نکات مهم توقف نشخوار ذهنی

فکر کردن به گذشته طبیعی است. اما اگر نتوانید متوقف شوید چه اتفاقی می‌افتد؟ نشخوار فکری ممکن است ناراحت کننده باشد، اما راه هایی برای متوقف کردن آن وجود دارد. خاطرات گذشته می تواند شما را با بخش هایی از خودتان که پشت سر گذاشته اید مرتبط کند. اما تمرکز مداوم در گذشته یا فکر کردن به اتفاقاتی که قبلاً رخ داده است، ممکن است باعث ناراحتی شما شود. این مورد به ویژه اگر به رویدادهای منفی یا احساساتی که قبلاً وجود داشت، توجه داشته باشید، صادق است. به عنوان مثال، اگر نمی توانید به اشتباهات گذشته فکر نکنید. مدیریت این افکار مزاحم ممکن است، اگرچه ممکن است به زمان و تلاش نیاز داشته باشد. درک اینکه چرا نمی‌توانید نشخوار کردن گذشته را متوقف کنید، می‌تواند اولین قدم برای یافتن آرامش باشد. نکات مهم توقف نشخوار ذهنی  در این نوشته همکده بررسی شده است.

اگر می خواهید نشخوار فکری خود را بهبود بخشید می توانید با مشاوره تلفنی یا حضوری روان شناسی با ما در ارتباط باشید.

نشخوار فکری چیست؟

نشخوار فکری زمانی است که در حلقه ای از افکار منفی مکرر در مورد گذشته گیر کرده اید و به نظر نمی رسد حتی اگر بخواهید متوقف شوید. تانیا جی پیترسون، یک مربی بهداشت روان در یوجین، اورگان، توضیح می‌دهد: «این چرخه‌ای از نگرانی‌های بیش از حد است که در آن ما مکرراً به همان افکار منفی برمی‌گردیم». “وقتی نشخوار می کنیم، بارها و بارها به افکار مزاحم خاصی فکر می کنیم.” اگر قبلاً با افسردگی یا اضطراب زندگی می کنید، این چرخه فکری منفی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و همچنین علائم را تشدید کند. با این حال، بین نگرانی در مورد یک مشکل و نشخوار کردن در گذشته تفاوت وجود دارد. پیترسون توضیح می‌دهد که یکی از راه‌های ساده برای متمایز کردن آنها این است که از خود بپرسید آیا وقتی به رویداد گذشته فکر می‌کنید روی راه‌حل‌ها یا درس‌های احتمالی تمرکز کرده‌اید؟

اگر به طور انحصاری روی جنبه‌های منفی تمرکز کرده‌اید، احتمالاً نشخوار فکری است. پیترسون می‌گوید: «در نشخوار فکری، ما همچنان به وسواس منفی ادامه می‌دهیم، بدون اینکه به سمت راه‌حل یا راهی پیش برویم. نشخوار فکری یک رفتار است و یک وضعیت سلامت روان نیست. اگرچه این یک علامت رایج در اختلالات اضطرابی و خلقی است. اما لازم نیست دائمی باشد. می توانید یاد بگیرید که آن را مدیریت کنید.

چگونه برای توقف نشخوار ذهنی اقدام کنیم؟

اگر افکار شما در مورد گذشته نشانه یک وضعیت سلامت روانی است، یک متخصص ممکن است بتواند کمک کند. با پرداختن به علت زمینه ای، می توانید برای همه علائم خود – از جمله نشخوار فکری – تسکین پیدا کنید. پرداختن مستقیم به نشخوار فکری نیز می تواند کمک کند. این نکات ممکن است به شما کمک کند تا از نشخوار کردن گذشته خودداری کنید:

سعی کنید منتقد درونی خود را ساکت کنید

پیترسون می‌گوید: «شما برای نشخوار کردن بد، ضعیف یا ناقص نیستید. تمرکز بر گذشته و سرکوب کردن خود برای نشخوار فکری ممکن است تفکر منفی را تقویت کند و ناراحتی شما را افزایش دهد. ممکن است نتوانید آنچه در گذشته تان اتفاق افتاده را تغییر دهید، اما می توانید از این لحظه به بعد تجربیات جدیدی خلق کنید. انجام دادن یا عدم انجام درست کاری چیزی را تغییر نمی دهد. شما با منابعی که در دست داشتید هر کاری که می توانستید انجام دادید. شفقت به خود و بخشش تا حد زیادی به شما کمک می کند و می تواند با پایین نیاوردن خود شروع شود.

توقف نشخوار ذهنی با در نظر گیری احتمالات

فکر کردن به چیزهایی که برای شما مهم هستند ممکن است به شما کمک کند از نشخوار فکری دردناک دور شوید. به جای تمرکز بر چیزهایی که نمی خواهید، سعی کنید عمدی باشید و آنچه را که در زندگی خود می خواهید مشخص کنید. این می تواند روابط، شغل، سرگرمی ها یا مکان هایی باشد که باید باشید. پترسون پیشنهاد می‌کند: «وقتی خود را در حال نشخوار فکری می‌بینید، به آرامی توجه خود را به تصویری از زندگی ارزشمند خود معطوف کنید».

تغییر جهت ممکن است کمک کند

وقتی متوجه شدید که دنده عقب می‌زنید، سعی کنید دنده‌ها را عوض کنید و به جلو حرکت کنید. حتی ممکن است آن را در حالت خنثی قرار دهید. پیترسون توضیح می دهد که ثابت کردن خود در اینجا و اکنون به شما امکان می دهد افکار منفی خود را تغییر دهید. بنابراین، حتی اگر در ابتدا به طور طبیعی اتفاق نیفتد، سعی کنید هر زمان که به گذشته فکر می کنید، به زمان حال بازگردید. به عنوان مثال، به روبروی خود نگاه کنید و سعی کنید تمام جزئیات ممکن را از اولین شیئی که به آن چشم دوخته اید، بیابید. می توانید به شکل ها، بافت ها، رنگ ها، سایه ها و موقعیت ها نگاه کنید. ابن کار به تقوف نشخوار ذهنی کمک زیادی می کند.

آیا نشخوار فکری همان وسواس است؟

نه. وسواس فکری تکراری و غیرمنطقی است که باعث ناراحتی شدید شما می شود. همچنین فکری است که به نظر نمی‌رسد شما نمی‌توانید آن را کنترل کنید یا از آن خلاص شوید، و بر اساس واقعیت‌ها نیست. وسواس اغلب شما را به انجام مراسمی سوق می دهد که احساس می کنید ناراحتی را کاهش می دهد. این روند را اجبار می نامند.

نشخوار نوعی اجبار است

حتی اگر از آن آگاه نباشید، فکر کردن مداوم به گذشته ممکن است کاری باشد که برای رهایی از چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند انجام دهید. ممکن است بارها و بارها در مورد گذشته نشخوار کنید. حتی سعی کنید دیدگاه‌های جدیدی را در مورد آنچه اتفاق افتاده کشف کنید. یا هر جزئیات را به گونه‌ای تجدید نظر کنید که گویی می‌توانید آن را تغییر دهید. هر دو وسواس و اجبار علائم رسمی اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) هستند، اگرچه همه کسانی که نشخوار می کنند با این بیماری زندگی نمی کنند. توقف نشخوار ذهنی می تواند به رفع این مشکلات کمک زیادی کند. در برخی موارد، نشخوار فکری نیز با موارد زیر همراه است:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • افسردگی پس از زایمان
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

با نکات مهم توقف نشخوار ذهنی می توان به نتیجه ویژه ای رسید.

آیا نشخوار ذهنی با شرایط سلامتی همراه می شود؟

نه. همه گهگاه به گذشته فکر می کنند، حتی اگر با یک بیماری روانی زندگی نکنند. برای مثال، طبیعی است – و گاهی حتی انتظار می رود – اصرار به آخرین مشاجره ای که قبل از جدایی با شریک سابق خود داشتید، بیاندیشید. با این حال، در بیشتر موارد، هر روز کمی کمتر به این حادثه فکر خواهید کرد. اگر بعد از مدتی به گذشته با همان شدت فکر کنید، ممکن است در حال نشخوار فکری باشید. بسته به علائم دیگری که ممکن است داشته باشید یا نداشته باشید، یک متخصص سلامت روان ممکن است تشخیص خاصی مانند اضطراب یا OCD به شما بدهد.

نشخوار فکری مرتبط با یک وضعیت سلامت روان معمولاً شدیدتر و طولانی تر است. پترسون می‌گوید اگر نمی‌توانید از فکر کردن به گذشته دست بردارید، اما وضعیت سلامت روانی ندارید، تشخیص و کنار آمدن با چرخه افکار منفی برای شما آسان‌تر است. با توقف نشخوار ذهنی می توان به مدیریت شرایط روانی کمک کرد.

چگونه نشخوار فکری بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

نشخوار فکری می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد، حتی اگر وضعیت سلامت روانی نداشته باشید. پیترسون توضیح می دهد: «بازگشت مکرر به همان افکار منفی و چسبیدن به آنها تأثیرات گسترده ای دارد. در هر صورت، می توان این اثرات را مدیریت کرد و راه هایی برای مقابله با پریشانی وجود دارد. نشخوار فکری می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد:

  • ایجاد یا افزایش علائم اضطراب و افسردگی
  • باعث می شود شما در حالتی دائمی از ترس زندگی کنید
  • توانایی تمرکز شما را مختل می کند
  • انگیزه شما را از بین می برد و توانایی شما برای احساس شادی را محدود می کند
  • الگوهای خواب را تغییر می دهد

پترسون توضیح می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند شما را به سمت چالش‌های فیزیولوژیکی مانند التهاب سیستمیک سوق دهد. فکر کردن مداوم به جنبه های منفی گذشته نیز می تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. ممکن است اغلب احساس غمگینی، عصبانیت یا غمگینی کنید.

چه زمانی باید برای توقف نشخوار ذهنی به دنبال کمک بود؟

وقتی فکر کردن به گذشته شروع به تأثیر منفی بر زندگی شما می کند، ممکن است ایده خوبی باشد که به دنبال کمک حرفه ای باشید. پترسون اضافه می کند که اگر استراتژی هایی که به تنهایی امتحان کرده اید موفقیت آمیز نباشد، ممکن است نشانه آن باشد که زمان مراجعه به یک درمانگر فرا رسیده است. او می‌گوید: «[درمانگران] در کمک به افراد برای مقابله با شرایط سلامت روان ماهر هستند، اما به افرادی که چالش‌هایی را تجربه می‌کنند اما تشخیص سلامت روان ندارند نیز کمک می‌کنند.

داشتن تشخیص سلامت روان پیش نیاز کار با یک درمانگر نیست. نشخوار فکری می‌تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد، صرف نظر از اینکه آیا مشکل سلامت روانی دارید یا خیر. و یک درمانگر می تواند به شما کمک کند بدون توجه به اینکه در چه چیزی هستید.

نگاهی نهایی بر توقف نشخوار ذهنی

این طبیعت انسان است که به اشتباهات گذشته فکر کند. اما، نشخوار فکری می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. با این حال، راهبردهای ذهن آگاهی ممکن است به شما کمک کند افکار منفی خود را تغییر مسیر داده و مجدداً زمینه سازی کنید. بررسی این موارد نشان می دهد، زمانی که نشخوار فکری شروع به تداخل در زندگی و رفاه عاطفی شما می کند، ممکن است ایده خوبی باشد که با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. با تکنیک های مورد بررسی در این نوشتار از وب سایت مانند تغییر جهت و در نظر گیری احتمالات است که می توانید به راحتی نشخوار ذهنی خود را مدیریت کنید.

با این حال نکته مهم تر این است که برای بهبود شرایط روانی خود با درمانگران در ارتباط باشید. یکی از راه های ارتباطی، مشاوره با متخصصان مرکز مشاوره همکده از طریق تلفن است. در حقیقت می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی به بهبود شرایط خود کمک کنید. در عین حال اگر تمایل داشته باشید مشاوره حضوری نیز گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. پس وقت را از دست ندهید. برای توقف نشخوار ذهنی خود با تکنیک های مهم ارائه شده در این نوشته اقدام کنید. برای مشاوره از طریق وب سایت مرکز مشاوره همکده می توانید متخصصان مربوط به حوزه مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا