چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد؟

کنترل رفتار ممکن است در واقع یک مکانیسم دفاعی برای برخی افراد باشد – تلاشی برای کنار آمدن با دنیای درونی پرتنش. گاهی اوقات، افراد زمانی که از آنچه در داخل اتفاق می افتد می ترسند، بر تلاش برای کنترل شرایط بیرونی تمرکز می کنند. آنها ممکن است از رها شدن، مضطرب از دست دادن کنترل، ترس از نزدیک شدن بیش از حد، زندگی در رابطه با OCD یا احساس عدم اطمینان در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد، وحشت داشته باشند. در این نوشته از وب سایت همکده به این سوال پاسخ می دهیم که چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد؟ مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی برای مدیریت رفتارهای مختلف است.

چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد؟

وقتی فردی به شیوه ای کنترل کننده رفتار می کند، لزوماً یک فرد «بد» نیست. این ممکن است یک علامت بالینی از یک وضعیت سلامت روان باشد. به عنوان مثال، ممکن است نشانه ای از یک اختلال شخصیت، سوء استفاده یا آسیب حل نشده یا افسردگی باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که باید رفتارهایی را بپذیرید که به شما آسیب می زند یا اراده آزاد شما را محدود می کند. برای کسی که به شیوه‌های کنترل‌کننده رفتار می‌کند، کمک در دسترس است. اما ارائه این پشتیبانی ممکن است به شما بستگی نداشته باشد. با آگاهی بیشتر از علل زمینه‌ای رفتار آنها، می‌توانید همه چیز را در چشم انداز نگه دارید و ببینید واقعاً چه اتفاقی می‌افتد: آنها ممکن است درد داشته باشند. همچنین، این به شما مربوط نیست. هیچ چیز “اشتباهی” با شما وجود ندارد.

رفتار کنترلی زمانی است که یک فرد انتظار دارد، مجبور می‌کند یا از دیگران می‌خواهد که نیازهای خود را برآورده کنند – حتی به هزینه دیگران. فرد کنترل کننده یک فرد را هدف قرار می دهد و به شیوه ای ناسالم و خودخواهانه بر آنها مسلط می شود.

چه کسی قربانی کنترل دیگران می شود؟

پس از این که فهمیدیدم چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد باید بدانیم چه کسی قربانی کنترل دیگران می شود؟ افراد کنترل‌کننده اغلب کسانی را که به آنها نزدیک‌تر هستند، شکار می‌کنند، از درون‌گرایی، تمایلات تسلیم‌کننده یا حسن نیت ساده دیگران بهره می‌برند. دستکاری، استفاده یا کنترل شدن توسط شخص دیگری می تواند به تعدادی از اثرات مضر منجر شود. برخی ممکن است آنقدر ظریف باشند که تا زمانی که در یک رابطه سمی و کنترل کننده با دوست، همکار یا شریک زندگی خود قرار نگیرید، متوجه نشوید. افراد کنترل کننده تمایل دارند مهربان ترین افرادی را که می توانند پیدا کنند شکار کنند. سایر اثرات همه‌گیر هستند و حتی می‌توانند باعث شرمساری شوند که به خود اجازه می‌دهید کنترل شوید. به یاد داشته باشید که اصلاً تقصیر شما نیست. افراد کنترل کننده تمایل دارند مهربان ترین افرادی را که می توانند پیدا کنند شکار کنند.

اگر توسط شخص دیگری کنترل می شوید، ممکن است یکی از موارد زیر را تجربه کنید:

  • آسیب به اعتماد به نفس و احساس خود
  • مشکل در اقدام
  • افسردگی، اضطراب و غیره
  • فقدان اراده برای زندگی
  • PTSD پیچیده، به خصوص اگر کنترل طولانی مدت یا همراه با انواع دیگر سوء استفاده باشد

نشانه های ظریف رفتار کنترلی

به یاد داشته باشید که وقتی حتی علائم کوچکی از رفتار کنترلی می بینید، محتاط باشید. یک شوهر، همسر، شریک یا دوست کنترل‌کننده ممکن است سعی کند انکارپذیری قابل قبولی را حفظ کند، به طوری که راحت‌تر به شما متذکر شود که با شما بدرفتاری نمی‌کنند. برخی از نشانه های ظریف تر کنترل عبارتند از:

  • توجه یا جستجوی بیشتر از حد معمول.
  • شما را با اولتیماتوم تهدید می کند.
  • وقتی همه چیز بر وفق مراد خود پیش نمی رود، شما را سرکوب می کند.
  • استفاده از شوخی به عنوان پوششی برای انتقادات اساسی در حضور خانواده و دوستان.
  • باعث می شود شما احساس بی ارزشی کنید.

اگر یک بار این اتفاق افتاده است، احتمالاً دلیلی داشته است و آن شخص احتمالاً می خواهد دوباره از شما استفاده کند. وقتی این نشانه‌های ظریف‌تر ثابت و تکراری می‌شوند، یا الگویی را تشکیل می‌دهند، زمان آن فرا رسیده است که دست به کار شوید – یا با صحبت کردن، تعیین حد و مرز، فاصله گرفتن از خود با تکنیک‌هایی مانند رفتار های خاکستری یا خروج از رابطه.

وابستگی مشترک و کنترل روابط

به نوعی، یک شریک کنترل کننده و یک شریک وابسته ممکن است دو روی یک سکه باشند. یک شریک کنترل کننده ممکن است تمام توجه را بخواهد، و یک شریک وابسته ممکن است تصور کند که این کنترل عشق است و مایل باشد که به او توجه کند. همبستگی، مانند کنترل رفتار، می تواند تلاشی برای کنار آمدن با موقعیت های ناراحت کننده باشد. این اصطلاح به «وابستگی» به شخص دیگری و ترجیح دادن نیازهای او بر نیازهای خود با درگیر شدن در رفتارهای خوشایند مردم و مراقبت از آنها اشاره دارد. گاهی اوقات، افراد وابسته به هم ممکن است با شرکای کنترل کننده رابطه برقرار کنند. آنها نیز کنترل کننده می شوند.

هر چند تغییر ممکن است. تماس با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا کنترل رفتار و هم وابستگی را یاد بگیرید. اگرچه تجربیات دوران کودکی ممکن است بر روابط بزرگسالان شما تأثیر بگذارد، اما همیشه این شانس را دارید که بهبودی و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. در ادامه می خواهیم بدانیم که چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد؟

چگونه با شریک کنترل کننده مرز تعیین کنیم؟

مهم نیست در حال حاضر چه احساسی دارید، می توانید قدرت خود را پس بگیرید. واکنش دیگران به مرزهای شما مسئولیت شما نیست – مسئولیت آنهاست. برای تعیین مرزها در رابطه کنترلی خود، این نکات را در نظر بگیرید:

  • از عبارات “من” استفاده کنید. به عنوان مثال، “من احساس ناراحتی می کنم زمانی که …”
  • برای پردازش درخواست ها زمان بخواهید. می توانید بگویید: “من به مدتی نیاز دارم تا در مورد آن فکر کنم.”
  • شفقت خود را نشان دهید، اما به برنامه های خود ادامه دهید. به عنوان مثال، “من درک می کنم که وقتی با دوستانم بیرون می روم احساس ناراحتی می کنید، اما این برای من کاری درست است. بیایید بعداً در مورد این موضوع صحبت کنیم.
  • برای برآورده شدن نیازهای خود مذاکره و مصالحه کنید. به عنوان مثال، “در قرارهایمان تلفنم را بی صدا می کنم، اما بقیه زمان ممکن است روشن باشد. برای من مهم است که در دسترس عزیزانم باشم.”
  • مکالمات مربوطه را در یک مجله یا در یک برنامه یادداشت یادداشت کنید. این کار را بلافاصله پس از انجام مکالمات انجام دهید تا چیزی برای مراجعه به آن داشته باشید.
  • گذرواژه‌های دستگاه‌ها، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و حساب‌های ایمیل خود را تغییر دهید. اگر از شما بخواهند که اینها را به اشتراک بگذارید، راحت بگویید “نه”.
  • به پرورش روابط دیگر مانند دوستان قابل اعتماد و اعضای خانواده ادامه دهید. به طور منظم با آنها در تماس باشید.
  • با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید. آنها می توانند در مورد جزئیات وضعیت شما راهنمایی کنند. اگر فکر می کنید که همسرتان مایل است تلاش کند، او را به زوج درمانی دعوت کنید تا در یک محیط امن درباره موضوعات مهم بحث کنید.

چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد؟ – تنظیم انتظارات برای شرایط ویژه

تنظیم انتظارات شما نیز می تواند مفید باشد. ممکن است بخواهید در مورد ماندن در یک رابطه تجدید نظر کنید به این امید که شاید روزی آنها تغییر کنند. برای بهبودی، یک فرد کنترل کننده باید بخواهد خودش تغییر کند. همچنین ممکن است بخواهید به جای کلمات بر رفتارها و اعمال تمرکز کنید. یک شریک کنترل کننده ممکن است به شما پیشنهاد تغییر دهد یا قول هایی در مورد آینده بدهد. اما اگر کمک حرفه ای مورد نیاز خود را دریافت نکنند، ممکن است تبدیل آن کلمات به عمل برایشان دشوار باشد.

اقدامات مهم اگر احساس امنیت نمی کنید

طیف وسیعی از رفتارهای کنترلی وجود دارد. با کمک حرفه ای می توان روی برخی از این موارد کار کرد و غلبه کرد. رفتارهای دیگر ممکن است باعث ایجاد احساس ناامنی و ترس در شما شود یا امنیت شما را تهدید کند.  این رفتارها عبارتند از:

  • مشت زدن به دیوارها
  • شکستن یا پرتاب اشیا
  • آوردن اسلحه به داخل خانه
  • آسیب رساندن به کودکان یا حیوانات خانگی
  • گفتن آنها به شما صدمه خواهند زد (حتی اگر به عنوان یک شوخی پنهان شده باشد)
  • تهدید به خودآزاری برای جلوگیری از خروج شما

اگر نگران ایمنی خود هستید، مهم است که یک برنامه خروج ایمنی ایجاد کنید و فوراً کمک بگیرید. پس از این که فهمیدید چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد باید برای خود راهی مهم جهت مدیریت شرایط داشته باشید.

مراحل مهم مدیریت شرایط کنترل شخص در رابطه

برای کنترل شرایط و مدیریت رفتار کنترلی می توانید مراحل زیر را پیگیری کنید:

به دنبال حمایت سلامت روان باشید

ممکن است بخواهید درمانگران محلی و گروه های پشتیبانی را جستجو کنید. اگر هنوز نمی توانید آنجا را ترک کنید زیرا امنیت شما در خطر است، یک متخصص ممکن است بتواند از شما حمایت کند و وضعیت را زیر نظر داشته باشد. در این زمینه می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

تماس با افراد مورد اعتماد را فراموش نکنید

با کسی که به او اعتماد دارید تماس بگیرید. به دوستان نزدیک یا اعضای خانواده، تا زمانی که قابل اعتماد هستند، بگویید. همچنین می‌توانید با یک رهبر معنوی، مانند یک کشیش یا خاخام، در صورتی که احساس راحتی کنید، تماس بگیرید.

مدیریت وسایل شخصی

وسایل شخصی خود را بردارید. اگر خانه ای مشترک با شریک کنترل کننده دارید، هر چند وقت یکبار وسایل شخصی خود را به مکانی امن منتقل کنید. اگر می خواهید به یکباره از خانه خارج شوید، افراد را با خود بیاورید و به دوستان و خانواده خود اطلاع دهید که کجا هستید. در صورت امکان از بیرون رفتن به تنهایی خودداری کنید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که وسایل خود را تا زمانی که بازگشت امن تر باشد، پشت سر بگذارید. در این مورد، ممکن است بخواهید فقط اسناد مهم را بردارید. با توجه به این که می خواهید بدانید چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد، پس از آن باید به مدیریت شرایط بپردازید.

حضور در مکانی امن

به یک مکان امن حرکت کنید. مطمئن شوید که مکان خود را مخفی نگه دارید. در یک مکان امن مانند خانه یکی از اعضای خانواده، اتاق خواب اضافی یک دوست یا یک پناهگاه در خانه خود بمانید.

نگاه نهایی بر رفتار کنترلی شخص در رابطه

در این نوشته از وب سایت همکده ما به این سوال پاسخ دادیم که چرا یک شخص در رابطه رفتار کنترلی دارد؟ نشانه های یک شریک کنترل کننده شامل منزوی کردن شما از عزیزان، انتقاد از شما، رفتار بی سر و صدا با شما، و گاز دادن است. قرار گرفتن در یک رابطه کنترل کننده می تواند یک تجربه گیج کننده و طاقت فرسا باشد. اما شما مجبور نیستید به تنهایی از این طریق عبور کنید. راهنما در دسترس است. باید با مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا