مدت زمان عملکرد مدیتیشن | چه مدت طول می کشد تا مدیتیشن عمل کند؟

مدیتیشن ابزاری فوق العاده برای مدیریت اضطراب و استرس، غلبه بر احساسات منفی و تبدیل شدن به فردی متمرکزتر و سازنده تر است. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن علاوه بر تسکین استرس و اضطراب، توجه، حافظه، تمرکز و خلاقیت شما را بهبود می بخشد. با این حال، بسیاری از افرادی که تمرین مراقبه ذهن آگاهی را شروع می کنند انتظار دارند که در عرض چند هفته به طور جادویی از هر مشکلی درمان شوند. متأسفانه، این مورد نیست. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی این مطلب می پردازیم که مدت زمان عملکرد مدیتیشن چقدر است؟ در واقع چه مدت طول می کشد تا مدیتیشن عمل کند؟ اگر می خواهید ذهنی آرام داشته باشید می توانید با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی با ما در همکده همراه شوید.

مدیتیشن

در حالی که می تواند در دراز مدت بسیار مفید باشد، مدیتیشن به مدت پنج دقیقه در هر روز به مدت یک یا دو هفته به شما کمک نمی کند تا فوراً تمام علائم اضطراب یا افسردگی را کاهش دهید. وارد شدن با این نوع انتظارات عالی، خود را برای شکست آماده می کند. به طور کلی، اکثر معلمان مدیتیشن موافقند که در حالی که برخی از افراد ممکن است بلافاصله اثرات مثبت مدیتیشن را احساس کنند، اغلب زمان زیادی طول می کشد تا نتایج ظاهر شوند. بنابراین، مراقبه‌کنندگان چقدر باید منتظر باشند تا جلسات آسان‌تر شود و مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید وارد زندگی روزمره شما شوند؟ مهمتر از همه، چگونه می دانید که آیا در سفر مراقبه خود پیشرفت می کنید؟ در این مقاله، به این سوال می پردازیم که چه مدت طول می کشد تا مدیتیشن نتیجه دهد.

آنچه علم می گوید

مدت زمان عملکرد مدیتیشن با توجه به شرایط می تواند متفاوت باشد. اما در ادامه می خواهیم بدانیم علم در این زمینه چه می گوید؟ تحقیقات در مورد این موضوع به نتایج متفاوتی منجر شده است. یک مطالعه نشان می دهد که تا 8 هفته طول می کشد تا مغز شما مزایای مدیتیشن را ببیند. این مزایا شامل بهبود تمرکز، افزایش تنظیم و کنترل عاطفی و تصمیم گیری بهتر است. در همین حال، مطالعه دیگری ادعا می کند که 11 ساعت مدیتیشن به جلسات 30 دقیقه ای در طول یک ماه می تواند مغز شما را دوباره سیم کشی کند. به طور خلاصه، تئوری های زیادی در مورد “تعداد جادویی” ساعت ها یا روزهایی وجود دارد که در آن مراقبه واقعاً تأثیر می گذارد.

با این حال، یک چیز مشترک اکثر مطالعات در این زمینه این است که اگر می خواهید از مزایای مدیتیشن بهره مند شوید، تمرین منظم و مکرر ضروری است. بیشتر مطالعات در این زمینه بر تأثیرات طولانی مدت تمرین منظم مدیتیشن متمرکز هستند، از این رو تمرین مداوم اهمیت دارد. همچنین در بسیاری از برنامه‌ها و دوره‌های مدیتیشن، از جمله طرح عضویت آنلاین ما، بر این موضوع تأکید شده است. از سوی دیگر، یک جلسه مدیتیشن 10 دقیقه ای هنوز هم می تواند مزایای کوتاه مدت فوری مانند کاهش استرس و افزایش آرامش را برای شرکت کنندگان فراهم کند.

فواید مدیتیشن چگونه متفاوت است؟

فواید این کار با توجه به مدت زمان عملکرد مدیتیشن می تواند اثرات ویژه ای بر ما داشته باشد. یکی از موارد مهمی که به آن اشاره نکرده ایم این است که نتایجی که می بینید به شدت به نوع مراقبه ای که انجام می دهید بستگی دارد. طیف گسترده‌ای از شیوه‌های مختلف وجود دارد، از جمله مراقبه با مهربانی، تمرین‌های مبتنی بر توجه و تمرکز، تمرین‌های تنفسی، و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، که می‌توان به چند مورد اشاره کرد. به زودی بیشتر بر روی مزایای خاص انواع مختلف جلسات تمرکز خواهیم کرد، اما لازم به ذکر است که هر نوع مدیتیشن مجموعه‌ای از اصول، تکنیک‌ها و اثرات متفاوتی را با خود به همراه دارد که هر کدام بر زمان صرف شده تأثیر می‌گذارند.

مدت زمان عملکرد مدیتیشن چقدر است؟ در واقع این سوال مطرح می‌شود که “چه مدت طول می‌کشد تا مدیتیشن عمل کند؟” بدیهی است که به فواید دراز مدت جسمی و روانی اشاره دارد. با این حال، درک فواید کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز مهم است، که اغلب می‌توانند به‌عنوان پله‌هایی عمل کنند که می‌توانند به مزایای طولانی‌تری منجر شوند. بیایید مدتی را صرف توضیح دهیم که چگونه نتایج این شیوه ها می تواند متفاوت باشد.

فواید فوری مدیتیشن

می توانید انتظار داشته باشید که بلافاصله پس از یک جلسه مدیتیشن این فواید را احساس کنید:

  • ذهنی روشن و آرام
  • ضربان قلب کاهش یافته/طبیعی
  • بدن و ذهن آرام تر
  • کاهش سطح استرس

مدت زمان عملکرد مدیتیشن – فواید میان مدت مدیتیشن

اینها مزایای پیشرفته تری هستند که پس از یک دوره مداوم تمرین مداوم مدیتیشن روزانه ظاهر می شوند:

  • توانایی تقویت شده برای مقابله با موقعیت های استرس زا
  • افزایش سطح صبر
  • خواب بهتر
  • افزایش بهره وری و تمرکز
  • افزایش آگاهی از بدن و محیط اطراف

فواید طولانی مدت مدیتیشن

مراقبه های باتجربه نمونه های ثابت تری از مزایای کوتاه مدت و میان مدت و همچنین مزایای زیر را مشاهده خواهند کرد:

  • افزایش توانایی زندگی در لحظه حال
  • روند افزایش خودکنترلی
  • افزایش سطح شفقت در مدت زمان عملکرد مدیتیشن
  • افزایش ذهن آگاهی در زندگی روزمره
  • ارتباط خوب ذهن و بدن
  • افزایش اعتماد به نفس

مدت زمان عملکرد مدیتیشن – چند وقت یکبار باید مدیتیشن کرد؟

همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، مزایای تمرین‌های مراقبه به ندرت بدون ایجاد برخی عادت‌های ثابت و منظم توسط مدیتیشن، قابل دسترسی است. در نتیجه، متداول ترین پاسخ به این سوال که چند بار باید مدیتیشن کنید، حداقل یک بار در روز است. برای اینکه فواید واقعی مدیتیشن را در درازمدت ببینید، ثبات کلیدی است، بنابراین بهترین راه برای حفظ ثبات این است که اطمینان حاصل کنید که هر روز زمانی را برای مدیتیشن اختصاص می‌دهید و تمرین مدیتیشن روزانه را به بخشی از روال خود تبدیل می‌کنید.

هنگام شروع، جلسات کوتاه مدیتیشن روزانه (مثلاً 5 دقیقه در روز زمان مدیتیشن) می تواند عادت به تمرین منظم را در شما آسان کند و به شما امکان می دهد برخی از نکات و ترفندها را بدون تلاش زیاد انتخاب کنید. این یک روال ثابت را فراهم می کند که به مدیتیشن به یک عادت و بخشی منظم از زندگی روزانه شما کمک می کند. همچنین، جلسات کوتاه تر، ایده شروع مدیتیشن را بسیار کمتر دلهره آور می کند. برای مبتدیان، حفظ تمرکز برای مدت طولانی می تواند دشوار باشد، بنابراین انجام 5 تا 10 دقیقه در روز می تواند راه خوبی برای سهولت در مدیتیشن منظم باشد. یک زمان عالی برای انجام این کار می‌تواند هنگام دوش صبحگاهی باشد – این اغلب زمان تأمل آرام قبل از شروع روز است، پس چرا توجه‌آگاهی را در آن ادغام نکنید؟

هنگامی که با مدیتیشن آشنا شدید، ممکن است متوجه شوید که جلسات طولانی تر و کمتر (مثلاً 30 دقیقه مدیتیشن یک روز در میان) برای شما بهتر عمل می کند. مثل همیشه، هیچ روشی برای همه وجود ندارد. توصیه می کنیم با جلسات مراقبه کوتاهی که با برنامه های روزانه شما مطابقت دارد شروع کنید و روال خود را مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنید، زیرا مراقبه باتجربه تر می شوید.

مدت زمان عملکرد مدیتیشن – چگونه می دانید مدیتیشن کار می کند؟

داشتن تمام این اطلاعات در مورد مدیتیشن بسیار مفید است. با این حال، چیزی که مردم اغلب با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که بدانند آیا تمرین مدیتیشن آنها موثر است یا خیر. اگر مطمئن نیستید که مدیتیشن برای شما مفید است یا خیر، تنها نیستید – این در روزهای اولیه، هفته ها و ماه های اولیه تمرین مراقبه و تمرکز حواس بسیار رایج است. در ابتدا، مزایای مدیتیشن می تواند تغییرات بسیار ظریفی باشد که اگر ندانید به دنبال چه هستید، به سختی می توانید متوجه آن شوید. در کنار مزایایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، و مهارت‌های مدیتیشن که در حین حرکت رشد خواهید کرد، به این مزایا نیز توجه کنید:

شما بیشتر از بدن خود آگاه هستید

آگاهی جزء اصلی مدیتیشن است و آگاهی بیشتر از بدن و محیط اطرافتان نشانگر خوبی است که تمرین مدیتیشن شما در حال تاثیرگذاری است. این علامت به ویژه در مراقبه ذهنی برجسته است. چیزهای ساده ای مانند توجه به ضربان قلب یا اصلاح وضعیت نامناسب خود هنگام نشستن پشت میز از علائم کلیدی هستند.

در مدت زمان عملکرد مدیتیشن، شما بیشتر از تغییرات خلق و خوی خود آگاه هستید

زمانی که در حال بدی هستید خیلی زودتر متوجه می شوید که می تواند به شما امکان دهد بدون تأثیر بیش از حد تحت تأثیر احساسات منفی روز خود را ادامه دهید. این موردی نیست که افکار، احساسات و عواطف خود را نادیده بگیرید، بلکه صرفاً به روشی غیر قضاوتی و غیر واکنشی از آنها آگاه باشید. شما حال بد خود را تشخیص می دهید، آن را تصدیق می کنید و آن را رها می کنید، نه اینکه آن را نگه دارید و حال خود را بدتر کنید.

کمتر تحریک پذیر می شوید

مدیتیشن به شما می آموزد که اختلالات جزئی را بپذیرید و تمرکز خود را بر لحظه حال حفظ کنید. مشابه علامت قبلی، شما نسبت به ناراحتی های جزئی صبورتر خواهید بود. بیشتر تحمل خواهید کرد.

هوشیاری و آگاهی بیشتر

در مدت زمان عملکرد مدیتیشن و در طول زندگی روزمره خود هوشیارتر و آگاه تر خواهید شد و متوجه بی فکری برخی از فعالیت ها خواهید شد. یک مثال خوب از چنین فعالیتی، پیمایش در سایت های رسانه های اجتماعی در تلفن شما است. خودتان را می گیرید و ناگهان می پرسید که چرا این کار را انجام می دهید و چرا وقت خود را تلف می کنید. ترک این نوع عادات واقعاً سالم است.

افکار اساسی

تأثیر مدیتیشن ذهن آگاهی بر سلامت ذهنی و جسمی شما می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت قابل توجه باشد. یک جلسه مدیتیشن می تواند استرس را برای چند ساعت کاهش دهد. با این حال، تمرین مدیتیشن مداوم برای درو کردن اثرات مثبت طولانی مدت مدیتیشن مورد نیاز است. متأسفانه، زمان خاصی وجود ندارد که شما شروع به احساس این مزایا کنید.

مدت زمانی که تمرین‌کنندگان شروع به دیدن نتایج می‌کنند نه تنها به فرد و تعهد آنها به مدیتیشن منظم بستگی دارد، بلکه به نوع تمرین مدیتیشنی که استفاده می‌کنند نیز بستگی دارد. مبتدیان باید با جلسات کوتاه مدیتیشن روزانه شروع کنند و با تجربه بیشتر، روال خود را با ترجیحات خود تطبیق دهند. مراقب علائمی مانند افزایش آگاهی از بدن خود، کاهش تحریک پذیری، افزایش توجه، ارتباط آگاهانه تر، و توانایی تغییر خلق و خو یا دور شدن از احساسات منفی باشید. مدت زمان عملکرد مدیتیشن می تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

آیا مدیتیشن برای مقابله با استرس خوب است؟

یکی از مهارت های اصلی که مدیتیشن به شما می دهد افزایش توانایی مدیریت استرس و اضطراب است. مدیتیشن تمرکز حواس با تغییر نحوه تفکر و آموزش نحوه مشاهده احساسات، افکار و احساسات منفی به روشی غیرقابل قضاوت و غیر واکنشی، شما را از افزایش استرس و بدتر کردن آنها باز می دارد.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا