محققان چند راه برای اینکه بفهمند کسی می‌تواند راز نگهداری داشته باشد

راز نگهداری در هر شخص یک ویژگی مهم و خوب است. زوجین باید سعی کنند در هنگام وجود راز مدیریت رفتار داشته باشند تا زندگی خودشان دچار مشکلات نشود. آیا تا به حال از خود پرسیدید که افراد مشهور و بزرگ چگونه از پس این چالش ها برآمده اند. اگر نگاهی با تاریخچه زندگی آن ها بیندازید متوجه می شوید که آن ها چند بار در طول زندگی شکست خورده اند.

اما آن ها از این شکست ها به عنوان راهی برای پیروزی استفاده کرده اند. همه ما در زندگی ممکن است شکست بخوریم یا حتی دچار ناراحتی های روانی شویم. این ناراحتی های روانی حتی می تواند اختلالات روانی را نیز ایجاد کند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که محققان چند راه برای اینکه بفهمند کسی می‌تواند راز نگهداری داشته باشد چگونه است.

اختلالات روانی به خاطر راز نگهداری در شریک زندگی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با محققان چند راه برای اینکه بفهمند کسی می‌تواند راز نگهداری داشته باشد، صحبت کنیم.

چند علامت خطرناک راز نگهداری در شریک زندگی

آیا تا به حال این احساس را داشتید که رازداری در شریک زندگی شما وجود دارد یا چیزی را از شما پنهان می کند؟ این یک حس شوم است. مهم است که عجولانه نتیجه نگیرید زیرا ممکن است بیش از حد به رازداری در شریک زندگی فکر کنید. با این حال، نمی‌توانید آن علامت خطرناک را که مدام وجود داشتند نیز نادیده بگیرید. بهتر است با شریک زندگی خود روبرو شوید. شما باید تمام دلایل مشکوک خود را به آن‌ها بگویید و به آن‌ها بگویید که حقیقت را می خواهید بدانید.

اگر شریک شما رازی دارد که نمی خواهد به شما بگوید، ممکن است عصبانیت بزرگی از او دریافت کنید. او ممکن است به شدت عصبانی شود و شروع به اتهام زنی به سمت شما کند. آن‌ها از موضوع منحرف می شوند زیرا نمی توانند باور کنند که شما به آن‌ها اعتماد ندارید.

نشانه هایی که راز نگهداری در شریک زندگی  شما وجود دارد.

همیشه به غرایز درونی خود اعتماد کنید زیرا بدون شک وقتی آن‌ها چنین واکنش شدیدی نشان می دهند، چیز عجیبی در حال رخ دادن است. اکنون که رازداری در شریک زندگی را لغو کردید، ممکن است اوضاع بین شما متفاوت باشد. کارشناسان می گویند که برخی از نشانه های مشخصه وجود دارد که نشان می دهد شخصی چیزی را پنهان می کند. در این‌جا لیستی از چند رفتار رایج از کسی که رازی دارد اما نمی گوید وجود دارد.

آن‌ها بیش از حد خوب هستند

آیا شریک زندگی شما به طور ناگهانی سعی می کند به خوبی کند؟ در حالی که جلب توجه ویژه بد نیست. او ممکن است در تلاش باشد تا رابطه شما را بهبود بخشد تا شما به هیچ کار اشتباهی مشکوک نشوید. برخی ممکن است بگویند که این روشی ابلهانه برای پوشش رازداری در شریک زندگی است. باز هم، شما باید به احساس خود در این مورد اعتماد کنید زیرا انگیزه های آن‌ها ممکن است فریبنده باشد.

آن‌ها از تلفن همراه خود در برابر شما محافظت می کنند

تلفن همراه یک دستگاه خصوصی است. با این حال، در محدوده یک رابطه، باید اجازه خاصی برای عدم راز نگهداری در شریک زندگی وجود داشته باشد. شما باید رمز موبایل شریک زندگی خود را داشته باشید تا وارد تلفن او شوید. اگر تلفن خود را همه جا ببرند، حتی به حمام بروند، ممکن است مشکوک باشد. عادات قبلی که  آن‌ها با تلفن همراه خود داشتند چگونه بود؟ آیا وسواس جدید آن‌ها نسبت به این وسیله الکترونیکی جدید است یا همیشه اینگونه بودند؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آن‌ها بپرسید که چرا اینقدر از تلفن خود محافظت می کنند. اگر متوجه شدید که آن‌ها حالت دفاعی دارند، احتمالاً به این دلیل است که آن‌ها چیزی برای پنهان کردن دارند. با این حال، اگر آن‌ها قفل گوشی خود را آزاد کنند و به شما اجازه جستجو بدهند، احتمالاً چیزی برای نگرانی ندارید.

افراد دارای راز نگهداری در شریک زندگی به واکنش بیش از حد خود ادامه می دهند

اولین مکالمه ای که در آن نگرانی های خود را بیان کردید ممکن است آن‌ها را عصبی کند. آن‌ها ممکن است احساس کنند که شما در حال مخفی کاری هستید. هنگامی که شخصی فرآیند رازداری در شریک زندگی را ایجاد می کند، ممکن است این کار را انجام دهد تا شما را از آن اتفاق دور کنند. با این حال، ممکن است یک اقدام ناخودآگاه نیز باشد زیرا تمام ترس و اضطرابی که آن‌ها احساس می کنند در حال بیرون آمدن است. اگر به سادگی بپرسید که روز کاری آن‌ها چگونه است، ممکن است عصبانی شوند. حتی طوری رفتار کنند که انگار شما به حریم خصوصی آن‌ها تجاوز کردید.

آن‌ها شما را به یک فرد تقلب متهم می کنند

یکی از ویژگی های فرد متقلب این است که احساس گناه خود را به دیگران نشان دهد. اگر می خواهید گوشی آن‌ها را ببینید، آن‌ها می گویند که شما مشکوک هستید یا مشکل اعتماد دارید. هدف آن‌ها این است که شما را دچار احساس گناه کنند. در واقع مقصود رازداری در شریک زندگی این است که با گناه به شما نشان دهد که می توانید به آن‌ها اعتماد کنید. آیا متوجه می شوید که آن‌ها شما را به خاطر چیزهایی که معمولاً به آن‌ها اهمیت نمی دهند، سرزنش می کنند؟

آیا آن‌ها سعی کردند ادعا کنند که شما به آن‌ها دروغ می گویید؟ این‌ها همه علامت های خطرناک راز نگهداری در شریک زندگی هستند.

آن‌ها از نظر عاطفی دچار کمبود هستند

به نظر می رسد شریک زندگی شما هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی دور است؟ کسی که همیشه زندگی اجتماعی بود و اکنون تمایل به سکوت دارد، می تواند به این دلیل باشد که عذاب وجدان دارد. اگر آن‌ها رازی دارند، ممکن است نخواهند شما را با آن راز ناراحت کنند.

آنها رازداری در شریک زندگی انجام می دهند زیرا نگران حال شما هستند. اگرچه ممکن است رابطه شما را از بین نبرد. اما از راه های دیگر می تواند ویرانگر باشد. بهتر است شریک زندگی خود را تشویق کنید که آن را با شما به اشتراک بگذارد. به آن‌ها اجازه دهید بدون توجه به اینکه چه اتفاقی می افتد با شما صحبت کنند.

برنامه آن‌ها نامنظم است

ایجاد تغییر در زندگی اغلب مستلزم تغییر در فعالیت ها و عادات جدید است.

محققان چند راه برای اینکه بفهمند کسی می‌تواند راز نگهداری داشته باشد

بسیار غم انگیز است که برای تعیین اینکه آیا یک شخص می تواند راز نگهداری کند یا نه، باید به تحقیق متوسل شویم. ما دوست داریم فکر کنیم که کسی – به خاطر آبروی یک نفر – با رازداری با احترام برخورد کند. متأسفانه، اغلب اینطور نیست. افرادی که گاهی قابل اعتماد به نظر می رسند اینطور نیستند. لبخند دلنشین و صدای شیرین، در عین جذابیت، لزوماً با اعتماد متقابل ارتباط ندارد. قبل از اینکه وارد روانشناسی رمزگشایی از توانایی شخص در راز نگهداری شویم، اجازه دهید برخی از موارد را  مورد بحث قرار دهیم.

نکته

مانند بسیاری از موضوعات حساس دیگر، “راز نگهداری” نیز اخطارهایی دارد. در این‌جا چند نمونه هستند:

– خیانت

– سرقت

– تهمت

– برنامه هایی برای آسیب رسانی

البته، اگر کسی از شما بخواهد که در مورد خیانت به همسرش، دزدی، لکه داری آبروی کسی، یا ارتکاب عمل فاحش دیگر ساکت بمانید، هیچ الزامی به رعایت راز نگهداری ندارید.

موضوعات بحث در مورد راز نگهداری

قبل از اینکه از شخصی بخواهیم راز را حفظ کند، باید نگاهی عینی به این موضوع بیندازیم که چرا در وهله اول چرا می‌پرسیم. رایج ترین سناریو زمانی است که فردی نیاز دارد چیزی را از ذهن خود خارج کند – و به شما برای راز نگهداری اعتماد دارد.

به عنوان مثال، فرض کنید در محل کار ذهنیت خود را از دست دادید و به دنبال شغل در جای دیگری هستید. ممکن است بخواهید وضعیت شغلی خود را با یکی از نزدیکان خود در میان بگذارید. شاید رابطه شما بر هم بخورد و به دوست خود برای مشاوره نگاه کنید.

چند نمونه سوال قبل از آشکاری یک راز نگهداری

در این‌جا چند سوال وجود دارد که باید قبل از فاش کردن راز خود برای کسی از خود بپرسید:

آیا شخص قابل اعتماد است؟

به قابلیت اطمینان کلی فرد فکر کنید. آیا آن‌ها در بیشتر زمینه های زندگی خود قابل اعتماد هستند؟ وقتی به آن‌ها نیاز دارید، آیا در دسترس هستند؟ آیا دیگران آن‌ها را قابل اعتماد می دانند؟ قابلیت اطمینان فرد در سایر زمینه های زندگی به شدت با قابلیت اطمینان و اعتماد ارتباط دارد. اگر فردی قابلیت اطمینان را نشان دهد، احتمال اینکه تصمیمات را با دقت و با حساسیت و ویژگی اتخاذ کند، وجود دارد.

آیا او فرد دراماتیک است؟

در اینجا گزیده ای از مطالعه در دانشگاه تگزاس بیان خواهد شد: “افراد با شخصیت های نمایشی به طور کلی زندگی آشفته ای دارند و بحران های ساختگی را به خانواده، دوستان و همکاران وارد می کنند.” به‌علاوه، افراد «با احساسات بالا» مستعد جست‌وجوی فعالانه و «درگیری در شایعات درباره دیگران» هستند.

آیا آن‌ها فعالانه گوش می دهند؟

محققان دانشگاه کلرادو توجه فعال را اینگونه تعریف می کنند: «تمرکز و پاسخ به شخص دیگری که درک متقابل را بهبود می بخشد».

در اینجا چند نشانه از توجه فعال هنگام راز نگهداری وجود دارد:

– توجه کامل به گوینده (شما)

– تکرار یا بازنویسی آن‌چه گفته شد

– پرسش سوال برای وضوح بیشتر

– تماس چشمی خوب

– به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی

وقتی فردی در توجه فعال مهارت داشته باشد، درک کاملی از آنچه می گوید دارد. شنوندگان فعال عموماً متفکر، منطقی و غیر تکانشی هستند. به عبارت دیگر، در مورد موضوعات حساس به دنبال یک شنونده فعال باشید.

آیا آن‌ها “سابقه” دارند؟

در حالی که گذشته ما لزوما آینده ما را تعریف نمی کند. اما راز نگهداری ممکن است نشانه خوبی از شخصیت یک فرد باشد. در مورد ارزیابی سابقه یک شخص نباید قضاوتی یا با جانبداری انجام شود.

نکته

راز نگهداری یک ویژگی مقدس است. جایی برای اشتباه در قضاوت وجود ندارد. به این ترتیب، ما باید گذشته خود را با شخص مقابل در نظر بگیریم.

آیا آن‌ها اعتماد شخص دیگری را نقض کردند؟  آن‌ها مرتباً رفتار غیرعادی و ناپایدار از خود نشان می دهند؟ همه این‌ها سوالات مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا