آیا با یک شریک کنترل کننده رابطه دارید؟

یک شریک کنترل کننده ممکن است همیشه به راحتی قابل تشخیص نباشد. در حالی که برخی ممکن است آشکارا تهدیدآمیز عمل کنند، برخی دیگر ممکن است به دستکاری ظریف متوسل شوند تا شما را تحت کنترل خود نگه دارند. شاید از آنجایی شروع شد که همسر یا نامزد  شما می خواست تمام وقت خود را با شما بگذراند و تمام جزئیات زندگی شما را یاد بگیرد. چیزی که می دانید این است که به طور فزاینده ای در مورد انجام برخی کارها به تنهایی یا تصمیم گیری مستقل تردید دارید. به نظر می رسد که شما خواهان حریم خصوصی و استقلالی هستید که زمانی داشته اید. شما احساس می کنید که باید هر حرکت اطراف شریک زندگی خود را محاسبه کنید. اگر اینطور است، ممکن است در یک رابطه کنترلی باشید. کنترل یکی از بسیاری از رفتارهای سمی است که در یک رابطه نباید آن را تحمل کنید.

در ادامه این نوشته از همکده به این سوال پاسخ می دهیم که آیا با یک شریک کنترل کننده رابطه دارید؟ مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را برای رفع مشکلات در رابطه ارائه می کند.

آیا با یک شریک کنترل کننده رابطه دارید؟

اگر چه زمانی که شریک زندگی‌تان صریحاً از شما می‌خواهد که به روش‌های خاصی رفتار کنید، کنترل ممکن است آشکار باشد، برخی از تاکتیک‌های دستکاری و روش‌های کنترلی ظریف‌تر وجود دارد که ممکن است باعث شود شما احساس سردرگمی و سرگیجه کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منبع معتبر بیان می کند که بیش از 43 میلیون زن و 38 میلیون مرد تجاوز روانی را توسط یک شریک صمیمی تجربه کرده اند که شامل رفتارهای کنترلی نیز می شود. یادگیری برخی از نشانه های یک شریک کنترل کننده ممکن است به شما کمک کند تا تصمیمی آگاهانه و ایمن در مورد رابطه خود بگیرید.

نشانه هایی که ممکن است در یک رابطه کنترل کننده باشید

می خواهید بدانید که آیا با یک شریک کنترل کننده رابطه دارید؟ در این جا نشانه هایی برای شما وجود دارد. اگر در آب داغ بپرید، واکنش شما ممکن است این باشد که با عجله از آن خارج شوید. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی وارد آب ولرم می‌شوید و به آرامی گرما را افزایش می‌دهید؟ این قیاس ممکن است به شما در درک پویایی یک شریک کنترل کننده کمک کند.

برخی از رفتارهای کنترل کننده شریک زندگی شما ممکن است آنقدر ظریف باشند یا به تدریج ظاهر شوند که در ابتدا تشخیص آنها دشوار باشد. حتی ممکن است به برخی از آنها عادت کنید. و سپس، یک روز، ممکن است متوجه شوید که آب خیلی داغ است و شما آسیب می بینید. اگرچه همه شرکای کنترل کننده به یک شکل رفتار نمی کنند. درجات زیادی از کنترل وجود دارد و این کنترل ممکن است به طرز ماهرانه ای در رابطه شما ادغام شود.

آنچه واقعا مهم است این است که شما در مورد این رفتارها چه احساسی دارید. آیا آنها باعث می شوند که در مورد برخی از جنبه های خود و زندگی خود احساس ناامنی، ناراحتی یا دست بسته بودن کنید؟ این ممکن است به خودی خود یک پرچم قرمز باشد. اینها رایج ترین نشانه های یک شریک کنترل کننده هستند:

آنها برای شما تصمیم می گیرند

یک خط مبهم بین توجه و فشار وجود دارد. اما اگر شریک زندگی شما مرتباً به جای شما تصمیم می گیرد، ممکن است دومی باشد. این رفتار کنترلی است. شاید آنها همیشه اصرار دارند که شما را به همه جا ببرند. یا زمان خود را در برنامه شما قرار می دهند. آنها همچنین ممکن است بدون اینکه اول از شما بخواهند با دوستان شما هماهنگی کنند، یا ممکن است فقط مطابق با سلیقه خود رنگ یا تزئین کنند. اگر آنها با طرز لباس پوشیدن شما موافق نیستند، ممکن است به شما این را بگویند، یا می توانند با خرید لباس های خاص به عنوان هدیه برای شما، به آرامی شروع به “تغییر کمد لباس شما” کنند.

آیا با شریک کنترل کننده رابطه دارید؟ – بیش از حد محافظ هستند

مراقبت از شما با کنترل شما یکسان نیست، اگرچه گاهی اوقات ممکن است تشخیص آنها از هم برای شما دشوار باشد. یک شریک ممکن است بیش از حد محافظه کار باشد اگر از شما سوال کند که با چه کسی بیرون رفته اید، اگر فوراً به تماس تلفنی پاسخ ندهید ناراحت شود یا نسبت به دوستان و خانواده خود حسادت کند. آنها همچنین ممکن است تصور کنند که شما فقط زمانی که آنها در اطراف هستند در امان هستید، یا ممکن است از شما بخواهند که هر بار که در مورد زندگی خود تصمیم می گیرید با آنها مشورت کنید.

یک شریک کنترل کننده ممکن است در بالای قرار ملاقات های پزشکی شما باشد، یک رژیم غذایی خاص برای شما ترسیم کند، یا به شما توصیه کند که از همکاری که دوستش ندارید جلوگیری کنید. هر یک از این رفتارها به تنهایی ممکن است معنای خاصی نداشته باشد. اما اگر شریک یا همسرتان بارها و بارها اینگونه رفتار می کند و علایق، نیازها و نظرات شما را در نظر نمی گیرد، ممکن است سعی در کنترل شما داشته باشند.

آنها بازی سرزنش را انجام می دهند

یک فرد کنترل کننده ممکن است به سختی مسئولیت اعمال خود را بپذیرد. ممکن است با یک همسر کنترل کننده روبرو شوید و متوجه شوید که او به نوعی آن را به شما برگردانده است. حتی ممکن است متوجه شوید که در حال عذرخواهی برای چیزی هستید که نمی دانستید باید برای آن متاسف باشید. به عنوان مثال، فرض کنید در مورد مشکلات رابطه خود به دوست نزدیک خود پیامک ارسال کرده اید. در حالی که زیر دوش هستید، همسرتان به سراغ گوشی شما می‌رود و آن پیام‌های خصوصی را می‌خواند، سپس به خاطر چیزی که دیده است از دست شما عصبانی می‌شود. به جای اعتراف به اینکه در وهله اول به حریم خصوصی شما تجاوز کرده اند، ممکن است تقصیر را به گردن شما بیندازند تا از مسئولیت انتخاب های خود دوری کنند. این نشانه کنترل رفتار در روابط است.

آیا با شریک کنترل کننده رابطه دارید؟ – از شما انتقاد می کنند

این بیش از یک اظهارنظر بی دقتی اینجا یا آنجا است – بالاخره همه ما روزهای بد خود را داریم. انتقاد مانند شوخی کردن در مورد شما در مقابل دیگران، تحقیر لباس شما، یا همیشه اشاره به اشتباهات – مانند جایی که فراموش کرده اید پاهای خود را بتراشید یا کمی گرد و غبار که فراموش کرده اید روی زمین تمیز کنید. با گذشت زمان، انتقاد مداوم می تواند حس اعتماد به نفس شما را از بین ببرد و همچنین ممکن است باعث شود که به روش های خاصی رفتار کنید تا مورد انتقاد قرار نگیرید.

آنها شما را خرد مدیریت می کنند

یک شریک عاشقانه کنترل کننده ممکن است سعی کند شما را از زندگی کردن به طور معمول باز دارد. آن ها ممکن است اقداماتی به شرح زیر انجام دهند:

  • به شما بگوید که چه چیزی می توانید بپوشید یا چگونه باید موهای خود را بپوشید
  • شما را تحت فشار قرار می دهد تا در وزن خاصی بمانید
  • سعی کنید امور مالی خود را کنترل کنید
  • از دریافت مراقبت های پزشکی یا مراجعه به درمانگر جلوگیری می کند
  • به شما بگوید چه زمانی می توانید به محل کار یا مدرسه بروید
  • شرایط تحصیل یا کار خود را از شما پنهان می کند

یک شریک کنترل کننده نیز ممکن است این تمایل را در موقعیت های روزمره نشان دهد. به عنوان مثال:

  • همیشه وقتی تلفن را قطع می کنید در مورد مکالماتتان از شما می پرسند
  • بر آنچه در خواربار فروشی می خرید نظارت می کنند
  • آنچه را که به تازگی از یخچال بیرون آورده اید را بررسی می کند

آیا با شریک کنترل کننده رابطه دارید؟ – شما را از دیگران جدا می کنند

رفتار منزوی می‌تواند ظریف باشد، مانند تنظیم کردن مکالمه زمانی که داستان‌هایی درباره افراد دیگر به اشتراک می‌گذارید یا زمانی که به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌دهید، چشم‌تان را در هم می‌چرخانید. همچنین می تواند آشکارتر باشد. یک شریک کنترل کننده ممکن است از اینکه چقدر وقت خود را با افراد دیگر، مانند دوستان یا خانواده می گذرانید، شکایت کند. آنها ممکن است عزیزان شما را تحقیر کنند یا بگویند که آنها تأثیر بدی روی شما دارند. آنها حتی ممکن است به روش های خاصی عمل کنند که وقتی دوستان یا خانواده شما در اطراف هستند اصطکاک ایجاد کند.

آنها همچنین می توانند با درخواست توجه شما با یک بحران، شما را منزوی کنند تا از اجرای برنامه های شما با افراد دیگر جلوگیری کنند. آنها ممکن است هر زمان که بخواهید وقت خود را با شخص دیگری بگذرانید، رفتاری بی سر و صدا به شما ارائه دهند.

تکنیک نور گاز در رابطه کنترلی

اصطلاح «نور گاز» از فیلمی به همین نام در سال 1944 الهام گرفته شده است. در آن، یک شوهر به آرامی همسرش را به این باور می رساند که او با انجام کارهایی مانند کم کردن چراغ گاز و سپس وانمود کردن به اینکه او این کار را نکرده، عقلش را از دست داده است. یک شریک کنترل کننده ممکن است یک تجربه را کم اهمیت جلوه دهد، مانند یک طغیان خشم، و سپس شما را به حساسیت بیش از حد متهم کند. آنها همچنین ممکن است چیزی آزاردهنده بگویند، سپس آن را با این جمله ادامه دهند: «این فقط یک شوخی بود. شما دراماتیک هستید.” این همان تکنیک نور گاز است.

آنها حتی ممکن است گفتن چیزهایی را انکار کنند، به شما دروغ بگویند یا به شما بگویند که غریزه درونی شما اشتباه است. گاهی حتی ممکن است از شما بخواهند که به دنبال کمک باشید و بگویند که کنترل خود را بر واقعیت از دست می دهید.

آنها به حریم خصوصی شما نفوذ می کنند

آیا با یک شریک کنترل کننده رابطه دارید؟ ممکن است یک شریک کنترل کننده از شما درخواست کند که سابقه چت اخیر شما را ببیند، یا ممکن است زمانی که در محل کار هستید، دفترچه خاطرات شما را بخواند. همچنین ممکن است دائماً بپرسند که به چه فکر می‌کنید یا چه احساسی دارید. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند که رمزهای عبور شما را داشته باشند و آن را به عنوان “اگر شما چیزی برای پنهان کردن ندارید، چرا من آن را نداشته باشم؟” شما حق حفظ حریم خصوصی خود را دارید و درخواست نکردن از شما نشانه یک شریک کنترل کننده است.

آنها از مرزهای شما تجاوز می کنند

اگر به چیزی «نه» بگویید، شریک کنترل کننده ممکن است سعی کند شما را از آن منصرف کند. این می تواند به نظر فشار آوردن به شما برای تغییر نظر یا بحث با شما در مورد اینکه چرا اشتباه می کنید. این برای مرزهای فیزیکی نیز صدق می کند. به عنوان مثال، شما با شخص دیگری برنامه ریزی می کنید و به شریک زندگی خود اطلاع می دهید که در دسترس نیستید، اما شریک زندگی شما بدون دعوت در خانه شما ظاهر می شود.

اگر نیاز به صحبت دارید یا اگر در رابطه خود احساس ناامنی می کنید بدانید که تنها نیستید. اگر در حال حاضر به پشتیبانی نیاز دارید می توانید با متخصصان ما در همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا