توهمات اضطرابی چیست؟

توهمات شنوایی، بصری، بویایی، چشایی، لامسه، جسمی و کلامی می توانند از علائم اختلال اضطرابی از جمله اضطراب و حملات پانیک، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال وسواس فکری-اجباری باشند. در حالی که توهم به اندازه سایر علائم اختلال اضطراب رایج نیست، بسیاری از افراد مضطرب توهم را به عنوان بخشی از ترکیب علائم خود دارند. این مقاله رابطه بین اضطراب و توهم را توضیح می دهد. هدف ما در این مقاله از همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران این است که بدانیم توهمات اضطرابی چیست؟ برای بهبود شرایط خود می توانید از طریق مشاوره حضوی و یا مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام کنید.

توهمات اضطرابی چیست؟

در ادامه این مقاله می خواهیم با اطلاع از علائم، انواع، علل، رفتار و درمان این مدل از اضطراب و توهم به بررسی موارد بسیار زیادی بپردازیم. از این رو با علائم این مشکل شروع می کنیم.

علائم توهمات اضطرابی

توصیفات رایج توهمات اضطرابی عبارتند از:

  • چیزی را می بینید یا می شنوید که واقعی نیست.
  • شما در ابتدا متقاعد شده بودید که چیزی دیده یا شنیده اید، اما با بررسی دقیق تر، آنچه دیدید یا شنیدید اتفاق نیفتاد.
  • طعم غذای خاصی را می‌چشید، اما چیزی نخورده‌اید که این طعم را ایجاد کند.
  • شما بوی تند چیزی دارید، اما هیچ چیز اطراف شما آن بو را ایجاد نمی کند.
  • یک احساس فیزیکی قوی احساس می کنید، اما چیزی در اطراف شما وجود ندارد که آن را ایجاد کند.
  • شما صداهایی را در ذهن خود می شنوید، اما می دانید که آنها مال شما یا مفاهیمی نیستند که معمولاً با خودتان فکر می کنید.

مثال هایی در این زمینه

مثالها عبارتند از:

  • شنیدن کسی که اسم شما را صدا می کند در حالی که کسی این کار را نکرده است.
  • دیدن کسی یا چیزی که از پشت یا کنار شما عبور می کند در حالی که هیچ کس یا هیچ کاری انجام نداده است.
  • با دیدن چیزی که اتفاق نیفتاده، اما آنقدر واقعی بود که کاملاً باور دارید که آن را دیده اید.
  • چیزی را از گوشه چشم خود می بینید، اما چیزی وجود ندارد.
  • شنیدن صداهایی که هیچ کس نمی تواند بشنود.
  • داشتن تجربیاتی که کاملاً معتقدید اتفاق افتاده، اما هیچ کس دیگری با شما آنها را تجربه نکرده.
  • دیدن چیزهایی که هیچ کس دیگری نمی تواند ببیند.
  • شنیدن صداهایی که هیچ کس دیگری نمی تواند بشنود.
  • داشتن تجربه‌هایی که می‌تواند شبیه به تجربیات واقعی در هنگام بیدار شدن از خواب یا بیدار شدن از خواب باشد.
  • شما طعم خاصی در دهان خود دارید، اما چیزی در دهان خود ندارید که این مزه را ایجاد کند.
  • وقتی کسی در اطراف نیست احساس کنید کسی بازوی شما را لمس کرده است.
  • وقتی نسیمی نمی‌وزد، نسیم خنکی را روی صورت خود احساس کنید.
  • استشمام بوی تند زمانی که هیچ چیزی باعث آن نمی‌شود.

توهم می‌تواند بر هر یک از حواس ما تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، دو یا چند حس به طور همزمان تحت تأثیر قرار می گیرند. توهم می‌تواند به ندرت، گاهی اوقات یا مکرر رخ دهد. توهمات اضطرابی می تواند در هر زمانی رخ دهد، از جمله با علائم دیگر اضطراب یا به تنهایی. آنها همچنین می توانند قبل، همراه یا به دنبال یک دوره عصبی، اضطراب، ترس و استرس باشند، یا “غیرعامل” و بدون دلیل ظاهری رخ دهند. همچنین می توانند از نظر شدت از کمی قابل توجه تا آشکارا متغیر باشند. می توانند از توهم به توهم تغییر کنند. همه ترکیبات و تغییرات فوق مشترک هستند.

انواع مختلفی از توهمات اضطرابی

انواع مختلفی از توهم وجود دارد، از جمله:

  • توهمات شنوایی: وقتی چیزی را می شنوید که واقعی نیست.
  • مدل توهمات بصری: وقتی چیزی را می بینید که واقعی نیست.
  • توهمات بویایی: وقتی چیزی را بو می کنید که واقعی نیست.
  • مدل توهمات چشایی: وقتی چیزی را می چشید که نخورده اید.
  • توهمات لمسی: وقتی چیزی را احساس می کنید که اتفاق نیفتاده است.
  • مدل توهمات جسمی: ​​زمانی که احساس بدنی دارید که ناشی از چیزی واقعی نیست.
  • توهمات کلامی: وقتی چیزی را در ذهن خود می شنوید که شما آن را ایجاد نکرده اید.

توجه: توهمات همیشه نشانه اختلال روانپریشی نیستند. آنها در طیف گسترده ای از اختلالات روانی رخ می دهند و می توانند به دلایل غیر مرتبط با یک اختلال روانی ایجاد شوند. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که در مراجعین روانپزشکی کودک و نوجوانی که با توهم مراجعه می کنند، تقریباً 70٪ ماهیت غیر روان پریشی دارند. برای اینکه ببینید آیا اضطراب ممکن است در علائم شما نقش داشته باشد، سطح اضطراب خود را با استفاده از تست اضطراب، تست اختلال اضطراب، یا تست تحریک بیش از حد ارزیابی کنید. هرچه این رتبه بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که اضطراب در علائم اضطراب شما نقش داشته باشد یا باعث بروز علائم اضطراب شما شود، از جمله احساس علائم عذاب قریب الوقوع.

علل این مشکلات

توهمات اضطرابی می تواند به دلایل خاصی اتفاق بیفتد که در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم. در مورد همه علائم جدید، در حال تغییر، مداوم و بازگشتی با پزشک خود صحبت کنید زیرا برخی از شرایط پزشکی و داروها می توانند علائمی شبیه اضطراب ایجاد کنند. در حالی که این علامت به اندازه سایر علائم اضطراب رایج نیست، بسیاری از افراد روندی مضطرب، استرس‌زا و افسرده توهم را تجربه می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا اضطراب می تواند باعث توهم شود. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:

استرس

اضطراب پاسخ استرس را فعال می کند. پاسخ استرس بدن را برای اقدام اضطراری – برای مبارزه یا فرار آماده می کند، به همین دلیل است که این واکنش بقا اغلب به عنوان پاسخ مبارزه یا فرار نامیده می شود. سه مورد از این تغییرات برای ایجاد توهمات اضطرابی عبارتند از:

  • بیشتر حواس بدن را تقویت می کند تا بیشتر از خطر آگاه شود و نسبت به آن واکنش نشان دهد.
  • فعالیت سیستم عصبی را که شامل مغز نیز می شود، افزایش می دهد، به طوری که نسبت به خطر حساس تر شده و واکنش نشان می دهد.
  • عملکرد مغز را طوری تغییر می دهد که توجه ما صرفاً بر روی تهدید متمرکز شود و از حواس پرتی های بی اهمیت به دور باشد.

هر چه درجه پاسخ استرس بالاتر باشد، تغییرات چشمگیرتر است. از آنجایی که پاسخ های استرس بدن را از نقطه تعادل خود فراتر می برد، پاسخ های استرس بر بدن استرس وارد می کند. بدنی که دچار استرس می شود می تواند علائمی را نشان دهد. استرس حاد، مانند پاسخ استرس ناگهانی، می تواند برای برخی افراد توهم ایجاد کند. هر چه میزان استرس بیشتر باشد، احتمال توهم بیشتر است. بسیاری از افراد مضطرب و بیش از حد استرس زا گزارش می دهند که توهم دارند.

علاوه بر این، از آنجایی که اضطراب درجه بالا می تواند آسیب زا باشد، برخی از افراد از تجربیات آسیب زا جدا می شوند تا از نظر روانی و عاطفی از خود محافظت کنند. گسستگی می تواند باعث اضطراب و علائم مشابه اضطراب از جمله توهم شود.

استرس مزمن از علل توهمات اضطرابی

هنگامی که پاسخ های استرس به ندرت اتفاق می افتد، بدن می تواند نسبتاً سریع از تغییرات بسیاری در پاسخ به استرس بهبود یابد. هنگامی که واکنش‌های استرس خیلی زیاد اتفاق می‌افتد، مانند رفتار بیش از حد مضطرب، بدن ممکن است دچار استرس مزمن شود، که ما آن را «تحریک بیش از حد» می‌نامیم زیرا هورمون‌های استرس محرک‌های قدرتمندی هستند. تحریک بیش از حد می تواند علائم متناوب و مزمن از جمله توهم ایجاد کند. بسیاری از افراد مبتلا به تحریک بیش از حد بالا تا بسیار بالا به دلیل تأثیر تحریک بیش از حد بر بدن و ذهن، توهم دارند.

کم خوابی و خستگی

توهمات اضطرابی می تواند ناشی از خستگی باشد. کم خوابی و خستگی نیز می تواند باعث توهم شود با کم خوابی و خستگی بدن، بروز بیش از حد تحریک افزایش می یابد. کم خوابی و خستگی از علل شایع توهم هستند.

تجارب هیپناگوژیک و هیپنوپومپیک

تجارب هیپناگوژیک و هیپنوپومپیک توهماتی هستند که هنگام بیدار شدن از خواب رخ می دهند. توهمات هیپناگوژیک معمولاً در هنگام گذار از بیداری به خواب رخ می دهد و توهمات هیپنوپمپیک معمولاً در طول گذار از خواب به بیداری رخ می دهد. توهمات هیپناگوژیک و هیپنوپومپیک می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. افرادی که دچار این نوع توهم می شوند عموماً از آنچه در حال رخ دادن است آگاه هستند، اما از آنجایی که توهم بسیار واقعی است، مطمئن نیستند که این توهم رویا است یا واقعیت. تصاویر واضح، صداها، مزه ها، احساسات فیزیکی و بوها همگی توهمات هیپناگوژیک و هیپنوپومپیک رایج هستند.

اگرچه این توهمات ممکن است واقعی یا تهدید کننده به نظر برسند، اما رایج و بی ضرر هستند. تخمین زده می شود که اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود دچار توهمات هیپناگوژیک یا هیپنوپومپیک می شوند، خواه متوجه شوند یا نه. همچنین معمول است که توهم به طور یکپارچه به یک رویا تبدیل شود و واقعیت و رویا را مانند یک تجربه زندگی واقعی جلوه دهد، حتی تا جایی که تبدیل به یک خاطره آگاهانه مهم شود. این توهمات زمانی که بدن تحت استرس است به دلیل افزایش مشکل در انتقال از بیداری به خواب و پشت، شیوع بیشتری پیدا می کند. در نتیجه، افراد مضطرب اغلب توهمات هیپناگوژیک و هیپنوپومپیک دارند.

تفکیک یکی از علل توهمات اضطرابی

گسستگی – زمانی که فرد از نظر ذهنی و عاطفی خود را از یک تجربه به دلیل ترس یا ضربه شدید جدا می‌کند – یکی از دلایل رایج توهمات است. هر چه درجه تفکیک بیشتر باشد، احتمال بروز توهم بیشتر می شود. تفکیک یکی از علل شایع توهم است. به طور کلی، توهمات ناشی از اضطراب و تحریک بیش از حد از علائم شایع هستند. به این ترتیب، آنها نباید دلیلی برای نگرانی باشند.

سایر عوامل

عوامل دیگری نیز می توانند به بدن فشار وارد کنند که توهمات اضطرابی را ایجاد کرده و در شیوع نقش دارند، مانند:

دارو

داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) می توانند علائم اضطراب را تقلید کنند، باعث ایجاد و تشدید توهم شوند. اگر مطمئن نیستید که دارو در علائم شما نقش دارد، از جمله ایجاد توهم، با پزشک و داروساز خود در مورد داروی خود صحبت کنید.

مواد مخدر تفریحی

بسیاری از داروهای تفریحی می توانند باعث ایجاد و تشدید علائم اضطراب شوند، به ویژه آنهایی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارند. داروهای تفریحی نیز معمولاً با توهمات مرتبط هستند.

محرک ها

محرک ها با ترشح هورمون های استرس، اثر محرک خود را ایجاد می کنند. افزایش تحریک بدن می تواند باعث ایجاد و تشدید علائم اضطراب موجود شود.

هایپر و هیپوونتیلاسیون

تنفس زیاد و کم نیز می تواند علائمی شبیه اضطراب ایجاد کند و علائم موجود را تشدید کند.

قند خون پایین

قند خون پایین، حتی در محدوده طبیعی، می تواند علائمی شبیه اضطراب ایجاد کند. کاهش قند خون نیز می تواند علائم اضطراب موجود را تشدید کند.

کمبود تغذیه ای و توهمات اضطرابی

کمبودهای تغذیه ای، مانند کمبود ویتامین B و D، می تواند علائمی شبیه اضطراب ایجاد کند. کمبودهای تغذیه ای نیز می تواند علائم اضطراب موجود را تشدید کند.

کم آبی بدن

کم آبی بدن همچنین می تواند علائمی شبیه به اضطراب ایجاد کند و علائم اضطراب موجود را تشدید کند، مانند:

  • مشکلات تمرکز
  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • حملات پانیک غیر ارادی
  • انقباض عضلانی
  • تپش قلب

تغییرات هورمونی و توهمات اضطرابی

هورمون ها به طرق مختلف بر بدن تأثیر می گذارند و می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. تغییرات هورمونی می تواند علائمی شبیه اضطراب ایجاد کند و علائم اضطراب موجود را تشدید کند.

درمان توهمات اضطرابی

عوامل زمینه ای ناشناخته و ناموفق باعث ایجاد مشکلاتی با اضطراب می شوند. به این ترتیب، آنها دلیل اصلی تداوم علائم اضطراب هستند. اگر می خواهید موفقیت پایداری داشته باشید، پرداختن به عوامل زمینه ای (بازیابی سطح دو) بسیار مهم است. کار با یک درمانگر باتجربه اختلال اضطراب موثرترین راه برای درمان اختلال اضطراب است. در بسیاری از موارد، کار با یک درمانگر با تجربه تنها راه غلبه بر اضطراب سرسخت است. از این رو می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
anxietycentre

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا