نظریه ترتیب تولد چیست؟

در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید. برخی از این تعاریف هم برای شما تازگی دارند. تعاریف در روان شناسی ممکن است برای جلوگیری از اختلالات روانی باشند. گاهی اوقات هم برای کمک به خانواده ها در تربیت فرزندان باشد. برای تربیت فرزندان و رشد آن ها نظربه های مختلفی گفته شده است. برخی از این نظریه ها را روان شناس معروف زیگموند فروید گفته است. نظریه رشد زیگموند فروید بسیار در دنیای روان شناسی محبوب است. با این وجود برخی از نظریات هم توسط مردم و افراد منتقد پذیرش نشده است. حال امروزه روان شناسان و متخصصان توصیه می‌ کنند که به این موارد باید رسیدگی شود. نظریه ترتیب تولد یک موضوع مهم در زندگی است.

در ادامه می خواهیم ببینیم که نظریه ترتیب تولد چیست؟ تلاش برای خوشبختی نیاز به وقت گذاشتن در محل کار خود و استفاده از روش های مدیریت زندگی به طور موفقیت آمیزی دارد. بسیاری از مردم خوشبختی را در پول یا در داشتن قدرت می دانند در صورتی که خوشبختی بخش بیشتری از آن به لذت بردن از کوچک ترین جزئیات در زندگی است. وقتی شما بتوانید از کوچک ترین چیز در زندگی خود لذت ببرید مطمئن باشید احساس خوشبختی خواهید کرد. خوشبختی از نظر هر فردی یک معنای خاصی را دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نظریه ترتیب تولد چیست؟ صحبت کنیم.

همه ما از خانواده هایی با اندازه های مختلف هستیم.

نظریه ترتیب تولد

همه ما از خانواده هایی با اندازه های مختلف هستیم. برخی از ما تک فرزند هستیم، در حالی که برخی دیگر بزرگتر، متوسط ​​و کوچکترین فرزند هستند. این نظریه ترتیب تولد است، ترتیبی که شما در آن متولد شده اید. بسیاری معتقدند ترتیب متولد شدن شما می تواند تأثیرات خاصی بر شخصیت شما داشته باشد. آیا حقیقتی درباره آن وجود دارد؟ ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

تاریخ نظریه ترتیب تولد

نظریه ترتیب تولد از اوایل قرن 20 مشاهده شده است. روانشناس آلفرد آدلر یکی از اولین افرادی بود که نظریه ترتیب تولد را وارد جریان اصلی کرد. او گفت این نظریه بر میزان بزرگسالی آن ها تأثیر می گذارد. او معتقد بود که بسیاری از تغییرات شخصیتی می توانند بسته به ترتیب تولد فرد اعمال شوند. به عنوان مثال، فرزند اول ممکن است خراب تر یا سخت گیرتر باشد. در حالی که کودک وسط ممکن است احساس کند که کنار گذاشته شده است. از آن زمان، سهم های دیگری در نظریه ترتیب تولد وجود داشته است. مطالعات زیادی بر اساس ترتیب تولد انجام شد که نتایج متفاوتی داشت.

مطالعه ترتیب تولد به دلیل همه عواملی که می توانند بر رفتار کودک تأثیر بگذارند دشوار است. در این جا برخی از ویژگی هایی که گفته می شود ترتیب تولد تغییر می کند.

شخصیت و ترتیب تولد

بحث های زیادی در مورد این که ترتیب تولد شما بر شخصیت شما تأثیر دارد یا نه وجود دارد. اول این که تحقیق علمی سخت است. عوامل زیادی در شکل گیری شخصیت فرد نقش دارند که نمی توانید آن ها را منزوی کنید. به عنوان مثال، اگر یکی دیرتر از دیگران متولد می شود و شخصیت متفاوتی دارد تقصیری ندارد. این به دلیل ترتیب تولد آن ها بوده است یا به دلیل عوامل دیگری. همانند نحوه تکامل والدینشان یا وضعیت مالی آن ها؟ اگر کسی فرزندان بیشتری داشته باشد، ممکن است پول کمتری داشته باشد. از سوی دیگر، اگر شغل بهتری پیدا کنند، ممکن است پول بیشتری داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نظریه ترتیب تولد

این بدان معناست که تشخیص این که به دلیل نظریه ترتیب تولد است یا خیر سخت است. یا به دلیل عوامل دیگر چیست، دشوار است. فرزند اول ممکن است بیشتر دارای شخصیتی خراب باشد. چرا که  در یک مرحله، آن ها تنها فرزند والدینی بودند که تحت تأثیر آن ها قرار گرفتند. فرزندان متولد شده ممکن است قوانین متفاوتی را در نظر بگیرند.

ترتیب تولد و هوش در نظریه ترتیب تولد

برخی از مطالعات انجام شده است که نشان می دهد کسانی که در بدو تولد متولد شده اند ویژگی های بهتری دارند.  آن ها ممکن است ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایر کودکان داشته باشند.  اما با هر کدام از این مطالعات، عوامل متعددی می توانند ضریب هوش را تعیین کنند. به عنوان مثال، ممکن است اولین نوزادان به دلیل وضعیت مالی به آموزش دسترسی بیشتری داشته باشند.

همچنین، یک نوزاد تازه متولد شده دوستان کمتری برای صحبت کردن دارد.  و در عوض بیشتر با بزرگسالان معاشرت می کند. خواهر و برادر می توانند با یکدیگر بازی کنند، در حالی که تنها فرزندان فقط در بیشتر مواقع می توانند با والدین خود صحبت کنند. نوزادان اولد نیز ممکن است توانایی کلامی بالاتری داشته باشند. باز هم، این ممکن است به دلیل ارتباط تنها با بزرگسالان باشد. در مقابل کودکانی که توانایی های کلامی کمتری دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، نظریه ترتیب تولد مورد بحث است. مطالعاتی انجام شده است که می گویند هیچ نسبتی بین نظریه ترتیب تولد و هوش وجود ندارد. کسانی که به دلیل ترتیب تولد خود بهره هوشی بالاتری دارند، عوامل دیگری را ممکن است نداشته باشند. همچنین، اگر در طول زندگی به کودکی گفته شود که او از کودک پایین تر است، ممکن است بر عملکرد او تأثیر بگذارد.

نظریه ترتیب تولد و جنسیت

نظریه ترتیب تولد

یکی دیگر از نظریه های محبوب تولد، ترتیب تولد برادرانه است. این ادعا می کند که اگر مردی برادرهای بزرگتر داشته باشد، احتمال همجنس گرایی او بیشتر است. تعداد برادران بزرگتر احتمال را افزایش می دهد، اما تا چه میزان ناشناخته است. برخی از مطالعات ادعا می کنند که یک برادر بزرگتر شانس را حدود 30 افزایش می دهد.  در حالی که مطالعات دیگر 15 درصد را گفته اند. مطالعات دیگری نیز انجام شده است که می گویند ترتیب تولد فقط 1/7 مردان همجنس گرا است.

آیا زنانی که خواهران بزرگتر دارند احتمالا هم جنس گرا می شوند؟

خیر. دستور تولد مادر وجود ندارد. پس چرا این اتفاق می افتد؟ برخی نظریه ها وجود دارد، اما بهترین نظریه این است که قبل از به دنیا آمدن نوزاد توسعه می یابد. این یک محصول جانبی تکامل است که باعث می شود پسر متولد شده بعدی همجنسگرا باشد. در روزهای ابتدایی ما، تعداد کمتر خواهر و برادر دگرجنسگرا به معنای رقابت کمتر در بحث تولید مثل بود.

با این حال، با همه این موارد تا کنون، بحث های داغی در مورد آن وجود دارد. برخی از مطالعات شواهد قطعی کمی داشته اند که نشان می دهد مردی که خواهر و برادرهای بزرگتر داشته باشد،همجنس گرا است. ممکن است عوامل دیگری در جنسیت او دخیل باشند.  شما نمی توانید فقط بگویید که ترتیب تولد او تنها مشارکت است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما اگر فرزندان زیادی دارید، اگر یکی از آن ها همجنسگرا شد، زیاد تعجب نکنید. در عوض، به سبک زندگی او احترام بگذارید و مانند همه بچه ها با او رفتار کنید.

کلیشه تنهایی کودک و نظریه ترتیب تولد

این نیز قابل ذکر است. همه ما کلیشه تک فرزندی را می دانیم. کودکی که هیچ خواهر و برادری ندارد و خرابکار یا بدقول است دچار مشکل می شود. اگر والدین فرزندان دیگری برای تربیت نداشته باشند، تمام تمرکز خود را روی تنها فرزند خود می گذارند. از آن جا که آن ها هیچ تجربه پدر مادری ندارند، ممکن است دچار مشکل شوند. حتی  در مقایسه با بچه هایی که خواهر و برادر بیشتری دارند، تنها فرزند را مجاز بدانند. همچنین، ممکن است والدین در صورت داشتن تنها یک فرزند پول بیشتری داشته باشند.  بنابراین می توانند پول بیشتری برای آن ها خرج کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

نظریه ترتیب تولد

با این حال، به نظر می رسد برخی از مطالعات نشان می دهد که حقیقت کمی در مورد کلیشه وجود دارد. برخی از والدین همچنین می توانند انتظارات زیادی از فرزند خود داشته باشند. این  می تواند باعث شود کودکان آن ها به کمال گرایی برسند. گاهی اوقات، با تعداد کمی از بچه ها برای تماشا، والدین می توانند سختگیرانه تر و با قوانین سازگارتر باشند.

کودکان و نظریه ترتیب تولد

این یکی از آن رویدادهایی است که همه آن موقعیتی است. برخی از کودکان تنها ممکن است به دلیل تربیتشان خراب شوند واکنش نشان دهند. این کلیشه می تواند برای کوچکترین کودک نیز صدق کند. این می تواند ناشی از افزایش سن والدین و سخت گیری کمتر باشد.  اما با هر چیزی، همه چیز بستگی به شرایط دارد.

سندرم کودک میانی و نظریه ترتیب تولد

یکی دیگر از پدیده های نظریه ترتیب تولد، که یک اختلال واقعی و قابل تشخیص نیست، سندرم فرزند میانی است. همان طور که از نامش پیداست، این تأثیراتی است که یک کودک وسط احساس می کند. فرزند اول ممکن است تربیت خوبی داشته باشد، در حالی که فرزند کوچک تربیتی خراب داشته باشد و برعکس. اعتقاد بر این است که کودک وسط در همه این هرج و مرج نادیده گرفته می شود. حتی ممکن است از نظر والدین نادیده آن کودک به کلی فراموش شود.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا