مطالعات نشان می دهد عادات رفتاری بیش از آن‌چه تصور می کنیم بر رفتار ما تأثیر می گذارند

عادات رفتاری در افراد می تواند در عین مزایا آسیب های زیادی برساند. تأثیرگذاری این عادات بر رفتار ما نیز به همین صورت است. اعتیاد آسیب های زیادی به خانواده ها رسانده است. فارغ از مشکلات شخصی و آسیب های خانوادگی مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب‌ نیز در آن ها وجود دارد. خانواده ها نیز نقش مهمی در این ترک اعتیاد در افراد دارند. هر چند که از نظر خیلی از افراد ترک عادات کار آسانی است. اما باید بدانید که وقتی به یک چیزی عادت کنید ترک آن سخت خواهد بود.

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات همیشه جسمی نیستند. برخی اوقات اختلالات روحی روانی آسیب بیشتری به افراد وارد می کنند. برخی اوقات در جوامع ما افراد به علت فشار های مختلف رو به مصرف مواد مخدر می روند. مواد مخدر بسیار خطرناک است. متاسفانه جوانان امروزی به شدت به مصرف مواد مخدر روی آورده و آسیب های جدی می بینند. یکی از اختلالاتی که می تواند با مصرف مواد مخدر ارتباط داشته باشد مشکلات روانی  است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک عادات مختلف صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که مطالعات نشان می دهد عادات رفتاری بیش از آن‌چه تصور می کنیم بر رفتار ما تأثیر می گذارند.

استرس و بهبودی از افسردگی و عادات رفتاری

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مطالعات نشان می دهد عادات رفتاری بیش از آن‌چه تصور می کنیم بر رفتار ما تأثیر می گذارند، صحبت کنیم.

دلایل مختلف برای عادات رفتاری و بهبودی از افسردگی و اعتیاد

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید عادات رفتاری را ترک کنید. ممکن است عوارض جانبی آزاردهنده ای برای شما به همراه داشته باشد، یا شاید برای مثال قهوه های مخصوص هزینه زیادی دارند. اما به محض این که مصرف کافئین را متوقف کنید، ممکن است علائم ناخوشایند ترک را تجربه کنید.

ترک کافئین و بهبودی از افسردگی و عادات رفتاری

ترک کافئین زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کند و یکباره آن را متوقف کند. اکثر افرادی که به طور منظم نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند حداقل با برخی از این علائم آشنا هستند.

اگر قهوه صبح خود را حذف کنید، ممکن است چند ساعت بعد برخی از این اثرات ناخوشایند را احساس کنید. بسته به مصرف منظم کافئین شما، ممکن است از نسبتاً خفیف تا شدیدتر متغیر باشند. سردرد شاید تنها شایع ترین علامت ترک اعتیاد به کافئین باشد. تحریک پذیری و خستگی نیز مکرر است. این علائم منفی سپس افراد را به خوردن یک نوشیدنی کافئین دار سوق می دهد تا کمی تسکین پیدا کنند.

چند نکته سریع برای کمک به بهبودی از افسردگی و عادات رفتاری

بهبودی از افسردگی و اعتیاد در حال حاضر به عنوان یک امر اصلی در راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5)، کتابچه راهنمای اکثر پزشکان برای تشخیص اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

نشانه های ترک کافئین و بهبودی از افسردگی و اعتیاد

تحقیقات نشان داده است که این ها برخی از شایع ترین علائم گزارش شده توسط افرادی هستند که از کافئین کناره گیری می کنند.

عاداتی که بهبودی از افسردگی و عادات رفتاری را آسان‌تر می‌کنند

شما اولین قدم های خود را برای بهبودی از افسردگی و اعتیاد برداشته اید. شما پیشرفت باورنکردنی در جهت بهتر شدن و غلبه بر مشکلات سوء مصرف مواد و اختلالات روانی خود داشته اید.

حفظ پیشرفت و اجتناب از اطمینان از این که بهبودی اعتیاد شما به آرامی پیش می رود بسیار مهم است. در ابتدا ممکن است احساس وحشتناکی داشته باشید، اما می توانید روش هایی را برای مدیریت اعتیاد خود یاد بگیرید. در این‌جا  چند مورد را آورده ایم که بهبودی از افسردگی و اعتیاد را آسان تر می کند.

برای کمک به بهبودی از افسردگی و عادات رفتاری از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

بدن شما برای سالم ماندن به یک رژیم غذایی مثبت نیاز دارد. بدون مواد مغذی مناسب، نمی‌توانید از سلامت جسمی و روانی مطلوبی برخوردار شوید، و برای شما سخت‌تر خواهد بود که به اهداف خود پایبند باشید. زیرا

در این‌جا چند نکته اضافی در رابطه با رژیم غذایی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا بهبودی از افسردگی و اعتیاد آسان تر شود:

از غذاهایی که دارای چربی های بد هستند اجتناب کنید

غذاهای پرچرب می توانند هورمون های استرس را ترشح کنند، به طور بالقوه افسردگی را بدتر کرده و میل به مواد اعتیادآور را افزایش می دهند. بدتر از آن، چربی‌های مضر و ناسالم می‌توانند خطر چاقی را افزایش دهند، که طبق مطالعات، همان اثرات نامطلوب را دارد.

هر گونه مصرف الکل را برای بهبودی از افسردگی و عادات رفتاری محدود کنید

حتی اگر سوء مصرف الکل برای شما مشکل اعتیاد را ایجاد نکرده بود، به این معنی نیست که باید بیشتر از آن استفاده کنید. محدودیت مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به دوره های افسردگی را کاهش دهد. علاوه بر این، طبق مطالعات، مصرف الکل می تواند منجر به شدت اعتیاد یا تغییر اعتیاد به الکل شود.

مطالعات نشان می دهد عادات رفتاری بیش از آن‌چه تصور می کنیم بر رفتار ما تأثیر می گذارند

تحقیقات نشان می دهد که شکل گیری عادات از نظر تکاملی برای انسان مفید است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که قدرت عادت در تأثیرگذاری بر رفتار ما اغلب نادیده گرفته می شود. هنگامی که عادات رفتاری شکل می گیرند، می توانند به بخش بزرگی از آن‌چه که هستیم تبدیل شوند.

اغلب گفته می شود که انسان ها موجودات عادت پذیری هستند. ما روال‌هایی را ایجاد می‌کنیم و رفتارها را تکرار می‌کنیم، چه برای ما سالم باشند یا نه. در حالی که آن‌ها می توانند به ما در گذراندن روز کمک کنند، عادت ها همچنین می توانند مخرب باشند، و وقتی شکل گرفتند، شکستن آن‌ها فوق العاده دشوار است.

نکته

اگر عادات رفتاری آنقدر قدرتمند هستند، چقدر می توانند بر نحوه عمل ما تأثیر بگذارند؟ تحقیقات جدید نشان می دهد که اغلب ما نقش عادت در رفتارمان را دست کم می گیریم.

تحقیقات درباره این زمینه

مطالعات در مورد عادات رفتاری را به عنوان چیزی که کارآمد، غیرعمدی، غیرقابل کنترل است و شما به طور کامل از انجام آن آگاه نیستید مشخص می کند. و مقدار زمانی که برای شکل‌گیری یک عادت لازم است، موضوعی است که به شدت مورد بحث است – برخی تحقیقات بیان می‌کنند که یک عادت در چهار هفته شکل می‌گیرد، در حالی که برخی دیگر استدلال می‌کنند که ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد.

مردم معمولاً می خواهند فکر کنند که ظرفیت آن‌ها برای تعیین سرنوشت و خودتنظیمی بهتر و قوی تر از آنچه واقعا هستند است.

اثرات حالات درونی و عادات رفتاری

یک مطالعه جدید بر اثرات حالات درونی، مانند خلق و خو، بر رفتار با ارزیابی اسناد شرکت کنندگان برای آن رفتار متمرکز است. محققان دو مطالعه را برای درک بهتر این مفهوم انجام دادند. در یک مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد قبل از انجام یک کار ساده و نامرتبط که به آن‌ها عادت قوی یا ضعیف آموزش می داد، یک رویداد شاد، غمگین یا خنثی را به خاطر بیاورند.

زنان مطالعه در این تحقیق

پس از بخش آموزشی، از شرکت کنندگان خواسته شد تا با فشار دادن یکی از آن کلیدهای رایانه، زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند یا خیر. اگرچه شرکت‌کنندگانی که به شدت برای فشار دادن کلید خاصی آموزش دیده بودند، احتمالاً با فشار دادن همان کلید به سؤال پاسخ می‌دادند. اما وقتی از آن‌ها درخواست شد که انتخاب خود را توضیح دهند، شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد عادات رفتاری خود را به حالت‌های درونینسبت می‌دهند، حتی زمانی که رفتار توسط عادت هدایت می شد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مطالعه دوم، محققان از شرکت کنندگان دعوت کردند تا عادات مصرف قهوه خود را در یک دوره 5 روزه دنبال کنند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مورد میزان خستگی و قدرت عادت نوشیدن قهوه خود گزارش دهند. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان با نسبت دادن نوشیدن قهوه خود به خستگی بیش از عادت، «این تأثیرات رفتاری را به درستی تنظیم کردند»، حتی اگر میزان خستگی گزارشی آن‌ها تا حد زیادی ثابت بود.

نتایج مطالعات

در هر دو مطالعه، شرکت‌کنندگان بر عادات رفتاری  و حالت‌های درونی مانند خلق و خو و خستگی بیش از حد تاکید کردند. روان‌شناس بالینی دبرا کاواهارا، خاطرنشان می‌کند که مانند این مطالعه، تحقیقات گذشته نیز نشان می دهد که افراد باور دارند احساسات و خلق و خوی آن‌ها نقش بیشتری در رفتار آن‌ها دارد.  کواهارا می‌گوید: «مردم معمولاً می‌خواهند فکر کنند که ظرفیت آن‌ها برای تعیین سرنوشت و خودتنظیمی بهتر و قوی‌تر از آن چیزی است که واقعاً هستند. ما می خواهیم باور کنیم که مسئول تصمیم رفتار خود هستیم و رفتارهای ما خودکار و غیرعمدی نیست.»

نظر تایش مالون در ارتباط با این زمینه

حافظه و احساسات شما روی تمرین این عادات رفتاری سرمایه گذاری می شود، به این امید که یک بار دیگر پاداش بگیرید. از آنجایی که عادات ماهیت ثانویه ای دارند، احتمالاً برخی از کارهای معمولی که روز شما را تشکیل می دهند را نمی شناسید. کواهارا می گوید که آن‌ها با گذشت زمان به بخش بزرگی از آن‌چه ما هستیم تبدیل می شوند.

کاواهارا می گوید: زمانی که عادات رفتاری شکل گرفت، بخشی از مغز که برای تمرکز بر رفتار یا فعالیت مورد نیاز است دیگر مورد نیاز نیست و آزاد می شود. این کار باعث می شود تا مغز ما بتواند بر فعالیت ها یا رفتارهای دیگر تمرکز کند.

چگونه عادات رفتاری جدید را شکل می دهیم

مشاور حرفه ای دارای مجوز، تایش مالون، می گوید که احساسات، الگوها و خاطرات به پایه های عادت کمک می کنند. یک ارتباط قوی زمانی شکل می‌گیرد که هر بار که یک عمل را انجام می‌دهیم، پاداش یا نتیجه مطلوبی را تجربه می‌کنیم. در واقع احساساتی که در رابطه با آن پاداش احساس می‌کنیم به عنوان خاطرات ذخیره می‌شوند. مالون می‌گوید: «حتی زمانی که این عمل پاداشی را که قبلا وجود داشت را به ارمغان نمی‌آورد، حافظه شما از الگوی تجربه استفاده می کند که هنوز احتمال دارد که این پاداش اتفاق بیفتد. “حافظه و احساسات شما روی تمرین این عادت سرمایه گذاری می شود، به این امید که یک بار دیگر پاداش بگیرید. بنابراین اکنون ما یک الگوی ریشه دارتری داریم.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بنابراین، بدیهی است که برای شکل‌گیری عادات رفتاری جدید، معرفی یک سیستم پاداش روند را آسان‌تر می‌کند. مالون می‌گوید: «اگر تمرین و مشوق‌ها هستند که قوت یک عادت را تقویت می‌کنند، یکی از راه‌های مطمئن برای شکل‌گیری یک عادت مثبت، عملکرد معکوس است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا