اختلال درک مطلب در کودکان چیست؟

کودکان در طول زندگی خودشان به شدت نیاز به حمایت خانواده ها دارند. والدین باید سعی کنند به هر طریقی نیاز های معقول کودک خود را رفع کنند. البته تکنیک های مختلفی برای تربیت فرزندان وجود دارد. یکی از موضوعات مهم درباره تربیت فرزندان اختلال درک مطلب است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. همیشه اختلالات روانی مرتبط با استرس و اضطراب نیستند.

گاهی أوقات یک کودک می تواند از دوران رشد خود دچار اختلالات روانی شود. در واقع به این گونه که والدین نتوانند او را مدیریت کنند. رفتار کودک بسیار حساس و مهم است. متاسفانه خیلی از مردمان کشور ما خصوصا در زمان های گذشته به رفتار کودک اهمیت نمی دادند. از این رو بسیاری از نسل های بزرگسال ما دچار اختلالاتی هستند. ممکن است حتی خودشان هم ندانند که این اختلالات را دارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ا اختلال درک مطلب در کودکان چیست؟ اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد.

اختلالات ایجاد شده در بزرگسالی و اختلال درک مطلب

اختلال درک مطلب در کودکان چیست؟

این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. ما در ادامه اما می خواهیم ببینیم اختلال تجزیه کننده دوران کودکی چگونه است و آیا می تواند آن قدر ادامه داشته باشد که به بزرگسالی هم آسیب برساند. اما در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال درک مطلب در کودکان چیست؟ صحبت کنیم.

اختلال درک مطلب چیست؟

اختلال درک مطلب یک اختلال خواندن است که در آن فرد در درک معنای کلمات و قسمت های نوشتاری مشکل دارد. گاهی اوقات، یک اختلال درک مطلب توسط متخصصان به عنوان نقص خاص درک مطلب (S-RCD) تشخیص داده می شود.

برخی از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال درک مطلب در یادگیری خواندن و تلفظ کلمات مشکل دارند. اما درک معنا از متن چالش اصلی آن ها است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، بسیاری از دانش‌آموزان با این تفاوت یادگیری، خوانندگانی مسلط هستند که فقط در درک آن چه می‌خوانند مشکل دارند. اگر فرزند شما می تواند یک متن را با صدای بلند بخواند اما بعد از آن نمی تواند چیزهای زیادی در مورد آن به شما بگوید، ممکن است نقص خاصی در درک مطلب داشته باشد.

نشانه ها

اختلال درک مطلب شایع است. حدود 10 درصد از بچه‌های مدرسه‌ای دارای نقص خاصی در درک مطلب هستند. برای بسیاری از کودکان مبتلا به S-RCD، چالش‌های خواندن آن ها برای اولین بار در حدود 7 یا 8 سالگی شناسایی می‌شود. اما زمانی که انتظار می‌رود کودکان متون پیچیده‌تری را تجزیه و تحلیل کنند، می‌توانند ظاهر شوند. اگر کودک شما یکی از علائم زیر را نشان دهد، ممکن است اختلال درک مطلب داشته باشد:

  • چالش‌هایی با مهارت‌های اصلی خواندن مانند تشخیص کلمات
  • مشکل در درک ایده های مهم در خواندن متن
  • ناامیدی مکرر از وظایف خوانایی درست و منظم
  • در خواندن با صدای بلند مشکل کمی وجود دارد، اما ممکن است با تفاوت کمی در لحن کلمات را بخواند
  • مشکلات در به خاطر سپردن جزئیات مهم از آن چه خوانده اند

دانش آموزانی که در درک مطالبی که می خوانند مشکل دارند، ممکن است در بخش خوبی از روز مدرسه دچار مشکل شوند. هر کلاسی که بهنحوه خوانش، درک و توضیح مطالب نوشتاری (مانند هنرهای زبان، علم و تاریخ) متکی باشد، می‌تواند چالش‌های ویژه‌ای برای کسانی که مشکل درک مطلب دارند ایجاد کند.

شناسایی مسائل درک مطلب

اگر فکر می کنید کودک شما دارای اختلال درک مطلب است، بهتر است او را توسط یک متخصص ارزیابی کنید. برای کسب اطلاعات در مورد نحوه درخواست ارزیابی می توانید با مدیر مدرسه یا مشاور راهنمایی فرزندتان تماس بگیرید. والدین از نظر قانونی حق دارند فرزندشان را از نظر ناتوانی یادگیری که ممکن است به خدمات آموزشی ویژه نیاز داشته باشد، ارزیابی کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای تعیین این که چه نوع مشکلاتی بر مهارت های خوانش کودک شما تأثیر می گذارد، می توان از تست های تشخیصی اختلال یادگیری استفاده کرد. از طریق مشاهدات، تجزیه و تحلیل کار فرزندتان، تست‌های شناختی، و احتمالاً ارزیابی زبان، متخصصی مانند روان‌شناس مدرسه یا روان‌شناس عصبی می‌تواند ارزیابی کند که آیا کودک شما اختلال درک مطلب دارد یا خیر.

ناتوانی در یادگیری درک مطلب

اختلال درک مطلب در کودکان چیست؟

همچنین ممکن است نوجوانان و بزرگسالان ناتوانی در یادگیری درک مطلب داشته باشند که در دوران کودکی تشخیص داده نشده است. دانش‌آموزان بزرگ‌تر باید از دفتر مشاوره مدرسه خود منابعی برای ارزیابی ناتوانی یادگیری بخواهند. برای بزرگسالان، انجمن ناتوانی‌های یادگیری آمریکا (LDA) توصیه می‌کند با یک روانشناس، مرکز بهداشت روانی جامعه یا یک بخش LDA تماس بگیرند تا متخصصی را پیدا کنند که بتواند ارزیابی را انجام دهد.

علل و عوامل خطر اختلال درک مطلب

تعدادی از عوامل بالقوه وجود دارد که می تواند به مشکل درک مطلب کمک کند. همچنین اختلالات خاصی وجود دارد که فرد را در معرض خطر بیشتری برای این نوع خاص از ناتوانی خوانش قرار می دهد.

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی (ADHD)

افراد مبتلا به ADHD ممکن است با درک مطلب نیز مشکل داشته باشند، که احتمالاً به چالش های حافظه فعال مربوط می شود.

اوتیسم

برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای هایپرلکسیا هستند: آن ها دارای قدرت خوانایی اولیه هستند، می توانند کلمات را بدون مشکل رمزگشایی کنند، اما درک خوانایی پایینی دارند.

تفاوت‌های مغزی

دانش‌آموزانی که دارای نقص خاص درک مطلب هستند، معمولاً ماده خاکستری کمتری در مناطقی از مغز دارند که پردازش زبان و عملکرد اجرایی را کنترل می‌کنند.

نارساخوانی

بچه هایی که این مشکلات را دارند می توانند با کمک گرفتن از مشاوران مختلف اختلال خود را درمان کنند. در حالی که برخی از افراد مبتلا به نارساخوانی هیچ مشکلی با درک مطلب ندارند. برخی دیگر به دلیل سرعت خوانایی آهسته یا نامرتب در درک کامل متن نوشتاری مشکل دارند.

مهارت‌های واژگان اولیه ضعیف

کودکانی که می‌توانند به خوبی بخوانند، اما در درک اصل متن نوشتاری مشکل دارند، گاهی اوقات در مهارت‌های واژگان پایه از همسالان خود عقب می‌مانند.

کودکان ممکن است مشکلاتی در درک مطلب داشته باشند که مربوط به چالش‌هایی است که با سایر تشخیص‌ها مانند نارساخوانی، ADHD یا اوتیسم مواجه می‌شوند.

مقابله و حمایت برای رفع این اختلال

اختلال درک مطلب در کودکان چیست؟

مانند سایر تفاوت های یادگیری، مشکلات درک مطلب اغلب یک ناتوانی پنهان هستند. والدین، معلمان و همسالان ممکن است از این که فردی با این مشکل دست و پنجه نرم می کند، اطلاع نداشته باشند. زمانی که مهارت خوانایی بچه ها پیشرفت می کند والدین می توانند موارد بیشتری را به‌ آن ها یاد بدهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این اغلب به این معنی است که افراد دارای این اختلال درک مطلب باید بیشتر تلاش کند تا کار خود را انجام دهد. این می تواند طاقت فرسا باشد. کودکان دارای ناتوانی های یادگیری اغلب می دانند که در برخی زمینه های تحصیلی از همسالان خود عقب هستند و این می تواند بر عزت نفس و انگیزه آن ها تأثیر بگذارد.

مشکلات بچه ها با اختلال درک مطلب چگونه خواهد بود؟

به همین دلیل است که وقتی بچه ها در درک مطالبی که می خوانند مشکل دارند، ارتباط با معلمان و متخصصان کلیدی است. اگر مشخص شد که فرزند شما دارای یک ناتوانی یادگیری مانند نقص خاص درک مطلب (S-RCD) است، معلمان فرزندتان می توانند با شما و متخصصان محلی برای ارائه راهکارهایی برای دریافت کمک مورد نیاز فرزندتان برای موفقیت در مدرسه همکاری کنند. این استراتژی ها باید بخشی از برنامه آموزشی فردی فرزند شما (IEP) باشد. برخی از راهکارها برای کمک به کودک مبتلا به اختلال درک مطلب عبارتند از:

  •  یادگیری به بچه ها برای نحوه بهتر درک کردن مطالب
  • آموزش درک یک به یک نکات
  • آموزش زبان شفاهی (کودکانی که چنین آموزشی را دریافت کردند، که شامل درس هایی در زمینه واژگان، زبان مجازی و مهارت های شنیداری است، به طور کلی در توانایی آن ها در درک زبان نوشتاری بهبود یافتند.)
  • کارها و تمرین های پیش از خوانش

کودکان و بزرگسالانی که اختلال درک مطلب دارند کمتر از همسالان خود باهوش نیستند

کودکان و بزرگسالانی که اختلال درک مطلب دارند کمتر از همسالان خود باهوش نیستند. افرادی که دارای چالش های درک مطلب هستند، توانایی یادگیری عمومی به اندازه افراد بدون ناتوانی یادگیری بالاتر یا بالاتر است.

سخن آخر

اختلال درک مطلب در کودکان چیست؟

هنگامی که بچه ها بتوانند موارد مختلف در زمینه خواندنی ها را درک کنند، می توانند در مدرسه و فراتر از آن اعتماد به نفس و توانایی بیشتری پیدا کنند. مهارت های درک مطلب می تواند بر عملکرد دانش آموز در کلاس درس و بعداً در محل کار تأثیر بگذارد. ارائه مداخلات اولیه و ارائه پشتیبانی می‌تواند به کسانی که با مشکلات درک مطلب دست و پنجه نرم می‌کنند، به موفقیت کمک کند.

همان طور که در طول مقاله صحبت کردیم رفتارهایی در کودکان وجود دارد که  هم می تواند مثبت و هم منفی باشد. با توجه به نوع تربیت فرزندان توسط خانواده ها این فرآیند می تواند به زودی درمان یا ادامه دار باشد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا