نکاتی برای مقابله با عدم قطعیت در زندگی

عدم قطعیت در زندگی می تواند سختی هایی را پیش شما خصوصا در زمینه مهارت های ارتباطی داشته باشد. زندگی ما نیاز به همه سختی ها و لذت ها دارد. گاهی اوقات عدم قطعیت باعث آسیب های عاطفی می شود. قطعیت می تواند برای شما مناسب باشد و باعث پیشرفت شما سود. برخی افراد عدم قطعیت دارند. همان طور که در برخی موارد عدم داشتن آن ویژگی آزار دهنده هست قطعیت هم این گونه است.

خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست. چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که عدم قطعیت به عنوان یک ویژگی رفتاری چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که نکاتی برای مقابله با عدم قطعیت در زندگی چگونه است؟

اختلالات مختلف و عدم قطعیت در زندگی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نکاتی برای مقابله با عدم قطعیت در زندگی چگونه است؟  صحبت کنیم.

عدم قطعیت در زندگی و نگرانی در مورد آینده است.

زندگی پر از عدم اطمینان و نگرانی در مورد آینده است. در حالی که بسیاری از چیزها خارج از کنترل شما باقی می مانند، طرز فکر شما برای کنار آمدن با شرایط دشوار و رویارویی با اطمینان با ناشناخته ها کلیدی است.

نقش عدم اطمینان و عدم قطعیت در زندگی

عدم اطمینان و عدم قطعیت در اطراف ما وجود دارد. چه به یک بیماری همه گیر جهانی مربوط باشد، چه اقتصاد، یا به امور مالی، سلامتی و روابط شما. بسیاری از آن چه در زندگی پیش رو دارید نامشخص باقی می ماند. با این حال به عنوان انسان، ما خواهان امنیت هستیم. ما می خواهیم احساس امنیت کنیم و بر زندگی و رفاه خود کنترل داشته باشیم. ترس و بلاتکلیفی می تواند باعث شود که در مسیر زندگی خود احساس استرس، اضطراب و ناتوانی کنید. این می تواند شما را از نظر احساسی تخلیه کند. حتی شما را در یک مارپیچ رو به پایین ببرد. گاهی اوقات شما بدترین سناریوها در مورد آن چه فردا ممکن است به همراه داشته باشید به دام می اندازید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همه ما از نظر میزان عدم قطعیت در زندگی که می توانیم در زندگی تحمل کنیم متفاوت هستیم. به نظر می رسد برخی از افراد از ریسک کردن و زندگی غیرقابل پیش بینی لذت می برند. در حالی که برخی دیگر تصادفی بودن زندگی را عمیقاً ناراحت کننده می دانند. اما همه ما حدی داریم. اگر احساس عدم اطمینان و نگرانی می کنید، مهم است که بدانید تنها نیستید. بسیاری از ما در یک مسیرهستیم. همچنین مهم است بدانید که مهم نیست که چقدر احساس ناتوانی و ناامیدی می کنید. گام هایی وجود دارد که می توانید برای مقابله بهتر با شرایط عدم قطعیت، کاهش اضطراب خود و رویارویی با ناشناخته ها با اعتماد به نفس بیشتری بردارید.

یادگیری کنار آمدن با عدم قطعیت در زندگی در افراد مختلف چگونه است؟

اگر چه ممکن است مایل نباشیم آن را بپذیریم، اما عدم قطعیت بخشی طبیعی و اجتناب ناپذیر از زندگی است. چیزهای بسیار کمی در مورد زندگی ما ثابت یا کاملاً قطعی است. در حالی که ما بر بسیاری از چیزها کنترل داریم، نمی توانیم همه چیزهایی را که برایمان اتفاق می افتد کنترل کنیم. همان طور که همه‌گیری ویروس کرونا نشان داد، زندگی می‌تواند خیلی سریع و بسیار غیرقابل پیش‌بینی تغییر کند. ممکن است یک روز همه چیز خوب باشد، روز بعد ناگهان مریض شده اید. یا شغل خود را از دست داده اید، یا خودتان را در تقلا برای گذاشتن غذا روی میز یا تامین مخارج خانواده خود می بینید.

برای کنار آمدن با این همه عدم قطعیت در زندگی، نگرانی ها را دور بریزید

برای کنار آمدن با این همه عدم قطعیت در زندگی، بسیاری از ما از نگرانی به عنوان ابزاری برای پیش بینی آینده و اجتناب از غافلگیری های بد استفاده می کنیم. نگرانی می تواند باعث شود به نظر برسد که کنترلی بر شرایط نامشخص دارید. ممکن است باور داشته باشید که به شما کمک می کند راه حلی برای مشکلات خود بیابید.  یا شما را برای بدترین شرایط آماده کند. شاید اگر به اندازه کافی برای مشکلی عذاب بکشید، فقط به همه احتمالات عدم قطعیت فکر کنید. یا هر نظری را به صورت آنلاین بخوانید، راه حلی پیدا کنید و بتوانید نتیجه را کنترل کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متاسفانه هیچ کدام از این ها کار نمی کند. نگرانی مزمن نمی تواند به شما کنترل بیشتری بر رویدادهای غیرقابل کنترل بدهد. این فقط لذت زمان حال را از شما می گیرد، انرژی شما را کاهش می دهد و شما را در شب بیدار نگه می دارد. اما راه های سالم تری برای کنار آمدن با عدم قطعیت در زندگی وجود دارد. این با تنظیم طرز فکر شما شروع می شود.

نکاتی برای مقابله با عدم قطعیت در زندگی

زندگی غیرقابل پیش بینی است، و حتی با برنامه ریزی دقیق، گهگاه با عدم قطعیت در زندگی  روبرو خواهید شد. این احساس می تواند طاقت فرسا باشد زیرا نشان می دهد بسیاری از چیزها خارج از کنترل شما هستند. با این حال، می توانید عدم اطمینان در زندگی را با مهربانی مدیریت کنید و در عین حال احساسات خود را کنترل کنید.

برخورد با عدم قطعیت در زندگی منبع اصلی اضطراب است، به ویژه برای کسانی که تلاش می کنند آن را با دید مثبت ببینند. اگر بتوانید طرز فکر خود را تغییر دهید، می توانید ببینید که عدم اطمینان می تواند یک هدیه باشد تا یک مانع. شما یاد خواهید گرفت که از جنبه های غیرمنتظره زندگی قدردانی کنید و از آن لذت ببرید. زیرا باعث می شود در مورد آن‌چه در آینده در راه است حدس بزنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر اجازه دهید، عدم اطمینان شما را در زندگی خود ناتوان می کند و از نظر عاطفی شما را نابود می کند. شما نمی توانید تمام جنبه های زندگی را کنترل کنید و نگرانی‌های زیاد آن را تغییر نمی دهد. نگرانی فقط مانع از لذت از زمان حال می شود و ذهن شما را به واکنش در می آورد.

چند نکته برای مقابله عدم قطعیت در زندگی

به جای پر کردن زندگی خود با نگرانی و اضطراب در مورد عدم اطمینان، در عوض طرز فکر خود را تنظیم کنید. شما هرگز نمی توانید مطمئن باشید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین تلاش خود را برای کنترل آن کنار بگذارید. ایجاد راه های مختلف برای مقابله با عدم اطمینان در زندگی می تواند به شما کمک کند بر احساسات منفی که می تواند همراه با آن باشد غلبه کنید.

روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید

وقتی احساس می کنید زندگی شما از کنترل خارج است، ممکن است به نظر برسد که همه چیز در حال فروپاشی است. اگر عدم قطعیت در زندگی این احساس را در شما ایجاد می کند، سعی کنید به جای آن بر چیزهایی تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید. وقتی روی چیزی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید، احساس بهتری خواهید داشت. چیزهای کوچکی را پیدا کنید که به شما آرامش را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند که تمرکز کنید. کارهایی که انجام می دهید باید سرراست و به راحتی قابل دستیابی باشند و در عین حال تفکر مثبت را نیز تشویق کنند. فهرستی از چند فعالیتی که می توانند این کار را برای شما انجام دهند ایجاد کنید و سپس در صورت عدم اطمینان به آن‌ها اشاره کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی روی چیزهایی تمرکز می‌کنید که می‌توانید کنترل کنید، از نگرانی به حل مشکل تغییر می‌کنید. حتی اگر تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید نگرش یا واکنش عاطفی‌تان باشد. وقتی با عدم اطمینان مواجه می‌شوید می‌تواند تفاوت هایی ایجاد کند.

نیاز خود به اطمینان را به چالش بکشید

وقتی احساس عدم قطعیت در زندگی دارید، در برابر تغییر مقاومت نکنید، در غیر این صورت خیلی بیشتر آسیب خواهید دید. با داشتن یک ذهنیت باز و واقع بینانه، خود و نیازتان به اطمینان را به چالش بکشید. با به چالش کشیدن نیاز خود به اطمینان، می توانید رفتارهای منفی را کنار بگذارید، استرس و نگرانی را کاهش دهید و در انرژی صرفه جویی کنید.

تغییر اجتناب ناپذیر است، پس با خود مهربان باشید تا در صورت لزوم خود را با شرایط جدید وفق دهید. اشکالی ندارد که احساس عدم قطعیت در زندگی کنید. اما نمی توانید از تغییر امتناع کنید. همانطور که نیاز خود به اطمینان را به چالش می‌کشید، از پرسیدن سؤال یا اشتباه کردن نترسید.

یاد بگیرید که عدم قطعیت را بپذیرید

اگر بتوانید عدم اطمینان را بپذیرید و یاد بگیرید که با آن سازگار شوید، می توانید نگرانی و اضطراب را کاهش دهید. با پذیرش، تفکر مثبت و امید به آینده را تجربه خواهید کرد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید بیاموزید پذیرش عدم قطعیت را بیاموزید، تشخیص عدم قطعیت‌های روزانه است که قبلاً با آن‌ها برخورد کرده‌اید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که این مسائل روزانه را تشخیص دادید، به یاد داشته باشید که هر روز بر این موقعیت‌ها ضربه می‌زنید و همه چیز خوب پیش می‌رود. این تصدیق به شما کمک می کند با ناشناخته ها روبرو شوید و با اعتماد به نفس با عدم اطمینان روبرو شوید. با انجام این کار، در برابر چیزهایی که شما را می ترسانند، تحمل بیشتری خواهید داشت. اگر این به شما کمک نکرد که عدم اطمینان را بپذیرید، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید. درمان مبتنی بر تحقیق می تواند به نگرانی بیش از حد در مورد آینده و ناشناخته کمک کند.

در زمان حال زندگی کنید

اگر روی زمان حال تمرکز کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از نگرانی های شما ناپدید می شوند. فقط بر آنچه امروز دارید تمرکز کنید. وقتی به آینده فکر می کنید، احساسات اظطراب را از خود دور کنید، در غیر این صورت ممکن است شما را ناامید و افسرده کند. زمانی که با عدم قطعیت در زندگی مواجه هستید، وسواس در مورد موقعیت، آن را بدتر می کند. این می تواند ترس شما را تشدید کند و مانع از توانایی شما برای پذیرش و سازگاری با تغییرات شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا