آیا ممکن است اعتیاد به یوتیوب داشته باشید؟

اعتیاد به یوتیوب آسیب های زیادی به افراد می رساند. برخی موارد مانند اعتیاد به اینترنت که در سال های گذشته بسیار کمتر بوده در دوران همه گیری به شده افزایش پیدا کرده است. همان طور که می دانید این بیماری به اندازه کافی بر سلامت روانی افراد تاثیر گذاشته است. خیلی از ما اینترنت را به عنوان منبع سرگرم شدن نام می بریم. اما خیلی از زمان ها همین اینترنت باعث آسیب های روانی می شود. حال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است.

همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا ممکن است اعتیاد به یوتیوب داشته باشید؟

مدیریت رفتار و اعتیاد به یوتیوب

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریتی در رفتار های خود داشته باشید. در روان شناسی برای هر موضوعی توضیحاتی داده شده است. درباره مشکلات روانی به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تحقیقات نشان می‌دهد که آیا ممکن است اعتیاد به یوتیوب داشته باشید؟، صحبت کنیم. ‌

اعتیاد به یوتیوب و افسردگی

افرادی که اعتیاد به یوتیوب داشتند 8 برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر در معرض اضطراب و 14 برابر بیشتر احتمال داشت هر دو را داشته باشند. افراد با اعتیاد احتمالی دو برابر بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب بودند. این یافته‌های تحقیقاتی تأثیرات گسترده این همه‌گیری را بر نحوه هدایت افراد در زندگی روزمره نشان می‌دهد.

استفاده از فناوری در زندگی روزمره

استفاده از فناوری در زندگی روزمره تقریباً برای همه در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است. یک مطالعه منتشر شده در Psychiatry International نشان داد که بیش از نیمی از بزرگسالان در کشور های مختلف یا در معرض خطر اعتیاد هستند یا به شدت به اینترنت اعتیاد دارند که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

این مطالعه تحقیقاتی ملی با 1305 شرکت‌کننده برای بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان در یک سال پس از همه‌گیری انجام شد. و نشان داد که افرادی که اعتیاد به اینترنت دارند ده برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اضطراب و 14 نفر بودند. احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب به خاطر اعتیاد به اینترنت چند برابر بیشتر است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که اعتیاد به یوتیوب ممکن است برای برخی از وظایف، از جمله محل کار و مدرسه در طول همه گیری بیماری همه گیر ضروری باشد. اما این یافته های تحقیقاتی ممکن است فرصتی برای ارزیابی این که چه مقدار زمان ممکن است در جاهای دیگر بهتر سپری شود، فراهم کند. متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، می‌گوید: «نکته کلیدی که افراد باید در نظر داشته باشند این است که همه‌گیری COVID-19 باعث اختلال در زندگی اجتماعی ما شده است. بسیاری از ما به دلایل شخصی و حرفه ای به استفاده از اینترنت روی آوردیم.”

اعتیاد به یوتیوب به سلامتی روان

این مطالعه ملی نشان داد که اعتیاد به اینترنت با چالش‌های سلامت روانی بیشتر در میان شرکت‌کنندگان مرتبط است که 64% مرد، 78% سفیدپوست، 70% غیر اسپانیایی، 72% متاهل، 57% در سنین 18 تا 35 سال، 86% شاغل کامل بودند. این پژوهشگران دریافتند که 45 درصد افراد در دوران همه گیری اعتیاد به اینترنت نداشتند. در حالی که 41 درصد احتمال اعتیاد یا خطر اعتیاد و 14 درصد اعتیاد قطعی یا شدید داشتند. و این در حالی است که 28 درصد افسردگی و 25 درصد اضطراب داشتند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشخص شد که اعتیاد به اینترنت به شدت افسردگی، اضطراب و پریشانی سلامت روان را پیش‌بینی می‌کند. در حالی که کسانی که احتمالاً معتاد یا در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند، به احتمال زیاد افسردگی یا نگرانی‌های اضطرابی را گزارش کرده‌اند.

مکانیسم های بقای افزایش یافته

متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، LCSW-C توضیح می‌دهد که برای بسیاری، این بیماری همه‌گیر باعث افزایش استفاده از اینترنت در خانه به روش‌هایی شد که ممکن است قبلاً ناآشنا بوده باشد. او می گوید: «خطوط بین شروع و توقف کار، برنامه ریزی مدرسه، مصرف اخبار و اجتماعی بودن برای بسیاری از ما مبهم شده است.

همانطور که جایگاه اینترنت در زندگی بسیاری افزایش یافت، ویور خاطرنشان می کند که ممکن است این احساس را داشته باشد که گویی اعتیاد به یوتیوب همه زندگی شما شده است. او می‌گوید: «این شکل شبه ارتباط اجتماعی، بسیاری از ما را از وضعیت عاطفی ایده آل دور کرده است، بسیاری مضطرب‌تر و افسرده‌تر هستند».

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ای کاش عموم مردم می دانستند که افزایش اعتیاد به اینترنت واقعاً یک مکانیسم بقا است که مغز ما از آن برای حفظ اطمینان و عادی بودن در مواقع غیرعادی استفاده می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه اعتیاد به اینترنت به مغز آسیب می‌رساند؟

دنیای ما بیشتر به فناوری در کاربردهای مختلف آن متکی است. روانشناسان و محققان هنوز آن را به عنوان یک اختلال روانی رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی یا DSM-5 طبقه بندی نکرده اند. با این حال، آن‌ها معیارهای اعتیاد به یوتیوب را تدوین کردند. حداقل سه نوع فرعی از اعتیاد به اینترنت شناسایی شده است: اعتیاد به قمار آنلاین، اعتیاد به سکس آنلاین و اعتیاد به بازی های ویدیویی.

آیا ممکن است اعتیاد به یوتیوب داشته باشید؟

با افزایش استفاده از ویدئوهای آنلاین و استفاده از رسانه های اجتماعی، برخی از افراد متوجه شدند که زمان بیشتری را صرف تماشای محتوای ویدئویی آنلاین می کنند. گاهی اوقات به حدی می رسد که احساس می کنند اعتیاد به یوتیوب دارند. این اصطلاح به طور غیررسمی برای نشان دادن اینکه مردم بیشتر از آن‌چه که احتمالاً باید YouTube تماشا می کنند استفاده می شود. اما در موارد دیگر، این رفتار می تواند مشکل جدی تری را نشان دهد.

اعتیاد به یوتیوب یک وضعیت سلامت روان مشخص نیست، اگرچه برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که اعتیاد به اینترنت باید به عنوان یک اختلال در DSM-5 شناخته شود. اما کتابچه راهنمای متخصصان مراقبت های بهداشتی برای تشخیص اختلالات روانی استفاده می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر نگران این هستید که ممکن است اعتیاد به یوتیوب داشته باشید که باعث اختلالات و ناراحتی در زندگی شما می شود، مهم است که علائم بالقوه و کارهایی که می توانید برای دریافت کمک انجام دهید را بشناسید. این مقاله درباره این مشکل رو به رشد، آنچه که تحقیق می‌گوید و استراتژی‌هایی که ممکن است برای جلوگیری از استفاده از ویدیوی آنلاین خود استفاده کنید، بحث می‌کند.

نشانه های اعتیاد به یوتیوب

از آنجا که اعتیاد به یوتیوب یک بیماری قابل شناخت نیست، هیچ معیار تشخیصی خاصی وجود ندارد. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد تماشای ویدیوی آنلاین شما ممکن است بیش از حد باشد. برخی از شاخص های یک مشکل عبارتند از:

  • بیشتر وقت خود را صرف تماشای ویدیوهای YouTube، فکر به ویدیوها یا برنامه ریزی برای تماشای ویدیو می کنید
  • احساس می کنید برای اینکه احساس خوبی داشته باشید باید ویدیوهای آنلاین تماشا کنید
  • ادامه تماشای ویدیوهای YouTube حتی اگر این رفتار منجر به عواقب منفی شود
  • احساس می کنید حتی اگر بخواهید نمی توانید زمان تماشای خود را کاهش دهید
  • غفلت از وظایف مهم مربوط به کار، خانواده، مدرسه یا سایر زمینه های زندگی
  • عادات تماشای YouTube خود را از افراد دیگر پنهان کنید

نکته

هنگامی که سعی می کنید اعتیاد به یوتیوب را متوقف کنید، علائم ترک را تجربه می کنید – مانند احساس افسردگی، عصبانیت یا تحریک پذیری.

شناسایی اعتیاد به یوتیوب

اعتیاد به یوتیوب اختلالی نیست که آن را در «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی» (DSM-5) بیابید. در حالی که مطمئناً یک وضعیت مشخص نیست، بسیاری از مردم گزارش می دهند که احساس می کنند اجبار آن‌ها برای تماشای ویدیوهای YouTube بسیار شبیه به اعتیاد است. در واقع، وابستگی به تماشای ویدیوهای آنلاین ممکن است نوعی اعتیاد رفتاری باشد.

اعتیاد رفتاری چیست؟

اعتیادهای رفتاری به عنوان اعتیادهای غیرموادی تعریف می شوند که در آن فرد به رفتارها یا اعمال خاصی وابسته می شود. اگرچه برخی بحث ها در مورد اینکه آیا اعتیادهای رفتاری نشان از اعتیادهای “واقعی” هستند یا نه وجود دارد. اختلال قمار یکی از اعتیادهای رفتاری است که به طور رسمی به عنوان یک اختلال متمایز در DSM-5.4 قابل شناخت است. در حالی که اختلال قمار تنها اعتیاد رفتاری است که در DSM-5 به رسمیت قابل شناخت است، اعتیاد به یوتیوب به عنوان شرطی برای مطالعه بیشتر در ضمیمه راهنمای تشخیصی است.

علل اعتیاد به یوتیوب

مانند انواع دیگر اعتیادهای رفتاری، مشاهده ویدیوهای یوتیوب می تواند پاداش های کوتاه مدتی ایجاد کند. با گذشت زمان، افراد ممکن است احساس کنند که کنترل رفتار خود را کاهش داده‌اند و ممکن است علیرغم پیامدهای نامطلوب، به تماشای مقادیر زیاد محتوای ویدیویی ادامه دهند. برای مثال، ممکن است فردی در زمان‌های نامناسب (در وسط قرار ملاقات)، در مکان‌های نامناسب (در محل کار)، و به‌گونه‌ای که توانایی او در عملکرد عادی زندگی‌اش را مختل کند، تمایل داشته باشد که ویدیوها را تماشا کند.

اشکال این نوع رفتار

مشکل این نوع رفتار این است که اغلب به آرامی شروع می شود و به تدریج در طول زمان شکل می گیرد. از آنجایی که این تغییرات رفتاری معمولاً به صورت تدریجی اتفاق می‌افتند، دیدن اینکه چگونه اعمال آن‌ها در زندگی و رفاه آن‌ها تداخل دارد دشوارتر می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است شروع به تماشای ویدیو برای یک هدف خاص کنید. سپس ممکن است در لحظاتی که حوصله دارید یا تنها هستید شروع به تماشا کنید. با گذشت زمان، اول صبح برنامه را باز می‌کنید و در تماشای ویدیوها یکی پس از دیگری غرق می‌شوید. قبل از اینکه متوجه شوید، چندین ساعت گذشته است و شما حتی از رختخواب بلند نشدید

تنوع موضوعات این سایت برای ادامه اعتیاد

تنوع گسترده موضوعات همچنین به این معنی است که بعید است شما خسته شوید. اگر علاقه شما به یک ژانر شروع به کاهش کند، الگوریتم توصیه ناگزیر پاسخ می دهد و شروع به پیشنهاد ویدیوهای متناسب با هر چیزی می کند که در هر لحظه بیشترین علاقه شما را جلب می کند. مانند سایر پلتفرم‌های اجتماعی، الگوریتم توصیه YouTube ویدیوهای جدید را بر اساس نحوه تعامل شما با ویدیوهای گذشته توصیه می‌کند. این تضمین می کند که یک مجموعه کامل از محتوای تازه همیشه در دسترس است و به طور منحصر به فرد برای علایق خاص شما هدف قرار می گیرد. این می تواند تشخیص زمان اعتیاد به یوتیوب را بسیار سخت تر کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا