بیماری‌های روانی که باعث می‌شود شما احساس بی‌حالی کنید

احساس بی‌حالی مشکلات زیادی به همراه دارد. یکی از آن ها این است که نمی توانید کارهای خود را به درستی انجام دهید. شاید برایتان تعجب آور باشد اما در روان شناسی یکی از راه های رسیدن به موفقیت همین کسب انرژی است. بسیاری از افراد روزانه از خستگی شدید شکایت می کنند. در واقع آن ها نمی دانند که کوچک ترین عوامل نیز باعث این اتفاق می شود. یکی از این موارد عدم داشتن فعالیت در طول روز است. یا برای برخی ممکن است به خاطر استرس شدید آن اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند بیماری‌های روانی که باعث می‌شود شما احساس بی‌حالی کنید چگونه است.

مشکلات زندگی و احساس بی‌حالی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بیماری‌های روانی که باعث می‌شود شما احساس بی‌حالی کنید، صحبت کنیم.

احساس بی‌حالی به طور منظم بسیار رایج است.

احساس بی‌حالی به طور منظم بسیار رایج است. در حقیقت، حدود یک سوم نوجوانان سالم، بزرگسالان و افراد مسن احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنند.  خستگی یک علامت شایع چندین بیماری های جدی است، اما در بیشتر موارد ناشی از عوامل ساده شیوه زندگی است. خوشبختانه این ها اغلب موارد ساده ای هستند که می توان آن ها را برطرف کرد. این مقاله چند  دلیل احتمالی برای خستگی همیشه را فهرست کرده و راه هایی را برای بازگشت انرژی به شما ارائه می دهد.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات ها می توانند منبع سریع انرژی باشند. هنگامی که آن ها را می خورید، بدن آن ها را به قند تجزیه می کند، که می تواند برای سوخت استفاده شود. با این حال، خوردن بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده در واقع باعث می شود در طول روز احساس بی‌حالی کنید. وقتی قند و کربوهیدراتهای فرآوری شده مصرف می شوند، باعث افزایش سریع قند خون شما می شوند. این به پانکراس شما سیگنال می دهد که مقدار زیادی انسولین تولید کند تا قند را از خون شما خارج کرده و به سلول های شما برساند.

این افزایش سطح قند خون – و افت بدنی – می تواند به شما احساس بی‌حالی بدهد.

این افزایش سطح قند خون – و افت بدنی – می تواند به شما احساس بی‌حالی بدهد. به دنبال انرژی سریع، به طور غریزی به دنبال یک وعده دیگر کربوهیدرات تصفیه شده می روید که می تواند به یک چرخه معیوب منجر شود. چندین مطالعه نشان داده است که به حداقل رساندن قند و کربوهیدرات های فرآوری شده در وعده های غذایی و میان وعده ها به طور معمول منجر به سطوح انرژی بیشتری می شود.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در یک مطالعه، کودکانی که قبل از بازی فوتبال میان وعده های حاوی کربوهیدرات تصفیه شده زیاد مصرف کردند، نسبت به کودکانی که اسنک بر پایه کره بادام زمینی خوردند، خستگی بیشتری گزارش کردند. خوشبختانه، تحقیقات نشان می دهد که برخی از غذاها ممکن است به جلوگیری از خستگی کمک کنند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، هم بامیه و هم مواد غذایی دیگر حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است احساس بی‌حالی را کاهش داده و هوشیاری را افزایش دهند.  برای حفظ سطح انرژی خود، شکر و کربوهیدراتهای تصفیه شده را با غذاهای کامل غنی از فیبر مانند سبزیجات و حبوبات جایگزین کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند منجر به ناپایداری سطح قند خون شود که می تواند شما را خسته کند. در عوض، غذاهای کامل را انتخاب کنید که حداقل قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهد.

زندگی بدون تحرک

بی تحرکی می تواند علت اصلی انرژی کم شما باشد. اما بسیاری از مردم می گویند برای ورزش بسیار خسته شده اند. در حقیقت، در یکی از مطالعات اخیر، این شایع ترین دلیلی بود که افراد میانسال و مسن برای ورزش نکردن ارائه می کردند.  یکی از توضیحات می تواند سندرم خستگی مزمن (CFS) باشد که با خستگی شدید و بدون دلیل به صورت روزانه مشخص می شود.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به CFS دارای قدرت و استقامت پایینی هستند که این امر توانایی ورزش آنها را محدود می کند. با این حال، بررسی مطالعات شامل بیش از 1500 نفر نشان داد که ورزش ممکن است خستگی را در مبتلایان به CFS کاهش دهد.

ورزش می تواند احساس بی‌حالی افراد سالم و کسانی را که بیماری های دیگری مانند سرطان دارند، کاهش دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کم تحرکی می تواند منجر به خستگی در افراد سالم و همچنین افرادی که سندرم خستگی مزمن یا سایر مشکلات سلامتی دارند، شود. فعال بودن بیشتر می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند.

نداشتن خواب کافی با کیفیت بالا

نداشتن خواب کافی یکی از بارزترین علل احساس بی‌حالی است. بدن شما کارهای زیادی را در هنگام خواب انجام می دهد، از جمله ذخیره حافظه و ترشح هورمون هایی که متابولیسم و ​​سطح انرژی شما را تنظیم می کنند.  بعد از یک شب خواب با کیفیت بالا، شما معمولاً با طراوت، هوشیاری و انرژی از خواب بیدار می شوید.

بیماری‌های روانی که باعث می‌شود شما احساس بی‌حالی کنید

آیا همیشه احساس بی‌حالی می کنید؟ آیا تمام کاری که می توانید انجام دهید این است که صبح ها برای شروع روز خود را از رختخواب بیرون بیاورید؟ روزهایی وجود دارد که به نظر می رسد جهان بسیار طاقت فرسا است و شما حتی نمی توانید کار کنید؟باید بدانید که تنها نیستید. بسیاری از مردم روزانه با خستگی مبارزه می کنند. این یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به مطب پزشک است. اکنون، باید بدانید که چند توضیح برای این که چرا شما بی حال هستید وجود دارد، و یافتن علت دقیق همیشه آنقدرها هم سخت نیست.

دلایلی که باعث می شود شما احساس بی حالی کنید

وقتی با شکایت از خستگی به مطب دکتر مراجعه می‌کنید، تشخیص علت آن دشوار است. آن‌ها مجموعه ای از آزمایشات خون را انجام می دهند تا ببینند آیا چیزی غیرعادی وجود دارد که می تواند باعث علائم شما شود. در این‌جا شایع ترین مشکلات پزشکی که باعث بی حالی شما می شود، آورده شده است.

  • کم کاری تیروئید
  • سرطان
  • سندرم خستگی مزمن
  • فیبرومیالژیا
  • کمبود آهن
  • کم خونی
  • دیابت
  • نارسایی آدرنال
  • اندوکاردیت
  • آپنه خواب
  • بیماری روانی

اختلالات روانی که باعث احساس بی‌حالی می شوند

بیماری روانی دسته وسیعی است که برای توصیف اختلالات ذهنی استفاده می شود. از آنجایی که نمی توانید برای تعیین مشکل سلامت روانی آزمایش خون یا معاینه فیزیکی انجام دهید، پزشکان باید به مشکلات گوارشی و سوالاتی که شما پاسخ می دهید تکیه کنند. اگر دائماً بی حال هستید و احساس می کنید یک مشکل روانی مقصر است، می تواند یکی از این شرایط باشد.

افسردگی

تخمین زده می شود که بیش از 17.3 میلیون نفر در کشورهای اروپایی با افسردگی مبارزه می کنند. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد. زیرا برخی از آن ها می توانند به طور حاد ناشی از شرایط یا ادامه دار باشند. افسردگی را نباید با اضطراب اشتباه گرفت. احساس بی‌حالی برای افراد عادی است که به دلیل شرایطی که خارج از کنترل آنهاست، زمان هایی را تجربه کنند که در زندگی ضعیف هستند. با این حال، افسردگی یک بیماری روانی است که بیش از چند هفته طول می کشد. وقتی نمی‌توانید احساس سرکوب شده‌ای را که دارید از بین ببرید، ممکن است افسردگی باشد. از آنجایی که علامت شماره یک افسردگی احساس بی حالی است، پزشکان ممکن است ابتدا این تشخیص را قبل از بیان نگرانی های جدی تر سلامتی در نظر بگیرند.

اختلال اضطراب عمومی

اختلال اضطراب عمومی وضعیتی است که بیش از 18 درصد از جمعیت بزرگسال کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک اختلال عمومی است زیرا علائم آن برای هر فردی متفاوت است. شایع ترین علائم این اختلال عصبی بودن، سرگیجه، بی حالی، گسستگی و حملات پانیک است. فردی که با اضطراب مبارزه می کند به طور مداوم مبارزه می کند زیرا ذهن او متوقف نمی شود. ممکن است خواب برای آن‌ها دشوار باشد زیرا در مورد مشکلات خود نشخوار فکری می کنند. این عارضه نه تنها باعث احساس بی‌حالی می شود، بلکه وقتی نگرانی های غیرمنطقی دارید که شما را از دریافت استراحت مورد نیاز بدنتان باز می دارد، خواب نیز سخت می شود.

اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی وضعیتی است که در آن فرد می تواند دوره های طولانی را بدون استراحت سپری کند که به آن فاز شیدایی می گویند. اگر از این عارضه رنج می برید، ممکن است پولی را که ندارید خرج کنید، رفتاری پرخطر داشته باشید و عصبانیت

کوتاهی داشته باشید. در مرحله شیدایی، نیازی به خواب نخواهید داشت، اما یک مرحله افسردگی نیز در این وضعیت وجود دارد. در این دوره، نمی توانید استراحت کافی داشته باشید. ممکن است بدن شما از ماه های شیدایی به قدری فرسوده شده باشد که بتوانید 20 ساعت در روز بخوابید.

اگرچه این روزها اختلال دوقطبی شایع تر است، اما قابل درمان است. مراحل شیدایی و افسردگی را می توان کنترل کرد و می توانید زندگی را به بهترین شکل انجام دهید.

اختلال وسواس اجباری و احساس بی‌حالی

در حالی که اختلال وسواس فکری-اجباری یا اختلال وسواس فکری-اجباری تحت اضطراب عمومی قرار می گیرد، به اندازه کافی مهم است که به عنوان یک تشخیص مستقل در نظر گرفته شود. OCD وضعیتی است که در آن افراد بسیار مضطرب هستند. زیرا ذهن آن‌ها در مورد چیزهای خارج از کنترل آن‌ها وسواس دارد. این غیرمعمول نیست که فردی که از OCD رنج می برد بارها در قفل کند و دوباره در را باز کند و کارها را به ترتیب خاصی انجام دهد. ماهیت وسواسی این وضعیت است که باعث می شود شما احساس بی حالی کنید.

در حالی که این وضعیت به خودی خود شما را خسته نمی کند، ذهن شما متوقف نمی شود و شما در رفتارهایی شرکت می کنید که می تواند باعث احساس بی‌حالی شود.

اختلال طیف اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم وضعیتی است که به پنج نوع تقسیم می شود. تأخیرها و ناهنجاری های عصبی و شناختی علائم این بیماری را نشان می دهد. اگرچه این یک اختلال روانی نیست، ارزش گنجاندن آن را دارد. اگر این شرایط را دارید، در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران دچار مشکلاتی خواهید شد که می تواند خسته کننده باشد. علاوه بر این، رفتارهای تکراری و مشکل در درک آن‌چه در دنیای اطراف آن‌ها می گذرد می تواند بدن آن‌ها را دچار احساس بی‌حالی کند. افراد مبتلا به ASD اغلب بیش از حد می خوابند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا