آیا استرس بیش از یک احساس در زندگی است؟

“من فقط کمی استرس دارم.” “من اخیراً خیلی استرس داشته ام.” اینها روشهای متداولی برای توصیف حالت استرس است. به عنوان احساسی که به صورت دوره ای بوجود آمده یا می آید و می رود. این نوع زبان ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما برچسب زدن به استرس از این طریق – به عنوان یک احساس، می تواند بسیاری از مکانیسم های مربوط به واکنش های استرس را محو کرده و افراد را از جستجوی کمک برای توسعه تکنیک های کنترل استرس منصرف کند. استرس، اگر احساسات نباشد، دقیقاً چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا استرس بیش از یک احساس در زندگی است؟

نقش استرس در بدن

اگرچه استرس اغلب به عنوان یک دشمن دیده می شود. اما هم تأثیرات مثبت و هم منفی بر بدن انسان دارد. استرس مکانیسم ضروری است که برای محافظت از انسان در برابر خطر و تحریک سیل واکنشی طراحی شده است که انسان را قادر می سازد از موقعیت های پرخطر فرار کند، با حوادث غیرمترقبه کنار بیاید و کارهای دشوار را مدیریت کند. در نتیجه، نباید به استرس به عنوان چیزی برای ریشه کن کردن کامل، یا کاملاً اجتناب شود. استرس، تا حدی همان چیزی است که به والدین اجازه می دهد با سرعت به ظاهر فوق العاده انسانی برای محافظت از فرزندان خود حرکت کنند و تا حدی باعث می شود عضلات تجزیه و تقویت شوند. وقتی استرس طولانی، مداوم یا بی دلیل است که مسئله ساز می شود.

علائم استرس شایع

آیا استرس بیش از یک احساس در زندگی است؟

بیشتر افراد، چه ناشی از استرس افزودن یک فرد کوچک به ساختار خانواده، و چه از دست دادن شغل، برخی از استرس ها را تجربه کرده اند. برای تعیین اینکه آیا استرس دارید یا نه. برای این که بدانید استرس بیش از یک احساس در زندگی است یا خیر؟

ویژگی های بارز استرس

  • عضلات تنگ. گرفتگی در فک، سفت شدن در گلو و قفسه سینه و سفت شدن در پاها همه می توانند وجود استرس را نشان دهند.
  • احساس غرق شدن. احساس خستگی بیش از حد یکی از رایج ترین و فوری ترین اثرات استرس است. هنگامی که احساس خستگی می کنید. غالباً بدن یا مغز شما این پیام را می دهد که یا تحریک بیش از حد در محیط شما اتفاق می افتد یا فشار زیادی به ذهن شما وارد می شود.
  • استرس می تواند نیاز بدن به استراحت و تنظیم مجدد را تحریک کند. می تواند فشار فیزیولوژیکی زیادی را به فرد وارد کند و منجر به افزایش نیاز به استراحت شود.
  • لرزش یکی دیگر از اثرات فوری استرس است. لرزش ممکن است کمی باشد، فقط به دست محدود شود، یا یک احساس لرزان همه جانبه باشد، بی شباهت به لرزیدن، لرزش نشان می دهد که سیل هورمون های استرس آزاد می شود.
  • کف دست های نرم عرق و رگهای خونی منقبض شده هر دو می توانند در نتیجه استرس اتفاق بیفتند، که می تواند به احساس سرما، تعریق دست و پا منجر شود.

هر یک از این علائم وجود استرس حاد را نشان می دهد. این علائم می توانند در هر دو موقعیت منفی و مثبت بروز کنند. مادری که برای اولین بار کودک خود را به او تحویل داده اند ممکن است احساس لرزش، خستگی و سرخوردگی کند، درست همانطور که ممکن است فردی که تازه کار خود را از دست داده احساس لرزش، فرسودگی و پریشانی کند. به طور معمول، تفاوت در علائم استرس نه در خود علائم بلکه در واکنشی است که افراد نسبت به علائم خود نشان می دهند.

فواید استرس و استرس بیش از یک احساس در زندگی

استرس علاوه بر تحریک رشد سلولهای جدید، در بدن پاسخی ایجاد می کند که باعث تولید آدرنالین و سایر هورمون های مرتبط با استرس می شود. هورمون هایی که ترشح می شوند، به افراد اجازه می دهند تا وقتی خطر خود را نشان می دهد، به سرعت عمل کنند؛ هورمون های استرس می توانند باعث واکنش یخ زدگی، پاسخ به دویدن، یا پاسخ برای شروع مقابله شوند. هورمون های استرس در بدن همچنین می توانند عضلات را به تجزیه و تقویت بدنبال ورزش شدید تشویق کنند. پاسخهای سریع و متناوب استرس بخش مهمی از عملکرد بدن انسان را تشکیل می دهند و انسانها بدون آنها مجهز به اداره زندگی روزمره نیستند.

خطرات استرس

آیا استرس بیش از یک احساس در زندگی است؟

مهمترین خطرات مرتبط با استرس به طور خاص با استرس مزمن مرتبط است. همانطور که در بالا بحث شد، استرس به خودی خود شیطان نیست. استرس عملکرد مهمی در بدن دارد و استرس لازم و مناسب می تواند باعث سلامتی و سلامتی شود. استرس مزمن هرگز یک پاسخ استرس بهینه نیست و همیشه پیامدهای قابل توجهی در سلامتی دارد که مهمترین آن تأثیر آن بر سیستم عصبی است. دو جنبه شناخته شده از سیستم عصبی در رابطه با استرس وجود دارد: سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک. سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن را در حالت استراحت کنترل می کند و وظیفه عملکردهای بدنی را دارد که در حالت آرام به وجود می آیند. برعکس، سیستم عصبی دلسوز مسئول مکانیزمی است که در حالت استرس شکل می گیرد.

استرس مزمن می تواند شرایطی را ایجاد کند که تحت عنوان تسلط سیستم عصبی دلسوز شناخته می شود. وضعیتی را توصیف می کند که در آن پاسخ جنگ یا فرار به جای حالت آرامش یا استراحت، برای یک فرد عادی می شود. تسلط طولانی مدت بر سیستم عصبی سمپاتیک می تواند منجر به بروز بیماری روانی و علائم جسمی متعددی از جمله فشار خون بالا، عدم تعادل هورمونی و آسیب انتقال دهنده عصبی شود. می خواهیم بدانیم استرس بیش از یک احساس در زندگی است یا نه؟

چگونه استرس را کنترل کنیم؟

کنترل استرس نیاز به یک رویکرد متنوع دارد که شامل مداخلات متعددی باشد تا بتواند مثر باشد. استرس به طور معمول در نتیجه نگرانی های مشکوک ایجاد می شود. سلامتی یکی از اعضای خانواده ممکن است باعث واکنش استرس شود. همانطور که ممکن است یک دوره تلاش در مدرسه باشد. یک شغل سریع و همچنین یک رابطه ناسالم می تواند باعث پاسخ به استرس شود. دلایل احتمالی استرس دامنه را اجرا می کند و نحوه مدیریت و پردازش تنش نیز به همین نسبت زیاد است. به همین دلیل، دسته های مختلفی وجود دارد که استرس را به طور معمول در آن کاهش می دهد. این موارد عبارتند از:

اثر رژیم غذایی

مداخله در رژیم غذایی غذاهای بسیار فرآوری شده می توانند تأثیر مالیاتی بر بدن انسان بگذارند، که می تواند توانایی پاسخ مناسب به استرس را در سطح فیزیولوژیک محدود کند. وارد کردن مقدار مناسب پروتئین، کربوهیدرات و لیپید در رژیم غذایی فرد می تواند به کاهش اثرات جسمی استرس کمک کرده و سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد.

مداخله بهداشت روان

مداخله بهداشت روان می تواند یک روش مفید برای کنترل استرس و ایجاد موانعی برای شروع استرس مزمن در آینده باشد؛ مداخله بهداشت روان می تواند شامل مداخلات ساده ای باشد که برای مقابله با استرس موجود طراحی شده اند و همچنین می تواند شامل تشخیص اختلالات قبلاً ناشناخته ای باشد که می توانند در استرس موثر باشند. در هر صورت، متخصصان بهداشت روان آموزش دیده اند تا به بیماران خود کمک کنند تا استراتژی هایی برای بهبود سلامت روان، از جمله تکنیک های یادگیری برای تقویت آرامش، اعتماد به نفس و شایستگی، ایجاد کنند.

مداخله جسمی و استرس بیش از یک احساس در زندگی

مداخله جسمی ممکن است نیاز به تغییرات جسمی مانند دارو برای کاهش فشار خون داشته باشد یا ممکن است شامل ورزش برای بهبود سلامت جسمی و تشویق تولید هورمون های خوب باشد. این مداخلات تا حد زیادی به تأثیرات دقیق فشار روانی بر بدن بستگی خواهد داشت و متناسب با نیازهای منحصر به فرد و عوامل استرس زا خواهد بود.

مداخله در سبک زندگی

این اغلب یکی از سخت ترین مداخلات است زیرا می تواند به معنای کاهش تعهدات یا ایجاد تغییرات شدید در سبک زندگی باشد. اگر شغل شما پاسخ استرسی بیش از حد قابل توجهی ایجاد می کند، یک مداخله در سبک زندگی ممکن است نیاز به کاهش ساعات کاری یا جستجوی موقعیت جدید برای بهبود سطح استرس داشته باشد.

استرس و مداخلات بهداشت روان

آیا استرس بیش از یک احساس در زندگی است؟

مقداری استرس در اثر وقایع معمولی و روزمره ایجاد می شود که همه باید با آنها کنار بیایند. انواع استرس نیز وجود دارد که در نتیجه کاهش سلامت روان ایجاد می شود. همانطور که در مورد اختلالات اضطرابی و برخی از اختلالات افسردگی وجود دارد. در هر دو مورد، کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روان می تواند در کاهش اثرات استرس و تدوین استراتژی هایی برای بهبود پاسخ های استرس مفید باشد. استرس و اضطراب ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. اما درک تفاوت این دو مورد مهم است: استرس پاسخی جسمی است که در شرایط ایجاد می شود. در حالی که اضطراب یک حالت طولانی مدت از علائم استرس مانند است،

صرف نظر از وجود یا عدم وجود یک موجود مجزا که باعث استرس در بدن می شود. استرس یک پاسخ طبیعی، گاهی سالم است، در حالی که اضطراب یک پاسخ معمولی نیست. احتمال نیاز به مداخله بهداشت روان را نشان می دهد. علائم استرس قبلاً مورد بحث قرار گرفت. استرس بیش از یک احساس در زندگی است اما اضطراب پیچیده تر می باشد.

علائم اضطراب

  • بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب احساس بی قراری می کنند. این احساسات می تواند تمایل به حرکت مکرر را تحریک کند، قبل از اتمام کار از وظیفه ای به وظیفه دیگر منتقل شود و حتی می تواند باعث احساس کلاستروفوبیا یا ناراحتی شدید جسمی شود.
  • احساس ترس فراگیر احساسات ترسناکی است که علت آن به راحتی آشکار نمی شود. اگرچه احساس ترس در صورتی که هنگام اردو زدن در حوالی چادر خود صدای گرگ را می شنود. امری کاملاً طبیعی است، اما احساس یک خوشه ترس هنگام نشستن در خانه و استراحت با سگ خانگی امری عادی نیست.
  • مجموعه فیزیکی متداول علائم اضطراب شامل افزایش ضربان قلب و افزایش ضربان های تنفسی است. این افزایش ها می توانند بصورت فزاینده و مداوم در طی یک دوره زمانی صعود کنند. تا زمانی که فشار خون بالا و دشواری تنفس ایجاد شود یا حاد باشد، فقط در میان حمله وحشت یا اضطراب ظاهر می شود.
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا