چگونه در مواجهه با تغییر بهتر شویم؟

مواجهه با تغییر به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی اوقات برخی از تغییرات می تواند تاثیرات مثبتی بر زندگی ما بگذارد. برخی تغییرات هم شاید از نظر ما سخت باشد اما به هر حال باید آن را بپذیریم. بحث پذیرش اتفاقات و مسئولیت ها در زندگی یک موضوع قابل تأمل است. روان شناسان بسیار تاکید دارند که پذیرش مسئولیت حتی در زمان شکست باعث پیروزی و پیشرفت شما خواهد شد. بنابراین باید سعی کنیم در مواجهه با تغییر بهتر باشیم.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در زندگی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که اتفاقات ناگوار بسیار خطرناک و آسیب زا است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این تجربیات اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده افراد بسیار تاثیر گذار است عدم مدیریت رفتار با آن ها است. هر چیزی باید در حد تعادل خودش اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه در مواجهه با تغییر بهتر شویم؟

سلامت روان و مواجهه با تغییر

چگونه در مواجهه با تغییر بهتر شویم؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه در مواجهه با تغییر بهتر شویم، صحبت کنیم.

مواجهه با تغییر، بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی

تغییر بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. اما دانستن این موضوع به این معنا نیست که مقابله با تغییر آسان است. یافتن راه‌هایی برای پذیرش و کنار آمدن می‌تواند این انتقال‌ها را هموارتر و کمتر دردسرساز کند. این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا تغییر بسیار دشوار است و چه کاری می توانید انجام دهید تا در مواجهه با تغییرات بهتر شوید.

چرا مقابله با تغییر آسان نیست؟

تغییر نیاز به تنظیمات و سازماندهی دارد. گاهی اوقات این ها می توانند چیزهای کوچکی مانند یافتن راهی جدید برای انجام کاری یا اضافه کردن یک مرحله جدید به برخی از کارهای روزمره شما باشند. در موارد دیگر، ممکن است متوجه شوید که تغییر باعث ایجاد اختلالات قابل توجهی در شیوه زندگی شما می شود. این می تواند در برخی موارد استرس یا احساس اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این بدان معنا نیست که تغییر همیشه بد است. اما حتی تغییرات خوبی که در مورد آن ها هیجان زده هستید نیز می تواند استرس زا باشد. ممکن است همه چیز قبلاً کامل نبوده باشد. اما ممکن است در حالت  قبلی خود راحت بوده باشید. شما یک روتین داشتید.  شما می دانستید که باید چه انتظاری داشته باشید، بنابراین مواجهه با تغییر کوچک یا چالش های غیرمنتظره شما را اذیت نمی کرد. همانطور که تغییر اتفاق می افتد، روال شما مختل می شود. هنگامی که بیشتر و بیشتر از منطقه راحتی خود رانده می شوید، ناگهان باید خود را وفق دهید.

استرس و مواجهه با تغییر

چگونه در مواجهه با تغییر بهتر شویم؟

استرسی که این تغییرات به ارمغان می‌آورد ممکن است گاهی اوقات بسیار طاقت‌فرسا باشد. و می تواند تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد. برای مثال، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • اضطراب
  • تغییرات در اشتها
  • افسردگی یا غم
  • تحریک پذیری
  • درد عضلانی

داشتن استراتژی‌هایی برای مقابله می‌تواند به شما کمک کند در برابر استرس انعطاف‌پذیرتر شوید و سازگاری با تغییرات زندگی را آسان‌تر کنید. ممکن است نتوانید جلوی وقوع تغییرات را بگیرید، اما می‌توانید کنترل بیشتری بر نحوه واکنش خود در دست بگیرید.

خلاصه ای درباره تاثیرات مواجهه با تغییر و استرس

تغییر، چه مثبت یا منفی، می تواند استرس ایجاد کند که بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر می گذارد. گاهی اوقات این امر حتی می تواند منجر به علائم ناخوشایندی مانند اضطراب، غمگینی و سردرد شود. به همین دلیل است که ممکن است حتی پس از این که یک تغییر مثبت در زندگی شما اتفاق افتاده است، دچار مشکل شوید.

نکاتی برای مقابله با تغییرات مختلف

این که چگونه با تغییرات خود کنار می آیید می تواند در بهزیستی ذهنی کلی شما، از جمله احساس شما نسبت به زندگیتان، نقش داشته باشد. اگر برای کنار آمدن با تغییری در زندگی خود تلاش می کنید، ممکن است با احساسات منفی، تلخی یا پشیمانی از نتیجه آن مواجه شوید. اگر تمایل دارید در مواجهه با چالش‌های زندگی انعطاف‌پذیر باشید، ممکن است به راحتی بازگردید و با سهولت نسبی سازگار شوید. اما اگر تمایل دارید بیشتر با انتقال ها مبارزه کنید، ممکن است برای بازگشت به مسیر به کمک کمی نیاز داشته باشید. خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که می‌توانید هنگام مواجهه با تغییرات انجام دهید تا به آسان‌تر کردن این تنظیمات کمک کنید.

خودتان را آماده کنید

چگونه در مواجهه با تغییر بهتر شویم؟

تغییر اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که انتظارش را ندارید، بنابراین مراقبت از آینده و آماده‌سازی خود، حداقل از نظر ذهنی، ممکن است مفید باشد. مدتی را صرف فکر کردن در مورد رویدادهایی کنید که در آینده رخ می دهند و ممکن است منجر به تغییرات یا اختلال شوند.

برای مثال، اگر می‌دانید که شغل خود را تغییر می‌دهید، جابه‌جا می‌شوید یا به والدین سالخورده کمک می‌کنید، اکنون می‌توانید اقداماتی را انجام دهید که این انتقال‌ها را کمتر استرس‌زا می‌کند. برای مثال، ممکن است:

  • چک لیستی از کارهایی که باید قبل از مواجهه با تغییر  انجام دهید ایجاد کنید
  • برای جلوگیری از استرس مالی در زمان تغییرات در زندگی پول پس انداز کنید
  • درباره اهداف و آینده خود با برنامه ریزی شغلی یا متخصصان مالی صحبت کنید
  • در مورد آن چه که در شرایط اضطراری اتفاق می افتد بحث کنید
  • در مورد آن چه می خواهید در زندگی خود تغییر دهید، آگاهانه فکر کنید

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی شما فردی هستید که شروع کننده تغییر هستید، احتمال قوی‌تری وجود دارد که احساس کنید کنترل بیشتری بر آنچه قرار است اتفاق بیفتد دارید. اغلب تغییرات غیرمنتظره در زندگی شما – خواه از دست دادن شغل، طلاق یا مرگ یکی از عزیزانتان – است که می تواند باعث ترس و تردید در شما شود که چه اتفاقی خواهد افتاد. یکی از مواردی که باید از انجام آن اجتناب کنید، تکیه بر تکنیک های مقابله اجتنابی در مواجهه با تغییرات استرس زا است. وقتی از مقابله اجتنابی استفاده می کنید، به جای مقابله با استرس، سعی می کنید از استرس دوری کنید.

اجتناب از مواجهه با تغییر برای کاهش استرس

در حالی که گاهی اوقات اجتناب می تواند استرس را در کوتاه مدت کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که در درازمدت استرس و اضطراب را افزایش می دهد. برای مثال، مقابله اجتنابی ممکن است شما را به ماندن در شغلی که از آن متنفر هستید یا در رابطه ای که شما را ناراضی می کند منجر شود. شما از مقابله با استرس ناشی از ایجاد یک تغییر قابل توجه در زندگی خود می ترسید. با این حال، اجتناب از این تغییر، به ناچار منجر به استرس و ناراحتی بیشتر در مسیر خواهد شد. آماده کردن خود و برداشتن گام‌های پیشگیرانه برای مقابله با تغییرات، راه بهتری برای کنترل و احساس قدرت است.

طرز فکر خود را تغییر دهید

فکر کردن در مورد تغییر نقش مهمی در تعیین میزان برخورد شما با آن دارد. الگوهای تفکر منفی خودکار می تواند توانایی شما را برای تمرکز بر موارد مثبت تضعیف کند. وقتی افکار منفی شما را درگیر می‌کند، ایمان به توانایی‌های مقابله‌ای خود چالش‌برانگیزتر است. چارچوب بندی مجدد شناختی تکنیکی است که می تواند به افراد در تغییر این افکار منفی کمک کند. این یک استراتژی است که می توانید در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنید تا به موقعیت ها با نگرش واقعی تر و امیدوارانه نگاه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چارچوب بندی مجدد شناختی همه چیز در مورد تغییر دیدگاهی است که از آن یک موقعیت را می بینید. برای مثال، اگر تغییری را چیزی می‌بینید که تعادل زندگی شما را به هم می‌زند، به احتمال زیاد، مدیریت مؤثر آن تغییر برای شما دشوارتر است. تغییر این دیدگاه برای تمرکز بیشتر بر نقاط قوت و توانایی های خود برای انطباق، توانمندتر است. به این ترتیب، ممکن است نکات مثبتی را ببینید که از این موقعیت بیرون می‌آیند یا به توانایی خود برای بقا و پیشرفت از طریق تغییر باور داشته باشید.

کمک های درمانگر در راستای مواجهه با تغییر

در حالی که چارچوب‌بندی مجدد شناختی چیزی است که می‌توانید با کمک یک درمانگر روی آن کار کنید، اما هر زمان که متوجه شوید در یک الگوی تفکر منفی گرفتار شده‌اید، آن را نیز انجام می‌دهید. اگر می خواهید در مورد تغییر در زندگی خود به طرز فکر مثبت تری تغییر دهید به موارد مختلفی باید توجه کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا