نکاتی برای مردانی که همسرشان سقط جنین داشته است

سقط جنین یک موضوع بسیار مهم در بحث زوج درمانی است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. گاهی اوقات شاید برایتان جالب باشد که سقط جنین ممکن است به علت اختلالات روانی باشد. اما اگر همسر شما مجبور به این کار باشد شما باید همراه او باشید.

بنابراین برقراری ارتباط چه برای زندگی شخصی و چه موفقیت کاری مهم است. اما آیا ارتباطات در با همسرتان بعد ازدواج نیز همین گونه است؟ آیا می توان در ازدواج هم ارتباط درستی ایجاد کرد؟ خیلی از افراد فکر می کنند همین که یک نفر را دوست دارند یعنی می توانند با تو ارتباط برقرار کنند. این گونه افراد معمولاً ازدواج را آسان می گیرند. روان شناسان می گویند که ازدواج مهم ترین و حساس ترین اتفاق زندگی هر فردی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که نکاتی برای مردانی که همسرشان سقط جنین داشته است چگونه است؟

روابط افراد بعد از ازدواج با همسرشان و سقط جنین

نکاتی برای مردانی که همسرشان سقط جنین داشته است

افراد ممکن است در روابط خود چه دوستانه و چه کاری شکست  بخورند. نکته مهم اما کنار آمدن با این گونه شکست ها است. وقتی که فردی در این گونه روابط شکست بخورد با میزان کم و زیاد ممکن است دچار آسیب های روانی شود. دقیقا در این جا است که فرد برای صحبت کردن با شخصی دیگر نیازمند برقراری ارتباط است. حال این ارتباط می تواند با دوست آن فرد باشد یا این که او با همسر خود صحبت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نکاتی برای مردانی که همسرشان سقط جنین داشته است صحبت کنیم.

مقابله با چالش های سقط جنین

برای یک پدر  چالش‌های بزرگ‌تر از مقابله با سقط جنین همسرش وجود ندارد. در حالی که شریک زندگی شما در مواجهه با سقط جنین چالش های فیزیکی و عاطفی بزرگی را تجربه خواهد کرد. اما پدران نیز از دست دادن کودک را احساس می کنند.

سقط جنین چیست؟

تعریف ساده سقط جنین پایان خود به خودی بارداری است. سقط جنین حدود 25 درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا بین چهار تا شش هفته اتفاق می افتد.

سقط جنین تقریباً همیشه قبل از هفته سیزدهم بارداری اتفاق می افتد. اما حدود 1 درصد از سقط های بارداری بعد از هفته سیزدهم اتفاق می افتد. احتمال سقط جنین در بارداری های اول بیشتر از بارداری های بعدی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سقط جنین به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. حدود نیمی از آن ها به دلیل ناهنجاری های جنین یا جفت از جمله مشکلات کروموزومی است. گاهی اوقات تخمک در محل نامناسبی می‌چسبد که منجر به سقط جنین زودرس می‌شود. اغلب اوقات، سقط جنین کاملاً خارج از کنترل مادر باردار اتفاق می افتد.

اما چه از نظر جسمی و چه از نظر احساسی، سقط جنین بسیار بیشتر از تعریف علمی است. روی زوجی که سقط جنین را تجربه می کنند، تأثیرات جسمی، عاطفی و روحی قوی وجود دارد.

چند نکته ای که درباره سقط جنین نمی دانستید

اثرات مشترک

سقط جنین می تواند به طرق مختلف بر شما و همسرتان در آینده تأثیر بگذارد.

اثرات جسمی

نکاتی برای مردانی که همسرشان سقط جنین داشته است

برای مادر، یکسری عوارض دردناک و ناخوشایند سقط جنین وجود دارد. معمولاً خونریزی واژینال قابل توجه و از بین رفتن لخته های بزرگ وجود خواهد داشت. این به خودی خود برای مادر و شریک زندگی اش کمی ناراحت کننده است.

بالاخره همان مقدار کم خون هم برای او زیاد است. چگونه می توانید تشخیص دهید که بعد از این اتفاق چه چیزی در انتظار  شماست؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، بدن مادر اغلب همانند زمان زایمان واکنش نشان می دهد. بنابراین، برای مثال، سینه های او بزرگ شده و حساس می شوند. هورمون‌های او احتمالاً واکنش‌های احساسی و فیزیکی غیرمنتظره‌ای ایجاد می‌کنند که تنها احساس از دست دادن را پیچیده می‌کند.

اثرات عاطفی

هم برای مادر و هم برای پدر، مسائل عاطفی قابل توجهی وجود دارد. واضح است که احساس از دست دادن فرزند برای هر دو والدین سخت است. شکستن رویاهای شما برای بچه دار شدن می تواند ضربه بزرگی باشد. ممکن است هر دوی شما از باردار شدن دوباره ترس داشته باشید و نخواهید خطر تخلیه فیزیکی و عاطفی سقط جنین را به جان بخرید. احساس پوچی که مادر تجربه می کند، هم فیزیکی و هم احساسی است. ممکن است احساس گناه یا شکست وجود داشته باشد. حتی ممکن است احساس افسردگی یا دلسردی کلی وجود داشته باشد.

تأثیرات معنوی

تجربه ای مانند سقط جنین می تواند باعث شود مردان ایمان خود را زیر سوال ببرند.  یا این که از جایگاه معنوی خود دور شوند. آن ها ممکن است سؤالاتی از این قبیل بپرسند: “اگر خدا وجود دارد، چگونه می تواند اجازه دهد این اتفاق برای من و همسرم بیفتد؟”

معمولاً این نوع سؤالات زودگذر هستند. زیرا پدرانی که متمرکز بر معنویت هستند به دعا و ایمان روی می آورند. اما می توانند پیامدهای طولانی مدتی نیز داشته باشند.  زیرا سعی می کنید غم خود را با سیستم های اعتقادی خود آشتی دهید.

اثرات سقط جنین بر رابطه

شما و شریک زندگیتان هر دو در این زمان به حمایت عاطفی نیاز دارید و این می تواند منجر به استرس در رابطه شود. گرفتار شدن در گناه و سرزنش آسان است. تحریکات و تنش های جزئی می تواند تشدید شود. حتی ممکن است احساس کنید که به سمت جدایی می روید.

تاثیر بر مردان

پدرانی که سقط جنین را تجربه می‌کنند، متوجه می‌شوند که کودک آن ها وجود نخواهد داشت. در واقع  بزرگ شدن، توپ بازی کردن یا ماهیگیری با او را نمی توانند تجربه کنند. اغلب رویاهای پدر در مورد فرزندان به همان اندازه واقعی و معنادار است که رویاهای مادر هست.

نگرش معمولی مردان در مواجهه با بحران، اصلاح همه چیز است (این یکی از بزرگترین شکایات شریک زندگی در مورد آن ها است). اما سقط جنین قابل رفع نیست. چیزی جز زمان نمی تواند زخم از دست دادن کودک را التیام بخشد. در این پرتو، یک پدر برای رسیدگی به احساسات خود و غم و اندوه تجربه شده توسط شریک زندگی خود احساس ناتوانی و ناامیدی می کند.

نکات مقابله ای برای سقط جنین

نکاتی برای مردانی که همسرشان سقط جنین داشته است

هر دوی شما احتمالاً پنج مرحله غم (انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش) را تجربه خواهید کرد. شما همیشه بهانه ای را دنبال می ‌کنید و هر کدام می‌تواند زمان زیادی ببرد. در نتیجه اغلب شما دو نفر از نظر احساسی در حالت های متفاوتی هستید. شما باید به یکدیگر این آزادی را بدهید که به روش خود غم را تجربه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بدانید به یکدیگر چه بگویید و چه نگویید. بسیاری از مادرانی که سقط جنین کرده‌اند به شوهرانشان پیشنهاد داده‌اند که با این پیام که «شما هنوز هم می‌توانید بچه‌های دیگری داشته باشید» سعی نکنند آن ها را دلداری دهند.

برای مادر، این نوزاد منحصر به فرد و خاص بود. داشتن فرزندان بیشتر در هر تعداد، احساس از دست دادن را از بین نمی برد. صحبت در مورد بارداری های دیگر ممکن است راهی برای رفع آن باشد. چیزی که مادر به آن نیاز دارد گوش شنوا، همدردی و اطمینان خاطر از عشق شما به او است. این نوع نگرش به او کمک می کند تا ببیند اگر فرزندش را از دست داده اما شوهرش کنار اوست.

احساسات خود را  یادداشت کنید

مردان معمولاً در مورد احساسات خود با مردان دیگر صحبت نمی کنند، حتی در صورت سقط جنین. در واقع آن ها به جای ناراحتی از درون احساس نابودی می کنند. اما برخی از پدران با نوشتن برخی از این احساسات و “جان بخشیدن به آنها” روی کاغذ، آرامش و بهبودی را تجربه کرده اند. این می تواند برای یک پدر عزادار بسیار مفید باشد. همچنین ممکن است در یک گروه حمایتی، مشاور یا درمانگر، چه به عنوان یک زوج و چه به صورت جداگانه، ارزش پیدا کنید.

از شریک زندگی خود حمایت کنید

شریک زندگی شما اغلب از دست دادن کودک را شدیدتر از شما احساس می کند. پس برای نشستن با او وقت بگذارید، او را در آغوش بگیرید، به حرف هایش درباره سقط جنین گوش دهید. همدلی کردن و حمایت از او در غم و اندوهش به او کمک می کند تا این تجربه را پردازش کند.

به همراه همسرتان به کاری مشغول شوید

نکاتی برای مردانی که همسرشان سقط جنین داشته است

مردان اغلب برای کمک به کاهش احساس غم و اندوه به انجام کار روی می آورند. برای کنار آمدن با همه چیزهایی که در اطراف شما می گذرد، راه بدی نیست. پرمشغله بودن (اما نه آنقدر شلوغ که بتواند از شریک زندگی خود دور  بماند) به گذر زمان کمک می کند و شما را در جهت مثبت متمرکز می کند. یکی از پروژه هایی که باید در نظر بگیرید، پروژه یادبودی برای نوزاد گمشده است.

همانند کاشت درخت یا ساختن چیزی که یادگاری ملموس شما باشد. حتی انجام اقداماتی مانند رها کردن یک بادکنک، روشن کردن شمع تولد در هنگام تولد نوزاد، می تواند به رفع غم و اندوه کمک کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا