تعریفی از شخصیت شناسی: چند عنصر اصلی شخصیت شناسی را نام ببرید

شخصیت شناسی امروزه برای همه مردم یک عمل پیچیده است. همه ما دوست داریم رفتار و شخصیت دیگران را مورد بررسی قرار دهیم. تست های شخصیت شناسی زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند رفتار دیگران را مورد ارزیابی قرار دهید. در وبسایت همکده نیز است های مختلف شخصیتی برای شناخت رفتار و ویژگی های شخصیتی افراد وجود دارد.

شما یک شخصیت منحصر به فرد و به یاد ماندنی دارید که فقط به شما تعلق دارد. با این حال، ممکن است تعجب کنید که بدانید تنها چهار عنصر اصلی تعیین می‌کنند که چگونه شخصیت شناسی را ایجاد کنید. وقتی به دنیا می‌آیید، تازه شروع به یادگیری در مورد جهان می‌کنید، و تا زمانی که کمی بزرگ‌تر شوید، به ندرت فکر می‌کنید که «من کی هستم؟».

چهار عنصر اصلی برای تعیین شخصیت شناسی

 بین سنین 2 تا 6 سالگی، ما حس منحصر به فردی خود را پرورش می دهیم. پس از آن است که این چهار عنصر اصلی شخصیت شروع به شکل‌گیری می‌کنند و به ما کمک می‌کنند تا آن چیزی که باید باشیم، شویم. با این حال، تمام رشد شخصیتی ما در دوران کودکی ما اتفاق نمی افتد. بنابراین ما به عناصر اصلی تشکیل دهنده شخصیت اولیه و بعدی ما نگاه خواهیم کرد.

ترکیب ژنتیکی برای شخصیت شناسی

ژنتیک بیولوژیکی شما یکی از عناصر اصلی است که حدود 40 درصد از ساختار شخصیت شما را تعیین می کند. ژن هایی که توسط مادر و پدرتان به شما منتقل می شود، بخشی است که شما کنترلی روی آن ندارید. اما این فکر را نکنید اگر بخواهید نمی توانید ویژگی های شخصیتی منفی را تغییر دهید.

بنابراین اگر با شخصیتی عصبانی و پرخاشگر به دنیا آمدید، آیا این بدان معناست که هرگز نمی توانید تغییر کنید. شخصیت در طول زندگی شما ثابت نیست. محققان و اساتید دانشگاه های معتبر ثبات ویژگی‌های شخصیتی را از کودکی تا پیری بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که در حالی که تنها حدود 30 درصد از ویژگی‌های شخصیتی در دوران کودکی پایدار هستند، این میزان در طول سال‌های دانشگاه به 54 درصد و در سنین 50 تا 70 سالگی تا 74 درصد افزایش می‌یابد.

تاثیر محیط زندگی بر شخصیت شناسی

محیطی که به شخصیت شما کمک می کند می تواند شامل محل زندگی شما، تأثیرات فرهنگی و معنوی، امنیت اقتصادی، خانواده، دوستان و تجربیات کاری باشد. تجربیات اجتماعی شما به شکل گیری شخصیت شما کمک می کند. زیرا به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که رفتار متفاوت چگونه به نظر می رسد. به عبارت دیگر، ممکن است فردی خودخواه یا عصبانی را ببینید. در مقابل، متوجه می شوید که سخاوتمند و آرام هستید.

شخصیت شناسی و شغل افراد

محققان کالج کینگ لندن و دانشگاه ویسکانسین و دانشگاه ایلینویز در اوربانا تجربیات محیط کار جوانان و اینکه چگونه این تجربیات به شکل گیری شخصیت آن‌ها کمک می کند را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها دریافتند که “معیارهای شخصیتی که در سن 18 سالگی انجام می شود، تجربیات کاری عینی و ذهنی را در 26 سالگی پیش بینی می کند.” به عبارت دیگر، دانشمندان می توانند بر اساس شخصیت و نوع شغل پیش بینی کنند که آیا یک فرد شغلی را دوست دارد یا نه. این تحقیق همچنین نشان داد که تجربیات کاری با تغییرات در ویژگی های شخصیتی از 18 تا 26 سالگی مرتبط است.

همچنین، ویژگی‌های شخصیتی که باعث شد افراد مشاغل خاصی را انتخاب کنند نیز همان ویژگی‌هایی بودند که در پاسخ به آن تجربیات کاری تغییر کردند.

شخصیت خانوادگی مشترک

حتی دوقلوهای همسان تنها حدود 50 درصد از ویژگی های شخصیتی خود را به اشتراک می گذارند. آن‌ها ممکن است یکسان به نظر برسند، اما مانند دو فرد متفاوت عمل می کنند. دوقلوهای برادر تنها حدود 30 درصد از ویژگی های شخصیتی خود را به اشتراک می گذارند و خواهر و برادرها معمولاً فقط 20 درصد از نظر شخصیتی مشابه هستند. اگر اعضای خانواده غیر مرتبط ژنتیکی در یک خانواده دارید، به عنوان مثال، برادر ناتنی یا خواهر و برادر خوانده، تنها حدود 7 درصد از ویژگی های شخصیت شناسی خود را به اشتراک می گذارید.

سنت های خانوادگی چه تاثیری بر شناخت شخصیت افراد دارد؟

خانواده شما ممکن است سنت هایی را ایجاد کنند که شما ادامه می دهید. به عنوان مثال، کمک های خیریه یا داوطلبانه به شما کمک می کند تا عنصر سخاوت را برای شخصیت خود تعیین کنید. به همین ترتیب، خانواده شما ممکن است سنت محافظه‌کاری داشته باشند و این ارزش‌ها به شما منتقل شده است. در نتیجه، ممکن است یک تیپ شخصیتی ساکت باشید یا سطح راحتی کمتری برای ریسک و تغییر داشته باشید.

تجربیات زندگی

تجربیات آسیب زا در اوایل کودکی، یا حتی شکل گیری شخصیت در سال های نوجوانی، می تواند بر شخصیت شما تأثیر بگذارد. ما در اوایل زندگی ترس ایجاد می کنیم، و این ترس ها تا زمانی که توسط تجربیات ما رد شود، ادامه می یابد. به عنوان مثال، اگر ابتدا از عنکبوت ها می ترسید، ممکن است نظر خود را در مورد آن‌ها تغییر دهید.

ویژگی های درون گرایی یا برون گرایی در اوایل زندگی با تفسیر بازخوردهای همسالان مشخص می شود. اگر به خاطر تلاش هایمان برای دوست یابی مورد تمسخر قرار بگیریم، ممکن است درون گراتر شویم. به همین ترتیب، اگر هنگام تلاش برای دوست‌یابی با لبخند، در آغوش گرفتن و پیشنهادهایی برای به اشتراک گذاشتن و بازی به ما پاداش داده شود، ممکن است برون‌گرا شویم.

شخصیت شناسی برای جستجوی انگیزه افراد

تست های شخصیت اغلب برای به دست آوردن بینشی در مورد اینکه افراد چه کسانی هستند و انگیزه آن‌ها چیست استفاده می شود. از دیدگاه کارفرما، درک شخصیت یک فرد می تواند سبک کاری آن‌ها و اینکه چگونه ممکن است با فرهنگ کاری شرکت تطبیق یابد را روشن کند.

در ادامه این مقاله، چند مورد از رایج‌ترین انواع تست‌های شخصیت شناسی مورد استفاده در روان‌شناسی و نحوه استفاده از آن‌ها در محیط کار پوشش می‌دهیم.

تست شخصیت شناسی چیست؟

Pandemic fatigue illustration

برخاسته از حوزه روانشناسی، آزمون های شخصیتی برای درک بهتر ویژگی های شخصیت در محیط های مختلف، از جمله، اگر نه به ویژه، در محل کار، استفاده شده است. در غیر این صورت، آن‌ها می توانند برای تشخیص های روانشناختی توسط متخصصان بهداشت روان، توسعه شخصی یا پرورش روابط مثبت با دیگران مفید باشند. در طول سال‌ها، تعداد بی‌شماری از تست‌های شخصیتی محبوبیت پیدا کردند. بسیاری از آن‌ها هنوز در گردش هستند یا به راحتی در دسترس هستند.

تاریخچه تست شخصیت شناسی

ریشه‌های آزمون‌های شخصیتی با روان‌شناسی که به‌عنوان یک علم معتبر در حال ظهور است، در هم آمیخته است. خود روان‌شناسی به ویتلم وونت، «پدر روان‌شناسی» برمی‌گردد که برای اولین بار در قرن نوزدهم بین شخصیت انسان و بدن انسان تمایز قائل شد. اما تست شخصیت تا پس از جنگ جهانی اول در دهه 1900 وجود نداشت.

تست های شخصیت شناسی مورد استفاده کارفرمایان

امروزه، مواجهه با تست شخصیت در حین جستجوی شغل غیرمعمول نیست. کارفرمایان اغلب از آزمون های شخصیتی مختلف برای درک ویژگی های شخصیتی کارکنان خود استفاده می کنند. از ارزیابی های شخصیتی قبل از استخدام نیز می توان برای تخمین احتمال موفقیت در متقاضیان شغل استفاده کرد.

برخی از رایج‌ترین این تست‌های شخصیت عبارتند از:

1: شخصیت شناسی نوع Myers-Briggs

این نوع است همچنین به عنوان MBTI شناخته می شود. نشانگر نوع Myers-Briggs اغلب توسط شرکت ها در طول فرآیند استخدام استفاده می شود. سوالات آن تعیین می کند که متقاضی در چه گروه های کلیدی قرار می گیرد: برون گرایی در مقابل درون گرایی، قضاوت در مقابل ادراک، شهود در مقابل حس و تفکر در مقابل احساس. نتایج این گروه بندی، آزمون دهندگان را در یکی از 16 تیپ شخصیتی قرار می دهد. با 93 سوال در کل، ارزیابی نسبتا طولانی است.

اینفوگرافیک چهار عامل تعیین کننده پرسشنامه شخصیتی شاخص تیپ میرز-بریگز را نشان می دهد: برونگرایی در مقابل درونگرایی. حس در مقابل شهود; تفکر در مقابل احساس. قضاوت در مقابل ادراک.

2: شخصیت شناسی کولیس

تست کولیس نشان می دهد که چگونه ویژگی های شخصیتی یک متقاضی یا کارمند با عملکرد آن‌ها در نقش کاری خود مرتبط است. این تست شخصیت اغلب در طول غربالگری استخدام استفاده می شود.

هنگام شرکت در این آزمون، به سوالات در قالب‌های مختلف پاسخ می‌دهید، که رایج‌ترین آن‌ها مجموعه‌ای از عبارات را ارائه می‌کند. همچنین از شما می‌خواهد که انتخاب کنید کدام یک با دیدگاه‌های شما مطابقت دارد. سایر قالب‌های سؤال شامل درست یا نادرست، مقیاس چند گزینه‌ای و درجه موافقت است.

این ارزیابی به ویژگی‌های بالقوه منفی و مثبت یک نامزد می‌پردازد تا تصویر وسیع‌تری از عملکرد آن‌ها در یک نقش ارائه کند. همچنین می توان آن را برای هدف قرار دادن رفتارهای خاصی که برای یک کار یا عملکرد خاص مهم هستند، سفارشی کرد.

3: 16 پرسشنامه عامل شخصیت

در سال 1949، Raymond B. Cattell، Maurice Tatsuoka و Herbert Eber اولین نسخه از پرسشنامه 16 عامل شخصیت شناسی را منتشر کردند. این پرسشنامه در واقع 16PF نیز نامیده می شود. این پرسشنامه به اندازه گیری رفتارها در افراد کمک می کند و کاربردهای زیادی از جمله توسعه شغلی و پیشرفت کارمندان دارد. انواع ویژگی های شخصیتی که اندازه گیری می کند عبارتند از: تسلط، آگاهی از قانون، حساسیت، ثبات عاطفی، کمال گرایی، اتکا به خود و گشودگی در برابر تغییر.

4: پرسشنامه شخصیت شناسی شغلی SHL

پرسشنامه شخصیت شغلی SHL که OPQ32 نیز نامیده می شود، بینشی در مورد اینکه چگونه ویژگی های شخصیتی و رفتار فرد ممکن است بر عملکرد کاری تأثیر بگذارد، ارائه می دهد. این شامل 104 سؤال است که 32 ویژگی کلیدی را می سنجد. همچنین این نوع تست شخصیتی در سه حوزه اصلی که بر رفتار فرد در محل کار تأثیر می گذارد طبقه بندی می شود: احساسات، سبک تفکر و احساسات، و روابط با مردم.

منابع
وبسایت indeedوبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا