افکار غیرمنطقی می تواند اختلال سلامت روان را آشکار کند

افکار غیر منطقی زمانی ایجاد می شود که افراد تقریبا نمی توانند مسئولیت کار خود را به عهده بگیرند. در واقع از منطق آن ها دیگران مقصر هستند و آن ها باعث شدند که این فرد در زندگی دچار مشکل شود. البته بعضی زمان ها شاید یک سری عوامل باعث عدم پیشرفت هر فرد شود. اما این که همه اتفاقات بد در زندگی را به دیگران نسبت دهیم یک فکر غیر منطقی است. طبیعتاً هر چقدر که بخواهیم منفی بافی کنیم حتی اگر به کارما هم اعتقاد نداشته باشید فشار های روانی بسیاری را تحمل می کنید. از این رو بهتر است مثبت فکر کنید و برای موفقیت در زندگی خود تلاش کنید.

موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. در واقع شما برای موفقیت در زندگی نیاز به برقراری ارتباط دارید. شما می توانید فردی را پیدا کنید که تمام عمر بخواهد تنها باشد. تنهایی می تواند آسیب های روانی مختلفی را به افراد وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با تنهایی و اثراتت آن بر افراد صحبت کردیم. روابط به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند. گاهی اوقات شما ممکن است ناخواسته وارد یک رابطه منفی شوید. برخی زمان ها هم خودتان باعث ایجاد این رابطه منفی می شوید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند علامتی که نشان می دهد ممکن است در یک رابطه منفی باشید چگونه است.

روابط و تاثیرات افکار غیرمنطقی

پزشکان و روان شناسان می گویند که افراد باید در رابطه به این فکر کنند که هر حرف آن ها ممکن است چه آسیبی را به فرد مقابل وارد کند. آن ها اگر مشکلی که در خودشان دارند یا اگر رفتار های منفی دارند بخواهند وارد رابطه کنند می توانند آسیب جدی را به همسر خود و رابطه خود وارد کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه افکار منفی را متوقف کنیم، صحبت کنیم.

افکار غیرمنطقی چه مشکلاتی به همراه دارد؟

افکار غیرمنطقی می تواند به مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی، افسردگی، استرس و عزت نفس پایین کمک کند. کلید تغییر افکار منفی خود این است که درک کنید اکنون چگونه فکر می کنید (و مشکلات ناشی از آن)، سپس از استراتژی هایی برای تغییر این افکار یا ایجاد تأثیر کمتر آن ها استفاده کنید. افکار، عواطف و رفتارهای ما همگی به هم مرتبط هستند، بنابراین افکار ما بر احساس و رفتار ما تاثیر می‌گذارند. بنابراین، اگر چه همه ما هر از گاهی افکار غیر مفیدی داریم، مهم است که بدانیم وقتی آن ها ظاهر می‌شوند چه کاری انجام دهیم تا اینطور نشویم. راشل گلدمن، دکترا، روانشناس و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، توضیح می دهد که اجازه دهید مسیر روزگار ما را تغییر دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درمان اغلب می تواند برای تغییر افکار منفی مفید باشد. اما همچنین می توانید یاد بگیرید که چگونه الگوهای فکری خود را تغییر دهید. این مقاله برخی از مراحلی را که می توانید برای تغییر افکار منفی خود بردارید، مورد بحث قرار می دهد.

ذهن آگاهی و خودآگاهی  را برای افکار غیرمنطقی تمرین کنید

ذهن آگاهی ریشه در مدیتیشن دارد. این تمرین جدا کردن خود از افکار و احساسات و مشاهده آن ها به عنوان یک ناظر بیرونی است. تمرین ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا نسبت به افکار خود آگاه تر شوید و خودآگاهی بیشتری ایجاد کنید. ذهن آگاهی قصد دارد رابطه شما را با افکارتان تغییر دهد. سعی کنید افکار و احساسات خود را به عنوان اشیایی ببینید که از کنار شما شناور هستند و می توانید متوقف شوید. و مشاهده کنید یا اجازه دهید این

افکار غیرمنطقی می تواند اختلال سلامت روان را آشکار کند

مغز شما اغلب مانند یک کودک نوپا پرحرف است که مدام در گوش شما غرغر می کند. در حالی که می توانید از این خودگویی برای یک نتیجه مثبت استفاده کنید. اما هیچ کس از افکار غیرمنطقی گاه به گاه مصون نیست.

سه نوع افکار غیرمنطقی

اگر این افکار آزاردهنده غیرمنطقی شوند و در زندگی و روابط شما اختلال ایجاد کنند چه؟ این‌ها اغلب نشانه های یک بیماری روانی هستند که نیاز به توجه دارند. مهم است که این الگوهای فکری مزاحم و اغلب غیرمنطقی را بشناسیم.

افکار منفی

 

این زمانی است که خودگویی شما مدام با زمزمه کردن اینکه به اندازه کافی خوب نیستید یا به شما دروغ می گویند و همه به شما نگاه تحقیر آمیز می کنند. به زودی، شما شروع به باور این گفتگوی مخرب می کنید. می تواند منجر به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روانی شود.

افکار نفسانی آشکار

در حالی که داشتن فانتزی برای شما عادی است، برخی ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحتی در شما شوند و شما آن‌ها را کنار بزنید. فقط در صورتی این مسئله جدی می شود که بر افکار نفسانی آشکار متمرکز شده باشید و مجبور شوید بر اساس آن‌ها عمل کنید.

افکار خشونت آمیز:

چه کسی در ترافیک برای راننده بی دقت توهین نکرده است؟ یک فرد معمولی ممکن است فوران افکار خشونت آمیز ناگهانی داشته باشد. اما فوراً متوجه می شود که این افکار غیرمنطقی است و به آن عمل نمی کنند. اگر الگوهای فکری مزمن برای صدمه به شخصی یا خود را دارید، وقت آن رسیده است که به دنبال کمک حرفه ای باشید.

چند بیماری روانی با افکار غیرمنطقی

اگر چه متخصصان سلامت روان نمی توانند بیماری روانی یا علل آن را به طور کامل توضیح دهند، اما می توانند یک ایده کلی از الگوی علائم به دست آورند. افکار غیرمنطقی اغلب مخرج مشترک این هفت اختلال روانی هستند:

اختلال وسواس اجباری

اختلال وسواس اجباری یا OCD دارای جنبه های مختلفی است که بستگی به فرد دارد. بر اساس مقاله ای که توسط موسسه ملی سلامت روان منتشر شده است، OCD با افکار وسواسی مشخص می شود. این افکار باعث می شود که فرد برای رهایی از اضطراب رفتارهای خود را به صورت اجباری تکرار کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به نظر می رسد که OCD به یک کلمه رایج در فرهنگ روان-پاپ مدرن تبدیل شده است. برخی از افراد ممکن است خود را به‌عنوان OCD بدانند. زیرا آن‌ها حساس هستند یا یک روال سخت دارند. با این حال، OCD یک اختلال شدید است که توسط یک ارائه دهنده سلامت روان تشخیص داده می شود، و این فقط یک ویژگی شخصیتی نیست.

افکار غیرمنطقی و ابتلا به OCD

اگر به طور حرفه ای مبتلا به OCD تشخیص داده شده اید، افکار غیرمنطقی را درک می کنید. علائم شما ممکن است از نظر شدت و فراوانی نسبت به سایر بیماران متفاوت باشد. برای مثال، ممکن است این تصور احمقانه و وسواس گونه داشته باشید که کسی می تواند مخفیانه وارد خانه شما شود. برای تسکین اضطراب خود، احساس می کنید مجبور هستید هر 15 دقیقه یا بیشتر قفل در را چک کنید یا به باز کردن قفل و قفل کردن مجدد ادامه دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افکار وسواسی و رفتارهای اجباری با هم کار می کنند تا طوفانی کامل از سرکوب روانی ایجاد کنند. در این مورد، معمولاً با الگوهای تفکر غیرمنطقی شروع می شود. مقاله ای که توسط بنیاد بین المللی OCD منتشر شده است، به اشتراک می گذارد که این اختلال اضطراب اغلب با موفقیت با رفتار درمانی شناختی و سایر درمان ها درمان می شود.

اسکیزوفرنی

حتی در قرن بیست و یکم، هنوز تصورات غلط زیادی در مورد این بیماری شدید روانی وجود دارد. از آنجایی که پیشوند schizo به معنای «شکاف» است، بسیاری از مردم اسکیزوفرنی را با اختلال هویت تجزیه ای اشتباه می گیرند. هر دو اختلال در افکار غیرمنطقی مشترک هستند. اما افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولاً چند شخصیت ندارند.

یکی از علائم بارز اسکیزوفرنی شکست در فرآیندهای فکری است. موسسه ملی سلامت روان مقاله‌ای منتشر کرد که می‌گوید این الگوهای افکار غیرمنطقی ادراکات، پاسخ‌گویی عاطفی و تعاملات اجتماعی فرد را مختل می‌کنند. مانند بسیاری از بیماری های روانی، علائم اسکیزوفرنی ممکن است متفاوت باشد. اما می توانند عمیقاً ناتوان کننده باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افکار غیر منطقی همراه با اسکیزوفرنی اغلب منجر به هذیان می شود که تحریف واقعیت است. این‌ها ممکن است شامل توهمات عظمت باشد، که در آن بیماران معتقدند شخصی مشهور هستند یا دارای قدرت های مافوق بشری هستند. الگوهای فکری تحریف شده آن‌ها نیز ممکن است آن‌ها را پارانوئید کند، جایی که فکر می کنند شروران نادیده قصد نابودی آن‌ها را دارند.

علائم آزار دهنده اسکیزوفرنی

یکی دیگر از علائم آزاردهنده اسکیزوفرنی توهمات شنیداری و بینایی است. این روش مغز آسیب زا برای ایجاد افکار غیرمنطقی به واقعیت دروغین است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب چیزهایی را می بینند و می شنوند که وجود ندارند و به آن‌ها عمل می کنند. این می تواند نه تنها برای بیمار بلکه برای اطرافیان او نیز خطرناک باشد. متاسفانه هیچ درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد. با این حال، مداخله زودهنگام پس از آشکار شدن اولین علائم می تواند مفید باشد. پزشکان اغلب این بیماری روانی را با ترکیبی از داروهای ضد روان پریشی، درمان شدید و مداخلات سلامت روان درمان می کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا