آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟

بیماری که این روز ها متاسفانه تمام جهان ما و زندگی ما را در بر گرفته است، کووید ۱۹ است. از زمانی که زندگی ما با این بیماری درگیر شده است اتفاقات مختلفی در زندگی ما رخ داده است. این بیماری بر روی احساسات و روابط ما بسیار تاثیر گذاشته است. یکی از تاثیراتی که این بیماری بر روی ما گذاشته است و امروز می خواهیم آن را برای شما بگوییم مشکلات روانی و به خصوص روان پریشی است. آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند سوالی است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

برای این که بتوانید مشکلات روحی خود را برطرف نمایید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

روان پریشی چیست؟

 روان پریشی با یک رابطه مختل با واقعیت مشخص می شود. این یک علامت از اختلالات روانی جدی است. افرادی که روان پریشی را تجربه می کنند ممکن است توهم یا خیالات داشته باشند. توهم تجربیات حسی است که در غیاب محرک واقعی اتفاق می افتد. به عنوان مثال، شخصی که دچار توهم شنوایی است، ممکن است مادرش را در حالی که در آن اطراف نیست، در سر خود صدای او را  بشنود.

یا کسی که دچار توهم بصری است ممکن است چیزی را ببیند، مانند شخصی که در مقابل او است اما واقعاً آن جا نیست. فردی که روان پریشی را تجربه می کند ممکن است افکاری مغایر با شواهد واقعی داشته باشد. این افکار به عنوان توهم شناخته می شوند. برخی از افراد مبتلا به روان پریشی ممکن است از دست دادن انگیزه و کناره گیری اجتماعی را نیز تجربه کنند. سوال این است که آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟

شناختن علائم روان پریشی

آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟ | مرکز مشاوره همکده

علائم روان پریشی عبارتند از:

  •  مشکل در تمرکز
  • حالت افسردگی
  •  خوابیدن زیاد یا با مقدار کم
  •  اضطراب
  • کناره گیری از خانواده و دوستان
  •  هذیان
  •  توهم
  • گفتار بی نظم ، مانند تغییر نامنظم مباحث
  •  افسردگی
  •  افکار یا اقدامات خودکشی

توهم و هذیان چیست؟

آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟ | مرکز مشاوره همکده

 هذیان و توهم دو علامت کاملاً متفاوتی هستند که هر دو افراد مبتلا به روان پریشی را اغلب تجربه می کنند. به نظر می رسد هذیان و توهم شخصی که آن را تجربه می کند واقعی است.

هذیان

خیال باوری یا برداشت غلط است که کاملاً محکم نگه داشته می شود حتی اگر با واقعیت و آن چه معمولاً درست تلقی می شود مغایرت داشته باشد. توهمات پارانویا، اوهام بزرگ و توهمات بدنی وجود دارد. افرادی که دچار یک توهم پارانویا هستند ممکن است فکر کنند که در صورت عدم رعایت آن ها یا پیام های مخفی برای آن ها ارسال می شود. کسی که دچار یک توهم زیاد باشد، دارای اهمیت اغراق آمیز است. توهم جسمی هنگامی است که فرد معتقد است که به بیماری فانی مبتلا شده است، اما در حقیقت سالم است.

توهم

 این به معنای دیدن، شنیدن، احساس یا بوییدن چیزی است که وجود ندارد. ممکن است چیزهایی را که وجود ندارند ببیند یا اینکه وقتی تنها هستند، صحبت مردم را می شنود. علل روان پریشی هر مورد از روان پریشی متفاوت است و علت دقیق آن همیشه روشن نیست. بیماری های خاصی وجود دارد که باعث روان پریشی می شود. همچنین محرک هایی مانند مصرف مواد مخدر، کمبود خواب و سایر عوامل محیطی وجود دارد. علاوه بر این ، شرایط خاص می تواند منجر به ایجاد انواع خاصی از روان پریشی شود.

 آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟ – بیماری ها

بیماری هایی که می توانند باعث روان پریشی شوند عبارتند از: بیماری های مغزی مانند بیماری پارکینسون ، بیماری هانتینگتون و برخی از اختلالات کروموزومی تومورهای مغزی یا کیست ها هستند.

عوامل خطرناک  برای ایجاد روان پریشی

 در حال حاضر نمی توان دقیقاً تشخیص داد که چه کسی ممکن است به روان پریشی مبتلا شود. با این حال، تحقیقات نشان داده است که ژنتیک ممکن است در این امر نقش داشته باشد. در صورت داشتن یکی از اعضای خانواده نزدیک، مانند پدر و مادر یا خواهر و برادر ، که دارای اختلال روان پریشی هستند، افراد بیشتر دچار اختلال روان پریشی می شوند. کودکان متولد شده با جهش ژنتیکی معروف به سندرم حذف 22q11.2 در معرض خطر ابتلا به یک اختلال روان پریشی، به ویژه اسکیزوفرنی هستند.

 آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟

پزشکان گزارش می دهند که تعداد معدودی از بیماران مبتلا به COVID-19  دچار روان پریشی شدید هستند. به نظر می رسد روان پریشی در میان افراد مبتلا به COVID-19 بسیار نادر است و برای تعیین علت نیاز به تحقیقات بیشتر است. درک رابطه بین COVID-19  و روان پریشی ممکن است سرنخ هایی را درباره سایر علائم عصبی در میان مسافران طولانی باز کند. سرفه خشک، تب، خستگی و تنگی نفس تنها علائم ویروس کرونا نیست که باید مراقب آن باشید. پس از گزارش پزشکان از سراسر جهان در بیماران مبتلا به COVID-19، اکنون نگرانی های بیشتری در مورد چگونگی تأثیر این بیماری بر سلامت روان وجود دارد.

پزشکان مطمئن نیستند که ویروس یا چیز دیگری مقصر است، اما می توانند پی ببرند که آیا این ارتباط می تواند تعمیق یابد. درک ما از بسیاری از راه های COVID-19 می تواند سلامتی ما را در کوتاه مدت و بلند مدت تحت تأثیر قرار دهد.

COVID-19 و روان پریشی

آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟ | مرکز مشاوره همکده

موارد روان پریشی در افراد مبتلا به COVID-19 در 28 دسامبر سال 2020، دیده شد. نیویورک تایمز گزارش در مورد مواردی که بیماران بدون سابقه بیماری روانی چند هفته پس از گرفتن ویروس عامل COVID-19.2، دوره های روان پریشی را تجربه کردند. یک نفر دچار پارانویا بود که فرزندانش در معرض خطر ربوده شدن قرار داشتند. دیگری از ترس این که “ارواح شیطانی به خانه اش حمله کرده اند” روزها گریه می کرد. پزشکان به روزنامه گفتند که روان پریشی برخی بیماران را نیز به شدت خشن نشان می دهد. علاوه بر رسانه های خبری، ادبیات پزشکی و مجلات نیز موارد روان پریشی را در مبتلایان به ویروس کرونا توصیف کرده اند.

در ژوئن سال 2020 ، روان پزشکی Lancet مطالعه ای در مورد عوارض عصبی و روان پزشکی را در 153 نفر که در COVID-19 در انگلیس بستری شدند، منتشر کرد. این مطالعه نشان داد که 39 نفر دارای وضعیت روحی تغییر یافته، 10 نفر از آن ها دچار روان پریشی جدید بودند. مقاله ماه  ژانویه منتشر شده توسط Neuroscience Letters، که در “انتشار سریع مقالات کوتاه و با کیفیت بالا” برای دانشمندان علوم اعصاب متمرکز است، ده ها فرد مبتلا به عفونت های احتمالی SARS-CoV-2 را که دچار روان پریشی بودند، مورد بررسی قرار داد.

 لازم به ذکر است که گرچه خطر روان پریشی پس از ابتلا به COVID-19  نگران کننده است، تحقیقات فعلی نشان می دهد که بسیار نادر است. این بدان معنا نیست که نیازی به جدی نگرفتن یا تحقیق نیست، اما مهم است که به جهانیان اعلام کنیم این یک مشکل بسیار بزرگ نیست. این در پاسخ به سوال اساسی است. آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟

نظر دکتر FLORIAN P. THOMAS درباره ارتباط کویید ۱۹ و روان پریشی

دکتر فلوریان پی توماس، رئیس بخش مغز و اعصاب می گوید: “این بدان معنا نیست که نیازی به جدی نگرفتن یا تحقیق نیست، اما مهم است که به جهانیان اعلام کنیم این یک مشکل بی نظیر نیست.” وی که در موسسه علوم اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه هاکنسک مشغول است همچنین با مرکز بازیابی COVID Hackensack Meridian Health همکاری نزدیک دارد.

بررسی علت روان پریشی و کووید ۱۹

آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟ | مرکز مشاوره همکده

دکتر شنین لالانی پزشک داخلی که در بخشهای COVID-19 در بیمارستانهای شهرهای نیویورک و تگزاس کار کرده است می گوید تاکنون هیچ مطالعه گسترده ای در مورد رابطه COVID-19 و روان پریشی منتشر نشده است، زیرا تعیین دقیقاً علت ایجاد این بیماری دشوار است. برخی از کارشناسان معتقدند که این ممکن است نتیجه التهاب شدید مربوط به ویروس باشد. “در مورد COVID ، کارشناسان معتقدند که این می تواند با پاسخ التهابی شدید و تغییرات عروقی مرتبط باشد. نوروتوکسین های ترشح شده در طی این پاسخ التهابی نیز می توانند نقش مهمی داشته باشند.

” “حمله عصبی توسط ویروس (همان طور که توسط برخی ویروس های ایجاد کننده مننژیت دیده می شود) نیز ممکن است.” این پدیده روان شناختی فقط مختص COVID-19 نیست. دکتر لالانی اضافه می کند که روان پریشی نیز به عنوان یک علامت نادر از انواع دیگر عفونت شناخته شده است. در هر زمان بیماران یک روند التهابی یا عفونی شدید جدی در بدن دارند، همیشه خطر سردرگمی یا برخی تظاهرات روان پزشکی وجود دارد. “بیماران در هر زمان یک روند التهابی یا عفونی جدی در بدن دارند، همیشه خطر سردرگمی یا برخی تظاهرات روا نپزشکی وجود دارد. ما اغلب دچار سردرگمی در بیماران سپسیس شدید می شویم. ”

نکته قابل توجه درباره این که آیا کووید ۱۹ می تواند روان پریشی ایجاد کند؟

در بیماری کووید ۱۹ به دلیل تب، تغییر در شیمی خون، واکنش به داروهایی که دریافت می کنید، تغییر در محیط، کمبود خواب، همه موارد می تواند دچار هذیان یا حالت گیجی حاد شود. ” طبق انستیتوی ملی بهداشت روان، در حدود 3٪ از کل افراد در یک مرحله از زندگی دچار روان پریشی می شوند. احتمالاً دچار روان پریشی شده اند و اتفاقاً این دو حالت همزمان اتفاق افتاده است. برای درک این که آیا بین COVID-19 و روان پریشی ارتباط فیزیولوژیکی وجود دارد یا خیر، بررسی بیشتر لازم است و در این صورت، نحوه عملکرد آن وجود دارد. خبر خوب این است که افراد مبتلا به روان پریشی تمایل دارند به خوبی به درمان پاسخ دهند و در نهایت بهبود یابند.

 

 

 

منابع
healthline.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا