمک می کند در آینده از بروز و تکرار اشتباهات خود در آینده جلوگیری کنید. در اینجا، باید مهارت ها، دانش، منابع یا ابزارهایی را شناسایی کنید که شما را از تکرار دوباره اشتباهات گذشته تان منصرف کند.

با این حال، این کار را با احتیاط انجام دهید، زیرا احتمالاً منجر به اشتباهات بعدی می شود. هر اقدامی که برای اجرای یادگیری خود انجام می دهید، باید به طور منظم و پایدار باشد، و چیزی که بتوانید به آن متعهد شوید.

با خودتان همدلی کنید.

درس گرفتن از اشتباهات گذشته || مرکز مشاوره همکده

حفظ یک دیدگاه مثبت می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که در سیل زندگی روزمره گرفتار می شویم. همه ما روزهای بد یا هفته های بدی داریم. از بهم ریختن و ناراحتی های بعد از اشتباه کردن نترسید. همه این ها می توانند به ما کمک کنند تا خودمان را بهتر بشناسیم. طرز فکر شما به شما کمک می کند تا بفهمید که چگونه با اشتباهات گذشته خودتان کنار بیایید.

مهمترین نکته این است که با خودتان همدلی کنید و به دنبال افزایش عزت نفس خود باشید.  مطمئن باشید که همه افراد در زندگی می توانند به دنبال تغییر و ریسک پذیری باشند. همه این موارد می تواند با بروز برخی اشتباهات همراه باشد. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که از اشتباهات خودمان درس بگیریم و سعی کنیم یک اشتباه دوباره تکرار نشود.

پیشرفت خود را اندازه گیری کنید.

ممکن است برای درس گرفتن از اشتباهات خود مجبور شوید تا چندین راه را امتحان کنید. اما می توانید در هر مرحله پیشرفت خودتان را اندازه گیری کنید و به دنبال راهکارهایی برای جبران اشتباهات خود باشید. احساس ناامیدی و آسیب پذیری در هنگام بروز اشتباهات کاملا طبیعی است و اشکالی ندارد. تنها زمانی که بخواهیم نسبت به این احساسات ذهنی باز داشته باشیم، می‌توانیم پیشرفت کنیم و به دیگران کمک کنیم تا آنها هم پیشرفت کنند.

سخن آخر

اشتباه کردن یک امر کاملا طبیعی و ما مجبور نیستیم خود را به خاطر اشتباهاتی که مرتکب می شویم مجازات و حتی سرزنش کنیم. آنها می توانند فرصت های خوبی برای یادگیری و توسعه در سطح شخصی و همچنین سازمانی باشند. ما فقط باید از اشتباهات خود درس بگیریم. وقتی شما یا یکی از اعضای تیمتان اشتباه می کنید بهتر است به دنبال سرزنش خود نباشید.

اشتباه خود را به عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت در چارچوب مجدد قرار دهید. اشتباه رخ داده را مرور کنید تا اشتباه خود را بفهمید و از آن درس بگیرید. مهارت ها، دانش، منابع یا ابزارهایی را که شما را از تکرار خطا باز می دارند، شناسایی کنید.

منابع
https://www.betterup.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا