وقتی فرزند کمال گرا دارید چه باید بکنید

چند فرزندان نیاز به حمایت والدین دارند. ما برای این که بتوانیم در آینده فردی موفقی باشیم نیاز به رعایت نکات مختلفی داریم. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. هر فردی می تواند در طول زندگی خودش رفتار های مختلفی داشته باشد. در واقع کودکان می توانند کمی کمال گرایانه رفتار کنند اما اگر این منابع گرایی بخواهد به آن ها فشار های اضافی وارد کند خطرناک است.

روان شناسان می گویند که کودکان باید خودشان آینده دلخواه خود را بسازند. خانواده ها نیز باید از آن ها حمایت کنند. کمال گرایی در یک حدی می تواند مفید باشد اما بیش از حد می توان. آسیب بزند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود.

گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد. برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه رفتار و بررسی و مدیریت آن نیاز به این امر است که افراد بخواهند مشکلات خود را برطرف کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با وقتی فرزند کمال گرا دارید چه باید بکنید صحبت کنیم.

افتخار والدین به فرزند کمال گرا داشتن

وقتی فرزند کمال گرا دارید چه باید بکنید

شاید شنیده باشید که یکی از والدین با افتخار می گوید: “پسرم تمام شب بیدار ماند و پروژه علمی خود را درست انجام داد. او کمی کمال گرا است! ” اما هر والدینی که فکر می کنند کمال گرایی نمادی از وضعیت خوب است. به احتمال زیاد نمی فهمند که کمال گرایی یک مشکل جدی است. اگر در حال پرورش یک فرد کمال گرا هستید، احتمالاً از نزدیک دیده اید که چقدر می تواند سخت باشد. کاغذهای پاره شده به خاطر داشتن ایده های زیاد، شب و گریه کردن به خطر موفق نشدن برای نداشتن کمال گرایی عجیب است. این ها تنها تعدادی از رفتارهایی هستند که ممکن است در کمال گرا در حال جوانه زدن مشاهده کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این که آیا کودکتان هر زمان که در زمین ورزشی مرتکب اشتباه می شود ناراحت می شود. یا هر روز ساعت ها را صرف گرفتن یک عکس سلفی کامل می کند، کمال گرایی زندگی کودکان را به خطر می اندازد. این فرآیند هنگامی که کنترل نشود، می تواند پیامدهای خطرناکی در مادام العمر داشته باشد.

کمال گرایی چیست؟

این خوب است که بچه ها انتظارات بالایی از خود داشته باشند. اما اگر آن ها انتظار داشته باشند که همه چیز عالی باشد، هرگز از عملکرد خود راضی نخواهند بود. افراد کمال گرا اهداف غیرواقعی برای خود تعیین می کنند. سپس، آن ها فشار زیادی بر خود وارد می کنند تا تلاش کنند و به اهداف خود برسند. آن ها در فکر همه یا هیچ هستند. در واقع آن ها عملکرد ٩٩ درصدی را هم قبول ندارند. افراد کمال گرا عملکرد خود را در صورت کوتاهی در رسیدن به اهداف خود ناموفق اعلام می کنند.

وقتی موفق می شوند ، تلاش می کنند تا از دستاوردهای خود لذت ببرند. آن ها غالباً دستاوردهای خود را به موفقیت می رسانند. ان ها نگرانند که نتوانند نتایج را تکرار کنند یا سطح موفقیت خود را حفظ کنند.

آیا شما جز والدین کمال گرا هستید؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

انواع فرزند کمال گرا

وقتی فرزند کمال گرا دارید چه باید بکنید

برخی از محققان معتقدند که می توان یک فرد با ویژگی کمال گرا اما سازگار بود. بدین معنا که انتظارات زیاد غیرواقعی کودک می تواند در زندگی او به خوبی خدمت کند. اما محققان دیگر معتقدند که کمال گرایی واقعی همیشه مضر است. محققان همچنین سه نوع متمایز از کمال گرایی را شناسایی کرده اند:

  • کودکان کمال گرا از نوع دگر گرا-استانداردهاي غير واقعي را براي ساير افراد تعيين كنيد
  • کمال گرایان خود گرا-توقعات غیرواقعی برای خود داشته باشند
  • فرزندان کمال گرا با ویژگی تجویز شده اجتماعی – افراد دیگر مانند والدین یا مربیان از آن ها انتظارات غیرواقعی دارند

هر سه نوع کمال می تواند برای رفاه کودک مضر باشد.

علائم مختلف و نشان دهنده داشتن فرزند کمال گرا

علائم هشداردهنده کمال گرایی بسته به سن فرزند شما و نوع کمال گرایی که تجربه می کند متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، علائم کمال گرایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در انجام تکالیف زیرا تکلیف ها هرگز “به اندازه کافی خوب” نیست
  • اضطراب زیاد درباره پیرامون شکست
  • حساسیت بالا نسبت به انتقاد
  • تحمل پایین هنگام اشتباه کردن
  • به تعویق انداختن کارهای دشوار
  • خود انتقادی، خودآگاه و به راحتی خجالت می کشد
  • مشکل در تصمیم گیری یا اولویت بندی وظایف
  • نسبت به دیگران بسیار انتقاد می کند

عوامل خطر در ارتباط با این زمینه

دانشمندان فکر می کنند عوامل متعددی می توانند در کمال گرایی در کودکان نقش داشته باشند.

فشارهای تحصیلی

کودکان ممکن است از داشتن معدل کمتر از بقیه یا نمرات کمتر در آزمون افسرده شوند. در واقع فکر می کنند تلاش های آن ها را برای ورود به کالج خوب خراب کنند. دیگران سعی می کنند کامل باشند تا بتوانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. این فشارهای تحصیلی می تواند باعث شود آن ها احساس کنند که برای رسیدن به هر نقطه از زندگی باید کامل باشند.

عوامل بیولوژیکی

وقتی فرزند کمال گرا دارید چه باید بکنید

تحقیقات منتشر شده در 2015 نشان می دهد که ویژگی های یک فرزند کمال گرا ارتباط تنگاتنگی با برخی بیماری های روانی دارد. همانند وسواس فکری و عملی و اختلالات خوردن.

تمایل به جلب رضایت

برخی از کودکان می خواهند با نشان دادن این که می توانند از هر نظر کامل باشند، تحسین و محبت را به دست آورند. این ممکن است ناشی از تمایل به کاهش استرس والدین باشد. یا ممکن است تنها راهی باشد که یک جوان می داند چگونه جلب توجه کند.

ارزش پایین نسبت به خود

کودکی که نسبت به خودش احساس بدی دارد ممکن است فکر کند که به اندازه دستاوردهای خود خوب است. افراد کمال گرا تمایل دارند بر روی اشتباهات خود تمرکز کنند و دستاوردهای خود را به حداقل برسانند. اما این امر مانع از آن می شود که احساس خوبی داشته باشند.

تأثیرات والدین بر فرزند کمال گرا

تمجید از فرزندتان به عنوان “باهوش ترین کودک در کل مدرسه” می تواند باعث شود که او اشتباهات بد را باور کند. او ممکن است فکر کند که باید به هر قیمتی موفق شود.

والدینی که کمال گرا هستند

این والدین احتمالاً فرزندانی کمال گرا تربیت می کنند. این ممکن است ناشی از رفتار های آموخته شده باشد. اگر کودکی شاهد تلاش والدین برای کمال باشد یا همچنین نشان دهنده گرایش ژنتیکی باشد احتمالا کمال گرا می شود.

احساس موفقیت و شکست در هر زمینه ای در زندگی

از ورزشکاران نخبه گرفته تا آخرین ستاره پاپ، رسانه ها اغلب مردم را بی نقص نشان می دهند. در همان زمان، سایر داستان‌های رسانه ای توصیفاتی می کنند که کمال گرا بودن چقدر خوب است. و افراد بزرگ چگونه با این کار پیشرفت کرده اند. شکست کامل این داستان های رسانه ای ممکن است جوانان را متقاعد کند که باید در هر کاری که انجام می دهند کامل باشند.

تروما

تجربیات آسیب زا ممکن است باعث شود که کودکان احساس کنند تنها هستند. یا تا زمانی که کامل نیستند، پذیرفته نمی شوند.

خطرات احتمالی برای یک فرزند کمال گرا

کمال گرا بودن باعث نمی شود فرزند شما به اوج برسد. در واقع، کمال گرایی ممکن است اثر معکوس داشته باشد. در این جا برخی از مشکلاتی که افراد کمال گرا ممکن است با آن روبرو شوند آورده شده است.

نگرانی از اشتباهات

نگرانی از اشتباه باعث می شود برخی از افراد کمال گرا موفق نشوند. ترس آن ها از شکست مانع از آن می شود که چیزهای جدیدی را امتحان کنند. فرزند کمال گرا اغلب درد و آشفتگی خود را پنهان می کنند. آن ها احساس می کنند مجبورند در ظاهر کامل به نظر برسند. در نتیجه، بسیاری از آن ها هنگام بروز مشکلات در سکوت رنج می برند.

سطوح بالاتر استرس

از آن جا که افراد کمال گرا مجبورند از اشتباهات اجتناب کنند، همواره در معرض استرس بالایی هستند. و استرس زیاد می تواند برای سلامت جسمی و روحی فرد مضر باشد. کمال گرایی ممکن است منجر به مشکلات روانی شود. افراد کمال گرا ممکن است در معرض خطر بیشتری برای افسردگی، اضطراب و سایر مسائل مربوط به سلامت روان باشند.

چگونه با کمال گرایی و  فرزند کمال گرا مقابله کنیم؟

وقتی فرزند کمال گرا دارید چه باید بکنید

اگر علائم هشدار دهنده ای را مشاهده می کنید که نشان می دهد فرزند شما کمال گرا است، می توانید چندین کار را انجام دهید. در ادامه چند راهکار برای مقابله با کمال گرایی در فرزندان را برای شما خواهیم گفت.

کمک کردن به فرزندانتان با انجام فعالیت های مختلف در زندگی

به فعالیت هایی بپردازید که به فرزند شما کمک می کند. این باعث می شود تا  احساس خوبی نسبت به شخصیت خود داشته باشد.

https://www.verywellfamily.com/what-to-do-when-your-child-is-a-perfectionist-4147432

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا