چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟

رشد در افراد مختلف متفاوت است. همه ما می دانیم که یکی از اصلی ترین دوره های زندگی ما دوره رشد است. رشد می تواند جسمانی، شخصیتی، ذهنی یا هر نوع دیگری باشد. اگر افراد بتوانند برای رشد خود بیشترین تلاش را داشته باشند به موفقیت نزدیک تر هستند. در دنیایی که زندگی می کنیم روز به روز در حال پیشرفته شدن هستیم.

حال اگر ما نتوانیم رشد خودمان را بهبود ببخشیم و سطح ذهن خودمان را بالا ببریم طبیعتاً دچار مشکل خواهیم شد. یکی از مهم ترین مراحل رشد در انسان رشد دوران کودکی است. دوران کودکی بسیار حساس است و نیاز به بررسی دقیق توسط والدین دارد. یهتر است والدین در این دوره حساس بیشتر مراقبت کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟ صحبت کنیم.

جهش رشد دختران در ابتدا سخت بوده است

چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟

زمانی که دختر شما (یا فرزندی که در بدو تولد به او منصوب شد) یک نوزاد یا نوپا بود، جهش رشد به نوعی مشکل بزرگی بود. آن ها نه تنها کودک شما را به طور غیرمعمول بدخلق یا بداخلاق می کردند، بلکه این دوره های رشد باعث گرسنگی او و حتی اختلال در خواب می شود. با این حال، با افزایش سن، جهش رشد به تدریج اتفاق افتاد. شاید حتی متوجه رشد فرزندتان نشده باشید. تنها چیزی که می دانستید این بود که گاهی اوقات آن ها به یک وسیله جدید نیاز داشتند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما هنگامی که فرزند شما شروع به بلوغ کرد، تغییرات سریع دوباره شروع شد. آن ها احتمالاً در یک سال چندین برابر از لحاظ اندازه افزایش می یابند. با این سرعت، شما احتمالاً پول زیادی را صرف خرید همه چیز از شلوار گرفته تا کفش می کنید. پس کی قرار است این مرحله تمام شود؟ هیچ سن قطعی وجود ندارد که همه دختران از جهش‌های بزرگ مرتبط با رشد بلوغ دست بردارند. اما معیارهایی وجود دارد که باید مراقب آن ها بود.

چه زمانی باید منتظر جهش رشد دختران بود؟

بیشتر دختران در حدود سن 11 سالگی جهش رشد مرتبط با بلوغ دارند. اگر چه سن دقیق می تواند بسیار متغیر باشد. بلوغ قبل از 8 سالگی غیرعادی است. همانطور که هیچ تغییری در بلوغ تا سن 15 یا 16 سالگی را تجربه نمی کنید. نقطه بلوغ دقیقاً در اواسط سن 11 سالگی است. دختران معمولاً یک یا دو سال قبل از اولین قاعدگی خود بلوغ را شروع می کنند. میانگین سنی برای یک دختر در کشور های مختلف برای اولین قاعدگی 12.1 سال است. در این جا بخش های وجود دارد که  معمولاً در اولین جهش رشد دختران اتفاق می افتد:

قد آن ها به طور عجیبی زیاد می شود

چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟

دختران ممکن است بین دو تا سه  سایز در سال رشد کنند تا زمانی که قاعدگی رخ دهد، که نشان دهنده پایان این رشد سریع قد است.

اعضای خاصی از بدن آن ها شروع به رشد می کنند

این می تواند یک روند آهسته باشد که با نشانه های کوچک شروع می شود و در نهایت به رشد اعضای بزرگتر می رسد.

موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل شروع به رشد می کنند

این مو ممکن است در ابتدا روشن، نازک یا کم پشت باشد، اما با افزایش سن دخترتان به تدریج رشد کرده و تیره می شود.

اندام های تناسلی رشد می کنند

اندام تناسلی دختر شما افزایش می یابد و اندام های داخلی او – مانند واژن و رحم – نیز رشد می کنند.

آکنه، تعریق و بوی بدن افزایش می یابد

تغییر هورمون‌ها، مانند استروژن و پروژسترون، می‌تواند باعث شود پوست چرب‌تر شود یا راحت‌تر مسدود شود. این می تواند به اولین جوش ها یا آکنه، به علاوه افزایش میزان تعریق و بوی بدن آن ها منجر شود.

تحریک پذیری یا نوسانات خلقی خود را نشان می دهد

چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟

باز هم، تغییر هورمون ها می تواند دختران را مستعد احساسات شدیدی کند که با هر فرآیندی تغییر می کنند. درست مانند زمانی که باردار هستید یا قبل از قاعدگی، این تغییرات هورمونی طبیعی است. شما به عنوان یک والدین نمی توانید کار زیادی انجام دهید. جز این که آن ها را از این حالت بیرون بیاورید. همچنین معمولاً در این سن فشارهای اجتماعی وجود دارد که استرس زا هستند. در واقع دختر شما ممکن است به دنبال استقلال واقعی از شما باشد که می تواند باعث اصطکاک عاطفی شود.

اندازه پا تغییر می کند

این در واقع یکی از نشانه های اولیه بلوغ در دختران است. دو مطالعه، یکی از سال 2009 و دیگری در سال 2011، نشان می دهد که پاها ممکن است یکی از اولین اعضای بدن باشد که جهش رشد مرتبط با بلوغ را تجربه می کند. در حالی که سایز کفش دختر شما ممکن است از 8 یا 9 سالگی شروع به افزایش کند. این ممکن است در حدود 12 سالگی به اندازه بزرگسالان نزدیک شود.

پس از این جهش رشد اولیه، معمولاً پس از شروع قاعدگی دختران، دومین جهش رشد دختران اتفاق می افتد. آن ها ممکن است یک تا سه اینچ دیگر رشد کنند. اما این معمولاً پایان رشد فیزیکی آن ها را نشان می دهد (یعنی معمولاً تا این مرحله به قد بالغ خود رسیده اند).

در سن 16 سالگی، متوسط رشد دختران در قد حدود پنج و نیم فوت است.

سینه ها می توانند در این مرحله نیز رشد کنند یا ممکن است تا چند سال دیگر به رشد اندکی ادامه دهند.

عواملی که می توانند بر رشد دختران تأثیر بگذارند

هورمون ها تنها عاملی نیستند که بر بلوغ تأثیر می گذارند. همه چیز از ژنتیک خانواده گرفته تا رژیم غذایی گرفته تا بیماری می تواند بلوغ را تسریع یا به تاخیر بیندازد.

تغذیه و وزن

آن چه که ما می خوریم در میزان رشد بدن ما نقش دارد. بنابراین اگر کودک شما مواد مغذی کافی دریافت نمی کند یا در غیر این صورت دچار سوءتغذیه است. ممکن است مانند همسالانش رشد نکند. اضافه وزن یا داشتن چربی بدن بالاتر از حد متوسط ​​می تواند باعث شود دختر در سنین پایین تر به بلوغ برسد. از طرف دیگر، کمبود وزن یا داشتن چربی بسیار کم بدن (یک اتفاق رایج برای کودکان بسیار فعال یا ورزشکاران جوان) می تواند بلوغ را به تاخیر بیندازد.

ژنتیک

بچه ها مقداری از قد خود را از والدین خود به ارث می برند. بنابراین مهم نیست که فرزند شما چقدر سالم باشد، ممکن است نتوانند با استفاده از ژن های خود رشد کنند. اگر شما و همسرتان کوتاه‌تر یا بلندتر از حد متوسط ​​هستید، این می‌تواند منحنی کلی رشد دخترتان را نیز تعیین کند.

شرایط مرتبط با هورمون رشد دختران

هم غده تیروئید و هم غده هیپوفیز مسئول تنظیم هورمون های مرتبط با شروع بلوغ هستند. اگر سطح تیروئید دخترتان پایین است یا غده هیپوفیز به درستی کار نمی کند، ممکن است هورمون های مورد نیاز برای شروع بلوغ را ترشح نکند. یا حتی ممکن است به اندازه کافی برای ایجاد جهش رشد دختران به صورت قابل توجه تولید نکند.

بیماری مزمن و جلوگیری از رشد دختران

برخی از بیماری‌های مزمن مانند آرتریت نوجوانی، فیبروز کیستیک و دیابت نیز به کاهش رشد در کودکان بلوغ معروف هستند. بیماری التهابی روده (IBD) نیز به دلایل زیادی می تواند بر رشد تأثیر بگذارد.

چگونه بفهمیم چه زمانی رشد آن ها تمام شده است؟

چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتوانید به دخترتان برای تعیین این که آیا رشد آن ها تمام شده است یا خیر، انجام دهید. اما برخی از علائم معمولی وجود دارد.

  • رشد در طول یک تا دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
  • آن ها در طی یک تا دو سال اخیر شروع به قاعدگی کرده اند.
  • موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل به طور کامل رشد کرده اند.

آن ها بیشتر شبیه بزرگسالان به نظر می رسند، اندام‌های تناسلی کاملاً رشد کرده‌اند و ممکن است برخی از ویژگی‌های “کودکی” مانند صورت گرد یا چاقی دوران کودکی را از دست داده باشند.

اگر رشد دختران به طور کامل ایجاد نمی شود چه باید کرد؟

همه کودکان بر اساس جدول زمانی خود رشد می کنند. اما اگر دختر شما تا سن 15 سالگی پریود نشود یا علائم دیگری از رشد هورمونی را نشان نداد، باید با پزشک اطفال یا پزشک خانواده خود قرار ملاقات بگذارید. این تاخیر می تواند نشانه ای از یک وضعیت پزشکی، عدم تعادل هورمونی یا سوء تغذیه باشد. رشد دختران نیازمند حمایت والدین آن ها خصوصا در هنگام تغییرات هورمونی است.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا