آیا کمال گرایی چیز بدی است؟

کمال گرایی یکی از ویژگی های اسنا که بسیاری افراد ممکن است آن را داشته باشند. در روان شناسی رفتار های مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند یا این که باعث آسیب شود. کمال گرایی، آری یا خیر؟ هر فردی می تواند در طول زندگی خودش رفتار های مختلفی داشته باشد. کمال گرایی یک رفتار بد است. کمال گرایی در یک حدی می تواند مفید باشد اما بیش از حد می تواند آسیب بزند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود.

گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد. برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه رفتار و بررسی و مدیریت آن نیاز به این امر است که افراد بخواهند مشکلات خود را برطرف کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا کمال گرایی چیز بدی است؟ صحبت کنیم.

تکمیل وظایف در رفتار افراد

وقتی نوبت به تکمیل وظایف می رسد، بعضی از افراد بیشتر از دیگران به جزئیات توجه می کنند. تفاوت بین توجه به جزئی ترین جزئیات و کمال گرا بودن در این است که آیا به هر حال تصمیم گرفتید از آن راضی باشید یا این که ناشی از نوعی فشار داخلی یا خارجی است.

نظر محققان درباره کمال گرایی، آری یا خیر؟

آیا کمال گرایی چیز بدی است؟

برای پیچیدگی بیشتر مسائل، حتی محققان در مورد تعریف کمال گرایی توافق ندارند. آن ها همچنین در مورد این که آیا تمایلات کمال گرایانه می تواند برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه همیشه با نوعی از مشکلات ارتباط دارند، نظرات گوناگونی دارند.

وجه مشترک محققان این است که همه آن ها بر این عقیده اند که افراد کمال گرا معمولاً از درمان خودداری می کنند، اما وقتی می خواهند آن را امتحان کنند و درگیر این روند می شوند، اغلب کاملاً مثر است.

بررسی دیدگاه های کمال گرایی، کمال گرایی، آری یا خیر؟ 

نتایج متناقض مطالعات انجام شده در مورد کمال گرایی نشان می دهد که محققان برای درک بهتر این که کمال گرایی سرمایه ای برای دستیابی به موفقیت است یا مشکلی است که باید حل شود، باید مطالعات بیشتری انجام دهند. دو دیدگاه اصلی بالینی درباره مسئله کمال گرایی ناسازگار و سازگار است. از دیدگاه ناسازگار، برخی از محققان بر این باورند که کمال گرایان تمایل به ایجاد مشکلات جدید دارند و تمایلات کمال گرایانه آن ها ممکن است به آسیب شناسی روانی کمک کند.

کمال گرایی، آری یا خیر؟ از نظر دیدگاه سازگاری

از طرف دیگ، از دیدگاه سازگاری، محققان خاصی این استدلال را پشتیبانی می كنند كه فردی با گرایش های كمال گرا می تواند آن گرایش ها را تطبیق دهد و از آن ها به عنوان دارایی برای كمك به آن ها در رسیدن به اهدافشان استفاده كند، حتی اگر اهداف آن ها بسیار بلند پروازانه باشد.

نظریه ای که کمال گرایی بدون مشکل نیست

نظر یک روانشناس عملی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در ارتباط با این زمینه

 یک روانشناس عملی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا، با Gordon Flett، Ph.D.، استاد روانشناسی دانشگاه یورک در تورنتو همکاری کرده است و آن ها ثابت کرده اند که محققان ناسازگار هستند کمال گرایی بیش از 20 سال تحقیقات این تیم نشان می دهد که کمال گرایی ارتباط مستقیمی با افسردگی تک قطبی، خودکشی، اضطراب، اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری و سایر مشکلات سلامتی دارد.

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال گرایی انواع مختلفی دارد

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال گرایی انواع مختلفی دارد و هر یک مشکلات خاص خود را به همراه می آورد. آنها همچنین یادآور می شوند که شدت برخی مشکلات نسبت به سایر مشکلات کمتر است. با در نظر گرفتن نظریه تطبیقی ​​کمال گرایی، هیویت و فلت معتقدند که این نظریه بیش از حد ساده انگارانه است و تفاوت محسوسی بین نیاز به خوب بودن و نیاز به کامل بودن وجود دارد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

دکتر هیویت نمونه ای از یکی از بیماران  خود را ارائه می دهد. یک دانشجوی دانشگاه که مبتلا به افسردگی شده بود فشار زیادی به خودش وارد می کرد تا در یکی از دوره های دانشگاهی خود A + دریافت کند. دانش آموز با شدت مطالعه می کرد و در کلاس نتیجه خوبی می گرفت.

افکار خودکشی

هنگامی که دکتر هیویت پس از پایان کلاس دانش آموز را دید، متوجه شد که او بیش از گذشته افسرده و خودکشی کرده است. دانشجو احساسات خود را با بیان اینکه A + اثبات شکست او بود توضیح داد. دانشجو معتقد بود که اگر واقعاً عالی بود، می توانست در کلاس A + بدست آورد بدون اینکه خیلی سخت کار کند.

نظریه ای مبنی بر این که کمال گرایی می تواند با هدف گذاری و دستیابی سازگار باشد

آیا کمال گرایی چیز بدی است؟

محققان دیگر دیدگاه مخالف کمال گرایی دارند. آن ها ادعا می کنند افرادی که کمال گرا هستند می توانند از تمایلات کمال گرایانه خود برای شلیک به اهداف والای زندگی خود استفاده کنند. ورزشکاران کلاس جهانی استانداردهای فوق العاده بالایی برای خود دارند.

آن ها بسیار سخت کار می کنند تا نشان دهند که در زمینه های خود بهترین هستند. برخی از محققان استدلال می کنند که کمال گرایی سازگار است و کمال گرایان توانایی استفاده از آن را در صورت لزوم برای کمک به آن ها در دستیابی به بالاترین اهداف ممکن دارند.

محققانی که از تئوری انطباقی در مورد کمال گرایی پشتیبانی می کنند، ادعا می کنند که نباید افراد دارای گرایش های کمال گرایانه را آسیب شناسانه بنامیم فقط به این دلیل که آن ها اهداف بسیار چالش برانگیزی را برای خود تعیین کرده اند.

آیا زمینه نقشی بین کمال گرایی انطباقی و ناسازگار دارد؟

با این حال، سایر محققان تصور متفاوتی از کمال گرایی دارند. دکتر کنت رایس، دکترای روانشناسی و همکارانش از این فلسفه حمایت می کنند که کمال گرایی می تواند سازگار باشد یا ناسازگار. روان شناس، رندی فراست، Ph.D.استاد کالج اسمیت، با رایس هم عقیده است. او موضع خود را با بیان این که معتقد نیست که کلمه سازگار راهی مناسب برای اشاره به کمال گرایی است، روشن می کند.

رایس و همکارانش یافته های خود را در مجله روان درمانی شناختی (جلد 17، شماره 1) منتشر کردند.

رایس و همکارانش یافته های خود را در مجله روان درمانی شناختی (جلد 17، شماره 1) منتشر کردند. آن ها نتیجه گرفتند كه كمال گراها می توانند دارای گرایش های سازگارانه و ناسازگار و همچنین دارای استانداردهای شخصی بالایی باشند. نتایج آن ها نشان می دهد که این مسئله برای کمال گرایان ناسازگار بیشتر از کمال گرایان سازگار استرس آور است.

استاندارد ها در شرایط سازگار و ناسازگار

وی توضیح می دهد که استانداردهای بالای فرد می تواند در یک مجموعه شرایط سازگار و در شرایط دیگر ناسازگار باشد. وی اضافه می کند که برخی از افراد تمایل بیشتری به کمال گرایی انطباقی دارند و دیگران تمایل بیشتری به کمال گرایی ناسازگار دارند.

نظر فراست در ارتباط با این زمینه

فراست موافقت می کند که معیارهای بالا در کمال گرایی نقش دارد، اما شخصی که صرفاً معیارهای بالایی را برای خود تعیین می کند لزوماً او را به یک کمال گرایی تبدیل نمی کند و گرایش های کمال گرایانه همیشه به آسیب شناسی مرتبط نیستند.

آیا ارتباطی بین کمال گرایی و آسیب شناسی روانی وجود دارد؟

در حالی که پیوند به کمال گرایی تطبیقی ​​یا ناسازگار در بسیاری از موارد روشن است، انواع خاصی از کمال گرایی با افسردگی، خودکشی و سایر موارد بهداشت روان مرتبط بوده است. این نوع کمال گرایی شامل کمال گرایی تجویز شده از سوی جامعه، کمال گرایی غیرمستقیم و کمال گرایی خودمحور است.

کمال گرایی که از نظر اجتماعی تجویز می شود

آیا کمال گرایی چیز بدی است؟

کمال گرایی که از نظر اجتماعی تجویز می شود، گرایش کسی به کمال گرایی است به این منظور که دیگران در صورت کامل بودن یا به نظر رسیدن، برای آن ها ارزش قائل شوند. فلت این فلسفه را با بیان اینکه فردی که تحت کمال گرایی تجویز شده از نظر اجتماعی قرار گرفته است، فشار را با احساس درماندگی و ناامیدی ترکیب می کند. آن ها غالباً احساس می کنند هر چه در انجام کاری بهتر عمل کنند، دیگران نیز از آن ها انتظار بهتری دارند.

کمال گرایی غیرمحور

در مورد کمال گرایی غیرمحور، فشار برای کامل بودن از طرف دوستان، خانواده، همکاران یا دیگران وارد می شود. این نوع فشار برای انجام می تواند روابط را مختل یا آسیب برساند. همسرانی که خواهان کمال همسر خود هستند نسبت به آن ها بسیار انتقادی خواهند داشت و این امر باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه خواهد شد.

کمال گرایی خودمحور

کمال گرایی خودمحور به تمایل درونی فرد برای کامل بودن اشاره دارد. آن ها به مقاله ای در شناخت درمانی و تحقیقات استناد کردند، که بی اشتهایی و کمال گرایی را متمایل به خود می داند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا