چرا مردم به تئوری های توطئه اعتقاد دارند؟

تئوری های توطئه در مردم می تواند به عنوان یک اختلال روانی معرفی شود. گاهی اوقات ما برخی از موارد را به حدی بزرگ می کنیم که به مانند یک توطئه می شود. یا حتی برخی افراد اختلالاتی دارند که علاقه به ایجاد توطئه علیه خودشان دارند. این کار باعث احساس قدرت در آن ها می شود. هر کدام از بخش های روان شناسی موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار می دهند.

یکی از تعاریفی که در روان شناسی مورد بحث است در ارتباط با تئوری های مختلف است. تئوری ها در زمان های مختلف وجود داشته و روان شناسان و دانشمندان در سال های مختلف نظریاتی ارائه داده اند. در زمان های قدیم وقتی شخصی در هر زمینه ای نظریه ای را بیان می کرد هم مردم و هم سازمان های علمی کمتر آن را تایید می کردند. برای همین امر بیشتر تئوری ها اثباتشان تا به امروز طول کشیده است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا مردم به تئوری های توطئه اعتقاد دارند؟

رفتار افراد و تئوری های توطئه

برای مثال وقتی که فرد بتواند رفتار خود را در زمینه های مختلف بهبود بخشد می تواند توانایی‌اش خود را افزایش دهد. در ادامه می خواهیم ببینیم چرا مردم به تئوری های توطئه اعتقاد دارند؟ شما ممکن است در بخشی از زندگی خود دچار مشکلاتی شده باشید اما این مشکلات قابل حل و اتمام است. مشکلات در افراد می تواند شامل بخش های مختلف باشد. برخی از افراد ممکن است به خاطر یک اتفاق دارای استرسی باشند اما این اتفاقات قابل حل است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا مردم به تئوری های توطئه اعتقاد دارند، صحبت کنیم.

چرا مردم به تئوری های توطئه اعتقاد دارند؟

تئوری های توطئه پدیده جدیدی نیستند. اما به نظر می رسد که در سال های اخیر به خط مقدم آگاهی رسیده اند. برخی از نمونه‌های بحث‌برانگیز این نظریه‌ها عبارتند از این باور که حملات تروریستی و تیراندازی‌های دسته‌جمعی، رویدادهایی هستند که توسط دولت ایالات متحده سازماندهی شده‌اند. مثال‌های دیگر عبارتند از این باور که صنعت داروسازی عمداً بیماری‌ها را گسترش می‌دهد یا اینکه واکسن‌ها به جای پیشگیری از آنها باعث بیماری می‌شوند. در حالی که به نظر می رسد این باورها نادر یا حتی آسیب شناسی هستند، تحقیقات نشان داده است که آن ها به طرز شگفت آوری رایج هستند. یک مطالعه نشان داد که نیمی از مردم کشور ها حداقل به یک نظریه توطئه اعتقاد دارند.

تئوری توطئه چیست؟

تئوری توطئه را می توان این باور تعریف کرد که گروه هایی وجود دارند که در مخفیانه برای برنامه ریزی و اجرای اهداف بدخواهانه گرد هم می آیند.

چه چیزی این باور رایج و اغلب ریشه‌دار را توضیح می‌دهد که گروه‌های قدرتمند، شوم و مخفی برای فریب دیگران توطئه می‌کنند. به‌ویژه در عصری که ما به اطلاعات و حقایقی دسترسی بیشتری داریم که ممکن است این ایده‌ها را رد کند؟ محققان گمان می کنند که تعدادی مکانیسم روانی وجود دارد که بسیاری از آن ها نتیجه فرآیندهای تکاملی هستند که به این باورها کمک می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در دنیایی که ممکن است احساس ناتوانی و بیگانگی کنید، باور اینکه نیروهایی علیه شما و منافع شما نقشه می کشند می تواند جذاب باشد. هنگامی که این باورها ریشه دوانید، سوگیری های شناختی و میانبرهای ذهنی آن ها را تقویت و تقویت می کنند. بسیاری از عوامل مشابهی که به انواع دیگر تفکرات مشکل ساز دامن می زند، مانند اعتقاد به ماوراء الطبیعه، نیز به تئوری های توطئه کمک می کند. و در حالی که چنین ایده های پارانوئیدی جدید نیستند، اینترنت به تغییر سرعت و نحوه انتشار آن ها کمک کرده است. برای درک اینکه چرا مردم به این توطئه ها اعتقاد دارند، مهم است که برخی از توضیحات روانشناختی و تأثیرات بالقوه این باورها را بررسی کنیم.

مثال ها در ارتباط با این زمینه

برخی از نمونه های اخیر تئوری های توطئه عبارتند از:

تئوری های توطئه Pizzagate نشان می دهد که سیاستمداران و نخبگان هالیوود در یک حلقه قاچاق جنسی کودکان درگیر هستند. یک گزارش نشان داد که 9٪ از پاسخ دهندگان به این توطئه اعتقاد داشتند یکی دیگر از توطئه های اخیر از QAnon سرچشمه می گیرد، یک سایت توطئه گر راست افراطی که ادعا می کند اطلاعات سطح بالایی از یک “دولت عمیق” مخفی دارد.

توطئه دیگری نشان می دهد که جورج سوروس میلیاردر بخشی از یک توطئه مخفی برای بی ثبات کردن دولت امریکا است.

توضیحات درباره تئوری های توطئه

محققان پیشنهاد می کنند که دلایل مختلفی وجود دارد که چرا مردم به تئوری های توطئه اعتقاد دارند. بسیاری از این توضیحات به سه عامل کلیدی محرک خلاصه می شوند:

  • احتیاج به درک و قوام (معرفتی)
  • نیاز به کنترل (وجودی)
  • نیاز به تعلق یا احساس خاص (اجتماعی)

دلایل مختلف برای این اختلال

تبیین های معرفتی به میل به کسب یقین و درک اشاره دارد. جهان اغلب ممکن است گیج کننده، خطرناک و آشفته به نظر برسد. در عین حال، مردم می‌خواهند بفهمند چه اتفاقی می‌افتد و برای توضیح چیزهایی که اتفاق می‌افتد هدایت می‌شوند. انجام این کار به آن ها کمک می کند تا درک سازگار، باثبات و روشنی از نحوه عملکرد جهان ایجاد کنند.

عواملی که باعث افزایش تئوری های توطئه می شود؟

  • موقعیت‌هایی که شامل رویدادهای بزرگ می‌شوند، جایی که توضیحات پیش پا افتاده‌تر یا در مقیاس کوچک ناکافی به نظر می‌رسند
  • موقعیت هایی که افراد به دلیل عدم اطمینان دچار ناراحتی می شوند

وقتی مردم با اطلاعات متفاوتی روبرو می شوند، طبیعی است که به دنبال توضیحاتی بگردیم که نقاط را به هم متصل می کند. تئوری‌های توطئه توضیحاتی را ارائه می‌کنند که این ارتباط را فراهم می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها همچنین پیشنهاد می کنند که علل زمینه ای از دید عموم پنهان است. هنگامی که چیزهای گیج کننده اتفاق می افتد، مؤمنان می توانند فرض کنند که به این دلیل است که آن ها عمداً توسط نیروهای خارجی فریب می خورند. همچنین بین باورهای توطئه و سطوح تحصیلی ارتباط وجود دارد. وضعیت تحصیلی پایین تر با سطوح بالاتر اعتقاد توطئه مرتبط است. داشتن توانایی های تحلیلی پایین تر و تحمل کمتر در برابر عدم قطعیت نیز نقش دارد. در نتیجه، مردم به تئوری‌های توطئه روی می‌آورند تا برای رویدادهایی که گیج‌کننده یا ترسناک به نظر می‌رسند توضیح دهند.

تئوری های توطئه و سوگیری تأیید

سوگیری تایید همچنین می تواند در توسعه باور توطئه نقش داشته باشد. مردم به طور طبیعی تمایل دارند که به دنبال اطلاعاتی باشند که باورهای موجود آن ها را تأیید کند. بنابراین وقتی با نظریه ای روبرو می شوند که از چیزی پشتیبانی می کند که قبلاً فکر می کنند درست است، احتمال بیشتری وجود دارد که باور کنند این اطلاعات نیز درست است.

دلایل وجودی برای تئوری‌های توطئه

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم به تئوری‌های توطئه به عنوان راهی برای احساس امنیت و کنترل بیشتر روی می‌آورند. زمانی که افراد به نوعی احساس خطر می‌کنند، شناسایی منابع خطر می‌تواند راهی برای مقابله با اضطراب باشد.

آنچه تحقیقات نشان می دهد

  • یک مطالعه نشان داد که افرادی که از نظر روانی و اجتماعی سیاسی احساس ناتوانی می کنند، بیشتر به تئوری های توطئه اعتقاد دارند.
  • مطالعه دیگری نشان داد که افراد در هنگام تجربه اضطراب بیشتر به توطئه اعتقاد دارند.

در حالی که محققان این انگیزه‌های وجودی را درک می‌کنند، شواهد کمی وجود دارد که باور به این نظریه‌ها در واقع به افراد کمک می‌کند. این کار باعث می شود تا این نیاز به احساس کنترل و خودمختاری را برآورده کنند. در واقع، با اعتقاد به این نظریه ها، افراد ممکن است کمتر درگیر تئوری های توطئه شوند که به طور بالقوه حس کنترل آن ها را تقویت می کند (مانند رای دادن یا شرکت در فعالیت های سیاسی).

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بنابراین، در حالی که ممکن است مردم به سمت تئوری‌های توطئه به عنوان راهی برای درک جهان و احساس کنترل بیشتر بر سرنوشت خود کشیده شوند، تأثیرات بلندمدت آن ممکن است باعث شود مردم بیش از همیشه احساس ناتوانی کنند.

دلایل اجتماعی

مردم همچنین می توانند به دلایل اجتماعی انگیزه باور به توطئه را داشته باشند. برخی از محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که با اعتقاد به توطئه هایی که گروه های بیرونی را به عنوان مخالف نشان می دهد، مردم می توانند احساس بهتری نسبت به خود و گروه اجتماعی خود داشته باشند. تئوری های توطئه، در گروه های مختلفی وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اعتقاد به توطئه نیز ریشه در چیزی دارد که از آن به عنوان خودشیفتگی جمعی یاد می شود. این اعتقادی است که افراد دیگر از گروه اجتماعی شما بهتر و در عین حال کمتر مورد توجه قرار می گیرند. افرادی که احساس می‌کنند خود یا گروه اجتماعی‌شان قربانی شده‌اند، کمتر به نهادهای دولتی اعتقاد دارند و بیشتر به توطئه‌ها اعتقاد دارند.

اما وقتی هست که چندین نفر در حلقه اجتماعی شما که می‌شناسید و به آن‌ها اعتماد دارید، یک داستان را باور دارند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا