چگونه از قلدری خواهر و برادر در خانواده خود جلوگیری کنیم

قلدری و دعوا بین خواهر و برادرهت به شدت دیده می شود. همه ما می دانیم که در بسیاری از خانواده ها جر و بحث بین اعضای خانواده وجود دارد. تربیت افراد ممکن است یکی از دلایل این جز و بحث باشد. اما اگر بخواهیم در همه نوع رفتار خانواده و نحوه تربیت آن ها را مقصر بدانیم درست نیست. قلدری در بین افراد مختلف خصوصا دانش آموزان وجود دارد. قلدری خواهر و برادر نیز خصوصا در سن های کمتر آن ها وجود خواهد داشت. در خانواده یک اصل مهم رعایت احترام بین یکدیگر است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت را می توان از طریق راه های مختلفی حل شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه از قلدری خواهر و برادر در خانواده خود جلوگیری کنیم؟ برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود.

حال گاهی اوقات همین عصبانیت تبدیل به رفتار قلدری خواهد شد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه از قلدری خواهر و برادر در خانواده خود جلوگیری کنیم صحبت کنیم.

مشاجره، دعوا و قلدری خواهر و برادر معمول است

چگونه از قلدری خواهر و برادر در خانواده خود جلوگیری کنیم

مشاجره، دعوا و قلدری خواهر و برادر معمول است. با این حال، در برخی موارد، این رفتار می تواند به قلدری تبدیل شود. نشانه های احتمالی وجود دارد که بیش از رقابت خواهر و برادری بین کودکان و نوجوانان خانه شما در جریان است. این مقاله به برخی از نشانه‌های قلدری خواهر و برادر پرداخته و راه‌هایی برای جلوگیری از تداوم آن در خانه را ارائه می‌کند.

قلدری خواهر و برادر چیست؟

گاهی اوقات مرز بین رفتار عادی خواهر و برادر و قلدری می تواند بسیار خوب باشد. بنابراین فعالیت ها و تعاملات باید تا حد امکان با دقت رعایت شود. با این حال، برخی از موارد قلدری را نیز می توان از والدین پنهان کرد و زمانی رخ می دهد که آن ها نگاه نمی کنند. با این وجود، در این جا برخی از نشانه های قلدری خواهر و برادر وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید.

قلدری دارای نیت مضر است

در مقایسه با رقابت های معمولی خواهر و برادر، متجاوز همیشه قصد دارد بد و آزاردهنده باشد و بنابراین نسبت به اعمال خود همدلی یا پشیمانی نشان نخواهد داد. از آن جایی که فرد قلدر در کاری که با خواهر یا برادر خود انجام می دهد هیچ اشتباهی نمی بیند. بنابراین رفتار او احتمالا تا زمان مداخله ادامه خواهد داشت.

قلدری اغلب تکراری است

چگونه از قلدری خواهر و برادر در خانواده خود جلوگیری کنیم

رفتارهایی که قلدری محسوب می شوند می توانند الگوهایی برای آن ها داشته باشند. قلدری خواهر و برادر می تواند به طور منظم اتفاق بیفتد و حتی ممکن است از موضوعات یکسانی تشکیل شود. فراوانی رفتارهای قلدری نسبت به یک درگیری یکباره منجر به پریشانی بیشتری می شود.

قلدری معمولاً هیچ راه حلی ندارد

پس از رویدادی که در آن مشکوک به قلدری است، احتمال زیادی وجود دارد که خواهر و برادر آشتی نکنند. درگیری در  روابط عادی خواهر و برادر وجود دارد.  بعد از یک نزاع، معمولاً همه چیز یک بار دیگر خوب می شود و آن ها می توانند از همراهی یکدیگر لذت ببرند. با این حال، در قلدری، گرما ممکن است هرگز خود را نشان ندهد.

قلدری خواهر و برادر همیشه یک تفاوت قدرت دارد

به گفته دکتر دان اولوئوس، پیشگام در تحقیقات قلدری و بنیانگذار برنامه موفق پیشگیری از قلدری اولوئوس، دو فرد نمی توانند تقریباً از نظر جسمی یا ذهنی قدرت یکسانی داشته باشند. همیشه عدم تعادل قدرت در موقعیت‌های قلدری وجود دارد و خواهر و برادری که مورد قلدری قرار می‌گیرد معمولاً برای دفاع از خود تلاش می‌کند.

اثرات قلدری خواهر و برادر: چرا باید متوقف شود

به خوبی مستند شده است که قلدری، در همه اشکال، می تواند منجر به افزایش خطر اختلالات روانی و نگرانی های سلامت جسمی در افرادی شود. این باعث می شود که آن ها در هر مقطعی از زندگی خود در معرض قلدری قرار گرفته اند. به ویژه کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، ممکن است در معرض سطوح بالاتر افسردگی و سایر اختلالات عاطفی و رفتاری باشند. علاوه بر این، ممکن است علائم خاصی مانند سردرد، معده درد، شب ادراری و سایر مشکلات خواب مانند بی خوابی را نشان دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه از قلدری خواهر و برادر در خانواده خود جلوگیری کنیم

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که هرگز مورد آزار و اذیت قرار نگرفته‌اند در برابر کسانی که اذیت شدند تفاوت هایی دارند. آن ها برخی از ویژگی‌های شخصیتی مشترک مانند عزت نفس پایین، جرات‌ورزی پایین، سطح اضطراب بالاتر و گوشه‌گیری اجتماعی بیشتر دارند. در برخی موارد، قلدری خواهر و برادر می تواند احساس ناامیدی را در افراد ایجاد کند. حتی در سنین بسیار پایین، اگر بچه‌ها احساس کنند حمایت نمی‌شوند یا قادر به مقابله با مشکل نیستند، ممکن است به مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم روی بیاورند.

راهکارهایی برای جلوگیری از قلدری خواهر و برادر در خانه

در این بخش، راهکارهایی را یاد می گیرید که می توانید از آن ها برای پایان دادن به قلدری در خانه خود استفاده کنید. به عنوان والدین، قیم یا هر سرپرست خانواده، باید در نظارت و رسیدگی به رفتار قلدری خواهر و برادر  فعال باشید.

نادیده نگیرید – مداخله کنید

اگر متوجه رفتار پرخاشگرانه غیرمعمولی بین دو فرزند خود شدید، فقط تصور نکنید که این رقابت بین خواهر و برادر است، به خصوص اگر مداوم بوده است. حتی اگر این رفتارها برای مدتی رخ نداده باشد، ضربه زدن، صدا زدن و سایر رفتارهای فیزیکی و کلامی مرتبط هرگز نباید تحمل شود. برای جلوگیری از درگیری‌های آتی، بهتر است دست به کار شوید.

اجرای اقدامات انضباطی

اگر هشدارهای شفاهی در طول مداخلات اولیه شما کافی نبود، تنبیه قلدر ممکن است ضروری باشد و او باید مسئول اعمال خود باشد. شما باید بهترین قضاوت خود را در مورد انضباط قلدری خواهر و برادر به کار ببرید. اما زمین گیر کردن آن ها یا از بین بردن تفریحات آن ها چند راه رایج و موثر برای انجام این کار است. مهم این است که خواهر و برادر قلدر نیز باید از یکدیگر به خاطر بدرفتاری عذرخواهی کنند.

از نظارت های بسیاری برای جلوگیری از قلدری خواهر و برادر استفاده کنید

قلدری به ندرت اتفاقی است که یکبار ایجاد می شود. در خواهر و برادرها، به دلیل این که زیر یک سقف زندگی می کنند، احتمال تکرار آن بیشتر است. حتی اگر قبلاً به رفتارهای نامناسب توجه کرده اید و از نظم و انضباط استفاده کرده اید، همچنان باید مراقب موقعیت های جدیدی باشید که ممکن است ایجاد شود. قلدری ممکن است دوباره اتفاق بیفتد، و این شما هستید که اگر اتفاق افتاد باید جلوی آن را بگیرید.

همدلی و احترام را آموزش دهید

چگونه از قلدری خواهر و برادر در خانواده خود جلوگیری کنیم

شما به عنوان سرپرست خانوار الگویی هستید برای این که چه رفتار خوبی باید به نظر برسد. برای بچه های شما اگر قلدری یک مشکل است، باید نشان دهید که آن ها  چه چیزهایی را باید یاد بگیرید. نشان دادن همدلی نسبت به خواهر و برادری که با آن ها بدرفتاری شده است، مهم هست. این می تواند به فرد قلدر نشان دهد که رفتار آن ها باعث درد دیگران شود. فرآیند گفته شده می تواند به جلوگیری از وقوع رویدادهای آینده کمک کند. آموزش معنای احترام به آن ها نه تنها برای خواهران و برادرانشان بلکه برای هر کس دیگری که در طول زندگی با آن ها روبرو می شوند بسیار مفید خواهد بود.

آن ها را با تکنیک های حل مسئله آشنا کنید

علاوه بر همدلی و احترام، بچه‌ها می‌توانند مهارت‌های جدیدی بیاموزند تا به آن ها کمک کند رفتارهای سازگارانه‌تر را جایگزین قلدری کنند. برخی از قلدرها ممکن است به دلیل استرس و احساس بی کفایتی، رفتار نامناسبی داشته باشند. در نتیجه، دیگران را به عنوان راهی برای مقابله با آن مورد سرزنش قرار دهند. با پرداختن به این احساسات و یافتن راه هایی برای جایگزینی آن ها با احساسات سازنده می توانید مشکلات را حل کنید. قلدری خواهر و برادر می تواند فروکش کند. علاوه بر این، تمرین‌های رفتاری را می‌توان به خواهران و برادران معرفی کرد تا به آن ها کمک کند به جای درگیری، با هم همکاری کنند.

همیشه با بچه های خود یکسان رفتار کنید

با مراقبت و توجه یکسان به خواهر و برادر، می توانید قلدری خواهر و برادر را کاهش دهید. به این ترتیب، هر کودک احساس می کند که نیازهایش برآورده شده است. در واقع کودک مجبور نیست با غلبه بر شخص دیگری به رسمیت شناخته شود یا تایید شود. برای جلوگیری از حسادت، همچنین بسیار مهم است که از مقایسه بین خواهر و برادرها جلوگیری کنید. از جمله استفاده از لقب هابی مثل تو بهترین بچه من هستی یا دسته بندی های مشابه اجتناب کنید.

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا