آن چه در مورد رفتار توجه جویانه باید بدانید

رفتار توجه جویانه یک نوع از رفتار در افراد مختلف است. رفتار های مختلفی را می توان از هر یک از اطرافیان خودمان ببینیم. برخی از ما یا دوستانمان ممکن است دچار مشکلاتی در کودکی شده باشیم. این مشکلات اگر درمان نشود می تواند آسیب های بسیاری به ما برساند. یکی از این رفتار ها عدم توجه در کودکی است که می تواند باعث رفتار توجه جویانه در بزرگسالی شود.

روش های درمانی مختلفی برای درمان این گونه اختلالات رفتاری وجود دارد. اختلالات عصبی رفتاری بدن یکی از اختلالاتی است که ممکن است در برخی از افراد وجود داشته باشد. همان طور که گفتیم اختلالات روانی در واقع در مواقعی که شما ممکن است انتظار آن را نداشته باشید یا به علت وجود موارد مختلف در محل کار یا زندگی به وجود میاد. ما هم در ارتباط با اختلالات شخصیتی و هم در ارتباط با اختلالات عصبی صحبت کردیم. نکته ای که امروز می خواهیم بدانیم که آن چه در مورد رفتار توجه جویانه باید بدانید چگونه است؟

اختلالات روانی و شخصیتی – رفتار توجه جویانه

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه در مورد رفتار توجه جویانه باید بدانید، با شما صحبت کنیم.

رفتار توجه جویانه در دنیا

رفتار توجه جویانه همه جا وجود دارد و تقریباً همه ما زمانی شاهد آن بوده ایم. ممکن است با دوستی آشنا باشید که به نظر می‌رسد زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذراند و دائماً با نیاز به ظاهر بی‌پایان برای اعتبارسنجی شخصی دروغ می گوید. یا، ممکن است کودکی را دیده باشید که در حالی که در صف فروشگاه مواد غذایی ایستاده دچار تشنگی شده است، روی زمین افتاده و پاهایش را لگد می زند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رفتارهای افرادی که به نظر می رسد به دنبال توجه بی مورد هستند، باعث ناراحتی، عصبانیت و خجالت ما می شود. آن ها دقیقاً از انواع رفتارهایی هستند که به نظر می رسد آماده فشار دادن بخش های احساسی در ذهن ما هستند. سؤال این است: چه زمانی  رفتار توجه جویانه چیزی است که می‌توانیم به سادگی نادیده بگیریم، و چه زمانی مشکلی است که ممکن است نیاز به حل جدی‌تری داشته باشد؟

چه چیزی باعث رفتار توجه جویانه می شود؟

در مورد این که رفتار توجه جویانه چیست، چه چیزی باعث آن می شود، چه زمانی ممکن است نشان دهنده یک اختلال جدی سلامت روان باشد و چگونه با زمانی که شما یا فردی در زندگی شما این رفتار را از خود نشان می دهد، کنار بیایید، بخوانید.

رفتار توجه جویانه چیست؟

آن چه در مورد رفتار توجه جویانه باید بدانید

این یک غریزه برای انسانی است که بخواهد مورد توجه قرار گیرد، جدی گرفته شود و مورد محبت قرار گیرد. بنابراین، رفتارهای توجه جویانه از جایی می آیند که اکثر ما می توانیم آن را درک کنیم. مشکل این است که وقتی رفتارهای توجه جویانه با احساس عزت نفس پایین، حسادت، تنهایی  یا به دلیل یک بیماری روانپزشکی ایجاد می شود. در این موارد، این رفتار ممکن است افراطی یا هیستریک باشد. علاوه بر این، رفتار توجه جویانه ای که اغلب اتفاق می افتد، دستکاری، منفعل-پرخاشگرانه یا شدید است. این می تواند افراد را از خود دور کند، روابط را تیره و تار کند، یا آن ها را به کلی خراب کند. مشکل یا اختلال شخصیت می تواند کار ماندگاری یا عضوی فعال در جامعه را برای کسی دشوار کند.

رفتار توجه جویانه چگونه است؟

راه های زیادی وجود دارد که رفتارهای توجه جویانه می توانند خود را نشان دهند. گاهی اوقات یک رفتار آشکار است، مانند زمانی که شخصی اظهار نظری متضاد می کند. گاهی اوقات رفتارها ظریف تر هستند، مانند شخصی که به نظر می رسد دائماً دنبال تعارف است.

نمونه هایی از رفتار توجه جویانه

  • استفاده بیش از حد در رسانه های اجتماعی،
  • اظهار نظر – چه به صورت آنلاین و چه حضوری – که به نظر می رسد برای ایجاد احساس ناراحتی در افراد یا عبور از مرزهای اجتماعی محاسبه شده است.
  • لاف و دروغ دائم در مورد ثروت مادی، ظاهر فیزیکی، و موفقیت های شخصی
  • به نظر می رسد طوری رفتار می کنید که انگار هر چیزی که برای شما اتفاق می افتد یک فاجعه است، حتی اگر اینطور نباشد
  • درگیری در رفتارهای تحریک آمیز، بی بند و باری یا نمایشی
  • به نظر می رسد که همیشه می خواهیم در مرکز توجه باشیم
  • ایجاد نظرات مکرر خود به صورت تحقیرآمیز و تلاش برای تایید اعتبار
  • داشتن چیزی که ممکن است به عنوان یک شخصیت “دراماتیک” توصیف شود

علل اصلی رفتار توجه جویانه چیست؟

چند دلیل وجود دارد که چرا فردی ممکن است رفتارهای توجه جویانه داشته باشد. رایج‌ترین دلیلی که ممکن است شخصی این رفتارها را از خود نشان دهد این است که آن ها عزت نفس پایینی را تجربه می‌کنند. عزت نفس پایین اغلب می تواند شبیه به فردی باشد که از خود ناراحت است و با افسردگی دست و پنجه نرم می کند. اما گاهی اوقات عزت نفس پایین یا داشتن دیدگاه منفی نسبت به خود می تواند منجر به رفتارهای پرخاشگرانه، ضد اجتماعی، توجه طلبانه و حتی بزهکارانه شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سایر حالت‌های احساسی که ممکن است منجر به رفتارهای جلب توجه شود شامل تنهایی و حسادت است. برای مثال، افرادی که احساس تنهایی و همچنین اضطراب اجتماعی فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند ممکن است برای اعتبارسنجی به رسانه‌های اجتماعی روی بیاورند و سپس در نهایت رفتار جلب توجه را در خود نشان دهند.

آیا رفتار توجه جویانه همیشه طبیعی است؟

باز هم، تا حدودی همه ما می خواهیم توجه و اعتبار را بدست آوریم. بنابراین مهم است که درک کنیم که برخی از رفتارهای توجه جویانه را می توان به عنوان یک نیاز قابل درک برای تأیید اعتبار یا فریاد کمک در نظر گرفت. به عنوان مثال، بیشتر رفتارهای جلب توجه در کودکان، به ویژه کودکان خردسال، نباید به عنوان رفتار ناسالم یا دستکاری در نظر گرفته شوند. برخی از این رفتارها از نظر رشدی مناسب هستند. زیرا کودکان اغلب در حال آزمایش مرزها هستند تا بفهمند رفتار مناسب چگونه به نظر می رسد. در مواقع دیگر، کودکانی که رفتارهای نادرست می کنند واقعاً می گویند که به کمک والدین خود نیاز دارند یا ممکن است به کمک روانی نیاز داشته باشند. برخی از رفتارهای توجه جویانه در کودکان ممکن است با کنترل تکانه مرتبط باشد

یا اختلال کنترل رفتار، مانند اختلال نافرمانی مقابله ای یا اختلال سلوک.

آیا شرایط بهداشت روانی با این رفتار مرتبط است؟

فردی که رفتارهای مداوم، افراطی یا آزاردهنده ای برای جلب توجه دارد ممکن است دچار یک اختلال سلامت روان باشد یا ممکن است فردی باشد که دارای اختلال شخصیت است. برخی از احتمالات عبارتند از:

اختلال شخصیت هیستریونیک

اختلال شخصیت هیستریونیک یک اختلال شخصیتی است که بخشی از مجموعه ای از اختلالات شخصیتی به نام «اختلالات شخصیتی دراماتیک» است. یکی از ویژگی های اولیه اختلال شخصیت هیستریونیک، رفتار توجه جویانه است. علاوه بر این، فردی که این اختلال را دارد ممکن است برخی از ویژگی های زیر را نشان دهد:

  • یک شخصیت «دراماتیک» یا تئاتری
  • همیشه میل به کانون توجه دارد و باید در مرکز توجه باشد
  • تصمیمات تکانشی می گیرد
  • روی ظاهر فیزیکی متمرکز است
  • فاقد همدلی است و معمولاً به دیگران اهمیت نمی دهد
  • بد خلق و احساساتی است
  • وقتی توجه از آنها دور می شود، ناراحت می شود
  • دارای دامنه توجه کوتاه است و به راحتی خسته می شود
  • نیاز به تحریک و تایید دائمی دارد
  • ممکن است قادر به حفظ روابط معنادار نباشد

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یکی دیگر از «اختلالات شخصیت دراماتیک» است که با نیاز به توجه و اعتبار مشخص می شود. فرد مبتلا به BPD ممکن است بد خلق باشد و اعتماد به نفس پایینی داشته باشد. کنترل رفتار و حفظ روابط سالم برای آن ها می تواند دشوار باشد. سایر علائم BPD عبارتند از:

  • ترس مزمن از رها شدگی؛ احساس می کنید که انگار همه “به دنبال شما هستند.”
  • روابط ناپایدار – درک دائماً در حال تغییر در مورد افرادی که می توانید اعتماد کنید و به چه کسانی نمی توانید اعتماد کنید
  • خودانگاره و عزت نفس بسیار پایین
  • رفتارهای تکانشی و مخرب، از جمله خرج کردن، رفتار جنسی بی‌احتیاطی، و رانندگی ناایمن
  • خودآزاری و افکار خودکشی
  • فوران شدید خشم و عصبانیت

سایر اختلالات سلامت روان

چندین اختلال رفتاری و روانی دیگر وجود دارد که رفتار توجه جویانه را به عنوان ویژگی دارد. این شامل:

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا