اختلالات عصبی رفتاری چیست؟

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از ان اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات عصبی رفتاری یکی از اختلالات شخصیتی است. این نوع اختلال آسیب های مختلفی را می رساند. آسیب های آن می تواند در طولانی مدت خطرناک باشد. اختلالات عصبی رفتاری بدن یکی از اختلالاتی است که ممکن است در برخی از افراد وجود داشته باشد. همان طور که گفتیم اختلالات روانی در واقع در مواقعی که شما ممکن است انتظار آن را نداشته باشید یا به علت وجود موارد مختلف در محل کار یا زندگی به وجود میاد. ما هم در ارتباط با اختلالات شخصیتی و هم در ارتباط با اختلالات عصبی صحبت کردیم. نکته ای که امروز می خواهیم بدانیم که اختلالات عصبی رفتاری چیست؟

اختلالات روانی و شخصیتی – اختلالات عصبی رفتاری

اختلالات عصبی رفتاری چیست؟

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلالات عصبی رفتاری چیست؟ با شما صحبت کنیم.

اختلالات عصبی رفتاری چیست؟

اختلالات عصبی رفتاری گروهی از شرایط مرتبط با اختلالات مغزی، آسیب‌ها یا بیماری‌هایی مانند زوال عقل یا مولتیپل اسکلروزیس هستند. ADHD، اوتیسم، اختلال وسواس فکری اجباری و سندرم تورت از اختلالات عصبی رفتاری محسوب می شوند.

آسیب به مغز می تواند ناشی از یک نیروی خارجی مانند ضربه به سر باشد که به آن آسیب مغزی تروماتیک گفته می شود. یا در اثر یک بیماری که به عنوان آسیب مغزی غیر ضربه ای شناخته می شود. تغییرات رفتاری قابل توجه در افرادی که به آن ها مبتلا می شوند مشخصه این اختلالات است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در برخی موارد، این اختلالات با هم همپوشانی دارند. به عنوان مثال، این بدان معناست که یک کودک مبتلا به یک اختلال، مثلا اوتیسم، ممکن است با یک بیماری عصبی رفتاری دیگر مانند سندرم تورت نیز تشخیص داده شود.

اختلالات عصبی رفتاری بر رفتار، احساسات و فرآیندهای یادگیری فرد تأثیر می گذارد. این گروه از اختلالات گاهی اوقات به عنوان اختلالات عصبی رشدی نامیده می شود و هر دو اصطلاح می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

علائم اختلالات عصبی رفتاری

اختلالات عصبی رفتاری چیست؟

انواع مختلفی از اختلالات عصبی رفتاری وجود دارد و علائم هر یک از این بیماری ها می تواند متفاوت باشد. با این حال، اگر مشکوک هستید که فرزندتان در نتیجه یک آسیب مغزی یا بیماری از نوعی اختلال عصبی-رفتاری رنج می برد، در این جا برخی از علائم اولیه کلی وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید:

  • پرخاشگری
  • کمبود انگیزه
  • تغییرات در رفتار
  • مشکل در صحبت کردن
  • مهارت های حرکتی محدود
  • حفظ حافظه ضعیف
  • مشکل در یادگیری مهارت های جدید

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، ضروری است که کودک خود را برای تشخیص سریع به پزشک ببرید. اگر مشکوک هستید که شما، فرزندتان یا فردی که می شناسید با یک بیماری عصبی رفتاری زندگی می کند، در اسرع وقت با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

تشخیص اختلالات عصبی رفتاری

در حالی که اختلالات عصبی رفتاری می تواند در درجه اول با آسیب یا بیماری مغز مرتبط باشد، هر یک منحصر به فرد است. علاوه بر این، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) معیارهای هر اختلال را مشخص می کند.

برای تشخیص اختلالات عصبی رفتاری، ابتدا باید با یک متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک مشورت کنید. آن ها تاریخچه پزشکی شما و علائمی را که نشان داده اید بررسی می کنند.

بیشتر اختلالات عصبی رفتاری با علائمی مشخص می شوند که بر رفتار، تفکر و عملکرد فرد تأثیر می گذارد.

علل اختلالات عصبی رفتاری

فراتر از آسیب مغزی یا یک بیماری مغزی، مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی مسئول ایجاد اختلالات عصبی رفتاری است. بیشتر شرایط در این گروه به احتمال زیاد ناشی از ترکیبی از عوامل خطر بیولوژیکی، ژنتیکی و محیطی است.

برخی از عوامل خطر محیطی که با ایجاد اختلالات عصبی-رفتاری مرتبط بوده اند عبارتند از: مصرف الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض مواد سمی در دوران کودکی، تولد نارس و حتی وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین.

مطالعات درباره این زمینه

یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که ارتباط واضحی بین مصرف الکل در دوران بارداری و ایجاد اختلالات عصبی-رفتاری وجود دارد. برخی از محققان پیشنهاد می کنند که اختلالات عصبی رفتاری مرتبط با قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد باید به تنهایی به عنوان یک تشخیص سلامت روان طبقه بندی شود.

انواع اختلالات عصبی رفتاری

امروزه انواع مختلفی از اختلالات عصبی رفتاری در جهان وجود دارد. تحقیقات زیادی برای به دست آوردن بینش بهتر در مورد این اختلالات انجام شده و هنوز در حال انجام است. برخی از رایج ترین آن ها، تا امروز، در زیر مورد بحث قرار می گیرند.

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD)

ADHD یک وضعیت عصبی-رفتاری است که با علائم بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود. ADHD یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رفتاری در سراسر جهان است. یک نظرسنجی در سال 2016 که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) انجام شد. محققان دریافتند که حدود 9.4 درصد از کودکان بین 2 تا 17 سال مبتلا به ADHD تشخیص داده شده بودند.

سه علامت اصلی ADHD عبارتند از:

بی توجهی

اختلالات عصبی رفتاری چیست؟

کودک مبتلا به ADHD ممکن است به راحتی حواسش پرت شود و پیروی از دستورالعمل ها برایش مشکل باشد. آن ها ممکن است از هر فعالیتی که شامل دوره های طولانی کار ذهنی است بیزار باشند و به نظر بسیار فراموشکار باشند.

بیش فعالی

کودک مبتلا به ADHD که نشانه های بیش فعالی را نشان می دهد، معمولاً برایش مشکل است که یک جا بنشیند. آن ها به طور مداوم در حال حرکت و بازی هستند، حتی در موقعیت هایی که ممکن است مناسب دیده نشوند، مثلاً در طول کلاس.

تکانشگری

نشانه‌های تکانشگری معمولاً شامل صحبت کردن بیش از حد، ناتوانی در انتظار نوبت قبل از صحبت کردن، قطع صحبت دیگران و محو کردن پاسخ به یک سوال قبل از تکمیل آن است.

اختلالات طیف اوتیسم (ASD)

ASD گروهی از شرایط رشدی و رفتاری است که در درجه اول بر رفتار و ارتباطات اجتماعی تأثیر می گذارد. تا سال 2020، از هر 54 کودک در ایالات متحده، 1 کودک مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شده است.

ASD هر فرد مبتلا به این بیماری را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که برخی از افراد ممکن است فقط علائم خفیف را تجربه کنند. اما برخی دیگر ممکن است علائم شدیدی را تجربه کنند که در عملکرد روزانه آن ها اختلال ایجاد می کند. برخی از علائم رایج ASD عبارتند از:

  • پرهیز از تماس چشمی با افراد دیگر
  • صحبت کردن در مورد احساسات برایشان مشکل است
  • پرهیز از تماس فیزیکی با افراد دیگر
  • نشان دادن عدم علاقه به ارتباط با افراد دیگر
  • صحبت کردن با لحن عجیب و غریب

اختلال وسواس اجباری (OCD)

OCD یک اختلال عصبی رفتاری است که معمولا در دوران کودکی شروع می شود اما اغلب تا بزرگسالی تشخیص داده نمی شود. این حالتی است که باعث می‌شود فرد در پاسخ به این وسواس‌ها وسواس‌ها و اجبارهای مکرر و مکرر داشته باشد تا به کاهش ناراحتی او کمک کند.

وسواس ها معمولاً افکار یا تمایلات مزاحم هستند. اجبارها رفتارهای تکراری هستند که افراد مبتلا به OCD برای تسکین ناراحتی انجام می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

احتمال ابتلای پسران به OCD در دوران کودکی بیشتر از دختران است. دختران در نوجوانی یا بزرگسالی تمایل به ابتلا به OCD دارند. مشخص نیست که چه چیزی باعث OCD می شود، مانند بسیاری از اختلالات عصبی رفتاری دیگر.  مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان می دهد که برخی از عفونت ها مانند گلودرد استرپتوکوکی در دوران کودکی می تواند باعث OCD شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

سندرم تورت (TS)

اختلالات عصبی رفتاری چیست؟

سندرم تورت (که به سادگی به عنوان تورت نیز شناخته می شود) یک بیماری عصبی است که باعث می شود فرد مبتلا به این اختلال حرکات و صداهای ناگهانی و مکرر تولید کند. به این تیک ها می گویند. تیک های فیزیکی و صوتی علائم اصلی این بیماری هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این تیک‌ها می‌توانند در کودکان دوساله ظاهر شوند و تا نوجوانی باقی بمانند. با درمان و مراقبت مناسب، تیک‌ها در نهایت بهبود می‌یابند و حتی در برخی موارد به طور کامل از بین می‌روند.

در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، درمان مناسب می تواند آن را قابل کنترل کند. سندرم تورت ممکن است گاهی اوقات با سایر اختلالات عصبی رفتاری مانند OCD و ADHD همراه باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا