مراحل درمان ترومای کارمیک برای این که بتوانید دوباره شاد باشید

درمان ترومای کارمیک توسط روانشناسان امروزی به عنوان یک موضوع چالش برانگیز است. تروما در واقع آسیب هایی است که می تواند از دوران کودکی نشأت گرفته باشد. هر نوع درمانی باید به رفتار فرد بستگی داشته باشد. امروز در ارتباط با ترومای کارمیک صحبت می کنیم. این تروما که به اسم ترومای جانشینی هم گفته می شود معمولا با علائم مختلف ظاهر می شود.  اگر این علائم در ابتدا درمان نشوند می توانند آسیب های روانی شدیدی برسانند. بحث تروما درمانی را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

ترومای کارمیک به نوعی یکی از جدید ترین انواع تروما است. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که مراحل درمان ترومای کارمیک برای این که بتوانید دوباره شاد باشید چگونه است؟

اختلالات مختلف در کودکان و بزرگسالان و درمان ترومای کارمیک

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مراحل درمان ترومای کارمیک برای این که بتوانید دوباره شاد باشید، صحبت کنیم.

درمان ترومای کارمیک و ترومای ویکاریوس

درمان مبتنی بر تروما شامل محاسبه ترومای مراجعین و تأثیر آن بر رفتار، سلامت روان و توانایی آن ها برای شرکت در درمان است. درمانگران آگاه از تروما تصور می کنند که یک مشتری می تواند سابقه تروما داشته باشد و اقداماتی را برای جلوگیری از تحریک ناخواسته یا آسیب مجدد به مراجع در درمان انجام می دهد.

تروما چیست؟

“تروما” می تواند معانی مختلفی داشته باشد، و هیچ نوع معینی از تروما یا یک راه وجود ندارد که مردم به یک رویداد آسیب زا پاسخ دهند. یک رویداد یکسان تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف خواهد داشت و هرکسی که یک رویداد آسیب‌زا را تجربه می‌کند پس از آن دچار تروما نخواهد شد. به طور کلی، کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) درمان مبتنی بر تروما را چنین تعریف می کند: «قرار گرفتن در معرض رویدادهای واقعی یا تهدید آمیز شامل مرگ، آسیب جدی، یا تجاوز جنسی به یک (یا چند) از راه های زیر :

  • تجربه مستقیم وقایع
  • مشاهده وقایع در حالی که برای دیگران رخ می دهد.
  • دانستن این که این رویداد برای یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوست رخ داده است.

احساس همدردی با افراد و درمان ترومای کارمیک

احساس همدردی با افرادی که ممکن است در یک نقطه یا نقطه دیگر درد یا استرس آسیب زا را تجربه کرده باشند، طبیعی است.

مراحل درمان ترومای کارمیک برای این که بتوانید دوباره شاد باشید

آیا در مورد ترومای کارمیک شنیده اید؟ اگر احساس می‌کنید که در زندگی توسط نیروی نامرئی که به نظر می‌رسد از درون شما می‌آید، مانع شده‌اید، ممکن است آن ضربه مقصر باشد. برای باور به درمان ترومای کارمیک علیرغم اینکه به نظر می رسد، لازم نیست یک فرد قوی باشید. افراد دیگر ممکن است به آن با اصطلاحات آشناتری مانند بار عاطفی یا استرس آسیب زا اشاره کنند.

درمان ترومای کارمیک در اعماق ضمیر ناخودآگاه اتفاق می افتد. این نتیجه اشکال متعددی از شرطی سازی است که بر نحوه تفکر، پردازش احساسات و نگاه شما به خود و جهان تأثیر گذاشته است. این تروما اغلب نتیجه شرایط دردناکی است که به شما درس هایی می دهد که ممکن است به اندازه کافی یاد نگرفته باشید. ممکن است پیام اشتباهی را از آن‌ها گرفته باشید یا از حقایق آن‌ها اجتناب کرده باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ترومای کارمیک می تواند دلیل رنج فعلی شما باشد. به همین دلیل است که نمی توانید آرامش پیدا کنید و به نظر می رسد که در وضعیت ناهماهنگی دائمی هستید. اگر با استرس پس از سانحه سر و کار دارید یا تجربیات منفی گذشته داشته اید که هنوز باعث درد شما می شود، وقت آن رسیده است که به آسیب کارمایی خود رسیدگی کنید. بهتر است پیشرفتی را تجربه کنید که آن درد را از بین ببرد. در این‌جا چند ​​مرحله برای درمان ترومای کارمیک وجود دارد تا بتوانید دوباره شاد باشید.

حقیقت ترومای کارمایی خود را بپذیرید

دلیل این که درمان آسیب های کارمایی بسیار سخت است این است که ما سعی می کنیم از ریشه های آن‌ها اجتناب کنیم. خیلی منطقی است که بخواهید آن احساسات را سرکوب کنید. به هر حال، طبیعی است که بخواهید از چیزهایی که باعث درد شما می شود فرار کنید. مردم به طور طبیعی چیزهای بسیار دردناکی را که قابل درک و پردازش نیستند، کنار می زنند. اما سرکوب حقیقت در مورد احساسات یا تأثیرات گذشته مشکل را حل نمی کند. حتی مطالعات نشان می‌دهد که این می‌تواند درد را بدتر کند و به ناخودآگاه شما نفوذ کند، بنابراین شما به طور غیرمستقیم در آن درد زندگی می‌کنید. شما نمی توانید چیزی را که از تصدیق یا حتی نگاه به آن امتناع می کنید، اصلاح کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این معمای ما را به اولین قدم در درمان ترومای کارمایی می رساند: تصدیق حقیقت. حقیقت دردناک است. اما اگر کلیشه را ببخشید می‌تواند شما را آزاد کند. در این‌جا نحوه تشخیص حقیقت آمده است:

وضعیت را با صدای بلند بپذیرید

بگویید چه چیزی شما را آزار می دهد و از چه اتفاقاتی در گذشته اجتناب کرده اید. گاهی اوقات، گفتن حقیقت، مهر سکوتی را می شکند که این حقیقت را برای مدت طولانی حفظ کرده است. اگر در بیان کلامی مشکل دارید، سعی کنید آن را یادداشت کنید یا به روشی خلاقانه ضبط کنید. آن‌چه مهم است این است که دیگر از آن اجتناب نمی کنید، بلکه آشکارا آن را به گونه ای اعتراف می کنید که بتوانید آن را تصدیق کنید.

از خود سوال بپرسید ریشه درمان ترومای کارمیک شما در چیست؟

اگر در ردیابی ریشه‌های ترومای کارمایی مشکل دارید، می‌توانید در قالب یک مونولوگ باز با خودتان صحبت کنید. از خود سؤالاتی در مورد اینکه چه احساسی دارید، چرا چنین فکر می کنید و چه ارتباطی این احساسات با گذشته شما دارند، بپرسید. گاهی اوقات، شما نیاز دارید که این اطلاعات را از عمق مغز خود دور کنید. کمی کند و کاو با سوالات می تواند موانع را آزاد کند.

احساسات خود را نام ببرید

بیان و گفتاری از احساسات می تواند به شما در درک آن‌ها کمک کند و تحقیقات نشان می دهد که می تواند برای تنظیم و شادی مفید باشد. نام بردن از این احساسات می تواند به شما امکان می دهد مستقیم تر با آن‌ها روبرو شوید و می تواند شما را در نوسان صداقت در مورد حقیقت قرار دهد. با نام بردن از این احساسات، نامگذاری احساسات خاص، و کاوش عمیق تر برای یافتن احساسات در زیر آن احساسات، جزئیات را دریافت کنید.

برای درمان درمان ترومای کارمیک اجازه دهید همه چیز را احساس کنید

به خود اجازه دهید در احساسات منفی درک داشته باشید. به عنوان شاهد برای آن‌ها عمل کنید، آن‌ها را تماشا کنید و نحوه تعامل آن‌ها با بدن خود را مشاهده کنید. تحقیقات نشان می دهد که این می تواند به افراد کمک کند تا با غم و اندوه شدید، سوگ و مرگ عزیزان کنار بیایند. به این ترتیب، احتمالاً یک تکنیک قابل قبول برای مدیریت و درمان درمان ترومای کارمیک  است.

چرخه ترومای کارمیک را بشناسید

چرخه کارمایی یک الگوی تکراری در زندگی شما است. این الگو شما را به لحظات و موقعیت‌های آسیب‌دیدگی و درد بازمی‌گرداند. این‌ها الگوهایی هستند که اغلب به طور ناخودآگاه به آن‌ها گرایش پیدا می کنید، حتی اگر به شما آسیب می رسانند. این نشانه واضح ترومای کارمایی است. به همان اندازه که سمی است، این الگو نیز آرامش بخش است زیرا همان چیزی است که شما به آن عادت کرده اید. مطالعات نشان می دهد که ما به دلیل راحتی ذاتی به سمت این الگوها گرایش داریم. تا حدی، هر بار که خود را به درون آن الگو می یابید، از سرنوشت خود ناله می کنید. اما شما همچنین نمی دانید چگونه آن را ترک کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود. شاید به دور کردن دوستان احتمالی ادامه دهید. یا شاید شما تمایل دارید که چیزها را در لحظه ای که سخت می شوند کنار بگذارید. یا ممکن است به طور مکرر در روابط سمی یا آزاردهنده قرار بگیرید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا