عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت

عصر دیجیتال مزایا، سهولت ها و منابع یادگیری و سرگرمی بسیاری را برای ما فراهم کرده است. بنابراین تردیدی نیست که به طور کلی دنیا هر روز از اینترنت لذت می برد و به اینترنت بستگی دارد، اما مقدار آن چقدر زیاد است؟ اعتیاد به اینترنت در بسیاری از جوامع نگرانی فزاینده ای داشته است و این مقاله علائم آن و چگونگی کمک به آن را پوشش می دهد. در ادامه می بینیم که عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت چگونه است؟

عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت

اگرچه هنوز در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری ویرایش 5 (DSM-5) توسط انجمن روانپزشکان آمریکا به عنوان یک بیماری بهداشت روان قابل تشخیص شناخته نشده است. اما استفاده بیش از حد و غیرقابل کنترل از اینترنت و وسایل آنلاین یعنی اعتیاد به اینترنت، یک پدیده واقعی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان، به ویژه در مناطق پیشرفته را تحت تأثیر قرار می دهد. در واقع، در کره جنوبی اعتقاد بر این است که حدود 20 درصد از کل جمعیت آن در معرض خطر اعتیاد به اینترنت قرار دارند. این فقط در کره جنوبی حدود 10 میلیون نفر است. 

در ایالات متحده، مطالعات نشان می دهد که حداکثر 77 درصد از مردم روزانه از اینترنت استفاده می کنند. اما اکثر افراد فعالیت های خود را مانند جستجو در انجمن های آنلاین، تماشای خدمات پخش ویدئو و گپ زدن با دوستان و خانواده خود هنگام به اشتراک گذاشتن در نظر می گیرند.

اعتیاد به اینترنت یک مشکل واقعی

عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت را می توان به عنوان یک مشکل کنترل تکانه یا اختلال رفتاری توصیف کرد که شامل استفاده بیش از حد افراد از وسایل آنلاین و وابستگی به آنها می شود. در نهایت می تواند به مانعی تبدیل شود و زندگی آنها را کنترل کند. این نشانه اعتیاد است. همانطور که در مورد قمار مشاهده کرده ایم، اعتیاد به سو مصرف مواد محدود نمی شود و علیرغم اینکه در DSM-5 رسماً شناخته نشده است. اعتیاد به اینترنت یا استفاده از اینترنت آسیب شناختی حاوی بسیاری از ویژگی های مشابه اعتیاد دیگر است.

همه اعتیادها، از جمله اینترنت، دارای این ویژگی ها هستند:

  • استفاده اجباری یا از دست دادن کنترل
  • اصلاح حالت (به عنوان مثال، کاهش استرس)
  • تحمل
  • برداشت از حساب

علاوه بر این، افراد به رغم آگاهی از عواقب منفی این عمل و استفاده از آن، به استفاده از ماده شیمیایی یا رفتارهای اعتیادی ادامه خواهند داد.

بسیاری افراد از دستگاه های تلفن همراه برای آنلاین شدن استفاده می کنند، بنابراین حتی اگر نیاز به ترک خانه یا دوری از رایانه باشند، می توانند همیشه به هم متصل شوند، هرگز متوجه علائم ترک نخواهند شد و هرگز متوجه نخواهند شد که آنها واقعاً معتاد هستند.

متأسفانه، بسیاری از مردم نمی فهمند که مشکلی وجود دارد تا زمانی که دنیای اطراف آنها از بین برود – اعتیاد به اینترنت می تواند روابط اجتماعی را خراب کند، باعث مشکلات اقتصادی شود و باعث شود افراد از عملکرد کمتری برخوردار شوند یا موقعیت خود را در مدرسه و کار از دست بدهند.

حتی در حالی که شاهد مشکلات پیش آمده در زندگی آنها هستید، پاداش و تحریک می تواند چنان نیرومند باشد که تمام استدلال و منطق لازم برای کنترل احساسات و عواطف آنها را نادیده بگیرد و این چیزی است که در سایر رفتارهای اعتیاد آور نیز دیده می شود. در حقیقت عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت بسیار سخت و چالش دار شده است.

انواع اعتیاد به اینترنت

اینترنت مکان بسیاری از مناطق مختلف مورد علاقه است و بنابراین، اعتیاد به اینترنت در واقع اصطلاحی گسترده است که می تواند انواع مختلفی از زیر مجموعه ها را در بر بگیرد. هر مورد از اعتیاد به اینترنت یکسان نیست و در حال حاضر پنج نوع اعتیاد به اینترنت وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید که می تواند خود را در افراد مبتلا نشان دهد. این پنج زمینه استفاده بالقوه مشکل از اینترنت عبارتند از:

  • Cybersex (به عنوان مثال، خدمات پورنو اینترنتی یا وب کم)
  • اجبارهای خالص (به عنوان مثال، قمار آنلاین و خرید)
  • روابط سایبری (به عنوان مثال، شبکه های اجتماعی، دوستیابی آنلاین، اتاق گفتگو)
  • بازی (به عنوان مثال، بازی های ویدیویی آنلاین یا بازی های مبتنی بر نرم افزار آفلاین)
  • جستجوی اطلاعات اجباری (به عنوان مثال، مرور ویکی پدیا یا منابع اطلاعات به طور مداوم)

گرچه اعتیاد به اینترنت اغلب می تواند به این گروه ها تقسیم شود. اما مهم است که بدانید هیچ یک از این موارد به طور متقابل از یکدیگر جدا نیستند و مطمئناً می تواند تداخل داشته باشد.

به عنوان مثال، برای بسیاری از افراد، قمار آنلاین می تواند در گروه بازی ها باشد و بسیاری از بازی ها می توانند روابط آنلاین را تقویت کنند. با این وجود، آگاهی از جزئیات هنوز هم می تواند مفید باشد. مهم است که مراقب علائم عمومی اعتیاد به اینترنت باشید تا شناسایی شود. بخش بعدی به پوشش این موارد اختصاص خواهد داشت.

علائم اعتیاد به اینترنت چیست؟

اگرچه هیچ معیار تشخیصی رسمی برای اعتیاد به اینترنت وجود ندارد، اما تحقیقات گسترده ای از دهه 1990 در مورد این بیماری انجام شده است و محققان پرسشنامه هایی را ایجاد کرده اند تا به افراد کمک کند در صورت داشتن اعتیاد آنلاین تشخیص دهند. این بخش جنبه های بسیاری از این پرسشنامه ها را در بر خواهد گرفت تا بتوانید علائم اعتیاد به اینترنت را تشخیص داده و از آنها کمک بگیرید.

دغدغه آنلاین بودن در عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت

برای شخصی با این نوع اعتیاد، آنلاین بودن به طور معمول در مرکز توجه او قرار دارد. آنها ممکن است به جلسات آنلاین قبلی فکر کنند، یا ممکن است جلسات بعدی را پیش بینی کنند (و واقعاً چشم انتظار آنها هستند).

وقت بیشتر آنلاین برای رضایت بیشتر

آنلاین بودن می تواند احساسات بسیار مثبتی ایجاد کند و می تواند منبعی برای کاهش استرس برای افراد باشد، اما با گذشت زمان، تاثیری که در ابتدا داشتند از بین می رود و این باعث می شود که افراد بیشتر به استفاده از اینترنت بپردازند یا به دنبال فعالیت های جدیدی که می تواند به آنها در یافتن همان لذت کمک کند.

از دست دادن مسیر زمان

گاهی اوقات گذراندن وقت بیشتر در اینترنت همیشه یک تلاش آگاهانه نیست و بسیار معمول است که افراد بیشتر از آنچه در ابتدا برنامه ریزی می کردند، آنلاین بمانند. به دلیل تحریک، احساسات مثبت، پاداش و تقویت، جذب شدن در فعالیت های اینترنتی، به ویژه بازی های آنلاین، منجر به اختلال در بازی در اینترنت می شود.

استفاده از اینترنت به عنوان فرار

عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت

افرادی که با احساسات منفی دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر ایجاد احساس خوب در آنها و ایجاد احساس تسکین، معمولاً مستعد اعتیاد به اینترنت هستند. زیرا این روش راهی برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده در زندگی آنها ارائه می دهد.

حالت روحی هنگام استفاده از اینترنت محدود است

هنگامی که برای مدت زمان مشخصی از اینترنت دور باشید. افرادی که اعتیاد آنلاین دارند، اگر نتوانند آنلاین شوند، می توانند بی قرار، تحریک پذیر و حتی افسرده شوند. این نشانه عقب نشینی است. این خود به عنوان نمادی از عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت می باشد.

تلاش های ناموفق برای مدیریت استفاده از اینترنت

حتی اگر شخصی بخواهد وقت کمتری را در اینترنت بگذراند و داوطلبانه تلاش کند، علائم ترک می تواند این تلاش ها را خفه کند. این می تواند باعث شود بیماران احساس ناامیدی کرده و به عادت های قدیمی استفاده آنلاین خود ادامه دهند.

فرصت های از دست رفته یا در معرض خطر

اعتیاد به اینترنت می تواند جنبه های مختلف زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار دهد و معمول است که افراد از زندگی اجتماعی خود غافل می شوند و حتی فرصت های خود را در مدرسه و کار به خطر می اندازند. به عنوان مثال، داشتن اعتیاد به اینترنت می تواند باعث شود که شخصی در محل کار خود مثمر ثمر نباشد یا به طور کامل از نمایش خود دست بکشد.

پنهان کردن استفاده از اینترنت از دیگران

افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند ممکن است دیگران از عادت های اینترنتی شان شکایت داشته باشند و همچنان سعی کنند تعداد دفعات آنلاین بودن خود را پنهان یا کم اهمیت جلوه دهند.

درمان اعتیاد به اینترنت

عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت

استفاده از اینترنت اجباری و آسیب شناختی درست مانند هر اعتیادی قابل درمان است و بسیاری از افراد با موفقیت بر آن غلبه می کنند.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که می تواند به تغییر افکار و احساسات مربوط به اینترنت کمک کند. با یادگیری روش های جدید برای پاسخگویی و کنار آمدن با احساسات خود، وابستگی آنها به استفاده از آن کمتر خواهد شد. زیرا استفاده بیش از حد از اینترنت می تواند با احساسات منفی، عوامل محرک مرتبط باشد. بنابراین می تواند به عنوان نوعی تسکین خود یا فرار از زندگی استفاده شود.

با این که اینترنت ماده ای مانند داروها، تنباکو یا الکل نیست. می تواند واکنش های شیمیایی در مغز ایجاد کند و علائم ترک آن وجود دارد و مدیریت استفاده از اینترنت را برای بسیاری از افراد دشوار می کند. با این حال، روش هایی وجود دارد که به تدریج کاهش می یابد و این علائم را کم می کند. مانند استفاده از نرم افزاری که می تواند مدت زمان صرف شده در اینترنت را محدود کند.

این نوع نرم افزارها هنگامی که همراه با درمان استفاده می شوند. می توانند به مردم بیاموزند که چگونه نسبت به عملکرد خود پاسخگو بوده و همزمان وابستگی را کاهش دهند. همچنین به شما مهارت و منطق لازم برای کنترل احساساتی را می دهد که می توانید هنگام استفاده و دوری از اینترنت احساس کنید.

نکته قابل توجه در زمینه عصر دیجیتال و نشانه های اعتیاد به اینترنت

از آنجا که اعتیاد به اینترنت یک پدیده نسبتاً اخیر در طرح بزرگ چیزها است. گروه های پشتیبانی نیز وجود دارد، اما به اندازه گروه های الکل یا مواد مخدر معمول نیستند. با این حال، از آنجا که ممکن است تداخل بین آنها وجود داشته باشد. افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند ممکن است از گروه های مرتبط با اعتیاد به رابطه جنسی و قمار حمایت کنند.

گرچه اعتیاد به اینترنت به طور رسمی شناخته نشده است. اما هنوز هم کمکی در دسترس است. بسیاری از درمانگران آموزش دیده اند تا به مردم کمک کنند. الگوهای رفتاری غیرمولد و غالباً مخرب خود را به الگوی مفید و مثمرثمر تبدیل کنند.

 بسیار توصیه می شود که سعی کنید شخصی را پیدا کنید که خارج از اینترنت با شما کار کند. اما اگر به گزینه مقرون به صرفه تری نیاز دارید یا در تلاش برای یافتن یک درمانگر در منطقه خود هستید. درمان تلفنی هنوز هم می تواند یک گزینه مناسب باشد به شرطی که برنامه درمانی را دنبال کنید. از این رو مرکز مشاوره همکده گزینه ای بسیار مناسب خواهد بود.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا