چیزهایی که باعث شک به خود می‌شوند

شک به خود آسیب های زیادی را می رساند. البته که گاهی اوقات در طول زندگی شک به موارد مختلف لازم است. اما این اتفاق به صورت بیش از حد باعث کمبود اعتماد به نفس می شود. همان طور که خانواده می تواند ما را به سمت موفقیت راهنمایی کند، گاهی اوقات ممکن است باعث شکست ما شود. شکست در زندگی گاهی اوقات لازم است.

اما به شرطی که افراد بتوانند بعد از به زندگی خود بازگردند. خیلی از مردم بعد از این که شکست می خورند ناامید می شوند. در واقع این شکست پایان کار آن ها در زندگی خواهد بود. انسان باید مسئولیت پذیر باشد. حتی با وجود داشتن خانواده بد شما می توانید به موفقیت برسید. حتی بزرگ ترین افراد هم در زندگی مشکلاتی داشتند. نکته مهم این است که چگونه با داشتن خانواده ای آزار دهنده موفق شویم. شکست چه بخواهیم چه نخواهیم برایمان اتفاق می افتد. اما چیزهایی که باعث شک به خود می‌شوند چگونه است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چیزهایی که باعث شک به خود می‌شوند چگونه است؟

شادی و خوشبختی در صورت عدم شک به خود

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. ما در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که باعث شک به خود می‌شوند، صحبت کنیم.

شکست در زندگی و شک به خود احساس بدی دارد

شکست در زندگی احساس بدی دارد. بسیاری از مردم برای اجتناب از شکست تلاش زیادی می کنند. برای این که مجبور نباشند احساسات دردناکی را تجربه کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود احساس شکست کنید. برخی از عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس درماندگی
  • فقدان روابط حمایتی
  • عزت نفس پایین
  • مقایسه با دیگران
  • تصور ضعیف از خود
  • خودگویی منفی
  • انتظارات غیرواقعی

اگر فکر می کنید ” شکست خورده هستید”، مهم است بدانید کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. دانستن نحوه برخورد سالم با شکست در زندگی، بخشی از ترس را از بین می برد. و ممکن است درد را کاهش دهد تا بتوانید بهتر از قبل به عقب برگردید.

احساسات خود را بپذیرید

شک به خود با احساسات گوناگونی همراه است. خجالت، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی و شرم، برخی از آن ها است. این احساسات ناراحت کننده است. بسیاری از مردم برای فرار از احساس ناراحتی احساسی هرکاری می توانند انجام دهند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تصمیم گیری رفتاری منتشر شد می گوید که نباید سعی کنید احساسات خود را پس از شکست کنار بگذارید. محققان دریافتند که تفکر در مورد احساسات شما – و نه خود شکست – بسیار برای آینده مفید است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجازه دادن به خودتان برای غلبه بر احساس بد یک انگیزه مثبت است. این می تواند به شما کمک کند تا راه حل های بهتری پیدا کنید تا دفعه بعد پیشرفت کنید. بنابراین، پیش بروید و احساسات خود را بپذیرید.

تلاش های ناسالم برای شک به خود را بشناسید

ممکن است وسوسه شوید که بگویید: “من به هر حال آن شغل را نمی خواستم”. اما به حداقل رساندن درد شما باعث از بین رفتن آن نمی شود. حواس پرتی خود یا پر کردن خلاء با  دارو یا الکل، درد شما را نیز درمان نمی کند. این موارد فقط به شما به صورت موقت و غیر حرفه ای کمک می کند. راه های ناسالم را که سعی می کنید در زندگی خود اجتناب کنید یا به حداقل برسانید، بشناسید. روی آوردن به سازوکارهای مقابله ای که بیشتر از فایده آسیب می رسانند، وضعیت شما را بدتر می کند.

مهارت های مقابله ای شک به خود را تمرین کنید

تماس با دوست، تمرین تنفس عمیق، حمام کردن، پیاده روی یا بازی با حیوان خانگی تنها چند نمونه از راه های سالم برای مقابله شکست در زندگی است. هر مهارت مقابله ای برای همه کار نمی کند. بنابراین مهم است که آن چه را که برای شما مفید است پیدا کنید. شما باید در هنگام استرس با عادت های بد مبارزه کنید. همانند سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای ناخواسته. لیستی از مهارت های مقابله سالم ایجاد کنید و آن را در یک مکان برجسته نصب کنید. سپس، از لیست خود برای یادآوری استراتژی های سالم تری که می توانید هنگام احساس بدی انجام دهید، استفاده کنید.

اعتقادات غیر منطقی در مورد شک به خود را بپذیرید

ممکن است در مقطعی از زندگی خود باورهای غیر منطقی در مورد شکست در زندگی ایجاد کرده باشید. شاید فکر می کنید شکست به این معنی است که شما بد هستید یا هرگز موفق نخواهید شد. یا شاید فکر می کنید در صورت شکست هیچکس شما را دوست نخواهد داشت. این نوع باورها نادرست هستند و می توانند شما را از انجام کارهایی که ممکن است موفق نشوید، باز دارند. برای شناسایی باورهای غیر منطقی که ممکن است بر احساسات و رفتار شما تأثیر بگذارد، نکته ای را مشخص کنید.

چیزهایی که باعث شک به خود می‌شوند

در زندگی، تنها کسی که می‌شناسید و تا آخر در کنار شما خواهد بود، خودتان هستید. در حالی که در طول مسیر با افراد خوب زیادی ملاقات خواهید کرد و روابط عالی ایجاد خواهید کرد، همچنین باید بتوانید فرآیند شک به خود را کنار بگذارید. پس چه اتفاقی می‌افتد وقتی همه با وجود چیزهایی که دارید به خود شک دارید؟ شک به خود چیز خطرناکی است و واقعاً می تواند شما را به پایین بکشاند. اما چرا آنقدر شدید اتفاق می افتد و چگونه می توان از شر آن خلاص شد؟ در این‌جا چند ​​مورد که باعث ایجاد شک و تردید در خود می شود و چند راه برای کسب اعتماد به نفس بیان خواهد شد.

چند چیز که باعث شک به خود می شود

آیا شما درگیر این رفتارهای تحقیرآمیز خود هستید؟

خودگویی منفی باعث ایجاد شک به خود می شود

زمانی که به ناامنی ها و ترس ها اجازه دهید ذهن شما را تسخیر کنند، خودگویی منفی اتفاق می افتد. مطمئناً، همه لحظات ناامنی دارند، اما این لحظات باید مدیریت شوند و احساسات مرتبط با آن‌ها تنظیم شوند تا اطمینان حاصل شود که سختی آن ناامنی ها را باور نمی کنید.

خودگویی منفی باعث ایجاد شک و تردید در خود می شود:

اصرار بر اینکه احساسات شما بازتابی از واقعیت هستند. وقتی چیزی به شما احساس بدی می‌دهد، آن احساس شما را تعریف می‌کند و آنچه را که احساسات می‌گویند باور می‌کنید. تحقیقات نشان می دهد که این امر به شدت برای سلامت روان مضر است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انتقاد دائمی از خودتان را ایجاد می کند. به جای تشویق شما به یافتن راه هایی برای بهبود و یادگیری، خودگویی منفی شما را برای هر موضوع کوچکی به روشی غیرمولد به چپ و راست محکوم می کند. این باعث افزایش شک به خود می شود. تعمیم بیش از حد رویدادهای روزمره زمانی که یک بار اتفاق بدی بیفتد، می ترسید که با تلاش دوباره همیشه بدتر شود.

شک به خود باعث می شود افکار منفی مختلف را نشخوار کنید

به جای اینکه فکر را پردازش کنید و سپس هر کاری که می توانید برای تنظیم آن انجام دهید و بر اساس آن به طور مؤثر عمل کنید، خودگویی منفی شما را به دام می اندازد. این شما را در یک حلقه بی پایان از افکار منفی بیش از حد گیر می کند.

فاجعه سازی تک تک رویدادها و شک به خود

هر اتفاقی که برای شما بیفتد، خودگویی منفی آن را به یک مشکل بزرگ و نامتناسب تبدیل می کند. شما نمی توانید احساس آرامش کنید و از آنجایی که همه چیز برای شما بزرگ به نظر می رسد، شروع به زیر سوال بردن تلاش خود می کنید.

کمال گرایی بیش از حد، شک به خود را افزایش می دهد

به نظر می رسد کمال گرایی یک ویژگی برای مطمئن ترین کار آن‌ها باشد، اما در واقعیت، این نشانه ای از شک به خود است و تنها با گذشت زمان این کمبود اعتماد به نفس را تشدید می کند. برای رسیدن به اهداف خود، اساساً نیاز به رعایت استانداردهای غیرممکن دارید. مطالعات نشان می دهد که این یک راه ضعیف برای تعیین اهداف است. زیرا می تواند به سرعت خسته کننده و ناامید کننده شود.

بدتر از آن، شک به خود، کمال گرایی بیشتری را تغذیه می کند. به دلیل عدم اعتماد به نفس، شما احساس می کنید که چاره ای ندارید جز اینکه با اثبات به خود و دیگران که می توانید از انتظارات مضحک فراتر بروید، جبران کنید. وقتی این کار شکست بخورد، شما با شک و تردید بیشتری مواجه می شوید تا به چرخه ویرانگر بازگردید.

نکته

حتی ممکن است در برخی موارد، خودتان را با آن شکست ها تعریف کنید. در واقعیت، کمال گرایی بیش از حد چیزی نیست که هر انسانی هرگز بتواند آن را ارضا کند.

شک به خود ناشی از مقایسه با خود است

در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، اجتناب از مقایسه خود با دیگران می تواند سخت باشد. رسانه‌های اجتماعی مملو از افرادی است که بهترین عکس‌ها و کلمات درباره زندگی خود را ارائه می‌کنند. در همین حال، از تمام عیوب خود و مسائل زندگی خود آگاه هستید، بنابراین به نماهایی که می بینید حسادت می کنید. فرآیند‌های افراطی کمتری از آن مقایسه خود وجود دارد که حتی آسان‌تر هم می‌توان در آن گرفتار شد. وقتی می شنوید دوستتان در مورد بیدار شدن در سحر برای ورزش صحبت می کند، تعجب می کنید که آیا به اندازه کافی در زندگی خود تلاش نمی کنید. وقتی همکارتان ترفیع می‌گیرد، آرزو می‌کنید که بتوانید به خوبی آن‌ها باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نوع خود مقایسه ای ذاتا محکوم به آسیب زدن به اعتماد به نفس شماست. هیچ مقایسه‌ای که از خود انجام می‌شود، هرگز دقیق نیست. شما در حال مقایسه آن‌چه از دیگران می بینید و آن‌چه که آن‌ها مایلند به دنیا نشان دهند با آن‌چه عمیقاً در مورد تاریک ترین نقص های خود می دانید مقایسه می کنید.

مقایسه با دیگران و جلوگیری از شک به خود

اگر کاملاً باید خود را با دیگران مقایسه کنید، باید آن را به روشی انجام دهید که مطالعات توصیه می کنند. مقایسه اجتماعی رو به بالا، جایی که از موفقیت دیگران به عنوان یک عامل انگیزشی یا الهام بخش در زندگی خود استفاده می کنید، راهی عالی برای ادامه کار است. اما به یاد داشته باشید که باید آن را واقع بینانه انجام دهید. شما از داستان زندگی هیچ کس و مقایسه آن با زندگی خود اطلاعی ندارید، بنابراین مقایسه بیش از حد مستقیم و خشن همیشه برای شما و آن‌ها ناعادلانه خواهد بود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا