نشانه‌های هشداردهنده اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل در جوامع امروزی به یکی از شایع ترین انواع اعتیاد ها تبدیل شده است. متاسفانه برخی از افراد تا مدت ها احساس می کردند اعتیاد فقط در مورد مصرف سیگار یا مواد مخدر است. اعتیاد می تواند یک نوع رفتار خطرناک که از سوی یک شخص به صورت مکرر انجام می شود باشد. نوع اعتیادی که ما امروز درباره آن صحبت می کنیم، اعتیاد به الکل است. در برخی از افراد مصرف نوشیدنی های الکی به حدی افزایش پیدا می کند که باعث اعتیاد شدید آن ها می شود. از مضرات اعتیاد به الکل می توان به آسیب های جسمی و روانی مختلف اشاره کرد.  

در دنیای پر استرسی که امروز در آن زندگی می کنیم، شاید تعجبی نباشد که مصرف الکل در حال افزایش است

مطالعات اخیر نشان داد که اعتیاد به الکل در برخی افراد به سطوحی می رسد که می تواند یک بحران بهداشت عمومی باشد. وقتی شخصی در اطراف شما با چنین بحرانی مواجه می شود، چه کاری می توانید انجام دهید؟ 

آسیب های ناشی از اعتیاد به الکل

بسیاری از مردم برای حفظ روابط مثبت و سالم تلاش می کنند. آن ها سعی می کنند تا اعتیاد را از اشخاص مختلف زندگی خود دور کنند. افزایش دسترسی به نوشیدنی های الکلی باعث می شوند تا یک چرخه منفی در زندگی شما ایجاد شود

در برخی جوامع و فرهنگ ها، مصرف الکل به عنوان یک نماد شادی و نشاط در نظر گرفته می شود. مردم از طعم و اثرات نوشیدنی ها لذت می برند بدون اینکه متوجه باشند که چنین سبک زندگی چه اثرات جدی بر سلامتی دارد.

معتادان به الکل نیز با یک انگ در جامعه مواجه هستند. اعتیاد به الکل تأثیر نامطلوبی بر دایره اجتماعی فرد دارد، اما این تنها شروع است. مصرف الکل به طور جدی بر سلامت فرد تأثیر می گذارد و به طور بالقوه باعث بروز بیماری های عمده می شود. اعتیاد به الکل پیامدهای مخربی نه تنها برای فرد معتاد بلکه برای اعضای خانواده و دوستان دارد. برخی از افراد این اعتیاد را مخفی نگه می دارند

اعتیاد به الکل در حالت پنهانی چگونه است؟ 

کسانی که اعتیاد پنهانی دارند اغلبالکلی های فعالنامیده می شوند. حتی اگر یک الکلی بتواند به درستی عمل کند، به کار خود ادامه دهد یا روابط خود را حفظ کند، این به این معنی نیست که خطری در مصرف بیش از حد الکل وجود ندارد. الکلیسم یک بیماری است که اغلب منجر به پایان مرگبار می شود. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا عزیزتان با نوعی وابستگی به الکل دست و پنجه نرم می کند.

علائم اعتیاد به الکل

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت:

الکل را بر غذا ترجیح می دهند

اغلب، افراد دارای اعتیاد به الکل نوشیدنی های خود را به عنوان یک وعده غذایی مصرف می کنندافراد الکلی بیش از یک فرد معمولی از نوشیدن لذت می برند و ترجیح آن‌ها نسبت به طیف گسترده ای از نوشیدنی های الکلی بیشتر است.

احساس خماری در اعتیاد به الکل

مصرف الکل به طور منظم برای مدت طولانی وابستگی به این ماده را افزایش می دهد. دائماً در خون این افراد الکل وجود دارد و هرگز به طور کامل از بدن آن‌ها خارج نمی شود. به همین دلیل، افراد با اعتیاد شدید می توانند به راحتی بدون اینکه با خماری از خواب بیدار شوند، مشروبات الکلی مصرف کنند.

تحریک پذیری بدون الکل

از نظر روانی، این افراد شدیداً به الکل وابسته هستند. اگر لازم باشد یک یا دو روز از آن دوری کنند، بی قرار و تحریک پذیر می شوند. وقتی از آن‌ها درخواست می شود که از الکل خودداری کنند یا هر زمان که بخواهند نمی توانند الکل بنوشند، عصبی، افسرده و ناراحت می شوند. به دلیل اثرات آرام بخش الکل، پرهیز ناگهانی می تواند باعث اضطراب، لرزش، تپش قلب و تعریق شود.

مصرف بیش از حد الکل در افراد دارای اعتیاد به الکل 

یک شخص معتاد به الکل با یک یا دو لیوان نوشیدنی سیر نمی شود. آن‌ها همیشه دنبال تداوم این عمل هستند. هنگامی که آن‌ها فرصت نوشیدن الکل را پیدا می کنند، تمایل به نوشیدن زیاد دارند و طوری رفتار می کنند که انگار دیگر طعم الکل را نخواهند چشید. آن‌ها تحمل بالایی برای الکل دارند زیرا بدن خود را با مقادیر فراوانی از نوشیدنی های الکی آماده کردند.

از دست دادن حافظه و عملکرد ضعیف مغز

اعتیاد به الکل به طور مستقیم بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد. آن‌ها تمایل دارند از آن‌چه در اطرافشان می گذرد غافل باشند. اگر از یک شخص الکلی بپرسید که در اطرافش چه اتفاقی افتاده است، احتمالاً نمی تواند به خاطر بیاورد زیرا نوشیدن الکل حافظه آن‌ها را مختل می کند.

انکار واقعیت

وقتی فردی الکل را بیش از حد مصرف می کند، هرگز نمی پذیرد که مشکلات جدی دارد. چنین افرادی اغلب از هرگونه گفتگو در مورد اعتیاد به الکل دوری می کنند و تمایلی به بحث در مورد اعتیاد با کسی ندارند. اگر از آن‌ها در مورد میزان نوشیدنی که مصرف می کنند یا در مورد ترک آن با آن‌ها مواجه می شوند، سوال شود، ممکن است تحریک پذیر یا عصبانی شوند.

افراد دارای اعتیاد به الکل نمی خواهند سرگرمی مورد علاقه خود را از دست بدهند، به هیچ عادتی به نوشیدن زیاد الکل نمی پذیرند. آن‌ها سعی می کنند واقعیت را انکار کنند و وقتی در مورد رفتارشان سوال می شود به دروغ گفتن ادامه می دهند.

توجیهات بی معنی

افراد دارای اعتیاد به الکل بهانه هایی برای مصرف نوشیدنی های الکی دارند. آن‌ها دلایل غیرمنطقی می‌آورند که چرا زیاد الکل می‌نوشند، مانند: «من می‌نوشم چون در محل کار استرس دارم» یا «من فقط می‌خواهم با دوستانم استراحت کنم». آنها در صورت مواجهه با اعتیاد خود دلیلی آماده خواهند داشت

مخفی کردن نوشیدنی های الکلی

افراد دارای اعتیاد به الکل معمولا نوشیدنی های خود را در یک مکان مخفی نگه می دارند. آن‌ها نمی خواهند دیگران نوشیدنی های آن‌ها را ببینند و اغلب جایی را انتخاب می کنند که هیچ کس نتواند آن‌ها را ببیند. به گفته کارشناسان، پنهان کردن الکل یکی از علائم اصلی اعتیاد به الکل است. الکلی‌ها در حالی که در مصرف مشروبات الکلی زیاده‌روی می‌کنند، بیشتر از آن چیزی که دوستان یا همکارانشان از آن مطلع هستند مصرف می‌کنند.

تغییر رفتار

فردی که به شدت به الکل معتاد است، نوسانات خلقی را تجربه می کند. رفتار آن‌ها می تواند به طور قابل توجهی در هنگام نوشیدن تغییر کند. یک فرد معمولی با زبان نرم می تواند به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز ناگهان پرخاشگر شود. آن‌ها همچنین ممکن است در زمانی که تحت تأثیر الکل هستند تصمیمات تکانشی بگیرند.

اعتیاد به الکل چیست؟

اعتیاد به الکل، بیماری است که افراد را در هر طبقه ای از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. کارشناسان سعی کردند عواملی مانند ژنتیک، جنسیت، نژاد یا اقتصاد اجتماعی را که ممکن است فرد را مستعد اعتیاد به الکل کند، مشخص کنند. عوامل روانی، ژنتیکی و رفتاری همگی می توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند. توجه به این نکته مهم است که اعتیاد به الکل یک بیماری واقعی است. این می تواند باعث تغییراتی در معز شود، بنابراین فردی که اعتیاد به الکل دارد ممکن است قادر به کنترل اعمال خود نباشد.

اعتیاد به الکل می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. شدت بیماری، دفعات مصرف مشروبات الکلی و میزان مصرف الکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد در طول روز به مقدار زیاد الکل می نوشند، در حالی که برخی دیگر مشروبات الکلی می نوشند و سپس برای مدتی هوشیار می مانند. صرف نظر از اینکه اعتیاد چگونه به نظر می رسد، اگر فردی به شدت به الکل متکی باشد و نتواند برای مدت طولانی هوشیار بماند، معمولاً اعتیاد به الکل دارد.

علائم اعتیاد به الکل چیست؟

تشخیص اعتیاد به الکل ممکن است دشوار باشد. برخلاف یک سری مواد مخدر، الکل به طور گسترده در بسیاری از فرهنگ ها در دسترس و پذیرفته شده است. نوشیدن الکل بخشی از زندگی بسیاری از افراد است.

برخی از علائم اعتیاد به الکل عبارتند از:

  • افزایش مقدار یا دفعات استفاده
  • تحمل زیاد الکل، یا فقدان علائم “خماری”.
  • مصرف بیش از حد الکل در زمان های نامناسب، مانند اول صبح و اجتناب از موقعیت هایی که هیچ الکلی وجود ندارد
  • تغییرات در روابط دوستانه؛ کسی که اعتیاد به الکل دارد ممکن است دوستانی را انتخاب کند که به شدت الکل نیز مصرف می کنند
  • اجتناب از تماس با عزیزان
  • مخفی کردن الکل در هنگام نوشیدن
  • وابستگی به الکل برای عملکرد در زندگی روزمره
  • افزایش بی حالی، افسردگی یا سایر مسائل عاطفی
  • مشکلاتب مثل از دست دادن شغل و عدم وجه در جامعه 

از آنجایی که اعتیاد به الکل با مرور زمان بدتر می شود، مهم است که به دنبال علائم هشدار دهنده اولیه باشید. اگر به موقع شناسایی و درمان شود، فردی که اعتیاد به الکل دارد ممکن است بتواند از عواقب عمده بیماری جلوگیری کند.

اگر نگران این هستید که کسی که می شناسید اعتیاد به الکل داشته باشد، بهتر است به روشی حمایتی با او برخورد کنید. از شرمساری آن‌ها یا ایجاد احساس گناه در آن‌ها بپرهیزید. 

چه عوارضی با اعتیاد به الکل مرتبط است؟

اعتیاد به الکل می تواند منجر به بیماری قلبی و بیماری کبدی شود. هر دو می توانند کشنده باشند. الکلیسم همچنین می تواند باعث شود:

  • زخم ها
  • عوارض دیابت
  • مشکلات جنسی
  • نقائص هنگام تولد
  • از دست دادن استخوان
  • مشکلات بینایی
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • عملکرد سیستم ایمنی سرکوب شده

اعتیاد به الکل و آسیب به دیگران 

اگر فردی که اعتیاد به الکل دارد در حین نوشیدن خطرات خطرناکی را متحمل شود، می تواند دیگران را نیز در معرض خطر قرار دهد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، برای مثال رانندگی در حالت افزایش مصرف الکل، روزانه 28 نفر را در کشورهای مختلف دچار آسیب می کند. نوشیدن الکل همچنین با افزایش بروز خودکشی و قتل همراه است.

این عوارض دلایلی هستند که برای درمان زودهنگام اعتیاد به الکل مهم است. تقریباً تمام خطرات مرتبط با اعتیاد به الکل، با بهبود طولانی مدت موفقیت آمیز، قابل اجتناب یا قابل درمان است.

گزینه های درمانی برای اعتیاد به الکل چیست؟

درمان اعتیاد به الکل می تواند پیچیده و چالش برانگیز باشد. برای اینکه درمان مؤثر واقع شود، فردی که اعتیاد به الکل دارد باید هوشیار شود. موفقیت به تمایل فرد برای بهتر شدن بستگی دارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا